Godt nyt
Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 21-03-03 16:55

Xserver har fået ATA133 drevbusser. Så kan man bruge harddisk på over
127 GB!

--
- Peter +45 5192 3981
"Det er helt rigtigt at dømme dem til døden, når de forlader Islam"

Fra : ct

Dato : 21-03-03 18:14

> Xserver har fået ATA133 drevbusser. Så kan man bruge harddisk på over
> 127 GB!

Jeg har lige været til et Xserve gratis-seminar med Apple.

Der mistede jeg totalt min tro på deres håndtering af servermarkedet - der
kommer ikke umiddelbart sådan en fætter indenfor vores døre. Kort fortalt
sammenlignede man en dual xeon 2.8Hhx med en dual Xserve 1.33 og påstod at
Xserven var hurtigere, ligesom disksystemet med software ATA raid5 var langt
hurtigere end det tilsvarende U320 SCSI system i Windåsen - og til billigere
penge hurra!

Jeg er glad for at se Mac servere på markedet, men det skader ikke Apple
hvis man var lidt mere ydmyg på hardware delen når man nu kommer med sin
første-generations maskine bygget på 'hjemme'-komponenter. (ATA diske, ingen
redundant strømforsyning, delvis software-raid osv.) På et tidspunkt
sammenlignede sælgeren sku endda en 31000kr's Xserve med en Sun server til
en lille million

Der blev bl..a. foreslået at man kunne netboote sine arbejdsstationer til en
Xserve og køre (hele) systemerne derfra. Jeg vil gerne se bare 10
abejdsstationer på en ATA raid 5 server på den måde. Sidst jeg så efter
performede ATA diske i raid 5 omkring 30% MINDRE end en tilsvarende single
ATA harddisk.

Bedre held næste gang

Claus

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 21-03-03 19:56

ct <no@way.se> wrote:

> [...]
> performede ATA diske i raid 5 omkring 30% MINDRE end en tilsvarende single

jeg er uenig.

Både i de tests der har lavet bl.a. med Photoshop er Xserven vl.a. Dell
og Sun langt overlegen i throughput. Se selv Xserves benchmarkside.

Mht ATA vs SCSi er det en forkert antagelse at SCSi er ATA så meget
overlegent. ATA giver en langt, langt bedre pris/ydelsesforhold en SCSI.

Fra : ct

Dato : 22-03-03 20:00

> Både i de tests der har lavet bl.a. med Photoshop er Xserven vl.a. Dell
> og Sun langt overlegen i throughput. Se selv Xserves benchmarkside.

Det er jo lige netop mit argument, Apple er ikke særlig troværdig i denne
sag. Hvis du nærlæser, sammenligner Apple kun med andre 1U servere, og det
er sjældent at PC servere er 1U. Dermed er den fysiske størrelse på serveren
blevet afgørende for hvilke modeller de sammenligner med. Utroværdigt!

> Mht ATA vs SCSi er det en forkert antagelse at SCSi er ATA så meget
> overlegent. ATA giver en langt, langt bedre pris/ydelsesforhold en SCSI.

Ja for pokker, 1/3 pris og 1/2 ydelse af SCSI i visse situationer.
Spørgsmålet er om den lave ydelse er brugbar, eller om det koster en ekstra
server for at følge med, og så er besparelsen jo gået fløjten.

Jeg har ikke noget mod ATA systemer, har et par stykker stående blandt mine
servere (PC & Mac), og de klarer de opgaver de skal tilfredsstillende. Men
hastigheden *er* altså ikke på højde med SCSI. Slet ikke.

Claus

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 22-03-03 20:01

ct <no@way.se> wrote:

> [...]
> blevet afgørende for hvilke modeller de sammenligner med. Utroværdigt!

Nuvel.

Er der eksempler på folk som er utilfredse med den uydelse deres Xserves
leverer?

Er Apple's service på Xserve kunder dårlig?

> Ja for pokker, 1/3 pris og 1/2 ydelse af SCSI i visse situationer.

Se EDBpriser. Prisen for de fleste ATA diske er 10-15 kr på GB, mod op
til 100 kr pr GB for SCSI.

Ydelsen? For enkeltenheder er SCSi en smule hurtigere (for en 10000 rpm
disk). Skal du have fuldt udbytte ud af SCSi skal du have RAID, og så
kommer prisen til en RAID controlelr oveni: mindst 3000 kr.

> Spørgsmålet er om den lave ydelse er brugbar, eller om det koster en ekstra
> server for at følge med, og så er besparelsen jo gået fløjten.

Står serveren på mindre end et tungt belastet netværk på minst 100 mebit
kan SCSI 'IKKE* betale sig.

> [...]
> servere (PC & Mac), og de klarer de opgaver de skal tilfredsstillende. Men
> hastigheden *er* altså ikke på højde med SCSI. Slet ikke.

Eneste fordel ved SCSi er at man får 5 års garanti ved køb, contra 1-2
ved ATA. Det er til gengæld betryggende.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-03-03 15:35

Hej Peter

3000 Peter Perlsø wrote:

> Se EDBpriser. Prisen for de fleste ATA diske er 10-15 kr på GB, mod op
> til 100 kr pr GB for SCSI.

Du kan faktisk goet få ATA-133 diske, der ligger meget tæt på SCSI diske i pris,
så den argumentation, synes jeg ikke holder helt.

> Ydelsen? For enkeltenheder er SCSi en smule hurtigere (for en 10000 rpm
> disk). Skal du have fuldt udbytte ud af SCSi skal du have RAID, og så
> kommer prisen til en RAID controlelr oveni: mindst 3000 kr.

