Kølebokse
Fra : Eva

Dato : 19-03-03 21:15

Hej

Vi vil købe en køleboks til en tur sydpå med en camp-let.

Vi har set på Electrolux F400 - RC 1180 - RC 1600 og RC 3000.

Er der nogle som har erfaring med disse bokse? - specielt er vi
interesseret i deres evne til at nedkøle i forhold til udetemperaturen?

Vi har spurgt Electrolux efter testdata på deres produkter, men de har ikke
svaret endnu.
Kender I steder/cites, hvor testdata kan skaffes?

Tak

Fra : Steen Larsen

Dato : 19-03-03 21:41

In news:b5aj7s$ini$1@sunsite.dk,
Eva <tikjob@hum.auc.dk> typed:
> [...]
>
> Vi har spurgt Electrolux efter testdata på deres
> produkter, men de har ikke svaret endnu.
> Kender I steder/cites, hvor testdata kan skaffes?

Prøv at se denne test som har været bragt i FDM bladet motor
http://www.fdm.dk/motor/pdf/06-2002/koelebokstest.pdf

P.S. det er ikke den samme model nr.

MVH Steen.

--
____________________________
Steen Larsen

Fra : sogs

Dato : 20-03-03 09:13

"Eva" <tikjob@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse news:b5aj7s$ini$1@sunsite.dk...

> [...]
>
> Vi har set på Electrolux F400 - RC 1180 - RC 1600 og RC 3000.
>
> Er der nogle som har erfaring med disse bokse? - specielt er vi

Hej Eva

Jeg svarer lidt bredt da det interessere mange. Emnet har tidligere været oppe flere gange, og kan man få ældre indlæg ind, er der sikkert flere aspekter der overses her.

Vi har haft RC 1600 i 2 CC´ ere og tidligere en ældre boks af samme størrelse og type til vores CL - Der alle kølede godt og frem for alt var lydløse -

Vi syntes dog at de er svære at fin regulere - der bliver sommetider for koldt i dem og stiller man op på termostaten risikere man at der bliver lidt for varmt indtil balancen indfinder sig igen. Stort set kører de fremragende og vi har haft frosne madvarer med boksen i forteltet til CL hvor der var så varmt at store bloklys løb hen af bordet. Desværre fylder kølemaskineriet en del hvorfor man med en god boks af anden type, dem med en blæser, måske kan klare sine behov. De bedste støjer kun med en svag summen - som en PC og den lyd er jo herlig for nogle.

De varmedrevne bokse kører også på gas og sammenligner man prisen for en god boks af den anden type og lægger prisen for den nødvendige 12 V omformer til, nærmer de sig hinanden.
Jeg har set RC 1600 for kr1800 her i foråret.

Det er mit indtryk ud fra spørgsmål i gr. her og erfaringer med en vens CV at problemer med manglende køling for det meste skyldes for lidt luftcirkulation, eller meget varm luft til bagsiden af køleskabene i CV - hvor min vens LMC f.eks. kun havde een luftrist ind til bagsiden af køleskabet - der så oven i købet ofte blev blokeret bag døren til vognen.( Helt galt da konen syntes at døren var et godt sted at tørre badelagner Det er alternativt en fordel at køleskabet ikke skal ha køleluft fra det ofte meget varme fortelt, men at køkkenet vender luftristene ud til "det fri".

Opfindsomme her i gr. har så lavet lufttilgang nede fra den kølige luft under bunden af vognen, og nogle vistnok aftræk op i gennem taget af CV og ydermere hjulpet på cirkulationen med termostat styrede blæsere der ved behov kan skaffe varmen fra skabet væk..
Disse problemer findes ikke i en teltvogn.

Med i overvejelserne skal lægges køleevnen, der nok er en del afhængig af varmelegemets størrelse - for RC 1500 og de andre bokse i testen opgivet til 50 60 watt og her må det antages at et større varmelegeme - RC 1600 ligger vist omkring 100 kan flytte mere varme.
God isolering af boksen kan mindske behovet for kølemuskler, men lægger man varme varer i boksen flyttes varmen langsommere af det lille forbrug, der måske er valgt af sparehensyn - Mange omformere er dimensionerede 5 Amp - ca. 60 Watt og står boksen i en stoppet bil er man måske bange for at folk ikke kan starte når boksen har tappet batteriet.
Et forkert valgt hensyn, da man alligevel ikke kan klare sig ret længe uden omformer eller ladning via motoren - Boksen kan alligevel ikke køre en hel nat. Så en omformer og tilslutning af el på pladsen er et must.

Vores erfaring med et rimeligt godt bilbatteri 60 A og RC 1600, der bruger 8-10 Amp ved 12 volt siger et absolut max på 3 timer hvis vis skal ku starte.
Forhandleren har en lille gennemgangsstik der lukker inden det hele er væk, men den koster også.

Altså altid kolde varer i en boks med det lille kølelegeme (Wattoplysningen)- og andre i gr. har haft meget fine erfaringer med de bedste af de meget mindre blæserudstyrede bokse. Ydelsen i testen af RC 1500 ligger ikke over de bedste af de andre - men her er så fordelen af gasdrift.

