vdsl er der nogen der ved når det kommer
Fra : frank just

Dato : 21-03-03 14:41

kommer tdc med vdsl mon det bliver i år og hvad bliver prisen på vdsl

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 21-03-03 15:36

"frank just" <doitjust@nypost.dk> writes:

>kommer tdc med vdsl mon det bliver i år og hvad bliver prisen på vdsl

Jeg tror ikke, man ønsker at promovere højhastighedsprodukter
via DSL-teknologier.

Og hvis de endelig kommer, bliver det nok til priser i den
høje ende - ellers underbyder man jo egne erhvervslinjer.

Mvh.
   Klaus.

Fra : frank just

Dato : 21-03-03 19:17

"Klaus Ellegaard" <klaus@ellegaard.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Og hvis de endelig kommer, bliver det nok til priser i den
> høje ende - ellers underbyder man jo egne erhvervslinjer.

vdsl det bliver udbredt ret hurtigt pga af nogle ting som firma vil
beholde deres adsl shdsl de vil først og fremmest ha vdsl ned i pris inden
de køber det kan være det er udbudt til firma først og priser i den høje
ende men det varer ikke længe inden det er udbudt til private på grund at
adslmarked er ved at være mættet der skal ny teknologi til og det er vdsl
kabelfirmaer som ligger fiberkabeler ind i boligejendomme elselskaber og
ikke mindt fwa er på vej til jylland og de vil have deres bid af kagen så
et selskab som tdc skal passe meget på og ikke synke bagud med vdsl
teknisk set er det at telefonkablerne ikke kan køre vdsl mange steder
hvorefter der skal ligges fiber ud og det kan først ske i 2004-5 men
teknologien er den vdsl skulle kunne køre på alm telefonkabler hvis der rå
kobber til rådighed
med venlig hilsen
frank just

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 21-03-03 19:53

"frank just" <doitjust@nypost.dk> skrev :

>frank just
>[Indlæg iøvrigt fraklippet}

Trækker du aldrig vejret?

Svært at forstå, hvad du egentlig mener,

Fra : frank just

Dato : 21-03-03 21:20

[...]
tror nok det er til at forstå
venlig hilsen
frank just

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 21-03-03 21:21

> [...]

>hvorefter der skal ligges fiber ud og det kan først ske i 2004-5 men
>teknologien er den vdsl skulle kunne køre på alm telefonkabler hvis der rå

Du skulle vel aldrig hedde Charbax til mellemnavn?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 21-03-03 21:38

"frank just" <doitjust@nypost.dk> skrev :

>tror nok det er til at forstå

Hvad at bruge nogle kommaer og punktummer istedet for at skrive
ud i en lang køre?

Selvom det ikke er pænt at kommentere folks måde at skrive på, så
er det altså nærmest uforståeligt, når du ikke bruger det.

Fut: news:dk.admin.netikette, hvor svar herpå bringes.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-03-03 21:24

"frank just" <doitjust@nypost.dk> skrev i en meddelelse
> det kan være det er udbudt til firma først og priser i den høje
> ende men det varer ikke længe inden det er udbudt til private

Kilde?

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : frank just

Dato : 21-03-03 21:41

hvis der rå kobber skulle vdsl kunne køre på vdsl men teknisk set er der
mange steder at telefonledninger for ringe har jeg fået at vide
men det tror jeg ikke på
kun dem bor i storbyerne kan få vdsl på en afstand af 1500meter fra
centralen og det bliver en 10/10mbit
tror først når man lægger fiberkabler skal til lave mellemcetraler til
multiplexer for hver 300 meter at man kan komme op på fuld hastighed med
vdsl
til klaus jeg hedder ikke Charbax til mellemnavn
med venlig hilsen
frank just

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-03-03 21:46

> hvis der rå kobber skulle vdsl kunne køre på vdsl men teknisk set er
der
> mange steder at telefonledninger for ringe har jeg fået at vide

Sæt dog nogle kommaer og citer efter retningslinjerne, for katten.
Det er fuldstændig umuligt at tyde dit indlæg

> men det tror jeg ikke på

Hvilket?