Hvis du alligevel vil sætte en større server op, så spiller priserne som regel
ingen rolle. Men til eksempel kan jeg nævne, at jeg har en Seagate Barracuda Pro
5400rpm SCSI disk (68/50pins). Den har 'kun' 2mb buffercache, men til gengæld har
den _16_ læsehoveder, hvilket gør den lynhurtig, - også i forhold til andre
7200rpm SCSI diske, jeg har i andre maskiner. Den er også langt hurtigre end mine
Barracuda IV ATA-100 diske, selvom disse har 4mb buffercache.

Jeg havde den siddende sammen med en alm. Barracuda SCSI 7200rpm disk i en PM
7600/120. Der var 2 identiske systemer på de to diske - OS 9.1DK. Begge systemer
var pumpet noget op, så de fyldte ca. 560mb med udv. og godt 60mb skrifter.

Opstartstiden på den almindelige disk var ca. 70 sek., mens opstartstiden på Pro
disken var under 40 sek.!!

En overførsel fra et jaz drev med filer på ca. 600mb til hhv. den alm. disk og
til Pro disken viste også markante forskelle i hastigheden - ca. 2 1/2 - 3 min.
til den alm. disk og ca. 1 1/2 - 2 min til Pro disken. Controlleren er den alm.
FastSCSI-2, der sidder i PM 7600.

> Står serveren på mindre end et tungt belastet netværk på minst 100 mebit
> kan SCSI 'IKKE* betale sig.

Det er jeg så ikke enig med dig i. SCSI er langt mere stabil end ATA/IDE. Det er
helt klart mine erfaringer, at der er færre problemer med SCSI diskene, - og så
er det uanset, om de sidder i RAID, eller ikke. Både fragmentering og Directory
fejl er langt under det halve af fx. ATA-100 diske. Dvs., at service på diskene
også er langt mindre. - Jeg har fx. kun kørt DiskWarrior _én_ gang på den PM 7600
med den hurtige Barracuda Pro disk, men på den alm. har jeg kørt DW et par gange.
På min G3 med Barracuda IV diske kører jeg DW ca. 1 gang om ugen på den disk,
hvor jeg 'roder' meget rundt med tests af programmer. Og på 'musikdisken' kører
jeg DW ca. én gang hver anden uge.

> Eneste fordel ved SCSi er at man får 5 års garanti ved køb, contra 1-2
> ved ATA. Det er til gengæld betryggende.

Jeg er fuldstændig enig med Claus her. SCSI er langt hurtigere end ATA. Og hvis
man kører Ultra160 eller Ultra320, får man mere end det dobbelte i ydelse end på
selv en ATA-133 sat i RAID.

Og mht. garantien, - tja, så har jeg da 3 års garanti på mine Barracuda IV ATA
diske og ligeledes 3 år på mine Barracuda Pro og den alm. disk. Men det er
forskellig fra mærke til mærke. Jeg véd fx. at Maxtor kun giver 1 års garanti på
deres Firewire diske - også på disken, mens Mercury også giver 3 års garanti på
deres FW diske med IBM og Seagate HD'er. Fujitsu og Toshiba giver begge 3 år på
både ATA og SCSI. WD er det eneste mærke, hvor jeg har set 5 års garanti på SCSI
diske, men de giver da også 3 år på ATA diske.

Tænker du rent økonomisk, så er det nok delvis rigtig, at det bedst kan betale
sig at bruge ATA - for private og meget små virksomheder. Men så snart du er oppe
over 30-40 maskiner, hvor det ofte er sådan, at der er en admin ansat ti at hlde
dem ved lige, så vil der helt klart være mindst vedligeholdelse ved SCSI
løsninger fremfor ATA.

Det skal så også siges, at jeg kender flere private - også PC brugere, - der
foretrækker SCSI fremfor ATA. Og det lyder samstemmende fra alle - "SCSI er det
mest pålidelige og driftssikre".

mvh. Erik Richard

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 23-03-03 15:52

> Hej Peter

> Du kan faktisk goet få ATA-133 diske, der ligger meget tæt på SCSI diske i
> pris, så den argumentation, synes jeg ikke holder helt.

Nej, hvis du helt ser bort fra, at SCSI diskene altså kun kan rumme en
femtedel af ATA diskene.

> [...]
> maskiner. Den er også langt hurtigre end mine Barracuda IV ATA-100 diske,

8 MB mener du vel? Jeg kan ikek se nogen ATA diske med 4 MB cahce på
EDBpriser.

> [...]
> skrifter.
>
> Opstartstiden på den almindelige disk var ca. 70 sek., mens opstartstiden

Tyder på en meget god søgetid på disken.

> [...]
> hvis man kører Ultra160 eller Ultra320, får man mere end det dobbelte i
> ydelse end på selv en ATA-133 sat i RAID.

Som jeg siger, er det fuldstændigt undernordnet, hvis flaskehalsen er
netværksforbindelsen.

Fx har jeg en iMac der står og tøffer herhjemme. Der sidder en 7200 rpm
disk i. Men jeg ville uden problemer kunne bruge en 5400 rpm. Hvorfor?

Fordin min netforbindelse kun kan skubbe 57 Kilobyte igennem ad gangen.

> [...]
> ATA diske og ligeledes 3 år på mine Barracuda Pro og den alm. disk. Men
> det er forskellig fra mærke til mærke. Jeg véd fx. at Maxtor kun giver 1

Det er sket efter den ændrind som forekom for et par måneder siden.
*ALLE* ikke SCSi diske har kun kun 1 års garanti, UNDTAGEN Seagates
SATA, som har 2.

også på disken, mens Mercury også giver 3 års garanti på > deres FW
diske med IBM og Seagate HD'er. Fujitsu og Toshiba giver begge 3 år på >
både ATA og SCSI.

Ikke længere, iøvrigt er der 5 år på alle SCSi diske. Jfr. EDBpriser.

WD er det eneste mærke, hvor jeg har set 5 års garanti på SCSI > diske,
men de giver da også 3 år på ATA diske. >

Ikek længere.

