Jægerthe
Fra : Carsten Wede

Dato : 20-03-03 19:54

Hej er der nogle som kan give mig opskriften på jægerthe.

M v h

Carsten

Fra : Pierre

Dato : 20-03-03 23:01

> Det er 1/10 Kaffe + 9/10 Brændevin = Jægerthe - en god og rar drik på de
kolde poster under rævejagten.

PJ

Fra : Erik Munck

Dato : 21-03-03 07:10

Det var dog et fantastisk dumt forslag, alkohol og jagt bør begrænses ! -
men det værste er dog, at alkohol og kulde er direkte farligt - tag termoen
med og kom cacao, te, kaffe el.lign varmt i kanden. varmen skal komme fra
den indvendige side af kroppen.

Muncken

Fra : Bo Havmand

Dato : 21-03-03 19:27

"Erik Munck" <erik.munck@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> med og kom cacao, te, kaffe el.lign varmt i kanden. varmen skal komme fra

Lige til Muncken... Der må ALDRIG kommes cacao på en termokande... det
bliver meget hurtigt en bakterie-bombe uden lige!

Bo M. Havmand

Fra : Erik Prestmo

Dato : 22-03-03 02:04

Bo Havmand <bo86@ofir.dk> skrev i
> "Erik Munck" <erik.munck@get2net.dk> wrote in message

> Lige til Muncken... Der må ALDRIG kommes cacao på en termokande... det
> bliver meget hurtigt en bakterie-bombe uden lige!

Que???

Kakao på termos er standard operating procedure, når brave Normenn går
skitur i påskefjellet!

Og ALDRI har noen hatt det minste vondt av det!!!

Teori er en ting, praksis noe helt annet. Og praksis multiplisert med ca en
million tilfelle hvert eneste år like siden 1945 - minst!, det kan man rett
og slett ikke debattter mot!

Ta deg en tur hit i påsken, så skal jeg låne deg ski, og servere kakao midt
på Fjellet!

--
ErikP

Ladebokens hjemmesider:
http://ladeboken.tripod.com/index.htm
Endel nye og brukte våpen til slags:
http://atodalseftef.tripod.com/atodalseftef/Index..htm

Fra : Aske

Dato : 23-03-03 22:03

Et flot tilbud men pas på !
Normenn kan drikke hvad som helst, de er galvaniserte invendig.

Fra : John Reinau

Dato : 24-03-03 10:14

Det er kun hvis man laver cacao med mælk at det kan være en "bombe"

Fra : Erik Prestmo

Dato : 24-03-03 22:44

cacao med melk? finnes det overhodet anne kakao???

Min mor laget alltid god kakao og fylte på thermosen, før fjelltur.....

Og alle mine kameraters mødre, og hele stedets mødre, og alle dalførets
mødre, hele fylkets, ja rett ut hele Norges mødre....

Dette er helt normal prosedyre, og det hverken ER elle KAN være noen bombe.
Tvert i mot det er noe inn i hampen godt, å nyte varm kakao midt på
vinterfjellet, mens snøen driver om næsen....

Statistiske bevis, trenger du flere, eller............

--

John Reinau <jhr@danhunters.dk> skrev i

Fra : John Reinau

Dato : 26-03-03 09:33

Ja da .. pulver cacao og varmt vand .. så kan man jo nøjes med have varmt
vand i kanden ... nema problema.

Fra : Erik Prestmo

Dato : 26-03-03 21:53

> Ja da .. pulver cacao og varmt vand .. så kan man jo nøjes med have varmt
> vand i kanden ... nema problema.
> "Erik Prestmo" <hfandrep@online.no> skrev i en meddelelse

Pulver kakao........ uuuuhHU! minnet om slike automat-dispensere med
nesten udrikkelig guffe sitter i....

Det høres ut til å å være bolshoi problem, direkte ødeleggende for en fin
skitur....

Fra : Erik Prestmo

Dato : 24-03-03 00:12

He he. Galvanisert :

Joda, i unge dager..... men etter hvert som årene har gått har inntaket av
fluidum gått ned, og spesielt inntaket av "hjemmeindustri". Såpass mye, at
per dags dato kunne man sågar ha innmeldt seg til den lokale avholdslogen,
uten synderlig store endringer i livsførsel.....

OG: i motsetning til advarselen om kakao på thermos:

MAN MÅ ALDRI KOMME SPIRITOUSA I KAKAOEN! for DA blir man syg.......

LOL!

Fra : Allan Vester

Dato : 24-03-03 13:30

"Erik Munck" <erik.munck@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Det var dog et fantastisk dumt forslag, alkohol og jagt bør begrænses ! -

ad 1. Jeg kan ikke lige se at det skulle være nødvendig med begrænsninger på
alkohol ! jeg oplever at efter nogle få flasker spiritus så at det ligesom
den værste tørst er stillet og jeg kan have problemer med at drikke
yderligere, dette giver således begrænsninger i sig selv.

ad 2. Dette med at begrænse jagten er allerede en realitet. det bliver jo
kun til en smule forårs purch også nogle få måneder i efteråret.

Nej ! lad os få udvidet den jagt, eventuelt ved at den fri i statsskovene
de har jo et kompetent personale der allerede arrangerer nogle fabelagtig
gode jagter.
her et lille link.
http://www.sns.dk/oxboel/vildt/drivjagt/drivjagt2002.htm

og er der nogle der kan et fif til at konsumerer mere end nogle enkelte
flasker, så er gode råd velkomne.

ærbødigst.
Allan

Fra : Erik Prestmo

Dato : 21-03-03 13:11

Pierre <pierrejakobis@stofanet.dk> skrev i

> kolde poster under rævejagten.

Den norske varianten kalles kaffedoktor.....