> kun dem bor i storbyerne kan få vdsl på en afstand af 1500meter fra
> centralen og det bliver en 10/10mbit

Der er ikke nogen fast defineret VDSL rate på 10/10.. Man kan self.
shape, men hvorfor nævner du lige det tal?
Desuden får du ikke 10/10 på 1500 meter..

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 21-03-03 21:46

"frank just" <doitjust@nypost.dk> writes:

>til klaus jeg hedder ikke Charbax til mellemnavn

Charbax er tidligere kommet med lignende, teknologifikserede indlæg,
der mangler enhver form for økonomisk fundament.

Umiddelbart vil jeg tro, at 10 Mbps VDSL til private kan tilbydes
for 50.000 kroner om måneden. Og det er endda ekstremt optimistisk.

Hvis du mener, det kan gøres billigere, må du argumentere for det
med priser på infrastruktur, udstyr, kundegrundlag og dækningsgrad.
"Jeg tror, fiber er vejen frem i 2004" er ikke rigtig nok til at
overbevise nogen her i gruppen

Mvh.
   Klaus.

Fra : Flemming

Dato : 21-03-03 21:57

> Umiddelbart vil jeg tro, at 10 Mbps VDSL til private kan tilbydes
> for 50.000 kroner om måneden. Og det er endda ekstremt optimistisk.

Hvorledes hænger den pris sammen med 2Mbit (dog kun downstream) til ca. 1000
kr. som tilbydes af de fleste udbydere i dag ?

--
Mvh. Flemming

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 21-03-03 22:08

"Flemming" <spamme@trashcan.dk> writes:

>Hvorledes hænger den pris sammen med 2Mbit (dog kun downstream) til ca. 1000
>kr. som tilbydes af de fleste udbydere i dag ?

Du skal jo starte med at rulle VDSL ud over hele landet - men du
har MEGET færre brugere til at betale for hele investeringen. Det
alene vil nok gøre prisen på installationen 50 gange dyrere.

Desuden må man antage, at VDSL-brugere er meget båndbreddetunge.
Da ADSL-priserne er baseret på et ret lavt gennemsnitsforbrug, er
det nok nødvendigt at afsætte måske 100 gange så mange penge til
båndbredde på VDSL i forhold til ADSL.

Det løber jo altsammen op.

Mvh.
   Klaus, der ikke har regnet på det overhovedet.

Fra : Flemming

Dato : 21-03-03 23:00

> Du skal jo starte med at rulle VDSL ud over hele landet - men du
> har MEGET færre brugere til at betale for hele investeringen. Det
> alene vil nok gøre prisen på installationen 50 gange dyrere.

Hvem siger man skal udbyde det i hele landet ? (TDC er vil de eneste der
lades som om at de dækker med ADSL idag)
og hvis ikke man direkte kan sætte VDSL kort i det nuværende udstyr, som er
installeret på centralerne, så har alle de nuværende udbydere valgt forkert
leverandør.

> Desuden må man antage, at VDSL-brugere er meget båndbreddetunge.

Ja.

> Da ADSL-priserne er baseret på et ret lavt gennemsnitsforbrug, er
> det nok nødvendigt at afsætte måske 100 gange så mange penge til
> båndbredde på VDSL i forhold til ADSL.

I øjeblikket er under 10% af båndbredden i alle ibrugtagne fibre brugt, og
der ligger mange fiber ved siden af som slet ikke bliver brugt, så prisen
for trafik kan kun gå en vej. Jeg er overbevist om at inden for det næste år
vil ethernet trafik prisen falde markant, og det vil private DSL bruger også
få glæde af.

--
Mvh. Flemming

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 21-03-03 23:27

> [...]

>installeret på centralerne, så har alle de nuværende udbydere valgt forkert

Det svarer til at sige, at alle har købt forkerte computere,
fordi man ikke kan sætte en Pentium IV i et 386-motherboard.