> Tænker du rent økonomisk, så er det nok delvis rigtig, at det bedst kan
> betale sig at bruge ATA

Nej, det er ikek bare delvistrigtigt, det er albslut det eneste valg. I
dag kan du få en spritny PC til prisen af en ,mellemstor SCSi harddisk!
;p

[...]

Og det er jeg ikek uenig i. Men det er altså ydelse ift. pris vi taler
om, ikke ydelse alene.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-03-03 01:49

Hej Peter

3000 Peter Perlsø wrote:

> Nej, hvis du helt ser bort fra, at SCSI diskene altså kun kan rumme en
> femtedel af ATA diskene.

Det er nu ikke rigtig. Der findes faktisk SCSI diske med kapacitet på op til
200gb - både i 10k og 15k versioner, men så er det altså også til priser, der
koster mere end en Gigabit Mac. For ikke så længe siden så jeg desuden også en
ATA-133 disk på 1000gb - vel at mærke en 10k disk med 32mb buffercache, - men
prisen... $4499USd! Disken havde to meget store og kraftige
gennemstrømningsblæsere - 'Jetstream coolers'....

> 8 MB mener du vel? Jeg kan ikek se nogen ATA diske med 4 MB cahce på
> EDBpriser.

Sorry! selvfølgelig 8mb. Det var den Fireball 30gb, jeg havde i min gl. G3/233,
der havde 4mb cache... Men jeg har lagt mærke til, at mange af de nye 'små'
ATA-100 og ATA-133 diske kun kommer med 2mb cache nu. Til gengæld er prisen på
en 40gb så også helt nede på $59USd.

> Tyder på en meget god søgetid på disken.

Ja, 6,9ms overall measured, 7,1ms typical. - Og det på en SCSI-2 true 50-pins
5400rpm!

> [...]
> disk i. Men jeg ville uden problemer kunne bruge en 5400 rpm. Hvorfor?
>
> Fordin min netforbindelse kun kan skubbe 57 Kilobyte igennem ad gangen.

Hm, mener du her i local networking eller på en internetforbindelse? - Jeg har
lige købt en 100mbits switch, (har auto-switching mellem 10 og 100mbits), og
jeg vil regne med, at den vil kunne klare det meste endda rimelig hurtig, - fx.
også det musikoptage- / redigeringssystem, jeg samtidig er ved at etablere med
såkaldt ''Direct Recording to Edit' (DRE). - Et system, som jeg mere eller
mindre selv har fikset sammen med et par gode programmer. Princippet går på, at
man optager et signal på én computer på netværket med et godt optageprogram, så
niveau, balance og optimering foregår på optagemaskinen. Samtidig sendes det
hele i 'real time' videre til en anden computer på netværket, hvor jeg så kan
finpudse - evt. med div. VST filtre/plug-ins og genne filerne direkte til
brændermaskinen. Der må ingen forsinkelse være mellem recorder og editor, da
det er recorder, der afgiver det hørbare signal, så selv en minimal forsinkelse
på blot nogle få tusinddele af et sekund vil kunne høres ved fx. en cutting på
editor maskinen. Det vil selvfølgelig kræve, at alle maskiners netkort
udskiftes til 100mbits.

> Det er sket efter den ændrind som forekom for et par måneder siden.
> *ALLE* ikke SCSi diske har kun kun 1 års garanti, UNDTAGEN Seagates
> SATA, som har 2.

Det er altså ikke rigtig! - På min faktura (jan. 2001) med de 2 stk. 40gb
Barracuda IV står der højt og tydeligt _3 års fabriksgaranti_. Det samme gælder
for den 30gb Fireball (nov. 1999), der sidder i den nu solgte G3/233. Du kan
selv se efter ved fx. at kigge på diskene på www.otherworldcomputing.com. Dér
er det meget få diske, der har 1 års garanti. Det skal lige siges, at jeg har
købt mine diske herhjemme og ikke i USA.

> Ikke længere, iøvrigt er der 5 år på alle SCSi diske. Jfr. EDBpriser.

JO OG ATTER JO! - Jeg er bange for, du blander noget sammen her... Med de nye
garantibestemmelser inden for EU, så er der 2 års garanti/reklamationsret, mens
producenterne giver 3 år. Man kan bare ikke lægge de to åremål sammen og få 5
år. Jeg véd godt, at der er nogen, der gør det, men så er det falsk reklame.
Fabriksgarantien træder i kraft i det øjeblik en faktura er datostemplet /
udskrevet, og der er for langt de flestes vedkommende kun 2 eller 3 års
fabriksgaranti, - altså 1 år mere end EU bestemmelserne.

Og helt ærlig, så giver jeg ikke en snus for EDBPriser. Deres priser holder
ikke stik i mange tilfælde, og jeg har prøvet at tage nogle checks på
forskellige produkter - især HD, og har haft kontakt til flere af de firmaer,
som de skriver er de billigste, men hvor det gang på gang viser sig, at de slet
ikke er så billige endda, mens andre firmaer, der står til højere priser er
langt billigere end de såkaldt billigste. Og så tror jeg faktisk mere på
producenten end på EDBPriser!

> Ikek længere.

Lige et par eks. til din orientering:
40GB IBM DeskStar 120GXP ATA/100. 3yr IBM Warranty. (IBM07N8082) $89.95
40GB Seagate Barracuda ATA IV. 3yr Seagate Warranty. (SEAST340016A) $94.99
80GB Western Digital Caviar. 3yr Western Digital Warranty. (WDGWD800BB) $119.99

20.0GB Fujitsu 2,5" SuperSlim. 3yr Fujitsu Warranty. (FUJMHS2020AT) $99.95
40.0GB Toshiba 2,5" SuperSlim Notebook Drive, 3yr Toshiba Warranty. $173.99

> Nej, det er ikek bare delvistrigtigt, det er albslut det eneste valg. I
> dag kan du få en spritny PC til prisen af en ,mellemstor SCSi harddisk!

Nu stiller du det lidt for meget på spidsen... - De SCSI HD, jeg har set
ligger fra $79 til $349, så jeg vil da gerne se en hel PC til ca. 3000kr....

> Og det er jeg ikek uenig i. Men det er altså ydelse ift. pris vi taler
> om, ikke ydelse alene.

Ja, men der er da flere ting, der indgår i en 'pris'. Du kan ikke blot nøjes
med anskaffelsesprisen, - her er ATA diske helt klart de billigste. - Men du må
sandelig også tage drifts- og vedligeholdelsesomkostningerne med i betragtning
- især, når det gælder firmabrug. For privatbrugere er ATA billigst, - ja! -
Her har du heller ikke udgifter til fx. en admin, der skal holde det hele
kørende. Det har du til gengæld i et firma.

Jeg har 2 stk. PM 9600, hvoraf det er meningen, at mindst den ene skal
opgraderes til en G4/800mhz, og jeg overvejer seriøst at sætte en Ultra160 (UW
SCSI) controller i den og så anskaffe en stor 10k disk samtidig - af den simple
grund, at jeg véd af erfaring, at en Ultra160 + en 10k disk vil være det
optimale til det, jeg skal bruge maskinen til, - nemlig til lydredigering. Alle
de firmaer og privatpersoner, jeg kender til, der kører med den løsningsmodel
har stort set ingen problemer overhovedet. Vælger man derimod en ATA-133
løsning, så er der endda en meget stor risiko for, at du jævnligt må bruge et
par timer på optimering med fx. Norton og/eller udskiftning af directory filer
med DiskWarrior. Og for en prof lydmand, så er tid også penge. Du vil sagtens
kunne redigere og tilrette en hel del lydfiler på de 2 timer, du ellers vil
blive nødt til at bruge på reps..

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 24-03-03 01:58

in article 3E7E5602.30D44603@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 24/03/03 1:49:

> [...]
> prisen... $4499USd! Disken havde to meget store og kraftige
> gennemstrømningsblæsere - 'Jetstream coolers'....

URL? Producent? Jeg har endnu ikke set nogen ATA-diske på 10000 rpm. Og da
slet ingen ATA-diske på 1000 GB.

--
/peter

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 24-03-03 11:16

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> URL? Producent? Jeg har endnu ikke set nogen ATA-diske på 10000 rpm. Og da
> slet ingen ATA-diske på 1000 GB.

Western Digital har faktisk lavet en 10k disk.

Fra : Peter Kiil

Dato : 24-03-03 22:34

in article 1fsbol6.7o22zu1e8lb80N%no_spam@invalid_email.com, 3000 Peter
Perlsø at no_spam@invalid_email.com wrote on 24/03/03 11:15:

> Western Digital har faktisk lavet en 10k disk.

Men det er vist en serial-ATA? Og der er stadig langt til de 1000 GB.

--
/peter

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 25-03-03 00:13

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Men det er vist en serial-ATA? Og der er stadig langt til de 1000 GB.

Nej det er ikek SATA, det er kun Maxtor og Seagate der indtild videre er
ude med dem.

1 TB (1024 GB) når vi indenfor 6 år.

Fra : Peter Kiil

Dato : 25-03-03 09:39

in article 1fscojq.xnvgp21axfv5sN%no_spam@invalid_email.com, 3000 Peter
Perlsø at no_spam@invalid_email.com wrote on 25/03/03 0:13:

> Nej det er ikek SATA, det er kun Maxtor og Seagate der indtild videre er
> ude med dem.

Hmm.... Jeg kan sgu ikke finde andet end SATA nævnt på WDs side hvis det
skal være 10k.

> 1 TB (1024 GB) når vi indenfor 6 år.

Mon ikke det bliver før...

--
/peter

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 25-03-03 17:05

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Hmm.... Jeg kan sgu ikke finde andet end SATA nævnt på WDs side hvis det
> skal være 10k.

Mærkværdigt.

> Mon ikke det bliver før...

Tjo.... men det kan kun tiden vise.

Men hvad skal vi dog bruge 1 TB til??? =)

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 24-03-03 11:16

> Hej Peter

> Det er nu ikke rigtig. Der findes faktisk SCSI diske med kapacitet på op
> til 200gb - både i 10k og 15k versioner,

Og så er priserne på 10000 kr.

men så er det altså også til priser, der > koster mere end en Gigabit
Mac.

> Hm, mener du her i local networking eller på en internetforbindelse?

Netforbindelse selvfølgelig.

Lokalt har jeg 100 mbit.

> editor maskinen. Det vil selvfølgelig kræve, at alle maskiners netkort
> udskiftes til 100mbits.

Ja, og der vil 100 mbit være berettiget.

> Det er altså ikke rigtig! - På min faktura (jan. 2001) med de 2 stk. 40gb
> Barracuda IV står der højt og tydeligt _3 års fabriksgaranti_.

Ja, og som jeg skriver er det i kraft af en ændring, som er sket for 2
md. siden.

> JO OG ATTER JO!

www.edbpriser.dk

Se selv efter.

Og så tror jeg faktisk mere på > producenten end på EDBPriser! >

So be it.

www.PRCdata.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-03-03 03:27

Hej Peter

3000 Peter Perlsø wrote:

> Og så er priserne på 10000 kr.

Nå, mindre kan nu også gøre det - Et firma i Horsens, jeg kender noget til,
købte et par 180gb Quantum 10k UW160 diske (forår 2000) til ca. 5500kr. pr
stk....

> Netforbindelse selvfølgelig.

