FireWire PCI -kort
Fra : simon

Dato : 18-03-03 19:55

Hej

Kan det passe at man ikke kan installere et FireWire-kort i en gammel Mac
med dansk OS9.1?
Jeg synes, jeg kan finde engelske og tyske ja sogar svenske installere, men
ingen danske!
Et forsøg med en international engelsk version ender med at "denne software
kræver et international/ engelsk OS"

Hrmf!

simon

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 18-03-03 20:41

simon <simonixfjern@post8.tele.dk> wrote:

> [...]
> ingen danske!
> Et forsøg med en international engelsk version ender med at "denne software

Du kan spare dig selv for mange ærgelser ved at bruge et US OS.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : simon

Dato : 18-03-03 20:56

................... Du kan spare dig selv for mange ærgelser ved at bruge et
US OS.

Tjaeh... eller tysk!

Spørgsmålet går egentlig mere på, om det bare ikke duer på dansk. Det er en
dansker, som har maskinen!

vh simon

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 18-03-03 21:26

simon <simonixfjern@post8.tele.dk> wrote:

> .................. Du kan spare dig selv for mange ærgelser ved at bruge et
> US OS.
>
> Tjaeh... eller tysk!

Har jeg ingen kendskab til.

> Spørgsmålet går egentlig mere på, om det bare ikke duer på dansk. Det er en
> dansker, som har maskinen!

Så få ham til at skifte - det vil han ikke fortryde.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 18-03-03 21:23

> [...]

> ingen danske!
> Et forsøg med en international engelsk version ender med at "denne software

Du kan forsøge dig med at grave udvidelserne ud af installeren med
TomeViewer og selv stoppe dem i systemmappen.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : simon

Dato : 18-03-03 23:02

> [...]
installeren med
> TomeViewer og selv stoppe dem i systemmappen.
Ser ud som en farbar vej!

vh simon

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-03-03 03:25

Hej Simon

simon wrote:

> Kan det passe at man ikke kan installere et FireWire-kort i en gammel Mac
> med dansk OS9.1?

Nej! - Jeg har 2 stk. PM 9600, hvor jeg har et PowerLogix combo USB+FW kort.
Det virker ganske fortrinligt med både Mac OS 9.1DK, 9.1US, 9.2.2US.

> Jeg synes, jeg kan finde engelske og tyske ja sogar svenske installere, men
> ingen danske!

Jamen, der er da FW software på den danske OS 9.1 CD også.

> Et forsøg med en international engelsk version ender med at "denne software
> kræver et international/ engelsk OS"

Er det 'Firewire 2.5', du har prøvet at installere? - for så kan du ikke gøre
det. Denne 'FW pakke' kræver engelsk OS eller et af de andre sprog, der er
nævnt på siden.
<http://download.info.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/English-North_American/Macintosh/FireWire/FireWire_2.5.smi.bin>.
Men du kan åbne selve installationstoom'et med TomeViewer og trække de enkelte
dele ud og putte dem direkte i systemmappen. - Hvis altså du stadig ikke kan
få den danske 9.1 til at installere.

> Hrmf!

Så rolig.. - ingen grund til panik... Prøv at starte 9.1 installeren fra
den danske CD. Vælg Speciel installering og find frem til 'Firewire' i gruppen
'Kompatibilitet', - tror jeg nok, det er dér, FW softwaren ligger.

FW softwaren _ER_ der!! - Jeg har det installeret - endda med FW support til
QuickTime - både på OS 9.1DK og 9.2.2US på min 9600/350 og på 9.1DK på min
9600/300. Apple Systemprofiler registrerer kortet i begge maskiner, og den
registrerer også, at der ikke er tilsluttet en FW enhed, - så softwaren virker
!!

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-03-03 03:52

Hej Simon

Jeg glemte lige at tilføje, at det er nødvendigt, at FW kortet er monteret,
_FØR_ du installerer Mac OS 9.1. ...Monter kortet, tryk på KUDA knappen,
genstart fra OS 9.1 CD'en og kør installationen, så kommer det hele med.

Der kan dog være et problem, hvis du ikke har den fulde OS 9.1 CD, men kun en
9.0.x + en downloaded 9.1 upgrade, så vil FW software ikke blive installeret,
- uanset om kort er monteret eller ej. Du skal så installere Firewire Support
2.5 manuelt ved brug af TomeViewer, før du kører 9.1 upgrade.

Det fremgår ikke rigtig af Apples site, hvorvidt 9.1 installeren vil genkende
og opgradere FW softwaren, når det ikke er på samme sprog som upgraden, men så
kan du igen bruge TomeViewer til at trække de enkelte FW dele ud af filen
'Store systemdele' med.

simon wrote:

> Kan det passe at man ikke kan installere et FireWire-kort i en gammel Mac
> med dansk OS9.1?

mvh. Erik Richard