> [...]
>vil ethernet trafik prisen falde markant, og det vil private DSL bruger også

Hvis den transatlantiske kapacitet skal 5-dobles på grund af VDSL,
hvad sker der så med prisen på slutbruger-løsningen (hint: den
stiger ikke kun med en faktor 5).

Jeg tror, at hvis vi endelig skal have højere hastigheder end 2
Mbps, bliver det "you get what you pay for".

Du kan måske få en VDSL for 5.000 kr/måned, der i teorien kan
køre 10 Mbps. Men du er ikke garanteret mere end måske 2 Mbps.
Vil du have mindst 4 Mbps, kan du købe det for måske 200 kr
pr. dag. En garanti for 10 Mbps får du for måske 1500 kr for
én dag. Udnytter du kun 7 Mbps, fordi netværket ikke kan bære
mere, betaler du måske kun 700 kr i stedet for de 1500.

Og vil du hellere betale for mængden, kan du få fuld hastighed
mod at betale måske 25 øre pr. hentet/sendt MB.

Fri trafik og fuld hastighed kan du få for 45.000 kr/måned,
hvis du binder dig for 6 måneder. Hvis du ikke ønsker binding,
kan du få det for 50.000 kr/måned.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jens

Dato : 21-03-03 23:47

> Fri trafik og fuld hastighed kan du få for 45.000 kr/måned,
> hvis du binder dig for 6 måneder. Hvis du ikke ønsker binding,
> kan du få det for 50.000 kr/måned.

Nu nævnte du 10 Mbit/s tidligere og jeg går derfor ud fra at du i
ovenstående stadig mener 10 Mbit/s.
Når man i dag kan få højere hastighed i fiber, til billigere penge end du
nævner i ovenstående, hvorfor skal man så vælge VDSL ?

Jens

Fra : Thomas Corell

Dato : 22-03-03 09:32

Jens wrote:

> Når man i dag kan få højere hastighed i fiber, til billigere penge end du
> nævner i ovenstående, hvorfor skal man så vælge VDSL ?

Fordi det er dyrt at få lagt fiber til installations adressen ?

--
Don't waste space

Fra : Flemming

Dato : 21-03-03 23:50

Klaus Ellegaard <klaus@ellegaard.dk> skrev i en meddelelse

> Det svarer til at sige, at alle har købt forkerte computere,
> fordi man ikke kan sætte en Pentium IV i et 386-motherboard.

Måske (jeg ved det ikke), jeg vil dog tro at de kan opgraderes billigere
frem for at installere helt nyt udstyr.

> Hvis den transatlantiske kapacitet skal 5-dobles på grund af VDSL,
> hvad sker der så med prisen på slutbruger-løsningen (hint: den
> stiger ikke kun med en faktor 5).

Her vil jeg så påstå at det vil koste mindre end en faktor 5.

> [...]
>
> Du kan måske få en VDSL for 5.000 kr/måned, der i teorien kan
> køre 10 Mbps. Men du er ikke garanteret mere end måske 2 Mbps.

Det er vil også således ADSL 2Mbit specificeres idag.

--
Mvh. Flemming

Fra : Thomas Corell

Dato : 22-03-03 09:30

Flemming wrote:

> I øjeblikket er under 10% af båndbredden i alle ibrugtagne fibre brugt, og
> der ligger mange fiber ved siden af som slet ikke bliver brugt, så prisen
> for trafik kan kun gå en vej.

Jeg kan ikke tage stilling til de 10%, har du en kilde ?

Har du overvejet hvad udstyret der skal sidde i enderne af fibrerne
koster ?

--
Don't waste space

Fra : Jesper Skriver

Dato : 22-03-03 19:03

On Fri, 21 Mar 2003 23:00:27 +0100, Flemming wrote:
> [...]
> installeret på centralerne, så har alle de nuværende udbydere valgt forkert

Hvorfor ? Hvis man har en hoej udnyttelses grad paa eksisterende
udstyr er det ligemeget - ligeledes kan det meget ved vaere at det
eksisterende udstyr's uplink interfaces er dimensioneret til ADSL
forbruget, og ikke er overdimensioneret saa det kan klare VDSL.