Hvad så med at få fx. en 1mbits linie ala Stofanet? - Det kan både mærkes og
betale sig.

> Lokalt har jeg 100 mbit.

> Ja, og der vil 100 mbit være berettiget.

Ikke bare berettiget, men nødvendig, hvis det hele skal køres i 'Real Time'.

> Ja, og som jeg skriver er det i kraft af en ændring, som er sket for 2
> md. siden.

De priser og eksempler, jeg har givet dig fra OWC er dagspriser fra i går, så
det er altså ikke sket ændringer i nævneværdig grad.

> www.edbpriser.dk
>
> Se selv efter.

Som jeg har sagt før, så er EDBPriser.dk smækfyldt med fejl og urigtige opl.,
så jeg giver ikke fem flade for deres oplysninger...

> www.PRCdata.dk

Argh! - kald lige det for kvalitetsprodukter én gang til.... Kvaliteten på
deres produkter er så ringe, at end ikke div. amters hjælpemiddelcentraler vil
bruge dem, selvom der nu er et krav fra statens side om, at de maskiner, der
sættes ud som hjælpemidler skal være de billigste, der kan skaffes!!

Nu sætter du jo tingene lidt på spidsen, så det kan jeg også. En gammel P166 er
hurtigere og mere stabil, end selv de 1000mhz maskiner, som PRC reklamerer
med... - Kort sagt, så er det noget tingel-tangel...

mvh. Erik Richard

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 26-03-03 12:32

> Hej Peter

> Nå, mindre kan nu også gøre det - Et firma i Horsens, jeg kender noget
> til, købte et par 180gb Quantum 10k UW160 diske (forår 2000) til ca.
> 5500kr. pr stk....

Nu er det også 3 år gamle priser.

> Hvad så med at få fx. en 1mbits linie ala Stofanet? - Det kan både mærkes
> og betale sig.

Stofa sidder hos Telia, og de har en begrænsning på båndbredden på 5 GB
om måneden, kommer man derudover, klinger kasseapperatet.

I'vrigt har jeg 512 K SDSL, godt nok lyder 1 mbit af meget, men det er
ikke garanteret båndbredde, da hele nettet er delt mellem mange
husstande. Det er xDSL ikke.

> De priser og eksempler, jeg har givet dig fra OWC er dagspriser fra i går,
> så det er altså ikke sket ændringer i nævneværdig grad.

Well, nu kan det altså for enkelthedens skyld bedst betale sig at købe
sine varer herhjemme - og der får man altså kun 1 års garanti på ATA
diske.

> Som jeg har sagt før, så er EDBPriser.dk smækfyldt med fejl og urigtige
> opl., så jeg giver ikke fem flade for deres oplysninger...

De får deres oplysninger direkte fra forhandlerne.

> [...]
> hjælpemiddelcentraler vil bruge dem, selvom der nu er et krav fra statens
> side om, at de maskiner, der sættes ud som hjælpemidler skal være de

heh, fed formulering.

Nu forhandler PRCdata altså ikke et enkelt produkt, men en en hel del.
Du siger da ikke at de *allesammen* er lorteprodukter?

> Nu sætter du jo tingene lidt på spidsen, så det kan jeg også. En gammel
> P166 er hurtigere og mere stabil, end selv de 1000mhz maskiner, som PRC
> reklamerer med... - Kort sagt, så er det noget tingel-tangel...

Stabilitieten kan diskuteres, men du kan da ikek sige at en computer med
en processor der er 10x hurtigere end din gamle P166 ikke er hurtigere
end ditto!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-03-03 14:50

Hej Peter

3000 Peter Perlsø wrote:

> Nu er det også 3 år gamle priser.

Ja men priserne på HD er da ikke blevet dyrere på de 3 år - tværtimod...

> Stofa sidder hos Telia, og de har en begrænsning på båndbredden på 5 GB
> om måneden, kommer man derudover, klinger kasseapperatet.

Hm... jeg har aldrig været over 300kr. pr.md. selvom der er røget mere end 5gb
igennem systemet. - Så få en FlexRate, det kan godt betale sig...

> I'vrigt har jeg 512 K SDSL, godt nok lyder 1 mbit af meget, men det er
> ikke garanteret båndbredde, da hele nettet er delt mellem mange
> husstande. Det er xDSL ikke.

Jeg hører til dem, der har fast IP, så jeg får altid max. udbytte. Normalt
ligger jeg i download hastighed og svinger mellem ca. 546kb og op til
160-180k/sek. - altså kilobyte ikke kilobit...

> Well, nu kan det altså for enkelthedens skyld bedst betale sig at købe
> sine varer herhjemme - og der får man altså kun 1 års garanti på ATA
> diske.

For det første er 'Factory Warranty' altså international, og for det andet, -
skal du blot have en 120gb HD + 1 stk. 512mb SDRAM eller SORAM, så har du
allerede tjent mere end det koster i fragt/forsikring. Og skal du have alm.
std. DRAM, så er der virkelig mange penge at spare, - $24USd for 128mb non-EDO.
- Herhjemme koster et tilsv. modul ca. 840kr. + moms!!

> De får deres oplysninger direkte fra forhandlerne.

Det burde de ja, men åbenbart så kikser det flere steder. Priser passer
ihvertfald ikke altid.

> heh, fed formulering.

Tjah... folks erfaringer tæller jo også med her....

> Nu forhandler PRCdata altså ikke et enkelt produkt, men en en hel del.
> Du siger da ikke at de *allesammen* er lorteprodukter?

Slet ikke. En Barracuda er en Barracuda, uanset, hvem, der forhandler den, men
måden hvorpå tingene er samlet har utroligt meget at sige. - Især når der til
nogle af de væsentlige dele - bundkort, grafikkort m.v. bruges 3.-klasses
produkter. Så er det da ellers flintrende ligegyldigt, hvor mange 'mærkevarer',
der ellers er puttet i.

