Coq au vin og flødekartofler
Fra : Bettina Madsen

Dato : 22-03-03 10:23

Jeg mangler lidt hjælp til at vurdere om man kan servere coq au vin (kylling
i vin) sammen med flødekartofler.
Eller bliver det for meget sauce?
Forslag til grønt tilbehør er også velkommen.
Jeg skal servere det i aften, så tiden er knap (/knab?) !

Håber at der er nogle lyse ideer!

KH Bettina

Fra : Hauge

Dato : 22-03-03 10:38

Hejsa

"Bettina Madsen" <bma@SLET_MIGducktrucks.dk> wrote in message
> Jeg mangler lidt hjælp til at vurdere om man kan servere coq au vin
(kylling
> i vin) sammen med flødekartofler.
> Eller bliver det for meget sauce?

Lige umiddelbart syntes jeg at det blir alt for "snasket", jeg bruger selv
ris eller båd-kartofler lavet i ovn, det er suverent.

Mvh Hauge

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 22-03-03 11:26

Sat, 22 Mar 2003 10:22:56 +0100, skrev "Bettina Madsen"
<bma@SLET_MIGducktrucks.dk> :

>Jeg mangler lidt hjælp til at vurdere om man kan servere coq au vin (kylling
>i vin) sammen med flødekartofler.

Jeg synes, det lyder noget voldsomt - og det vil imho være synd for
begge dele at servere det sammen.
Vi plejer bare at få masser af flutes / brød til, som vi så dypper i
saucen.

--
Gitte Sørensen
Hjemmeside med bl.a. Galleri: http://home.tiscali.dk/cgsorens

Fra : Svend Andersen

Dato : 22-03-03 12:06

Gitte S¯rensen <gydda@dette_skal_slettessol.dk> writes:
>Vi plejer bare at få masser af flutes / brød til, som vi så dypper i
>saucen.

Enig !

Ellers kartoffelmos eller løse ris.

Flødekartofler er FOR meget snask til denne ret

hilsen Svend A

Fra : MAndersen

Dato : 22-03-03 12:34

Jeg er ikke helt inig i at det bliver for fed med flødekart. Jeg ville
fortsætte med denne plan, og erstatte halvdelen af kartoflerne med små
broccolibuketter, og gulerødder skåret i små runde stykker på størrelsen med
broccoli. Løgringe er heller ikke dårligt.
"saucen" ved kartofler, broccoli og gulerødder vil jeg lave med 1/3 fløde og
resten let eller sødmælk, sammen med salt, peber og muskatnød. Der er ikke
stivelse i gulerødder og broccoli på samme måde som kartofler, så det bliver
ikke så tung.

Velbekom
mvh
MAndersen

Fra : Bettina Madsen

Dato : 22-03-03 14:45

MAndersen wrote:
> [...]
> muskatnød. Der er ikke stivelse i gulerødder og broccoli på samme
> måde som kartofler, så det bliver ikke så tung.

Tak for alle de hurtige svar.
Jeg bruger min fløde til noget andet.....i stedet vil jeg servere
almindelige kartofler og en kold broccolisalat til.
.....og måske tage et flute op af fryseren.

God weekend.

Bettina

Fra : Asta Nielsen

Dato : 22-03-03 13:54

"Bettina Madsen" <bma@SLET_MIGducktrucks.dk> skrev i en meddelelse news:3e7c2b71$0$154$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> Eller bliver det for meget sauce?
> Forslag til grønt tilbehør er også velkommen.
> Jeg skal servere det i aften, så tiden er knap (/knab?) !

Er der nogen der evt. lige gider at skrive opskriften ned til mig *S*?

Mvh.
Asta

Fra : Herbert

Dato : 22-03-03 17:36

> Er der nogen der evt. lige gider at skrive opskriften ned til mig *S*?
>
> Mvh.
> Asta

COQ AU VIN
(Ung hane i rødvin)

1 ung hane (høne eller poulard)
150 g bacon i terninger
2 spsk smør
2 spsk vindruekerneolie
250 g skalotteløg
1 spsk cognac
Salt og peber
1 laurbærblad
2 fed hvidløg
1 tsk timian
1 tsk rosmarin
1/2 fl. rødvin
250 g brune champignon

Jævning: 3 spsk smør
3 spsk mel

Hvis hanen har været frosset skal den tøs langsomt op i køle-skabet.
Tør den godt af og parter den i portionsstykker.
Rist baconterningerne, tag dem op og kom smør og olie i gryden.
Brun skalotteløgene og tag også dem op, derefter fjer-kræ-stykkerne. Når
fjerkræstykkerne er brunet kommes bacon-ter-ning-erne tilbage i gryden
igen.
Tilsæt cognac, hvidløg og krydderier. Hæld rødvinen ved og lad retten koge
under låg.
Den skal koge ialt ca. 40-45 min.

Rist champignonerne i smør. Kom løg og champignon med de sidste 5
minutter af kogetiden.

Rør smør og mel til en smørbolle.
Kog smørbollen med i retten imens der røres.
Lad det koge 3-4 min. og smag til med peber og salt.

Serveres med kartoffelmos, løse ris eller flute.

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 22-03-03 17:51

Sat, 22 Mar 2003 17:36:06 +0100, skrev "Herbert"
<herbert007@hotmail.com_remove> :

>1/2 fl. rødvin

Og husk, at det ikke skal være den billigste fra Netto !!
Vi plejer at bruge en Bourgogne (som vi så også drikker af til maden),
og så er det lige før englene synger

Fra : Asta Nielsen

Dato : 22-03-03 18:22

"Herbert" <herbert007@hotmail.com_remove> skrev i en meddelelse news:b5i3dg$1ov5$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> Kog smørbollen med i retten imens der røres.
> Lad det koge 3-4 min. og smag til med peber og salt.
>
> Serveres med kartoffelmos, løse ris eller flute.

Hvor mange personer er der så til?

Fra : Herbert

Dato : 22-03-03 23:07

> Hvor mange personer er der så til?

Sorry, det burde jeg jo have skrevt....... 6 Personer. Hvis fuglen er på 2
kg.

Fra : Asta Nielsen

Dato : 22-03-03 23:30

"Herbert" <herbert007@hotmail.com_remove> skrev i en meddelelse news:b5impt$2mdg$1@news.cybercity.dk...

> Sorry, det burde jeg jo have skrevt....... 6 Personer. Hvis fuglen er på 2
> kg.

Mange tak *S*.

Mvh
Asta