Dårlige vaner og oplæring
Fra : Lars Hoffmann

Dato : 18-03-03 15:50

Som i måske har fået med i farten, har vi anskaffet os en lille
springer Spaniel. Hun hedder Alfa og er 2½ måned gammel. Den er
superkærlig, faktisk så kærlig at den konstant hopper op af os og vil
have opmærksomhed. Det er egentligt kun et problem når vi sidder og
spiser, men jeg ville da gerne lige høre hvordan man bedst vænner en
hund af med at hoppe op af folk.

Den viser også hvor gode venner vi er ved at nipse i arme, sko,
hænder og hvad den ellers lige kan komme i nærheden af. Slet ikke
noget med at bide, men hvis den lige får fat i ens sweater kan dens
skarpe mælketænder godt hive en tråd ud, træls. Hvordan kan man vænne
den af nmed at nipse i tøj og hvornår kan man forvente at den skifter
tænder til et mindre skarpt sæt. Kan dens mælketænder tåle at man
giver den et kødben eller er det bedre at holde sig til gummidyr
indtil den får sine rigtige tænder?

Hvor hurtig bør en hund ellers lære ting? Jeg prøvede at lære den
"sit" og det lærte den på mindre en ½ time og nu lystrer den hver
eneste gang jeg holder hånden udstrækt og siger "sit". Hvor lang tid
har jeres hunde taget om at lære "sit", "dæk" og andre kommandoer?

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : R. Ilsøe

Dato : 18-03-03 16:09

> [...]
> springer Spaniel. Hun hedder Alfa og er 2½ måned gammel. Den er
> superkærlig, faktisk så kærlig at den konstant hopper op af os og vil

I må jo lære hende at man ikke hopper op uanset hvad! Som regel hopper
hunden op for at nå dit ansigt. Dette er et gammelt ur-instinkt fra
vildhunden. Ved den vilde hund fungerer det nemlig sådan, når hvalpen
begynder at få fast føde, at moderen går på jagt, spiser noget go' mad og
kommer så hjem til hvalpene. Her slikker de hende på kinden hvilket
stimulerer tæven til at gylpe maden op til hvalpene. Ergo bør du IMO omgåes
afvænningen ved at vise at denne drift efter føde ved hovedet kan målrettes
på hånden.

Når hun hopper op siger du "nej" og går et skridt tilbage. Så snart hun er
på jorden roser du hende, sætter dig på hug og giver hende en godbid med
hånden.

> Hvordan kan man vænne
> den af nmed at nipse i tøj

Sig nej og tilbyd den med det samme noget af dens eget legetøj. Når den har
taget det, skal rosen falde med det samme. I bund og grund gælder det om at
aflede hundens opmærksomhed. Vilhunden leger med sin fader på denne måde
lige omkring 10-14 ugers alderen... Den tirrer simpelthen faderen og prøver
grænser af på den måde.

>og hvornår kan man forvente at den skifter
> tænder til et mindre skarpt sæt.

Hjørnetænderne skiftes omkring 5 mdr. aderen.

> Kan dens mælketænder tåle at man
> giver den et kødben eller er det bedre at holde sig til gummidyr
> indtil den får sine rigtige tænder?

Der skulle ikke være noget i vejen for at gi' den kødben... Hellere det end
den fræser stolebenet? Dog har jeg hørt at kødben kan gøre noget ved
stillingen af fortænderne i hvert fald ved Flattere... Er ikke sikker på der
er hold i det...

> [...]
> eneste gang jeg holder hånden udstrækt og siger "sit". Hvor lang tid
> har jeres hunde taget om at lære "sit", "dæk" og andre kommandoer?

Så længe hunden er glad og synes det i har gang i er sjovt, så er der i
princippet ingen grænser. Du kan mærke på hunden om det bliver for meget.
Den mister lysten, bliver usikker, begynder at gabe eller bliver
ukoncentreret. Desværre kan jeg ikke lige huske hvor hurtigt mine har lært
det forskellige... Jeg gør det som regel ikke på tid. Hehe... Du skal dog
sørge for at hunden er sikker i de enkelte øvelser og ellers holde dem ved
lige.

Held og lykke med det hele.

Rinnie

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 18-03-03 16:16

"R. Ilsøe" <frygtloes_@hotmail.com> escribió

> Så længe hunden er glad og synes det i har gang i er sjovt, så er
der i
> princippet ingen grænser. Du kan mærke på hunden om det bliver for
meget.

Jeg tror nu nok at Alfa syntes det var ret så sjovt at lære at sætte
sig. Hun lystrer ivrigt og logrende og lader til gerne at ville lære
nye ting. Jeg blev ret overrasket da den på en enkelt dag lærte at
sætte sig, jeg havde regnet med at den slags tog adskillige dage
eller måske endda uger.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : R. Ilsøe

Dato : 18-03-03 16:22

> [...]
> nye ting. Jeg blev ret overrasket da den på en enkelt dag lærte at
> sætte sig, jeg havde regnet med at den slags tog adskillige dage

Det er jo bare perfekt! Med lyst-betonet indlæring kommer i rigtig langt...
Og nej, sådanne ting tar' ikke dage eller uger... Hundene er generelt ret
snu' og finder hurtigt ud af at hvis de skal ha' en godbid eller gøre far
glad, så skal de gøre sådan og sådan!

Rinnie

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 18-03-03 16:26

> [...]

generelt ret
> snu' og finder hurtigt ud af at hvis de skal ha' en godbid eller

Ok, tak for de gode svar, jeg vil da fortsætte med at lære Alfa at
gi' pote, dække og lignende, så må vi se hvor langt den gidder at
lege med.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : skingur

Dato : 18-03-03 18:33

Hej Lars
Når hun "nipser" i Jer og du, som rinnie skriver, siger "nej" og
tilbyder hende et stykke af hendes eget legetøj, så sig "her er
"suttekluden" "bolden" eller hvad du nu giver hende. Hun lærer
lynhurtigt, hvilket stykke legetøj der hedder hvad, og vil måske
ovenikøbet hente det til dig, når du siger "hvor er..."
I den forbindelse havde vi en sørgelig oplevelse med gandalf, der havde
et yndlingslegetøj, der hed Mr. Ko. Mr. Ko kunne sige "muuuuh" når man
bed forsigtigt i ham, og han ledte HELE huset igennem, når vi bad ham
finde den. (og vi havde ellers overhovedet ikke trænet "søg" og den
slags). Det sørgelige indtraf ved Mr. Ko`s død...Gandalf brugte LANG tid
på at lede efter ham! (Vi taler DAGE!!!9
Så sørg for, at legetøjet med navn er noget, der kan holde!!!1
Christina, hvis lille langhårede har fået en sutteklud af et par
aflagte cowboy-bukseben!

http://www.kandu.dk/