Join i en query PT2 ... Er der virkelig ik~
Fra : Peter Farsinsen

Dato : 22-03-03 11:14

Så langt så godt...

Jeg har nu prøvet nærmest alt, synes jeg, og lige lidt har det hjulpet - jeg
kan simpelthen ikke få min query til at virke...

pt. ser den ud som flg.:

$sql = "SELECT spmskema.skema_id, (spmskema.$_SESSION[medlemmer_sprog]) AS
tekst FROM spmskema LEFT JOIN spmskema_besvaret_af ON
spmskema.skema_id=spmskema_besvaret_af.skema_id_ref WHERE
spmskema_besvaret_af.brugerid <> $_SESSION[medlemmer_brugerid] AND
spmskema.skema_id <> spmskema_besvaret_af.skema_id_ref";

og jeg har også prøvet flg.:

$sql = "SELECT spmskema.skema_id, (spmskema.$_SESSION[medlemmer_sprog]) AS
tekst FROM spmskema, spmskema_besvaret_af WHERE
spmskema_besvaret_af.brugerid <> $_SESSION[medlemmer_brugerid] AND
spmskema.skema_id <> spmskema_besvaret_af.skema_id_ref";

Jeg får ingen fejl af nogen slags, men jeg får såmænd heller ikke noget
output...

Hvad jeg skal er altså at trække data ud fra "spmskema", hvor der ikke er en
post i "spmskema_besvaret_af" hvor feltet "skema_id_ref" indeholder id'et
for tabellen "spmskema" aka. "skema_id" OG der i feltet "brugerid" i
"spmskema_besvaret_af" ikke er står indholdet af
"$_SESSION[medlemmer_brugerid]" ... der er altså tale om en slags kombineret
nøgle!

Hvis f.eks. "torben" med "brugerid" = 10 har udfyldt "spmskema" = 20 bliver
flg. post oprettet i "smpskema_besvaret_af"

id --- skema_id_ref --- brugerid
1 20 10

Ergo når "torben" er logget ind og den ønskede/ovenstående query bliver
kørt, skal torden ikke kunne se data fra "spmskema" hvor "skema_id" er = 20,
logger "jens" med "brugerid" = 12 ind skal han selvfølgelig få resultat ud
på query, indtil han har udfyldt og der også for ham bliver oprettet en post
i "spmskema_besvaret_af" altså:

id --- skema_id_ref --- brugerid
1 20 12

Håber at nogen kan hjælpe, jeg kan ikke overskue det mere i hvert fald...

mvh

Peter Farsinsen

Fra : Michal

Dato : 22-03-03 11:48

In news:b5hd1i$dj5$1@sunsite.dk,
Peter Farsinsen <spam@_S_P_A_M_farsinsen.dk> wrote:

Jeg er ikke helt hardcore til SQL, men lyder som et spændende problem...

> [...]
> feltet "brugerid" i "spmskema_besvaret_af" ikke er står indholdet af
> "$_SESSION[medlemmer_brugerid]" ... der er altså tale om en slags

så vidt jeg forstår prøver du at selecte alle records som en bruger ikke
selv har skrevet?

> Håber at nogen kan hjælpe, jeg kan ikke overskue det mere i hvert
> fald...

Håber på at kunne hjælpe, men det er lidt ligesom at prøve at hitte ud af en
meget dyb nested række statements... hvor der indgår nogle ting man ikke
helt ved hvor kommer fra :)

--
Michal
[ echo "\$0&\$0" > _; chmod +x _; ./_ ]

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 22-03-03 11:55

"Michal" <nonexistant@fakedomain.INVALID> skrev..."

> så vidt jeg forstår prøver du at selecte alle records som en bruger ikke
> selv har skrevet?

Jaeh, jeg prøvet at selecte alle records fra "spmskema" hvor der ikke er en
record i "spmskema_besvaret_af" indholdende data fra "id" feltet i
"spmeskema" og brugerens id...

> [...]
en
> meget dyb nested række statements... hvor der indgår nogle ting man ikke

Jeg kan prøve lidt med nogle tabel layouts...

Spmskema:

skema_id
da
se
no
osv
osv

spmskema_besvaret_af:

spmskema_besvaret_af_id
skema_id_ref
brugerid

Det er egentlig det der er i det ... flere poster har ikke relevans for min
query, og alligevel kan jeg ik' greje det :/

ALTSÅ, når en bruger med "brugerid" svarer på en post fra "spmskema" bliver
der i "spmskema_besvaret_af" oprettet en post indeholdende: brugerid
(brugerid), og et idnummer svarende til "skema_id" i "spmskema", i felterne
"skema_id_ref" og "brugerid"

Håber det gjorde det lidt mere klart...

mvh

Peter Farsinsen

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 22-03-03 11:53

Peter Farsinsen wrote:
> Så langt så godt...
>
> Jeg har nu prøvet nærmest alt, synes jeg, og lige lidt har det hjulpet - jeg
> kan simpelthen ikke få min query til at virke...

[klip]

Som jeg også nævnte forleden, så er der en nyhedsgruppe til database
spørgsmål - news:dk.edb.database - Prøv at spørge der.

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>