Og i min del av landet kalles den KARSK og brygges på hjemmebrent:

Fyll kaffe i koppen til man ikke ser bunnen.

Fyll på med hjemmebrent inntil man ser bunnen igjen.

Hjemmebrenneri har historisk sett vært meget utbredt i min del av Norge,
ikke rart med de spritpriser vi har og nordmenns uregjerlige gemytt!

For uerfarne sjeler bør dette absolutt ikke blandes med jakt, man kommer seg
ikke opp allikevel, neste morgen.....

Det er for øvrig et annet uttrykk med utspring fra samme:

"Å rope på Elgen" som er samme sak som å "tale i den store hvite telefonen"
og som er en bastant ettervirkning fra samme fluidum.....

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-03-03 08:51

Hej
Jæger the har ikke noget med kaffe at gøre, og for at bekræfte dette slog
jeg det op på nettet. og fandt flg.

2 dl varm stærk The
5-10 cl Rom, Vodka eller Slivovitz
Sukker

Bland varm the med spiritussen i et forvarmet krus. Server straks. Sukker
tilsættes efter behag.
ELLER

Ingredienser:
4 kopper the
4 cl rom
4 cl snaps
4 tsk sukker

Fremgangsmåde:
Lav 4 kopper the.
Hæld rom og snaps i 4 theglas og kom den varme the over.
Smag til med sukker.

Velbekomme..

MS

Fra : Bjarne Aakerman

Dato : 27-03-03 21:33

Se her se - det lader sig høre!!
Det tror jeg godt jeg kunne finde nydelse ved at drikke, på en kold post.
Bjarne Aa

Fra : Pierre

Dato : 24-03-03 03:44

Ja! Mange frelste og få ærlige. Alle brave jægere får og kan sagtens tåle
Jægermeister, Gammel Dansk, Hånd eller dåsebajer og Jægerthe -som beskrevet!
Det andet sødsuppesnak er noget suppejægere kommer med - de ved intet andet.

Men os der har siddet en hel dag i en kold skydepram i minusgrader og
føjvejr - sidder ikke med kakao og rød sodavand - så vrøvl - alle alm.
jægere får alkohol på de meget kolde jagtdage - uden at blive berusede eller
FORARGEDE - Jeg taler ikke om små børn og nye søndagsjægere - men om store
fuldvoksne jægere mænd som kvinder (rigtige mænd vejer over 100 kg -
kvinder noget mere). :0) ..

Og de fleste jægere styrer dette med måde - ligeså godt som dem fra
Minnesota-kuren, De Hellige sodavandsdrikkere også dem der er afholdmænd og
har en dårlig våbenbehandling. Sku`da også de Royale får et glas i ny og næ
under deres kongejagter - og der serveres ikke rød Harboevand og Cacao har
jeg set.

Opskriftt på GOD Jægerthe : 1/10 Kaffe + 9/10 Snaps = Godt for brave jægere
på meget kolde jagtdage.
Opskrift på Cacaodrik : 9/10 Cacao + 1/10 Flødeskum = Godt til
børnefødselsdage og Minnesotakure.

Knæk og bræk og drik jer nu ikke fulde i ingenting :p)

Pierre Jakobi
Ædru Rævejæger
i 42% classen 3 gange pr dag.
Plus Jagtmiddag - Gule ærter med fed flæsk og en lille een
Plus Pandekager med Solbærrom - Skål og Velbekomme!.

Tak for ordet igen igen!!!!

Fra : Erik Munck

Dato : 24-03-03 16:13

Det er jo ikke nødvendigt at gøre opmærsom på de skadelige virkninger der
bliver på hjernen.

Fra : Erik Prestmo

Dato : 24-03-03 22:47

Erik Munck <erik.munck@get2net.dk> skrev i news:b5n7bs$rap$1@sunsite.dk
> Det er jo ikke nødvendigt at gøre opmærsom på de skadelige virkninger der
> [...]

Ikke blott hjernen..... her har vi en sykelig tilstand som rammer eldre,
hovedsakelig menn. Legene kaller det "røker-føtter" det arter seg ved sterkt
nedsatt førlighet i bena, men betente blodårer og diverse annet snavs.....

Etter min uhøytidelige staistikk på dette feltet, ser det ut til å ramme
utelukkende slike som i mange, mange tiår har drukket godt og dypt av
flasken......

Personlig tror jeg det er mere tilfeldig at de også har røkt i noen år....

Fra : Pierre

Dato : 27-03-03 03:43

Kære Carsten Wede!

Jeg håber at alle indlæggene - besvarede og belyste dit spørgsmål seriøst -
(levertallene var vist det eneste der manglede, samt hvor
massegravpladserne med "fordrukne" jægere er)

Og stadig er - Jægerthe = 1/10 Kaffe + 9/10 S.... o.s.v. .......... - hvad
enten man ka`li`det eller ej

Knæk og bræk

Pierre
skytte og mirakuløst overlevende efter 70 års "våde" jagter

Fra : Storr

Dato : 28-03-03 18:25

> Og stadig er - Jægerthe = 1/10 Kaffe + 9/10 S.... o.s.v. .......... -
hvad
> enten man ka`li`det eller ej

Der hvor jeg kommer fra kaldte man kaffe med snaps for små sorte. Jeg har
aldrig hørt det omtalt som Jægerthe før. Jægerthe er noget jeg forbinder med
the og rom (eller anden spiritus) og så vidt jeg ved stammer det fra
skisportsstederne i Østrig.

Anne-Mette

Fra : Pierre

Dato : 30-03-03 13:12

"Storr" <kirill@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
med
> the og rom (eller anden spiritus) og så vidt jeg ved stammer det fra

Hej Anne-Mette

Her er den "gamle" opskrift (du husker rigtigt) på jægerthe, som nu er
erstattet med kaffe: