HASTER (lidt) Somaliske skrifttyper
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-03-03 03:20

Hej

Er der nogen, der ligger inde med - eller véd, hvor man kan få fat i
somaliske skrifttyper i TT eller .ttf? - Jeg véd jo, at der bruges nogle
specialbogstaver og tegn i Somali, samt ligeledes det arabiske alfabet.
Arabiske skrifter har jeg nok af, men jeg mangler skrifter, der er
baseret på latinske bogstaver.

Skrifterne skal bruges på nogle Mac's, som skal tildeles især somaliske
indvandrere, der er igang med eller skal påbegynde uddannelse, og hvor
de skal bruges i forbindelse med en forbedret dansk retskrivning og
stavning. Programmerne, der skal bruges, vil blive ClarisWorks Office 5
samt MSOffice 98

Jeg får nu her i næste uge godt 30 komplette Mac systemer, der skal
bruges til formålet, og langt hovedparten vil blive tildelt somaliske
brugere. Projektet er et samarbejde mellem Århus Amt og Århus Kommune.

Hvis det er Windows .ttf fonte, så har jeg selv konverteringsprogrammer,
der kan konvertere til Mac TT fonte.

Håber, der er nogen, der kan hjælpe.
mvh. Erik Richard

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 20-03-03 08:35

"Erik Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote in message
[...]

Jeg har en Corel Office 2000 pakke, den er ganske vist til windows, men den
indeholder i hvert fald et hav af ekstra fonte, jeg skal prøve at se om der
skulle være noget at hente der. Fontene er TrueType så vidt jeg husker, og
disse fonte kan vist rimeligt nemt omsættes til mac format.

Har du prøvet Røde Kors? Det er vist dem der driver en del af asylcentrene
rundt om i landet.

Eller Kommunernes Landsforening, der er vel (forhåbentlig!) et vist
samarbejde kommunerne imellem når det gælder undervisning af flygtninge.

Eller undervisningsministeriet? Eller måske den humanistiske afdeling på et
af landets større universiteter.

Eller findes der mon ikke en somalisk interesseforening i Danmark.

Eller måske Unicef's store pakkeri i Nordre Frihavn, de skal vel også kunne
skrive på forskellige lokale sprog når de sender nødhjælp ud i verden?

Kan man mon trække truetype fonte ud af pdf filer hvis fonten er "embeddet"
(eller hvad det nu hedder)?

Men jeg kigger under alle omstændigheder lige i Corel Office 2000 æsken
senere i dag. Det er en fuld pakke købt i Bilka for en flad 50'er.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-03-03 17:08

Hej Henrik

"Henrik G. Jacobsen" wrote:

> [...]
> skulle være noget at hente der. Fontene er TrueType så vidt jeg husker, og
> disse fonte kan vist rimeligt nemt omsættes til mac format.

Ja, det er meget let med TTConverter 1.5, så det bliver inget problem

> Har du prøvet Røde Kors? Det er vist dem der driver en del af asylcentrene
> rundt om i landet. [plus flere...]

Nej, og det har jeg egentlig heller ikke lyst til. De er ret
usamarbejdsvillige, når det gælder for 'privat initiativer', - og de er slet
ikke begejstret for Mac...

> Eller findes der mon ikke en somalisk interesseforening i Danmark.

Jo, der findes en sumalisk forening her, men de er ret aggressive på det
seneste, så jeg vil helst ikke involveres direkte med dem, men lade det hele gå
gennem fuldt officielle kanaler.

> Kan man mon trække truetype fonte ud af pdf filer hvis fonten er "embeddet"
> (eller hvad det nu hedder)?

Jeg mener ikke man kan trække dem ud, men hvis ellers installeren er opbygget
på samme måde som i Corel Office 6 og 7, så ligger fontene i seperate mapper. -
Ellers kan jeg jo blot installere Corel Office på min Softwindows og så kopiere
skrifterne til mit zip eller jaz drev.

> Men jeg kigger under alle omstændigheder lige i Corel Office 2000 æsken
> senere i dag. Det er en fuld pakke købt i Bilka for en flad 50'er.

Har lige snakket med Bilka her... De har den også, men til 99kr., så jeg regner
med at tage derud i morgen og købe den, - så kan jeg også undgå at installere
MSO97 på min SW98.

Men tak for opl. der plejer at være mange sjove fonte med Corels pakker.
mvh. Erik Richard

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 20-03-03 22:52

"Erik Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Nu har jeg fået kigget efter, der er en del arabiske fonte, men jeg synes
ikke lige at der er fonte som tager udgangspunkt i latinske bogstaver.

Jeg købte min Corel Office 2000 pakke i Bilka i Ishøj, og der var prisen som
tidligere nævnt 50 kr. Pakken er en OEM version som har været solgt sammen
med "TeleDanmark internetabonnement og Logitech tastatur". Den oprindlige
pakkeløsning er nok blevet uinteressant, og så har Bilka altså de her
softwarepakker til overs.

Lad os endelig ikke starte en OEM diskussion om hvad man må og ikke må,
faktum er at Bilka sælger pakken, og så må man som kunde gå ud fra, at alt
er i sin skønneste orden.....

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-03-03 01:50

Hej Henrik

"Henrik G. Jacobsen" wrote:

> Nu har jeg fået kigget efter, der er en del arabiske fonte, men jeg synes
> ikke lige at der er fonte som tager udgangspunkt i latinske bogstaver.

OK, så gider jeg ikke bruge tid på at tage derud, - så jeg vil nu prøve noget
'googleri' i stedet for og se, om det giver noget...