RC 1600 for ikke at tale om 3000 er stor i en bil og hvis i falder for gasdriften foreslår jeg at i låner et udstillingseksemplar et øjeblik og prøver det i bagagerummet. Men ellers - de bedste anbefalinger.

http://www.dometic.se/node882.asp Viser hvad der sker i alle rørene på Electrolux

mvh sten
..

Fra : Hans Jørgen

Dato : 20-03-03 14:58

> [...]
>
> Vi har set på Electrolux F400 - RC 1180 - RC 1600 og RC 3000.
>
> Er der nogle som har erfaring med disse bokse? - specielt er vi

Pænt goddag
Jeg har såmænd ikke forstand på kølebokse såeee... det her er ikke
anbefalinger men blot genfortælling af en test.
I FDM`s Motor nr 6 fra 2002 tester man netop kølebokse, og "kårer da også en
vinder" måske hvis du har mulighed for at læse bladet, kan det måske hjælpe
lidt i din beslutning.

Men jeg kan da skrive FDM`s samlede vurdering:
Igloo Koolmate - 4 stjerner
Igloo Plentikool - 4 stjerner
Waeco Cooly CT 45 - 4 stjerner
Electrolux RC 1500 EGP - 3 stjerner
Campingaz Icetime TE 25 LC - 3 stjerner
GIO Style Trippy - 2 stjerner

vh
Hans Jørgen

Fra : Carsten Stage

Dato : 20-03-03 15:51

Hans Jørgen wrote:

> I FDM`s Motor nr 6 fra 2002 tester man netop kølebokse, og "kårer da
> også en vinder" måske hvis du har mulighed for at læse bladet, kan
> [...]

Det er linken til en .pdf version af testen.

Jeg har den lille af Igloo boksene og er /meget/ tilfreds med den. Selv i et
varmt telt var der ingen køleproblemer.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : sogs

Dato : 20-03-03 17:43

"Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> skrev i en meddelelse news:b5ckhc$136a$1@news.net.uni-c.dk...

> http://www.fdm.dk/motor/pdf/06-2002/koelebokstest.pdf
>
> Det er linken til en .pdf version af testen.
>
> Jeg har den lille af Igloo boksene og er /meget/ tilfreds med den. Selv i et
> varmt telt var der ingen køleproblemer.

Netop det jeg mente - )
Steen Larsen havde såment bragt det link

og jeg fandt endelig ind til Elektrux sitet med køleboksene ved at gå via en campingforhandler - endte ellers hver gang i noget andet - men her er et til deres bokse -
http://www.dometic.se/node1141.asp
Som Eva måske allerede har været inde på - F er dog en fryser og det er nok ikke så smart.

Først og fremmest skal man ikke vælge en boks med et buet låg idet alt falder ned når man kommer til at bruge det til afsætning - og så er det rart at den er så solid at den tåler at en af ungerne kommer til at sætte sig på den.

Jeg kan se at elektolux har "strømlinet" deres bokse idet strømforbruget for LC 1600 ved 230 V nu er angivet til 75 W - der er meget lavere end på min boks - og at de er stadig nogen ordentlige bamser, nu blå, på 46h 53 b og 45 d og rummer 33 l. - Fredensborg CV c vil ha kr. 2700 og den jeg så til 1800 var grå, og altså sidste års model. Iglo på 37 l. måler 43 x 56 x 39 og står i testen til 1399 men den test er fra 2002

Det står så på, om man har brug for gasdrift eller kan holde blæseren ud på f.eks Iglo der får 4 stjerner sikkert i forhold til andre blæsere. og mit regnestykke gik så på det lydløse, tilbudet på 1800 contra en Iglo med omformer i samme størrelse. eller om man skal ha noget mindre

mvh sten

Fra : Carsten Stage

Dato : 20-03-03 18:02

sogs wrote:

> Det står så på, om man har brug for gasdrift eller kan holde blæseren
> ud på f.eks Iglo der får 4 stjerner sikkert i forhold til andre
> blæsere.

Vi var to personer i telt der brugte Igloo som natbord imellem os - ig vi
havde ikke problemer med at sove. Det er en sagte snurren som jeg sagtens
kan leve med.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : sogs

Dato : 20-03-03 19:03

"Carsten Stage"

> Vi var to personer i telt der brugte Igloo som natbord imellem os - vi
> havde ikke problemer med at sove. Det er en sagte snurren som jeg sagtens
> kan leve med.

falder sikkert ind i "baggrundsstøjen" he he.
mvh sten

Fra : T. Hartung

Dato : 20-03-03 20:07

> [...]
> kan leve med.

falder sikkert ind i "baggrundsstøjen" he he.

*LOL*

2 "schnurbart" .... og "3" snurrebasser !!!

*ROFL*

mvh
T. Hartung

Fra : Jan Overaa

Dato : 23-03-03 08:02

"Eva" <tikjob@hum.auc.dk> wrote in message news:b5aj7s$ini$1@sunsite.dk...

> [...]
ikke
> svaret endnu.
> Kender I steder/cites, hvor testdata kan skaffes?

Kjøpte en RC 3000 forrige år og er meget fornøyd. Grunnen til at jeg valgte
3000 er at den kan kjøre på gass engangsbokser. Fant ut at dette er ikke så
praktisk, så jeg ville nok kjøpt en RC 1600 i dag. Meget bra både på strøm
og gass.
mvh
Jan Overaa

Fra : Eva