Brugshundeprøver.
Fra : Hansen

Dato : 21-03-03 19:44

Hej

Jeg ville gerne vide om der er forskel på brugshundeprøverne i
de forskellige klubber, og hvis der er hvilke.
Jeg går på et hvalpe hold i DcH. men vil måske på et tidspunkt
have ham avlskåret i schæferhundeklubben. Jeg vil der for vide om
prøverne er de samme

Hilsen Hansen og Schæferen Indy (Hvis største drøm det er at blive
redningshund)

Han Har også fået sit eget fotoalbum.
http://www.megapixel.dk/albums/visalbum.php?id=1751

Fra : Jenny Larsen

Dato : 22-03-03 08:38

Hej.
Jeg kender ikke prøverne i DcH, men i shæferhundeklubben hedder de BHP 1, 2,
3.
Jeg mener at du skal have en BHP 1 for at kunne avlskåre din hund.
Mvh.
Jenny

Fra : René Kofoed

Dato : 22-03-03 10:41

> [...]
> prøverne er de samme
>

> Hilsen Hansen og Schæferen Indy (Hvis største drøm det er at blive

Hej Hansen.
Du skal som en anden have en BHP 1 prøve, for at få din hund avlskåret.
Det kan du ikke få i DCH, da deres IPO-programmer ikke anerkendes i
schæferklubben. Der har tidligere i år været "snak" om at, BHP og IPO,
skulle samkøres, og være gældende begge steder, hvorfor det ikke blev sådan,
ved jeg ikke.
DCHs andre programmer, C, B, A og E, er der ikke ikke bide/forsvarsarbejde
i.
Der er også forskel på sværhedsgraden de respektive steder.
Mit forslag, er at spørge specialklubben til råds.
MVH Susanne (som træner begge hunde i DCH.)

Fra : Claus

Dato : 22-03-03 14:20

"René Kofoed" <r-kofoed@image.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Hansen.
> Du skal som en anden have en BHP 1 prøve, for at få din hund avlskåret.
> Det kan du ikke få i DCH, da deres IPO-programmer ikke anerkendes i
> schæferklubben.

Det mener jeg ikke du har ret i, der er jo oxo hunde med PH. prøver der
bliver avlskåret i Schæfer klubben, men man skal være opmærksom på at til
avlskåringen bliver der lavet overfald fra skjulet og det vil være en god
ting hvis hunden har prøvet det før.

Claus

Fra : Jeannette

Dato : 23-03-03 07:59

Hej

Prøver der er gældende ved en avlskåring er min. PH-kåring, IPO1,
BHP1, SCHH1.
Det er fuldstændig lige gyldig hvor i verden disse prøver bestås, bare
de ER bestået. Det kan f.eks. være i Boxerklubben, DCH eller i
Schæferhundeklubben, det er lige gyldigt.

En Shæferhund skal for at komme igennem avlskåringen have en UHP
(cykelprøve på 15 km.) et udstillingsresultat (min. 2. pr.) samt en
brugsprøve(min. PH-kåring, IPO1, BHP1, SCHH1).

Det er ikke sådan lige til at få kåret sin hund, men det er et sjovt
arbejde at komme igennem systemet - du skal dog have nogle gode
hjælpere, dem er der flest af i Schæferhundeklubberne... Prøv at
kontakte den der ligger i nærheden af hvor DU bor, fortæl dem hvad du
ønsker af dem, og spørg så om deres kreds kan klare det eller om de
kan anbefale en der er bedre???
Det er ikke alle kredse der er lige gode til det hele, i vores kreds
er vi f.eks "kun" brugshundefolk og har ikke meget forstand på
udstilling.

Håber du får kåret din hund, men husk det er ikke ensbetydende med at
den er egnet til avl, da man kun skal fremme når man avler og ikke kun
stabilisere eller forringe racen. Bare min personlige mening...

Håber du kan bruge svaret til noget.

Jeannette
www.bouvier.dk