> I øjeblikket er under 10% af båndbredden i alle ibrugtagne fibre brugt

Det som afgoer hvor meget bandbredde du kan faa gennem en fiber er langt
overvejende ende udstyret, og ikke fiberen.

Og WDM er normalt ikke i brug uden for hoved straekninger - hvorfor du
ikke bare kan oege baandbredden uden at skifte ende udstyret til noget
som kan klare den eksisterende (sikkert SDH) trafik og den nye - og det
koster MANGE penge.

> og der ligger mange fiber ved siden af som slet ikke bliver brugt

Nogen steder er der ledige paralle fibre - men hvis vi taler om fibre
ud til alle centraler - saa er der mange steder hvor der ikke er ledige
fibre, tidligere var det normalt at nedgrave kabler med meget faa par,
der er saagar eksempler paa 1 pars kabler nedgravet.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : frank just

Dato : 21-03-03 22:04

vdsl dukker nok op enten 2003 eller skal vi tiden an til 2004,men 10/10mbps
bliver det,måske 18/8mbps til rimlige penge.
dslam på centralerne ,har jeg hørt er forberedt på vdsl ,så man skal ikke
ud at købe nyt udstyr for mange penge
så jeg tror tdc motto er adsl betaler vdsl
venlig hilsen
frank just

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 21-03-03 22:15

"frank just" <doitjust@nypost.dk> writes:

>nok
>skal vi tiden an
>måske
>har jeg hørt
>jeg tror

Jeg har hørt, at månen er lavet af grøn ost.

Mvh.
   Klaus.

Fra : frank just

Dato : 21-03-03 22:25

ok den var god, men kik lige efter vdsl
det kommer
venlig hilsen frank just

Fra : frank just

Dato : 21-03-03 22:34

tdc cybercity og tiscali backbone
er stor nok endnu til tage mod vdsl
p.g.a adsl er deres backbone opgraderet her i de sidste års tid.det bliver
først om et års hvor der skal, kraftig udvidelse til.
venlig hilsen frank just

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-03-03 22:39

"frank just" <doitjust@nypost.dk> skrev i en meddelelse
> ok den var god, men kik lige efter vdsl
> det kommer

Er du ikke rar at angive hvor du har disse informationer fra?

Fra : John Sahl

Dato : 22-03-03 07:39

Martin Højriis Kristensen wrote:
> Er du ikke rar at angive hvor du har disse informationer fra?

Informationer? Det er da rent gætteri og fantasi.

--
John Sahl, Projektleder på MandeZonen.dk
Når du er træt af /Tidens Kvinder/

Fra : frank just

Dato : 22-03-03 09:30

fantasi er det nu ikke jeg røber ikke min kilde
vdsl kommer, hold øje med de næste 4-5mdr

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-03-03 09:41

> fantasi er det nu ikke jeg røber ikke min kilde

Ikke just en kilde til troværdighed...

> vdsl kommer, hold øje med de næste 4-5mdr

Vrøvl. Hvis du har lyst til et væddemål så gælder min email

Fra : frank just

Dato : 22-03-03 10:00

jeg stopper her gider ikke høre på så grundløse agumenter læs hellere hvad
jeg har skrevet håber du får noget ud af det

Fra : MN

Dato : 22-03-03 11:06

"frank just" <doitjust@nypost.dk> wrote in message
> jeg stopper her gider ikke høre på så grundløse agumenter læs hellere
hvad
> jeg har skrevet håber du får noget ud af det

Og vi gider ikke høre på så grundløse rygter.

