Mad, når man har mavekatar.
Fra : Helga

Dato : 18-03-03 09:35

Hej,

Hvis man lider af mavekatar, hvilken mad er god at spise ? Jeg er klar over,
hvilke ting man bør holde sig fra, men det ville være rart hvis man havde et
par "sikre" kort på hånden, så man ikke risikerede alt for voldsomme
smerter.

Helga

Fra : Bjarne Christiansen

Dato : 18-03-03 13:32

Helga <heldigehelga@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e76da1f$0$31956$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
et
> par "sikre" kort på hånden, så man ikke risikerede alt for voldsomme

Hej Helga
Ikke fordi, at jeg skal gøre mig klog på det, men jeg tror bare, at du skal
holde dig for FED mad. Eller i hvertfald begrænse det. Ydermere vil jeg
anbefale, at du holder dig fra stærkt krydrede retter.
Good luck

--
Bjarne Christiansen

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 18-03-03 15:15

"Bjarne Christiansen" <b.christiansen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> holde dig for FED mad. Eller i hvertfald begrænse det. Ydermere vil jeg
> anbefale, at du holder dig fra stærkt krydrede retter.

Ja fed og krydret mad er ikke godt for en sart mave, men ellers må du bare
bruge din fornuft, intuition og efterhånden finder du ud af, hvad du skal
holde dig fra.

Når jeg har syndet, eller det af andre grunde er gået galt for mig, er en
god gang tynd, gennemkogt havregrød noget af det bedste for min mave. Det er
ikke ligefrem en delikatesse, men virkningen er rigtig god. Man kan næsten
føle, hvordan grøden lægger en beskyttende hinde i maven.

VH Birgitte

Fra : Helga

Dato : 18-03-03 15:47

> Ja fed og krydret mad er ikke godt for en sart mave, men ellers må du bare
> bruge din fornuft, intuition og efterhånden finder du ud af, hvad du skal
> holde dig fra.

Jeg ved godt at både syrlig, krydret og fed mad er noget man skal gå en stor
bue uden om. Og det er heller ikke noget problem, da jeg yderst sjældent
spiser nogen af delene.

> [...]
> ikke ligefrem en delikatesse, men virkningen er rigtig god. Man kan næsten
> føle, hvordan grøden lægger en beskyttende hinde i maven.

Det var mere i stil med dette som jeg var ude efter, jeg bryder mig dog ikke
om havregrød men jeg har forsøgt mig med kartoffelmos (bare kartofler og
skummetmælk) og det ser ud til at gå fint.

Mine maveproblemer kommer desværre ikke af forkerte madvaner (det havde
været lettere hvis det var tilfældet) men af stress.

Helga

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 18-03-03 16:22

"Helga" <heldigehelga@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> om havregrød men jeg har forsøgt mig med kartoffelmos (bare kartofler og
> skummetmælk) og det ser ud til at gå fint.

Havregrøden er god p.g.a. af dens - undskyld udtrykket - slimede konsistens.
Jeg ved godt det ikke skyldes forkerte madvaner, men andre vaner + at man
har været uheldig i lodtrækningen om mavetyper.

VH BA

Fra : Bjarne Christiansen

Dato : 18-03-03 17:27

Helga <heldigehelga@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e773188$0$32008$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
>
> Helga
>
> Nu når du snakker om stress, vil jeg anbefale urtete. Her tænker jeg
specielt på citronmelisse. Den kan du købe ved Matas
Hilsen

--
Bjarne Christiansen

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 18-03-03 21:32

"Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Ja fed og krydret mad er ikke godt for en sart mave, men ellers må du bare
> bruge din fornuft, intuition og efterhånden finder du ud af, hvad du skal
> holde dig fra.

De gange jeg har prøvet at have en irriteret mave, har jeg hver gang
erfaret, at "krydret mad" ikke er noget problem overhovedet. Og jeg er
derfor tilbøjelig til at konkludere, at hvis man - som jeg - er vant til
krydret mad, så generer det altså heller ikke ved en mavekatar etc.

Eksempelvis har det passet min mave særdeles godt at spise thailandsk,
stærkt krydret suppe, på trods af maveproblemer.

Fed mad og mælkeprodukter kan min mave derimod IKKE ret godt klare i sådanne
tilfælde.

Jeg er derfor enig med dig i, at man må¨bruge sin fornuft og intuition. Og
så er det som regel godt ikke at blande alt for meget, fordi det så bliver
uoverskueligt, hvad man kan tåle og ikke tåle. Altså ikke både FEDT og
KRYDRET. Helst heller ikke for mange forskellige ingredienser.

Og så er der nogle fødevarer, der som regel er sikre: ristet brød, banan,
havregrød, hyldebærsaft, hyldeblomstsaft, kartofler, kogte grønsager,
smoothies (søg på nettet efter smoothies).

Mvh. Lisbeth