HD-køb - råd ønskes
Fra : Martin Ammentorp

Dato : 18-03-03 19:25

Har kigget lidt rundt (bl.a. Computerstore samt edbpriser.dk) og set på
externe Harddiske (over 80 MB)

Er der mærker man skal foretrække - eller for den sags skyld undgå?

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-03-03 20:37

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> Har kigget lidt rundt (bl.a. Computerstore samt edbpriser.dk) og set på
> externe Harddiske (over 80 MB)
>
> Er der mærker man skal foretrække - eller for den sags skyld undgå?

Seagate er meget populær i øjeblikket og jeg har selv en Barracuda V
120GB i min Mac. Det virker helt fint og så er det en meget stille
harddisk (hvilket jeg dog ikke kan høre i min larmende MDD).

IBM har fået et lidt blakket ry pga. stabilitetsproblemerne med nogen
serier og på de nyeste diske har de en note om, at diskene ikke bør køre
hele døgnet.

Western Digital laver nogle diske, som får stor ros for bl.a. stilhed og
god ydelse. De har 8 MB cache.

Jeg ville vælge Seagate eller Western Digital.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Peter Kiil

Dato : 18-03-03 21:13

in article 1fs1ai3.1kz0f5h112lvz6N%spam02@tdcadsl.dk, René Frej Nielsen at
spam02@tdcadsl.dk wrote on 18/03/03 20:37:

> [...]
> god ydelse. De har 8 MB cache.
>
> Jeg ville vælge Seagate eller Western Digital.

De laver mig bekendt ikke externe diske

Men for at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål, så er det meget
svært at anbefale et enkelt mærke, da alle producenter kun producerer
kabinettet selv, og køber disken ude i byen. Og det kan variere fra sending
til sending hvilket mærke disk de har sat i. Men generelt har jeg gode
erfaringer med OneTech og Lacie firewirediske.

--
/peter

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-03-03 22:11

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> De laver mig bekendt ikke externe diske

Hmm... 10 piskelag til mig...

Fra : Peter Kiil

Dato : 18-03-03 22:19

in article 1fs1exl.ecqxidx6tirkN%spam02@tdcadsl.dk, René Frej Nielsen at
spam02@tdcadsl.dk wrote on 18/03/03 22:10:

> Hmm... 10 piskelag til mig...

Så ka' du lære det

--
/peter

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-03-03 04:09

Hej René

- Nøjes med 5... både Seagate og WD leverer til mange af de firmaer, der
laver FW 'solutions'...

René Frej Nielsen wrote:

> Hmm... 10 piskelag til mig...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-03-03 03:42

Hej Peter

Peter Kiil wrote:

> De laver mig bekendt ikke externe diske

Nej, men det er der andre, der gør, - bl.a. LaCie, VST og Mercury. LaCie
bruger både Seagate og WD diske, Mercury bruger primært IBM DTLA Series, mens
VST primært bruger Western Digitals til deres store kabinetter og Toshiba til
deres Traveller modeller. - I øvrigt bruger Mercury også Toshiba til deres
Travel Solutions.

> [...]
> til sending hvilket mærke disk de har sat i. Men generelt har jeg gode
> erfaringer med OneTech og Lacie firewirediske.

Det er nu ikke helt korrekt Peter. Når LaCie angiver en bestemt serie / model,
så _er_ det altid den samme disk, der sidder i den serie, og det varierer ikke
fra sending til sending.

Og hvad angår 'gode erfaringer' med OneTech, - hm... så har jeg et noget andet
forhold til det spørgsmål. De 2 af de 5 FW diske, jeg havde til eftersyn her
før jul var OneTech med IBM DTLA og én var en LaCie med ligeledes en DTLA.
Alle 3 diske var så defekte, at jeg tilrådede kunden at få dem byttet hurtigst
mulig. Den 4. disk var også en LaCie, men en anden model, og den havde en WD
disk. - Den + en Maxtor FW var de eneste, der var 100% i orden.

Så jeg vil sige som René, at man gårikke fejl af Seagate, - og efterhånden nu
også Western Digitals diske.

mvh. Erik Richard

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 18-03-03 22:23

> [...]

> externe Harddiske (over 80 MB)
>
> Er der mærker man skal foretrække - eller for den sags skyld undgå?

Mine anbefalinger:

Undgå IBM - gå efter Seagate.

--
- Peter +45 5192 3981
"Det er helt rigtigt at dømme dem til døden, når de forlader Islam"

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 19-03-03 00:04

> [...]

> externe Harddiske (over 80 MB)
>
> Er der mærker man skal foretrække - eller for den sags skyld undgå?

Køb en Maxtor, Lacie eller One. 2.5" hvis mobilitet spiller en central
rolle - ellers 3.5" - hurtigere, større, mere holdbar og billigere.

Hvis du er til selvbyggerløsningen - bestil et eksternt kabinet, til
3.5" el. 2.5" drev - firewire - usb, hos:

http://www.computer-parts.dk/cgi-bin/shop/scan/fi=products/st=db/co=yes/
sf=category/se=Harddisk%20Cases.html

Eller (kun afhentning i tyskland):

http://www.dsp-memory.de/v1/catalog/default.php?cPath=105&PHPSESSID=79b6
8c0e80a6d0aa738422ace2637553

Find en passende harddisk f.ek.s Western Digital, Maxtor eller Seagate
på mere eller mindre end 128gb - alt efter hvad kabinettet understøtter.

For info, guides og test af harddiske så se hvad Tom er kommet frem til
på: http://www.tomshardware.com/storage/index.html

- Jørgen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-03-03 03:00

Hej Martin

Martin Ammentorp wrote:

> Har kigget lidt rundt (bl.a. Computerstore samt edbpriser.dk) og set på
> externe Harddiske (over 80 MB)

Er det til brug i Firewire kabinetter? - Eller med SCSI - UW/F&W?

> Er der mærker man skal foretrække

Ja, Seagate Barracuda IV eller V. Her får du nok noget af det bedste på
markedet til en særdeles rimelig pris. - Bl.a. har jeg lige set, at man kan
få en Seagate Barracuda V 160gb m. 8mb buffercache, 7200rpm til godt
1200kr.!!

Alternativet kunne være Maxtor DiamondMax eller Maxtor Fireball

> - eller for den sags skyld undgå?

Hold dig for himlens skyld laaaangt væk fra alt, hvad der hedder IBM!! -
Både GXP og DTLA serierne er smækfyldte med fejl

På det seneste har det desværre også vist sig, at DiamondMax 740Fluid
series har ret mange fejl, så Series 740 bør du også undgå.

mvh. Erik Richard

Fra : Johnny Louis

Dato : 23-03-03 17:35

> [...]

> externe Harddiske (over 80 MB)
>
> Er der mærker man skal foretrække - eller for den sags skyld undgå?

Maxtor Personal Storage 5000XT 250GB
Cache: 2048KB
Seek: 9ms
Spin: 5400RPM
Interface: USB2.0 / Firewire
Disk drive size: 31⁄2" x 1"
Warranty: 2 Years

Ovennævnte til ca. kr. 2.700,- fik jeg leveret i fredags og er positivt
overrasket, den er på det nærmeste lydløs har 2 FW og en USB port, kan
stilles på højkant og er samtidig pæn at se på.
Den kan lave backup vha. retrospect og et tryk på en knap på FW
kabinettet.

Johnny Louis