Mogens

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-03-03 15:37

"frank just" <doitjust@nypost.dk> skrev i en meddelelse
> jeg stopper her gider ikke høre på så grundløse agumenter

Hvilke argumenter? Jeg har ikke set et eneste argument i denne tråd.
Kun fantasifostre og folk der ikke troede på dem

Fra : frank just

Dato : 22-03-03 17:27

citat,
Hvilke argumenter? Jeg har ikke set et eneste argument i denne tråd.
Kun fantasifostre og folk der ikke troede på dem

godt skulle jeg stoppe men når bliver sådan svinet til ,vil jeg ikke det
endnu , men kik på fakta lad os begynde med denne her
fakta:1. http://www.infopaq.dk/forside/forside.asp?ArtikelNr=1438131 skrevet
den 04-09-2001 mon ikke der sket noget på 18mdr
fakta:2.
http://www.kabelnettet.dk/default.asp
http://www.dbnet.dk/html/hvad/hvadfs.html
http://www.fth-bredbaand.dk/default.asp
http://www.arrownet.dk
her er nogle kabelselskaber,elselskaber og fwa + nogle andre selskaber alle
kommer til jylland snupper alle de kunder, de kan.
det kan være fra 25000 til 400000 kunder,
mellem 4mit og10mbit linier, for 275kr pr md
desuden laver nogle selskaber iptelefoni så man kan ringe gratis i danmark
fakta:3
tdc må tage sig sammen ellers mister de mange kunder ,hvis de ikke kan
tilbyde, et produkt ret hurtig , taber de mange kunder.
vdsl bliver måske et nicheprodukt for tdc,
med det kan byde på hastigheder op til 52mbit til rimlige penge
fakta:4.
der vil i 2004 være rigtigt mange om,
at udbyde fiber
så man kan ikke sælge et produkt til høj pris bare fordi man har et
monopol, det køber folk bare ikke
med venlig hilsen
frank just

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 22-03-03 17:35

"frank just" <doitjust@nypost.dk> writes:

>fakta:1. http://www.infopaq.dk/forside/forside.asp?ArtikelNr=1438131 skrevet
>den 04-09-2001 mon ikke der sket noget på 18mdr

Der står "overvejer".

>her er nogle kabelselskaber,elselskaber og fwa + nogle andre selskaber alle
>kommer til jylland snupper alle de kunder, de kan.

Netop. Alle de kunder, de *kan*. Hvilket naturligvis er en pæn
slat, men det er stadig et fåtal, der har kabel-tv - og har
mulighed for det, for den sags skyld.

>desuden laver nogle selskaber iptelefoni så man kan ringe gratis i danmark

Hvilket for TDC vil være noget skidt at gå i konkurrence på.
Det vil jo ødelægge TDCs egen telefoniforretning.

>fakta:3
>tdc må tage sig sammen ellers mister de mange kunder ,hvis de ikke kan
>tilbyde, et produkt ret hurtig , taber de mange kunder.

Hvad er "mange kunder"? Snakker du om 1000 kunder eller en
million? Baseret på hvilke fakta?

>vdsl bliver måske et nicheprodukt for tdc,
>med det kan byde på hastigheder op til 52mbit til rimlige penge

Hvad er "rimelige penge", og hvad vil du mene (inkl. forklaring
naturligvis), slutkunden skal give for det?

Det ville naturligvis være rart, hvis man kunne få 52 Mbps VDSL
for 1000 kroner om måneden. Ligesom det ville være rart, hvis
en rumfærge kostede 10 øre. Det er bare ikke så sandsynligt, at
det bliver aktuelt.

>fakta:4.
>der vil i 2004 være rigtigt mange om,
>at udbyde fiber

Faktisk er fiberselskaberne gået konkurs i stor stil de sidste
par år. Så der bliver færre og færre.

Desuden... har du overvejet hvad fiberterminering koster? Der
er praktisk talt ingen "almindelige danskere", der vil have
råd til at få sådan en fætter inden for dørene.

>så man kan ikke sælge et produkt til høj pris bare fordi man har et
>monopol, det køber folk bare ikke

Er der da nogen, der har lyst til at gå i konkurrence på
VDSL? Jeg tror det ikke.