> [...]
> med "TeleDanmark internetabonnement og Logitech tastatur". Den oprindlige
> pakkeløsning er nok blevet uinteressant, og så har Bilka altså de her

Tja, man kunne måske også sige, at de 50kr. var det, det koster at holde styr
på, hvad de har - altså det, vi også kan kalde for lageromkostninger...

> Lad os endelig ikke starte en OEM diskussion om hvad man må og ikke må,
> faktum er at Bilka sælger pakken, og så må man som kunde gå ud fra, at alt
> er i sin skønneste orden.....

Det synes jeg heller ikke. Men der har før været en 'overproduktion' af
forskellige software pakker, hvor en forretning har fået tilladelse fra
producent / importør til at sælge OEM versioner til en stærkt reduceret pris,
så jeg tror nok, Bilka har det juridiske i orden, hvad det angår. - Jeg har
selv været særdeles heldig på det område, da jeg købte, hvad jeg dengang troede
var en OEM version af MSOffice 4.2.1 til Mac, men som viste sig at være en
multibrugerversion - Microsoft Office 4.2.1 Danish, Macintosh Edition,
Unlimited Edition! - Så man har da lov at være heldig - bare engang
imellem...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-03-03 04:13

Hej

Takket være Henrik, fik jeg nogle gode idéer og har nu fundet 3 stk. somaliske
.ttf fonts, som jeg vil konvertere til Mac TT.

I den forbindelse er jeg flere gange stødt på en font, der hedder "AfroRoman", som
angiveligt skulle indeholde alle de specialtegn og bogstaver, der bruges i de
fleste afrikanske sprog. Er der nogen her i gruppen, der véd, om denne font kan
downloades gratis et eller andet sted, - eller evt. endda har den og vil sende mig
en kopi? - Så vil jeg blive endog meget glad.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 21-03-03 08:11

[...]

Jeg stødte også ind i disse sider, hvis det er dem du tænker på:

http://www.worldlanguage.com/Products/690.htm
http://www.worldlanguage.com/Products/Somali/Fonts/Page1.htm
http://www.worldlanguage.com/Languages/Somali.htm
Der er nok ingen vej udenom, du må finde en sponsor der vil finansiere de 99
dollar. Måske at der findes noget der hedder "Dansk Kath Import", firmaet
kunne jo så passende få deres logo på computernes opstartsbillede.......

Fra : Morten Lind

Dato : 21-03-03 11:45

Henrik G. Jacobsen <nospam@brakmark.dk> wrote:

> [...]
> kunne jo så passende få deres logo på computernes opstartsbillede.......

Det dér "Kath" - er det ikke sådan noget, man får røde tænder af at
tygge......og så kan man vist ikke sove?.....
Kosmopolitten
--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 21-03-03 11:53

"Morten Lind" <mortenlind@mac.com> wrote in message

> Det dér "Kath" - er det ikke sådan noget, man får røde tænder af at
> tygge......og så kan man vist ikke sove?.....
> Kosmopolitten

Nej, kattemaden er nogle blade så vidt jeg ved.
De røde tænder får man af at tygge på bethel-nødder (ikke helt sikker på
stavningen).

Fra : Morten Lind

Dato : 21-03-03 12:09

Henrik G. Jacobsen <nospam@brakmark.dk> wrote:

> Nej, kattemaden er nogle blade så vidt jeg ved.

Ja, den er jeg med på, det er altså bare ikke dem, der farver

> De røde tænder får man af at tygge på bethel-nødder (ikke helt sikker på
> stavningen).

OK - har kun tygget coca-blade i Sydamerika - de farver heller
ikke

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-03-03 15:10

Hej Henrik

"Henrik G. Jacobsen" wrote:

> Jeg stødte også ind i disse sider, hvis det er dem du tænker på:

> [...]

Ja, dem har jeg også besøgt. Samtidig fandt jeg en site med en masse
henvisninger til hundredvis af forskellige 'native fonts', - og det er virkelig
guf for 'fontomaner'... - <http://cgm.cs.mcgill.ca/~luc/africa.html>

> [...]
> kunne jo så passende få deres logo på computernes opstartsbillede.......

Godt nok skal de fleste maskiner bruges af somlaiere, meeeen......

mvh .Erik Richard

Fra : Ben Knudsen

Dato : 21-03-03 13:32

kml.ers@mail1.stofanet.dk writes:
>Nej, og det har jeg egentlig heller ikke lyst til. De er ret
>usamarbejdsvillige, når det gælder for 'privat initiativer', - og de er
>slet
>ikke begejstret for Mac...

Nånånånå.....

Mvh Ben
Ansat på Røde Kors, mac-bruger

Fra : Morten Lind

Dato : 21-03-03 14:06

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> Nånånånå.....
>
> Mvh Ben
> Ansat på Røde Kors, mac-bruger

*LOL* *LOL*
M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-03-03 15:57

Hej Ben

Der er selvfølgelig være forskel på de enkelte centre, - indrømmet! - Men
mine generelle erfaringer er, at når det gælder for computere, så er Røde
Kors som sådan ikke begejstrede for Mac.

Sidste år tilbød jeg at 'renovere' en del ældre bærbare Mac, som et bestemt
asylcenter havde fået, og alle aftaler var på plads, men så pludselig var
der overhovedet ingen interesse, - '...dt er jo Mac, så dem kan vi slet
ikke bruge til vore klienter... - De skal kun lære at bruge Windows'. Og da
jeg gjorde opmærksom på, at Mac jo netop var særdeles velegnet til brug med
flere sprog - den enkeltes eget modersmål + dansk, - fik jeg bare et
lakonisk 'nå!'

En sådan behandling inspirerer just ikke til videre samarbejde...