> Stabilitieten kan diskuteres, men du kan da ikek sige at en computer med
> en processor der er 10x hurtigere end din gamle P166 ikke er hurtigere
> end ditto!

Det véd jeg da ikke... - Hvis du skal genstarte hvert femte minut og evt.
reparere div. fejl - for at få lavet et stykke arbejde med en 1ghz, mens en gl.
P166 bare tygger afsted i det uendelige....

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 22-03-03 09:29

ct <no@way.se> wrote:

> [...]
> redundant strømforsyning, delvis software-raid osv.) På et tidspunkt
> sammenlignede sælgeren sku endda en 31000kr's Xserve med en Sun server til

Ja der er et eller andet som Apple ikke helt forstår, deres benchmarks
og sammenligninger er ikke lige just troværdige - af og til blot
mangelfulde.

> Bedre held næste gang

Så absolut!

- Jørgen

Fra : ct

Dato : 22-03-03 20:06

PS: undersøgte lige én af kombattanterne på Apple's benchmark, den maskine
der ligger lige i rø... af Xserve er en stakkels outdated Pentium 3 med en
formodet hastighed på 1.13Ghz. (de findes mellem 1.13 og 1.4Ghz, jeg
formoder det værste og antager at de har sammenlignet med den mindste, når
man nu udelader den detalje i en sammenligning.). En typisk PC server i dag
er ikke under 2.2Ghz Xeon (som er lysår fra en P3) eller ditto AMD.

Claus

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 22-03-03 20:06

ct <no@way.se> wrote:

> [...]
> man nu udelader den detalje i en sammenligning.). En typisk PC server i dag
> er ikke under 2.2Ghz Xeon (som er lysår fra en P3) eller ditto AMD.

Sorry, P4'eren er ikke lysår fra P3'eren i andet end svært optimerede
SSE-2 baserede programmer.

Pentium 3 har en 10-trins pipeline, P4 har en på 20. Dette er græsk for
ikek teknisk kyndige, men faktum er, at selvom flere trin tilalder
højere frekvenser, så er der også en regning der skal betaler bagefter.

Iøvrigt er P4'erens L1 cacher halverede ift. P3. Det hjælper ikke!

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 23-03-03 02:20

no_spam@invalid_email.com (3000 Peter Perlsø) writes:

> Sorry, P4'eren er ikke lysår fra P3'eren i andet end svært optimerede
> SSE-2 baserede programmer.

Xeon, Peter, ikke Pentium 4.

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewssNOSPAM200211@gen-v.net - ICQ:11413721
Al email sendt til denne adresse kan blive offentligtgjort.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-03-03 11:48

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> wrote:

> Xeon, Peter, ikke Pentium 4.

Er Xeon ikke bare en P4 med en større cache?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 23-03-03 14:33

spam02@tdcadsl.dk (René Frej Nielsen) writes:

> Er Xeon ikke bare en P4 med en større cache?

Nej da, der er også et par tusinde kroner i forskel.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-03-03 16:27

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> wrote:

> Nej da, der er også et par tusinde kroner i forskel.

En _hel del_ tusinde!

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 23-03-03 17:52

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> En _hel del_ tusinde!

Netop. Xeon er for folk med for mange penge på lommen.

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-03-03 17:57

On Sun, 23 Mar 2003 17:51:48 +0100, 3000 Peter Perlsø wrote:

> Netop. Xeon er for folk med for mange penge på lommen.

Xeon er for folk med servere. Vi har for kort tid siden fået en dual-Xeon
på arbejdet. Jeg kom til at spørge om vi ikke kunne få monteret et
ordentligt grafikkort i den. Dette yderst seriøse forslag blev mødt med
hånlatter - faktisk ligesom da jeg foreslog et fadølsanlæg som udsmykning
til væggene.

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 23-03-03 18:34

Martin Edlich <newsspam4@martin.edlich.dk> wrote:

> [...]
> ordentligt grafikkort i den. Dette yderst seriøse forslag blev mødt med
> hånlatter - faktisk ligesom da jeg foreslog et fadølsanlæg som udsmykning

Server eller ej, den grundlæggende forskel på Seon og ikke.Xeon, er, at
Xeon CPU'en tillader multiprocessing med 2 eller flere CPu'er ad gangen.

Og så var Xeon CPu'erne ude med HyoerThreading lidt tidligere end de
seneste 3.06 GHz "almindelige" Pentium 4.

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-03-03 18:42

On Sun, 23 Mar 2003 18:34:19 +0100, 3000 Peter Perlsø wrote:

> Server eller ej, den grundlæggende forskel på Seon og ikke.Xeon, er, at
> Xeon CPU'en tillader multiprocessing med 2 eller flere CPu'er ad gangen.

Aner det ikke. Jeg interesserer mig kun for det CPU'erne skal fordrive
tiden med. Hvad der få den til at tikke, er mig inderligt ligegyldigt. Man
kan i øvrigt også have flere P3'ere på samme bundkort og få dem til at
samarbejde.

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 23-03-03 15:39

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> wrote:

> Xeon, Peter, ikke Pentium 4.

Xeon er en Pentium 4. Er du i tvivl kan du se hvad detaljerne egentligt
er her:

http://haxor.dk/articles/intel.html

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 24-03-03 21:52

"ct" <no@way.se> writes:

> [...]
> delvis software-raid osv.) På et tidspunkt sammenlignede sælgeren
> sku endda en 31000kr's Xserve med en Sun server til en lille million

Hehe. Lige som da G4'eren blev præsenteret som "supercomputer on a
chip".

-j

--
Så er det officielt: Der er en unge på vej!
Estimated time of arrival: Medio september 2003

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 25-03-03 00:13

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Hehe. Lige som da G4'eren blev præsenteret som "supercomputer on a
> chip".