Mvh.
   Klaus.

Fra : frank just

Dato : 22-03-03 17:51

fakta at der bliver udbudt mange internetforbindelser og det kommer til at
smitte af på prisen for internetforbindelser i 2004-5

Fra : lars@zulfo.dk

Dato : 24-03-03 14:40

"frank just" <doitjust@nypost.dk> skrev i en meddelelse
> fakta at der bliver udbudt mange internetforbindelser og det kommer til at
> smitte af på prisen for internetforbindelser i 2004-5

Undskyld jeg råber men:

CHAAAARRRBAAX, kom nu frit frem din gamle svinger....

Lars B

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 24-03-03 15:43

On Mon, 24 Mar 2003 14:39:48 +0100, <lars@zulfo.dk> wrote:

>"frank just" <doitjust@nypost.dk> skrev i en meddelelse
>
>Undskyld jeg råber men:
>
>CHAAAARRRBAAX, kom nu frit frem din gamle svinger....

gamle?

--
vh
Thomas Jensen,

Fra : lars@zulfo.dk

Dato : 24-03-03 15:56

"Thomas Jensen - pil.dk" <tj@dev.null> skrev i en meddelelse

> gamle?

Gamle i den forstand at der er længe siden vi sidst har fået os et billigt
grin over en Charbaxisme... ikke at jeg regner med at Charbims er ret gammel
i sig selv!

> vh
> Thomas Jensen,

Lars B

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-03-03 17:49

> men kik på fakta

Du kommer med en masse svage indicier og antagelser på baggrund af
disse.
Kom nu med de fakta du påstår at have...

Fra : Jens

Dato : 23-03-03 13:43

"frank just" <doitjust@nypost.dk> skrev i en meddelelse

[KLIP]
bla bla bla bla bla en masse vrøvl

Og så gik der Charbax i den...........

Jens

Fra : Rasmus Haslund

Dato : 14-04-03 16:30

> [...]
> ud at købe nyt udstyr for mange penge
> så jeg tror tdc motto er adsl betaler vdsl

Måske du skulle se lidt efter standarden?

VDSL kører maks. 2,3 Mbit i upload:
http://searchnetworking.techtarget.com/sDefinition/0,,sid7_gci213915,00.html

Fra : frank just

Dato : 14-04-03 21:46

> [...]
http://searchnetworking.techtarget.com/sDefinition/0,,sid7_gci213915,00.html
> måske vældig optimiske med vdsl ,men kik på denne link
måske bliver det vdsl. adsl er kommet ,
for blive, sidste nyt, skulle være 50/3mbit som max hastighed ,for adsl, er
max afstand fra central ud til ,bruger 22000feet
http://www.theinquirer.net/?article=8819

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 15-04-03 06:13

"frank just" <doitjust@nypost.dk> writes:

>måske bliver det vdsl. adsl er kommet ,
>for blive, sidste nyt, skulle være 50/3mbit som max hastighed ,for adsl, er
>max afstand fra central ud til ,bruger 22000feet

Det er slet ikke imponerende - nærmest en ringe teknologi. Du
kan køre langt hurtigere over fiber, og løsningerne vil koste
dig nogenlunde det samme (ved samme båndbredde).

Mvh.
   Klaus.

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 15-04-03 12:33

On Tue, 15 Apr 2003 05:13:04 +0000 (UTC), Klaus Ellegaard wrote:

> Det er slet ikke imponerende - nærmest en ringe teknologi. Du
> kan køre langt hurtigere over fiber, og løsningerne vil koste
> dig nogenlunde det samme (ved samme båndbredde).

Lykkedes det for dig at dekryptere Franks posting?

Jeg er overbevist om, at det kræver en dekoderring og/eller en key,
jeg ikke har.

Alene tegnsætningen er forvirrende nok til, at jeg ikke gider forsøge
at nå den dybere mening.

--
/Sonny - #include <std.disclaimer.h>

"I don't have an attitude problem, you have a perception problem."