Men det passer jo...

Fra : ct

Dato : 25-03-03 00:43

> Men det passer jo...

ja, lad os få det slået fast én gang for alle;

- apples IBM ATA diske er hurtigere end 15000rpm SCSI diske
- apples G4 1.3Ghz er hurtigere end P4 Xeon 3.2Ghz
- apples delvist softwarebaserede ATA RAID er hurtigere end U320 SCSI RAID
- apples Xserve ser langt bedre ud og performer derfor bedre
- apples Xserve larmer ikke.....jeg siger DEN LARMER IKKE *G*
- nu med kopholder

Claus

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 25-03-03 17:05

ct <no@way.se> wrote:

> [...]
> - apples Xserve ser langt bedre ud og performer derfor bedre
> - apples Xserve larmer ikke.....jeg siger DEN LARMER IKKE *G*

Nix, der er ikke kopholder i Xserve i dag =)

Iøvrigt er prisen for Xserve lavere end konkurrenternes udbud.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 27-03-03 00:51

"ct" <no@way.se> writes:

> [...]
> - apples Xserve ser langt bedre ud og performer derfor bedre
> - apples Xserve larmer ikke.....jeg siger DEN LARMER IKKE *G*

Sådan!

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-03-03 02:01

Hej Claus

ct wrote:

> ja, lad os få det slået fast én gang for alle;

Helt ærlig, - så kan jeg ikke helt finde ud af, om du mener det, du skriver,
eller du er dybt sarkastisk ?? - Tilsynelaadende ser det jo meget
tilforladelig ud, det du skriver, men når man så har læst det et par gange,
så begynder jeg at få mine stærke tvivl om, hvad du egentlig mener, - også
set i lyset af nogle af dine andre indlæg....

> - apples IBM ATA diske er hurtigere end 15000rpm SCSI diske

Der er ingen af IBMs diske hverken i GXP eller DTLA serierne, der kan måle
sig - end ikke med en 'almindelig' 10k disk. Desuden er risikoen for, at du
mister data ved disknedbrud efterhånden ved at være ffifty-fifty. - Prøv lige
at tage et kig på dk.marked.privat.drev og se - eller rettere tælle -
hvormange GXP og DLTA diske, der sælges som værende "ombyttet fra IBM".

> - apples G4 1.3Ghz er hurtigere end P4 Xeon 3.2Ghz

Målt i ren GigaFlop, ja! - men den nye AMD 'varmeovn' på 3ghz er meeeget tæt
på....

> - apples delvist softwarebaserede ATA RAID er hurtigere end U320 SCSI RAID

Nej! Ultra320 _ER_ hurtigere!

> - apples Xserve ser langt bedre ud og performer derfor bedre

Hvordan ##### kan du sætte lighedstegn mellem udseende og performance -
ydelse?. - Det er dog en besynderlig måde at tænke på.... - Et flot
design kan da højst fremme arbejdsglæden og ikke maskinens præstationer...

> - apples Xserve larmer ikke.....jeg siger DEN LARMER IKKE *G*

Hm.... ingen kommentarer!

> - nu med kopholder

Hvad pokker skal den bruges til? - Det er vel ikke meningen, man skal sidde
og snøvle tiden væk ved at drikke kaffe/te? - Det er vel meningen, der skal
arbejdes.... - Og det fremmer just ikke arbejdsprocesserne, hvis der kommer
et par dråber af ovennævnte fluidum's ned i et tastatur....

mvh. Erik Richard

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 27-03-03 11:55

> [...]
> arbejdes.... - Og det fremmer just ikke arbejdsprocesserne, hvis der kommer
> et par dråber af ovennævnte fluidum's ned i et tastatur....

Joda, du ved da at overlevelsesgrundlaget for en hver nørd med respekt
for sig selv er mindst 1 gram rå koffein i systemet - DAGLIGT.

At have kaffekopper handy er derfor et must.

uden stimulanter, duer nørden ikke.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-03-03 15:52

Hej Peter

3000 Peter Perlsø wrote:

> Joda, du ved da at overlevelsesgrundlaget for en hver nørd med respekt
> for sig selv er mindst 1 gram rå koffein i systemet - DAGLIGT.

_ÉT_ gram? - Er det nok? - Jeg drikker da mindst mine 2 liter dagligt, så mon
det ikke overskrider det ene gram...

> At have kaffekopper handy er derfor et must.
>
> uden stimulanter, duer nørden ikke.

Tja... problemet er jo så bare, hvis man bliver så 'nørdet' at man limes fast
til stolen, så kan man heller ikke komme ud og hente en ny kande, - så man får
jo lidt motion, hver gang man skal gå de 10 meter ud i køkkenet for at drikke en
kop...))))))

mvh. Erik Rihcard

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-03-03 07:28

> _ÉT_ gram? - Er det nok? - Jeg drikker da mindst mine 2 liter dagligt, så
> mon det ikke overskrider det ene gram...

Vel lige knap, men det kommer an på kaffen. En liter kaffe indeholder
480-800 mg koffein.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-03-03 09:22

Hej Henrik

Nu kan jeg godt lide en god stærk - og ren - Columbia kaffe, - og så absolut
_ikke_ Café noir...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-03-03 09:37

> Nu kan jeg godt lide en god stærk - og ren - Columbia kaffe, - og så
> absolut _ikke_ Café noir...

Jeg kan vist ikke regne indenad. Du skrev, at du drikker TO liter. Så
når du nok mageligt det ene gram koffein dagligt. Jeg selv tør slet ikke
regne ud, hvor meget jeg drikker. Vi har en kaffeautomat på arbejdet, så
jeg fylder bare mit krus op med jævne mellemrum.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 27-03-03 17:22

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
> et par gange, så begynder jeg at få mine stærke tvivl om, hvad du
> egentlig mener, - også set i lyset af nogle af dine andre indlæg....

Ja, dér rejser du nogle gode spørgsmål.

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 27-03-03 00:56

no_spam@invalid_email.com (3000 Peter Perlsø) writes:

> Men det passer jo...

Det kommer vel an på, hvordan man definerer en "supercomputer", og
hvor vi befinder os rent tidsmæssigt. Datamaten "Dask" havde efter
datidens fortid en del regnskraft, som man ikke rådede over i private
hjem, men vil næppe blive betegnet som en "supercomputer" efter
nutidens standarder. Når man i dag (og da G4'eren blev introduceret)
taler om "supercomputer" er det nok nærmere noget retning af DTUs
maskine med 1.000 processorer:

http://www.linuxforum.dk/2003/program/abstracts/brian_vinter/

Og den er endda en discount-løsning på Linux, som bygger på
almindelige PC'ere og almindelige netkort. I Japan står der et kæmpe
svin af en "supercomputer" som har sit egen atomkraftværk til at drive
den. Dét kan man kalde en supercomputer.

Mener du virkelig at det holder med G4'eren er en "supercomputer on a chip"?!

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 27-03-03 11:44

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Mener du virkelig at det holder med G4'eren er en "supercomputer on a chip"?!

Ja, hvorfor ikke? AltiVec-kernen tillader jo i enkelte tilfælde at
udregninger udføres 16 gange hurtigere end normalt, hvis ikke 16, så 8
eller 4...

Om det så er den gængse supercomputerdefinition eller ej, det kan så
diskuteres. Super kan jo også betyde "ÆRKE MEGA FED". Eller noget i den
dur =)

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 27-03-03 17:21

> [...]

> Om det så er den gængse supercomputerdefinition eller ej, det kan så
> diskuteres. Super kan jo også betyde "ÆRKE MEGA FED". Eller noget i

Men da Jobs præsenterede G4'ere og sagde "Supercomputer on a chip",
havde han en planche med foto af sådan en stor (lilla?)
køleskabscomputer, der gav associationer til ekstrem stor
beregningskraft, vandkølethed og beregninger af vejr og den slags. Jeg
synes manden var langt ude.

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 27-03-03 23:15

> [...]

> køleskabscomputer, der gav associationer til ekstrem stor
> beregningskraft, vandkølethed og beregninger af vejr og den slags. Jeg

Your choice. Nu er Cray2 jo altså en maskine med en del år på bagen, og
med Moore's lov i ryggen er det jo nok ikke helt ved siden af, Jobs'
påstand.

Iøvrigt er mac'en stadig en pissefedcomputer, uanset om Jobs løj eller
havde ret.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 27-03-03 23:26

no_spam@invalid_email.com (3000 Peter Perlsø) writes:

> Iøvrigt er mac'en stadig en pissefedcomputer, uanset om Jobs løj
> eller havde ret.

Det har du til gengæld ret i. Jeg elsker at se Jobs' keynotes. Han er
fuld af lort, men han er det på en meget stemningsfuld og tjekket
måde. Stor underholdningsværdi og fede produkter.

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 27-03-03 23:27

> [...]

> fuld af lort, men han er det på en meget stemningsfuld og tjekket
> måde. Stor underholdningsværdi og fede produkter.

Fuld af lort? Come on....

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 28-03-03 00:15

3000 Peter Perlsø <no_spam@invalid_email.com> wrote:

> Fuld af lort? Come on....

Var retorik ikke en gang et fag?

Mojn, Thomas

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 28-03-03 10:42

Thomas Boelskifte <engineering@boelskifte.dk> wrote:

> Var retorik ikke en gang et fag?
>

> Mojn, Thomas

"Mojn"? "M-O-J-N"?

Hvad betyder det?

Nåårh, du er en af dem fra bondelandet, hvor børnene får at vide at
"J-E-G" siger "A!".

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 28-03-03 11:58

3000 Peter Perlsø wrote:

> [...]
>
> --
> - Peter +45 5192 3981
> "Det er helt rigtigt at dømme dem til døden, når de forlader Islam"

Unskyld jeg blander mig.

Det er oprindeligt sønderjysk for: Goddag, farvel, hej, osv.

Så, mojn fra Kent, (der næstent er sønderjyde.)
--
PS.

Er der nogen der mangler en mand med lidt viden om Sun HW og SW,
så må I gerne sende mig en E-mail.
Jeg er uddannet datamatiker og har senest arbejdet som teknisk presale
konsulent.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-03-03 15:09

Hej Peter

3000 Peter Perlsø wrote:

> "Mojn"? "M-O-J-N"?
>
> Hvad betyder det?

Mojn er sønderjysk og kan betyde alt fra 'hej', 'daws', goddag,
'farvel', 'vi ses', 'på gensyn' osv....

> Nåårh, du er en af dem fra bondelandet, hvor børnene får at vide at
> "J-E-G" siger "A!".

Ja, å a sæ'jer åsse a, og a kom'er åsse fra dæ' jydske...

Og så er der et godt gammelt ordsprog, der siger, - at "vi er alle jyder
for Vorherre", så du bør også tænke lidt på det jyske...

mvh .Erik Richard

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 29-03-03 01:00

> [...]

> "Mojn"? "M-O-J-N"?
>
> Hvad betyder det?
>
> Nåårh, du er en af dem fra bondelandet, hvor børnene får at vide at

Cute! Du er en fnullergøj

Mojn, Thomas

PS: Nu skal du i øvrigt ikke spille alt for dum; jeg har været her før
og du har "set" min underskrift før. Så, lad os ikke lege mere idiot end
vi er, vel?

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 28-03-03 11:28

Thomas Boelskifte <engineering@boelskifte.dk> wrote: