Jeg er rystet !!!
Fra : Camilla Larsen

Dato : 17-03-03 16:59

faldt lige over dette her på Ekstra Bladet....fatter ikke at den klub
får lov til at eksisterer !!!

Camilla

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 17-03-03 17:48

On Mon, 17 Mar 2003 16:58:49 +0100, Camilla Larsen
<pepperNOSPAM1@albertsen.org> wrotd:

>faldt lige over dette her på Ekstra Bladet....fatter ikke at den klub
>får lov til at eksisterer !!!
>
>http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=197357

,,,,,,,,,,,,Nej den skulle da lukkes , og så kan vi håbe at
nogen/politikerne får øjene op for at forsvars/angrebs/bidetræning "og
hvad de ellers kalder det" ,generelt burde forbydes . Efter min mening
burde det kun være politihunde og vagthunde der lærte at bide folk i
armen, alle andre skulle ikke have lov til at lære deres hund sådan
noget, men der er jo stadig nogen som har brug for en potensforlænger
i form af en hund der har lært at bide mennesker, jeg fatter ikke at
det stadig er lovligt

Fra : Nina El Falaki

Dato : 17-03-03 18:11

Helt uenig, men personerne burde straffes, så de aldrig gentog disse
metoder.

Man kan mærke at Aage Christensen ikke er mere *suk*

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Claus

Dato : 17-03-03 19:44

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan mærke at Aage Christensen ikke er mere *suk*

Det foregik sørme oxo da Åge levede

Claus

Fra : Nina El Falaki

Dato : 17-03-03 21:43

I hvert fald ikke i inderkredsen, hvor jeg kom allerede for godt 30 år
siden.

Der lærte vi det modsatte, nemlig at rottier ikke tålte at blive hidset i
bidearbejdet. Vi fik faktisk nogle hunde, der bed ejeren, hvis han "vovede"
at give den en kommando, alle disse hunde havde trænet bidearbejde ved at
blive hidset op. Den slags metoder var da også helt unødvendige for at lære
bidearbejde.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Nina El Falaki

Dato : 17-03-03 21:47

Til modstandere af bidearbejde

Udføres træningen korrekt, får man rolige, selvsikre, lydige og absolut IKKE
aggressive hunde ud af bidetræning.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 18-03-03 08:07

On Mon, 17 Mar 2003 21:47:23 +0100, "Nina El Falaki" <cats@feca.dk>
wrotd:

>Til modstandere af bidearbejde
>
>Udføres træningen korrekt, får man rolige, selvsikre, lydige og absolut IKKE
>aggressive hunde ud af bidetræning.

,,,,,,,,,,,,,hvad så med dem man hører om hvor konen er nede med
hunden og spørger en tilfældigt om vej, han rækker armen ud for at
vise hvilken vej og hovsa så sidder schæferen/rotweileren i hans arm ?
? og jaja så er der vel noget i vejen med den måde hunden er trænet på
ik ? men hvis man lærer hunden at det er godt at bide folk i armen så
vil der altid være større rissiko for at den gør det en dag end hvis
den aldrig havde prøvet det.

Fra : Pia J

Dato : 18-03-03 09:53

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> wrote in message

> ,,,,,,,,,,,,,hvad så med dem man hører om hvor konen er nede med
> hunden og spørger en tilfældigt om vej, han rækker armen ud for at
> vise hvilken vej og hovsa så sidder schæferen/rotweileren i hans arm

Ja, det sker jo MINDST en gang om ugen i dagens Danmark :)

Den historie har du efterhånden fortalt så tit at den må få status af
vandrehistorie. Hvis altså den ikke havde det inden. Hvor har du læst det,
BT?

:Pia

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 18-03-03 13:47

On Tue, 18 Mar 2003 09:53:16 +0100, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrotd:

> [...]
>
>Den historie har du efterhånden fortalt så tit at den må få status af
>vandrehistorie. Hvis altså den ikke havde det inden. Hvor har du læst det,

,,,,,,,,,,,,,nej jeg har skam hørt det fra forskellige mennesker jeg
har snakket med ! og giv mig lige en god grund til at træne
bidetræning istedet for agility eller ligende fredelige hundesporte ?
Hvad skal almindelige mennesker med en angrebshund ?

Fra : Therese

Dato : 18-03-03 14:16

"Punish the deed, not the breed" skrev
> ,,,,,,,,,,,,,nej jeg har skam hørt det fra forskellige mennesker jeg
> har snakket med !

Hvis man hører den samme historie fra forskellige mennesker, er det så ikke
en vandrehistorie?

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 18-03-03 20:05

On Tue, 18 Mar 2003 14:16:25 +0100, "Therese"
<therese@SLETelverdalen.dk> wrotd:

>"Punish the deed, not the breed" skrev
>
>Hvis man hører den samme historie fra forskellige mennesker, er det så ikke
>en vandrehistorie?

,,,,,,,,,,,,tjae det kan det vel være, men så bliver sandheden vist
meget svær at gennemskue hvis man som udgangspunkt regner med at man
får en vandrehistorie at vide hver gang nogen fortæller noget ?

Fra : Therese

Dato : 19-03-03 19:45

> [...]
> meget svær at gennemskue hvis man som udgangspunkt regner med at man
> får en vandrehistorie at vide hver gang nogen fortæller noget ?

Ikke hver gang! Men når man får den samme historie fra_flere_forskellige
kanter, der "bare" har hørt at sådan og sådan, begynder jeg nu at stille
spørgsmåltegn ved ægtheden

Fra : Nina El Falaki

Dato : 18-03-03 19:28

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ik ? men hvis man lærer hunden at det er godt at bide folk i armen så
> vil der altid være større rissiko for at den gør det en dag end hvis

Enten er hunden trænet forkert, eller den er netop ikke trænet i bidearbejde
og tilmed usikker.

I træning af bidearbejde skal hunden jage figuranten før den bider, altså en
helt anden situation, end den du beskriver.

Min mors sidste schæfer bed ud efter en forbipasserende, og den var bestemt
ikke bidetrænet, men derimod en meget usikker hund.

Du har ret i at den almindelige familiehund ikke har brug for bidetræning,
eller forsvarsarbejde, som vi kaldte det i min tid, men det er altså ikke
farligt at træne det. For øvrigt er en rottie for tung til at konkurrere i
agility

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 18-03-03 20:10

On Tue, 18 Mar 2003 19:27:35 +0100, "Nina El Falaki" <cats@feca.dk>
> [...]
>farligt at træne det. For øvrigt er en rottie for tung til at konkurrere i

,,,,,,,,,,nej måske ikke farligt for ejeren af hunden ! de rotweilere
jeg kender er da gode til at hoppe over hegnet ude i haven, de hopper
da højt ! men hvis man ikke gidder agility, så er der da masser af
andre hundesporte at træne , jeg forstår bare ikke hvorfor det lige
skal være bidetræning? er det bare fordi det har man altid gjort ?
eller hvad er grunden til det nu hvor privates hunde jo ikke har brug
for det ?

Fra : Pia J

Dato : 18-03-03 22:04

> [...]

> skal være bidetræning? er det bare fordi det har man altid gjort ?
> eller hvad er grunden til det nu hvor privates hunde jo ikke har brug

Det bedste min halv-rottie ved, næst efter at ræse efter bolde, er at nogen
gider holde i den anden ende af en sok eller bamse, så han kan ruske, flå og
knurre. En flad læderfodbold kan også snildt bruges. Hvis jeg rører hans
krop eller hovede går han fuldstændig amok, og han kan blive ved i timevis,
giver jeg slip får jeg maset "byttet" ind i hånden igen. Eller alternativt
kommer han med en slimet bamse og smækker den op i fjæset på en mens man tar
sig en lur. Det har jeg ikke lært ham, jeg har blot leget med da han fandt
på det som lille.

Uanset hvor meget han hiver kan jeg til enhver tid sige slip og får så
udleveret bamsen og hunden træder et skridt tilbage. Siger jeg hold, går det
løs igen.

Bidetræning er vist en organiseret form af den samme leg. Det vigtige
element er at hunden slipper omgående på kommando - den er aldrig i
"blodrus".

:Pia

Fra : Nina El Falaki

Dato : 18-03-03 23:01

Netop Pia.

Punish:
Hunden er heller ikke farlig for andre, min bidetænede rottie, holdt da folk
op, når det var nødvendigt, men den har aldrig vist det mindste tegn på at
ville bide. Den satte sig foran folk og nidstirrede dem mens den knurrede,
og selv på lang afstand behøvede jeg bare at nævne dens navn, så stoppede
den og kom hen til mig.

Nej det er ikke bidetræningen der er farlig, men hvordan ejeren takler det,
hvis ejeren vil bruge det til at få en aggressiv hund - ja, så er det
muligt, men det er ikke selve bidetræningens fejl.

M.h.t. agility, så skal en rottie have alt for langt tilløb for at komme
helt op i hastighed, og den kan ikke vende på en tallerken, som de gode
agilityhunde skal kunne.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 19-03-03 08:11

On Tue, 18 Mar 2003 23:01:00 +0100, "Nina El Falaki" <cats@feca.dk>
wrotd:

> [...]
>og selv på lang afstand behøvede jeg bare at nævne dens navn, så stoppede

,,,,,,,,,,,,hvorfor skulle den holde folk op ? jeg ved at den ene af
mine naboers rotweiler har gjort det samme et par gange og nu holder
de den så først i snor. Men hvor sjovt tror du lige at det er for
ham/hende der bliver "holdt op" ?

>Nej det er ikke bidetræningen der er farlig, men hvordan ejeren takler det,
>hvis ejeren vil bruge det til at få en aggressiv hund - ja, så er det
>muligt, men det er ikke selve bidetræningens fejl.

,,,,,,,,,,,,,,nej jeg er da ikke i tvivl om at det kan trænes på
forskellige måder, men hvor mange træner det så på den rigtige måde ?
? hvor mange af dem der træner det er ansvarlige og gør det kun for
at hygge med hunden ? og hvor mange ønsker at lave hunden til et
forsvarsvåben ?

>M.h.t. agility, så skal en rottie have alt for langt tilløb for at komme
>helt op i hastighed, og den kan ikke vende på en tallerken, som de gode
>agilityhunde skal kunne.

,,,,,,,,,,,ok jeg har ikke så meget forstand på agility , troede bare
at man lavede banen om til forskellige hundestørelser, men du har
sikkert ret.

Fra : Nina El Falaki

Dato : 19-03-03 18:28

Han kunne sg'u da lade være med at forøge at stjæle min bil.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 19-03-03 08:11

On Tue, 18 Mar 2003 22:04:19 +0100, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrotd:

> [...]
>sig en lur. Det har jeg ikke lært ham, jeg har blot leget med da han fandt

,,,,,,,,,,,det gør min hund ogsåhan er også helt vild med trækkeleg,
og det ser jeg som en god ting, hvor man kan styre hunden og få den
til at slippe når den hidser sig selv op, det mener jeg at er en god
måde at få styr på hunden. Men jeg syntes stadig at der er forskel på
om jeg står med et reb min hund bidder sig fast i, eller om han bidder
sig fast i min arm.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 19-03-03 12:35

Hej PDNB

Jeg kan ikke se at der er stor forskel på om du holder rebet i hånden eller har
det trukket over armen. Hunden fokusere stadig på 'rebet,' og så er det vel lige
meget hvordan man holder det?

Med risiko for at det lyder forkert så _er_ en rottweiler et forsvarsvåben. Den
har dels en størrelse fysisk såvel som psykisk, dels et flokinstinkt der
tilsammen bevirker at den vil forsvare dem den holder af. Det vil muligvis falde
nogen for brystet, men jeg synes det er en særdeles positiv egenskab! (Får jeg
nogensinde brug for det? Nej, forhåbentlig ikke, men det underkender ikke hundens
egenskaber.) Spørgsmålet er så om forsvarsarbejde er et middel eller en hindring
til dette? og jeg har vist allerede udtrykt min mening klart, men tillad mig
alligevel et par kommentarer. Netop rottweilerens egenskaber betyder at man, som
fører, har et endnu større ansvar for at hunden er lydig og 'psykisk
velafbalanceret' ellers kommer de uheldige episoder som du nævner. Det er vigtigt
at hund og fører er 'enige' om at det er føreren der bestemmer hvornår forsvaret
aktiveres. Derfor skal forsvarsarbejdet også ses som en måde at arbejde med
lydigheden på - ikke som en måde at opøve aggressivitet på!

Med hensyn til agility så mener jeg også at have læst at det er hårdt for hofter
og albuer og specielt for de tunge hunde.

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 19-03-03 13:24

On Wed, 19 Mar 2003 12:35:21 +0100, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

> [...]
>det trukket over armen. Hunden fokusere stadig på 'rebet,' og så er det vel lige

,,,,,,,,,Hvis det er ligemeget , hvorfor træner i så ikke på "min
måde" ?

> [...]
>nogen for brystet, men jeg synes det er en særdeles positiv egenskab!

,,,,,,,,,,,,,det er de fleste hunde da aligevel !? med mindre det er
en meget lille hund ! Jeg regner da heller ikke med at jeg eller min
kæreste bliver overfaldet imens vi går tur med min Staff !selv om
racen aldrig har været brugt til forsvar af mennesker så kan hunde da
mærke hvis ejeren er utryg og vil forsvare en. Måske er rotweileren
bedre end en labrador ,men det gør da stadig ondt hvis man skulle
blive bidt af en lab.

> [...]
>egenskaber.) Spørgsmålet er så om forsvarsarbejde er et middel eller en hindring

,,,,,,,,,,,ja selvfølgelig er det en hindring, for nogen og måske et
midel for andre . Jeg mener at alle hunde vil forsvare dig hvis der
skulle ske noget .

> [...]
>fører, har et endnu større ansvar for at hunden er lydig og 'psykisk
>velafbalanceret' ellers kommer de uheldige episoder som du nævner.

,,,,,,,,,,,,ja og det er jo i princippet det samme jeg mener med min
egen race eller kamphunde generelt .

> [...]
>aktiveres. Derfor skal forsvarsarbejdet også ses som en måde at arbejde med
>lydigheden på - ikke som en måde at opøve aggressivitet på!

,,,,,,,,,,,,,,det er jo så som vi lige har set desværre ikke alle der
har din instilling til bidetræningen, hvis alle var fornuftige omkring
det ville der jo ikke være noget problem, men jeg mener at der er
mange der træner bidetræning af andre grunde end for træningens skyld,
og hvordan får man så ramt på dem ???

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 19-03-03 14:04

Hej PDNB

Hvorfor vi ikke træner på din måde? Hvorfor træner du ikke på vores?

Vi træner op mod bhp'erne, og der er c-arbejdet tilrettelagt således at hunden bider i
ærme. Hvorfor er det så det? Det har selvfølgelig noget med tradition og historie at
gøre. Det kunne man selvfølgelig gøre op med fordi det kan misbruges (men ville andre
former ikke også kunne misbruges?), og fordi nogle mennesker finder det anstødeligt,
men er det i sig selv gode argumenter?

Med hensyn til hundenes evne til at forsvare så har du helt ret i at alle hunde
principielt kan gøre det. Der er dog en del hunde som vil vælge flugt frem for
forsvar, og ligeledes en del hunde hvor et angreb fra dem virker lettere latterligt
fordi de med deres fysik ikke udgør nogen reel trussel. Rottweileren vil typisk vælge
at forsvare sig hvis det føler sig truet eller krænket, og den er tilstrækkelig stor
til at anrette skader hvis den har en ide om at den kan lave forsvarsarbejde på eget
initiativ. C-arbejdet skulle, hvis det gøres fornuftigt, medvirke til at styrke
lydigheden. Pointen er blot at visse racer kræver lidt mere - det gælder ikke kun
Rottweileren og andre brugshunde, men bl.a. også kamphundene.

Jeg tror i øvrigt ikke forbud mod forsvarsarbejde har nogen særlig virkning på
misbrug. Jeg tror for så vidt at denne debat og gode eksempler er meget vigtigere.

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 19-03-03 14:21

>Hej PDNB
>
>Hvorfor vi ikke træner på din måde? Hvorfor træner du ikke på vores?

,,,,,,,,,,,,det er jo det jeg prøver at sige at jeg syntes at det er
forkert at lære at bide i mennesker ligegyldigt om de så har ærmer på
! det er min mening , men vi bliver jo nok ikke enige foreløbig
aligevel

> [...]
>former ikke også kunne misbruges?), og fordi nogle mennesker finder det anstødeligt,

,,,,,,,,,næe men måske er det et godt argument at det kan misbruges !?
det ville sikkert gavne racens ry hvis det blev ændret/forbudt.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 20-03-03 11:08

Hej PDNB

Jeg mener for det første stadig ikke at man lærer hunden at bide - det kan den af sig selv.
Det man lærer den, er hvornår, hvor og hvordan! Føreren bestemmer suverænt hvornår, hunden
bider i ærmet og kun i ærmet, og den holder fast til der bliver sagt slip eller figuranten
går i passiv. Vi er ofte flere figuranter på banen, men kun en med ærme på, og til trods
for dette har jeg aldrig set så meget som antydning af tvivl hos nogen hund om hvilken
figurant den skulle gå til, hvilket jeg blot nævner for at understrege at hunden ikke
fokuserer på manden, men på ærmet.

Man kunne bruge et reb, som du siger, men kan forkert brug af et reb gør ikke gøre
væsentlig skade på en hunds psyke? Hvis man hidser den for højt op, og hvis man ikke får
det stresset af igen, kan det så ikke have betydelig negativ effekt på lydigheden? I givet
fald er det vel heller ikke argument for at forbyde rebtræning?

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 20-03-03 14:42

On Thu, 20 Mar 2003 11:07:38 +0100, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

> [...]
>fald er det vel heller ikke argument for at forbyde rebtræning?

,,,,,,,,,,,,,næe rebtræning skal da ikke forbydes men er du sikker
på at hunden kun fokuserer på ærmet og ikke manden ? hvis du så en
mørk aften møder en skummel mand der vil overfalde dig , kan du så
ikke få hunden til at bide ham i armen hvis han ikke har et ærme på
???

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 20-03-03 15:22

Hej PDNB

Interessant spørgsmål! Jeg ved ikke om hunden bider overfaldsmanden i armen - jeg har aldrig
haft lejlighed for at afprøve det, men hvis du er i Aalborg en mørk aften kan vi da lave
forsøget ). Hunden er jo netop ikke trænet til at tage mennesker som f.eks. Politiets hunde,
men det virker da sandsynligt at hunden laver et stykke forsvarsarbejde der minder om det den
sædvanligvis har succes med.

Og for nu at undgå misforståelser - jeg er også tilhænger af rebtræning

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 21-03-03 08:41

On Thu, 20 Mar 2003 15:22:26 +0100, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

> [...]
>haft lejlighed for at afprøve det, men hvis du er i Aalborg en mørk aften kan vi da lave

,,,,,,,,,,,Ok sikke en god ide nu er jeg desværre lidt uden for
Kbh men jeg tager da bare færgen over og prøver hvis du lige giver mig
adressen og hvilket vindue jeg skal kragle ind af

Måske hvis du har en hanhund, så kan vi om ca 1½ år når min hund er
helt voksen lave lygtepælsforsøget hvor vi lader din hund rende og
tisse op af min hunds lygtepæle, herovre ?

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 21-03-03 10:22

:o} ..... selv om det er morsomt, tør jeg ikke trække spøgen længere - Vi risikere at nogen
misforstår og racernes rygte i stedet forværres.

/Kim

Fra : Kimmi

Dato : 19-03-03 13:26

Nina El Falaki <cats@feca.dk> wrote in message
> Til modstandere af bidearbejde
>
> Udføres træningen korrekt, får man rolige, selvsikre, lydige og absolut
> [...]
Tak tak tak!! altid rart at høre fra nogen der ved hvad de taler
om.......
Cya
Kimmi

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 18-03-03 08:06

On Mon, 17 Mar 2003 21:43:05 +0100, "Nina El Falaki" <cats@feca.dk>
wrotd:

> [...]
>blive hidset op. Den slags metoder var da også helt unødvendige for at lære

,,,,,,,,,,,,,,Er det ikke helt unødvendigt at lære dem at bide
mennesker ? Måske racen ville få et bedre ry hvis bidetræningen blev
stoppet? Jeg syntes at det er noget mærkeligt noget at holde fast i,
bare fordi der er mange der træner det, bliver det jo ikke mere
rigtigt at lære hunde at bide mennesker . Hvad ville der være i vejen
med at træne agility eller lydighed eller noget andet normalt istedet
for ? Hunden ville sikkert syntes at det var lige så sjovt ! det er
nok mere ejerene der ser et eller andet facinerende i at hunden bider
en mand i armen.

Der er jo intet i vejen med rotweileren/schæferen som race, det er jo
nogle af ejerne der er skyld i deres dårlige ry, som de jo desværre
for hundene stadig har visse steder.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 18-03-03 11:55

Hej PDNB o.a.

Du har fuldstændig ret i at det er fuldstændig unødvendigt at lære en hund at
bide! Det kan den nemlig i forvejen, og det gælder i princippet enhver hund. Hos
nogle racer er bestemte træk fremelsket, hos andre er den minimeret, men alle
hunde kan bide uden at have lært det. Din hund bider, så vidt jeg kan læse af
dine andre indlæg, gerne andre hanhunde; det er vel heller ikke noget du har
lært den?

Man kan så med rette spørge om det så er en egenskab man skal bearbejde hos
hundene, og det er der for så vidt masse af grunde til. Først og fremmest
arbejder jeg med det fordi det er sjovt, og inden folk nu stempler mig som en
######## så tillad mig at uddybe hvad jeg mener. For det første arbejder vi i de
klubber hvor jeg kommer, ikke med forsvarsdrift, men med byttedrift. Det betyder
at hunden ikke tvinges til at gøre noget, men udelukkende arbejder fordi den
synes det er sjovt. Hundene kan næsten få bilerne til at trimle rundt af iver
når de kan se en anden hund træne bidearbejde på banen - Det har jeg aldrig set
hunde gøre i samme grad inden lydighed eller agility. Alene at arbejde med en
sådan iver synes jeg er særdeles underholdende.

Et andet aspekt som gør det spændende at arbejde med forsvarsarbejdet ligger i
forlængelse af den føromtalte iver. Det er jo netop i sådanne situationer at
lydigheden kommer på prøve - kan man holde sin hund fri ved fod og passere en
figurant? slipper hunden ærmet når figuranten går i passiv? farer den frem for
tidligt? for sent? Det er jo meget godt at man alene på en øde mark kan holde
sin hunds koncentration, men kan man regne med at forholdene er således hver
gang hunden skal lystre?

Mange påstår at hunden bliver farlig at omgås når de har fået denne slags
træning. Jeg har aldrig set dokumentation for dette og betvivler derfor at det
skulle være tendensen. Jeg kan dog heller ikke fremvise dokumentation på det
modsatte, men jeg har svært ved at forestille mig at det er de hunde som har
tilstrækkelige lydighed til at bestå en c-prøve som laver skader. Det der sker i
et fornuftigt forsvarsarbejde, er at hunden dels lærer at fokusere på ærmet (som
jo er stort og tydeligt i modsætning til Politiets som er skjult), dels opbygges
hunden selvtillidsmæssigt således at risikoen for at den angstbider minimeres.
Den lærer tillige at 'angreb' sker på førerens ordre og ikke på eget initiativ.
Jeg kan derfor ikke se nogen grund til at brugshundene skulle fratages retten
til forsvarsarbejde når det sker på en forsvarlig måde.

/Kim

Fra : René Kofoed

Dato : 18-03-03 12:56

Hej Kim.
Rigtig godt forklaret.
Mit indtryk er nemlig også at hundene synes det er sjovt!!
C-arbejdet er jo en del af størstedelen af alle konkurrencer.
Min schæferhvalp skal ikke "lære" at bide, da jeg har valgt DCHs
konkurrencer C-B-A-E (kommer aldrig så langt) hvor der ikke indgår
C-arbejde.( det gør der i IPO)
Jeg har haft lidt probs med, at han ikke synes genstande er spændende nok,
så en skinddummy i en lang line, og lege "fangeleg"/byttedrift med den.
Han er utrolig glad for at, gø (hopper op og tager bid hvis ikke figuranten
er hurtig nok), bider han får han en nej/ned- kommando, og får så dummyen
som ros for udførelsen af halse-kommandoen. På denne måde bliver han glad
for at træne, men også for dummyen.
Den byttedrift vi "kører" på, er forstadiet til mange (alle ??) øvelser, og
kan skam også bruges til ganske almindelig opdragelse !!
Men at tæske hunden så den bliver aggressiv, er jeg enig i at, burde være
strafbart. hvad med hundelove/ dyreloven??
Der står et sted : Du må IKKE påføre dyret UNØDIG smerte og gene !!!
MVH Susanne.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 18-03-03 13:47

> [...]
>dine andre indlæg, gerne andre hanhunde; det er vel heller ikke noget du har

,,,,,,,,,,,,,,Nej det er det ikke men du har ret i at den vil gøre det
men jeg gør da alt for at forhindre det ! Der er forskellen ! Jeg
fremelsker ikke det agresive i min hund !!

>Man kan så med rette spørge om det så er en egenskab man skal bearbejde hos
>hundene, og det er der for så vidt masse af grunde til. Først og fremmest
>arbejder jeg med det fordi det er sjovt,

,,,,,,,,,,,,,,,hvorfor kunne det ikke være sjovt at gå til agility
istedet for ?

> [...]
>hunde gøre i samme grad inden lydighed eller agility. Alene at arbejde med en
>sådan iver synes jeg er særdeles underholdende.

,,,,,,,,,,,,,,det tror jeg altså er meget normalt , når jeg kører med
min hund alene eller med en ven og hans hund så bliver de også helt
ustyrlige og piver osv når de ser skoven eller gendkender noget der
åbenbart fortæller dem at de skal på stranden.

> [...]
>Jeg kan derfor ikke se nogen grund til at brugshundene skulle fratages retten
>til forsvarsarbejde når det sker på en forsvarlig måde.

,,,,,,,,,,,,,,,,ok hvis vi siger at der er rigtigt hvad du siger,
hvorfor skal ejeren så have den mulighed at kunne få sin hund til at
angribe med en komando ??

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-03-03 13:53

> [...]
> ustyrlige og piver osv når de ser skoven eller gendkender noget der
> åbenbart fortæller dem at de skal på stranden.

Når vi om sommeren eller efteråret kører til stranden med vores flat er hun
helt elektrisk de sidste 5 km, og står op og snuser helt vildt. Så hun kan
sagtens lugte saltvandet.

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 18-03-03 14:34

Hej PDNB

Man fremelsker på ingen måde det aggressive i en hund ved c-arbejde så længe man
holder sig til byttedrift. Tværtimod opøver man en kontrol over den aggressivitet og
det gå-på-mod som hunden besidder. Det bevirker at den dag hvor person af uvisse
årsager ’kommer mellem fører og hund’ kan problemerne afbrydes inden de er opstået.
Fordelen består ikke så meget i at bestemme hvornår hunden skal udvise aggressivitet,
men i højere grad i at bestemme hvornår den ikke skal. Kunsten består som sagt ikke i
at få hunden til at bide for det kan den mere eller mindre fra fødslen, men i at
bibeholde lydigheden når intensiteten er højest.

Agility er også meget underholdende både for hund og fører. Vi dyrker det også
jævnligt, om end i en tillempet form, da agility styrker hundens kondition og
kontakten mellem hund og fører. Sally hopper da også vildt og virker ustyrlig når vi
nærmer os 'agilityredskaber' (ligesom hun gør når vi nærmere os skoven, stranden,
forældrenes hus osv.), men aldrig så vildt som når hun fornemmer c-arbejde!

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 18-03-03 20:17

On Tue, 18 Mar 2003 14:33:53 +0100, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

> [...]
>forældrenes hus osv.), men aldrig så vildt som når hun fornemmer c-arbejde!

Jeg er da ikke i tvivl om at hunden kan lide det, og at mange ejere
sagtens kan styre det, men jeg mener bare i princippet at det er
forkert at lære hunde at bide mennesker. Og helt ærligt tror du at der
nogensinde kommer nogen imellem en rotweiler og dens ejer ? det er der
jo nok ikke mange der tør. Eller mener du at bidetræning er til for at
styre rotweilerens agresivitet ?

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 19-03-03 11:52

Hej PDNB

Som sagt, lærer man ikke hunden at bide - det kan den udmærket godt. Derfor mener jeg ikke
der er noget principielt forkert i at lære den at slippe og lade være med at bide. Det er
i øvrigt en udbredt misforståelse at hundene fokusere på figuranten – den overvejende del
af fokus ligger på ærmet. Forstå mig ret - det er ikke fordi jeg påstår at man ikke kan
styre en Rottweiler uden at træne forsvarsarbejde med den, men det skader på ingen måde
lydighedsarbejdet at træne gruppe c.

Med hensyn til hvorvidt at nogen kommer mellem hund og fører så fik jeg vist udtrykt mig
lidt uheldigt. Jeg mener bare at der er masse af situationer hvor hunden kan føle flokken
eller territoriet krænket: posten går ind i entreen, en kondiløber kommer pludselig ud af
en mørk skov, en cyklist drejer om et hjørne eller lignende. I sådanne situationer er det
måske rart at hunden venter på en ordre før den forsvarer flokken.

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 19-03-03 13:24

On Wed, 19 Mar 2003 11:51:51 +0100, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

> [...]
>måske rart at hunden venter på en ordre før den forsvarer flokken.

,,,,,,,,,,,,,jeg kan godt se ideen i at man får styr over sin hund ved
at lære den hvornår den skal slippe, men som skrevet tidligere så
mener jeg ligeså godt at man kan træne det med et reb !?hvis man som
du siger godt kan have kontrol over en rotweiler uden at træne
bidetræning !

Fra : Kimmi

Dato : 19-03-03 14:28

> [...]
> nogensinde kommer nogen imellem en rotweiler og dens ejer ? det er der
> jo nok ikke mange der tør. Eller mener du at bidetræning er til for at
Hej Punish.......
Hvad får dig til at tro at man lære hunden til at bide mennesker? Det kan
vel ikke være formålet med en International Sport på 550.000 medlemmer i 52
lande. Punish du behøver at besøge en klub hvor man udøver denne sport,lige
sådan for at se hvad det hele går ud på.Det værste der kunne ske ved
det,ville måske være at du lærte noget nyt! Come on Punish, tag dog chancen!
and stop Punish you self )
Cya
Kimmi

Fra : Nina El Falaki

Dato : 18-03-03 19:31

> [...]
> rigtigt at lære hunde at bide mennesker . Hvad ville der være i vejen
> med at træne agility eller lydighed eller noget andet normalt istedet

Hvor jeg trænede bidearbejde skulle lydighedstræningen være overstået inden
vi gik i gang med forsvarsarbejdet.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 18-03-03 20:26

On Tue, 18 Mar 2003 19:31:08 +0100, "Nina El Falaki" <cats@feca.dk>
wrotd:

> [...]
>unødvendigt at lære dem at bide
>
>Hvor jeg trænede bidearbejde skulle lydighedstræningen være overstået inden

,,,,,,,,ok men fordi den er overstået så er det jo ikke det samme som
at den virker jeg ved godt at der er forskel på hundene og ejerne,
men nogen er altså ikke ansvarlige nok til at lære sådan noget efter
min mening. Jeg har 3 naboer med rotweilere, ingen af dem kommer når
de kalder, og 2 af dem træner bidetræning og går vagt, og lydige det
er de absolut ikke, og det er ikke kun når jeg er i nærheden med min
hund! de løber tidt efter dem for at hente dem. Men måske de er en
undtagelse hvad ved jeg .

Fra : Nina El Falaki

Dato : 18-03-03 23:04

> On Tue, 18 Mar 2003 19:31:08 +0100, > ,,,,,,,,ok men fordi den er
overstået så er det jo ikke det samme som
> at den virker

Hvis den ikke virkede, var den heller ikke overstået.

> [...]
> er de absolut ikke, og det er ikke kun når jeg er i nærheden med min
> hund! de løber tidt efter dem for at hente dem. Men måske de er en

Det er nok snarere ejernes skyld, den det er bidetræningens.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 19-03-03 11:54

Hej Nina

Er lydighedstræningen nogensinde overstået?

Eller hvad mener du med overstået?

/Kim

Fra : Nina El Falaki

Dato : 19-03-03 18:35

Selvfølgelig kan lydighedstræning overstås i hvert fald for nogle racer.
Rottien husker, hvad den en gang har lært, mens schæferen hele tiden skal
have holdt det ved lige (generaliseret) Også indlæringsmetoden har betydning
for hvor godt det sidder fast.

En hund, der nærmest reagerer som en robot, har vel lært lydighed færdigt??

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 20-03-03 10:25

Hej Nina

Jeg er ikke helt enig i dine betragtninger. Jeg mener nemlig principielt aldrig
man bliver færdig med lydighedsdelen selv om jeg naturligvis anerkender at nogle
racer er rigtig gode til at huske hvad de én gang har lært. Men det sikre man
sig vel kun ved fortsat at træne det med dem?

Sammenligningen med en robot kradser i øvrigt lidt i mine ører ...

/Kim

Fra : Nina El Falaki

Dato : 20-03-03 20:32

> Hej Nina
> Sammenligningen med en robot kradser i øvrigt lidt i mine ører ...

Også i mine, jeg mener ikke en hund skal være 100 % lydig der må gerne være
5 % (ca.) spænding

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Musen

Dato : 17-03-03 18:44

faldt lige over dette her på Ekstra Bladet....fatter ikke at den klub
> får lov til at eksisterer !!!

Ja jeg må da være godt naiv, for jeg kunne ikke i min vildeste fantasi
forestille mig at den slags overhovedet kunne finde sted i Danmark....Jeg
håber godt nok der bliver gjort noget ved det...
/Musen

Fra : Erik Graversen

Dato : 17-03-03 18:56

> [...]

> faldt lige over dette her på Ekstra Bladet....fatter ikke at den klub

Grrrrr! Jeg mister fuldstændig temperamentet når jeg ser sådan noget
svineri! De skulle have den samme behandling som de udsætter hundene for.

Jeg fandt lige "Rottweilerklubben Torslunde-Ishøj" mail adresse. Jeg syndes at alle
rigtige hunde ejere, som læsser dette, skulle sende dem en lille hilsen og fortælle
hvad man mener om dette svineri.

kreds05@rottweiler.dk

Mvh.

Erik.

--

RYGESTOP UDEN STRESS:
http://home1.stofanet.dk/erikgr/

Fra : Asta Nielsen

Dato : 17-03-03 19:25

"Erik Graversen" <erikgr@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:3e760c0d$0$29504$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> [...]
> rigtige hunde ejere, som læsser dette, skulle sende dem en lille hilsen og fortælle

Har netop sendt en "fin" email til dem, under dække af at jeg ønskede tilmeldng, da de sikkert bare vælger at slette denne uden at
læse den, hvis emnet er "dyremishanling".
Har desuden har jeg vedhæftet et link til en side med dyreværnsloven, i tilfælde af at de har overset at den eksistere......
Hvis andre er interesseret i at læse dyreværnsloven, så kan den findes her:

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=570/sprog=1/grp=5/menu=1/

Mvh.
Asta

Fra : Claus

Dato : 17-03-03 19:40

> [...]

syndes at alle
> rigtige hunde ejere, som læsser dette, skulle sende dem en lille hilsen og

Hej.

Inden i får begravet de arme menesker der sidder i bestyrelsen i kredsen med
forargede emails. Så se lige hvor gammel vidioen er, fra år 2000.
jeg ved med sikkerhed at der ikke er nogle bestyrelses medlemmer fra den
gang der sidder i bestyrelsen i dag

Det er ikke særlig rart at blive røflet for andres fejl.

Claus

Fra : Camilla Larsen

Dato : 17-03-03 20:01

On Mon, 17 Mar 2003 19:40:12 +0100, "Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk>
wrote:

> [...]
>gang der sidder i bestyrelsen i dag
>
>Det er ikke særlig rart at blive røflet for andres fejl.

hej Claus

Hvis man læser under det ekstra link der hedder "vasker hænder" så vil
man kunne læse at Peter Klein, nuværende formand, dengang var menig
medlem og var den som optog den video i 2000. så jeg tror ikke klubben
kan frasige sig at der ikke sidder nogen i bestyrelsen UDEN kendskab
til dette.

--
Camilla

Fra : Claus

Dato : 17-03-03 20:17

> [...]
> medlem og var den som optog den video i 2000. så jeg tror ikke klubben
> kan frasige sig at der ikke sidder nogen i bestyrelsen UDEN kendskab

Jeg bøjer mig i støvet....havde fået forkerte oplysninger...skal lige
uddele et blåt øje. :o/

Der er desværre alt for mange der ikke ved hvad de har med at gøre og derfor
bliver der brugt metoder der er helt ude på overdrevet.

Claus

Fra : Ann K.

Dato : 17-03-03 23:48

Hej Claus.

>Jeg bøjer mig i støvet....havde fået forkerte oplysninger...skal lige
uddele et blåt øje. :o/

Du kan muligvis ikke huske det, men for længe siden havde vi to (og
flere andre) en af disse "monsterdiskussioner" ang forsvarsarbejde
(bidearbejde).... Allerede dengang fortalte jeg dig, at der var
problemer med træningen i en af rottweilerklubberne på Kbh's vestegn -
men kunne desværre ikke fortælle præcis hvilken afdeling, det drejede
sig om.... (tror nemlig nok at du havde kunnet "gøre noget ved det").
Dette blev så bekræftet med artiklen i EB i dag.... Og jeg fik sat navn
på afdelingen...

>Der er desværre alt for mange der ikke ved hvad de har med at gøre og
derfor
bliver der brugt metoder der er helt ude på overdrevet.

Jeps - og det gælder faktisk al hundetræning... ikke kun
forsvarsarbejdet!!!

Det som virkelig undrer mig, er at den pågældende rottweiler-ejer _ikke_
har sagt fra omgående, da han og hans arme hund stod midt i
situationen??? Og hvorfor i alverden kommer sådan en historie først frem
så længe efter???

Mvh Ann

Fra : Leyna

Dato : 18-03-03 06:08

On Mon, 17 Mar 2003 23:47:38 +0100, "Ann K." <tsarsFJERN@DETTEos.dk>
wrote:

> [...]
>har sagt fra omgående, da han og hans arme hund stod midt i
>situationen??? Og hvorfor i alverden kommer sådan en historie først frem

Det var faktisk også min første tanke. Havde jeg haft min hund til
træning, så var der ingen der skulle hverken slå eller sparke ham. Jeg
ville have forladt træningen omgående og have politianmeldt
vedkommende "træner".
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-03-03 09:29

"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> wrote in message

> [...]
> træning, så var der ingen der skulle hverken slå eller sparke ham. Jeg
> ville have forladt træningen omgående og have politianmeldt

Enig. Det er det eneste rigtige. I DRK (Dansk Retriever Klub) bortvises
elever og trænere hvis der bliver slået, sparket eller lign. på hundene.

Fra : Nina El Falaki

Dato : 18-03-03 19:35

Mon ikke det er fordi man bliver så chokeret, at man ikke når at reagere:
"Det kan simpelt hen ikke være sandt"

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 18-03-03 08:07

> [...]
>har sagt fra omgående, da han og hans arme hund stod midt i
>situationen??? Og hvorfor i alverden kommer sådan en historie først frem

,,,,,,,,,,,,,,,han må have været et svagt menneske ! hvis nogen havde
sparket min hund havde jeg sparket ham tilbage lige med det samme .

Fra : Claus

Dato : 18-03-03 08:09

"Ann K." <tsarsFJERN@DETTEos.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sig om.... (tror nemlig nok at du havde kunnet "gøre noget ved det").
> Dette blev så bekræftet med artiklen i EB i dag.... Og jeg fik sat navn

jo..det kan jeg sagtens huske men jeg kan oxo huske at du ikke ville ud med
navnet.:o/

> [...]
> har sagt fra omgående, da han og hans arme hund stod midt i
> situationen??? Og hvorfor i alverden kommer sådan en historie først frem

Fordi folk stoler blindt på deres træner og hvis de ikke vil være med på
vognen så er der ingen at træne med.
Den kommer måske frem fordi der er nogle der blevet sure på hinanden. Der
har lige været en sag i Schæfer klubben hvor 2 trænings venner har brugt el
igennem mange år, en dag stikker den ene af med dens anden kone, hvorefter
den forsmåede kone sender et par video bånd til Hovedbestyrelsen i
Schæferklubben, det kostede lige en udelukkelse i 5 år. Der er ingen der
kommer frem med de sager uden det er for egen vindning.

Claus

Fra : Erik Graversen

Dato : 18-03-03 09:54

"Claus" <Snorreshus.nospam.@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse news:3e76c762$0$52138$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Der er ingen der
> kommer frem med de sager uden det er for egen vindning.

Det understreger jo bare at der altså er nogle mennesker inden for
hundetræner verdenen der er totalt syge i hovedet! Mennesker som
anvender unødig magt over lavere rangerende væsner formentlig
fordi deres intelligens ikke befinder sig på et meget højere leje.
Ikke engang deres psyke kan være med! Så derfor må de anvende
vold for at vise sig!

Den slags små mennesker for som reglen altid for meget plads i
samfundet på grund af deres voldsomme fremfærd. Almenligge
mennesker viger tit tilbage fordi de ikke gider høre på disse lameers
råben og skrigen.

Mvh.

Erik.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 18-03-03 10:30

Hej Claus

Forstå mig ret, ingen bør have blind tillid til en træner eller hvilken som
helst anden i øvrigt, men det kan være svært at stå som ny hundefører i en ny
klub mellem ene gamle hundefører og så fortælle dem alle at de tager fejl og at
tingene i øvrigt skal være sådan og sådan. Det er ikke fordi jeg forsvarer
dyrplageri i nogen form - jeg forsøger blot at forklarer hvorfor det kan
forekomme ... (Roger Abrantes nævner også en række eksempler på dette i
"Hunden, vor ven - psykologi frem for magt")

/Kim

Fra : Ann K.

Dato : 18-03-03 11:24

Hej Claus.

>jo..det kan jeg sagtens huske men jeg kan oxo huske at du ikke ville ud
med
navnet.:o/

Allerede dengang fortalte jeg dig, at det var en rottweilerklub på Kbh'
vestegn... og jeg fortalte også at jeg ellers ikke vidste noget...
herude betegnes det nemlig bare som "Rottweiler-klubben" ;) Da jeg ikke
selv træner i en rottweilerklub (eller for den sags skyld har så meget
med rotter at gøre), så anede jeg intet om, hvor klubben befandt sig
Og selv om det, jeg dengang hørte, ikke lød særlig opmuntrende, så
var der dog ingen der beskrev at det var dén slags metoder, der blev
brugt... men OK - jeg spurgte heller ikke...
Havde jeg kunne give dig eksakte oplysninger, havde du _naturligvis_
fået dem i en privat mail!!!

Mvh Ann

Fra : Therese

Dato : 18-03-03 11:53

"Ann K." skrev
> Det som virkelig undrer mig, er at den pågældende rottweiler-ejer _ikke_
> har sagt fra omgående, da han og hans arme hund stod midt i
> situationen???

Det handler om autoritetstro. Du kan sammenligne det lidt med Farum Hvis
man af én højere oppe i hierakiet får at vide, at >>sådan er det bare<<, er
der nogen (mange) der har meget svært ved at sige fra. Kan ens samvittighed
slet ikke klare det, er det nemmeste at smutte i stilhed, og først når man
så finder ud af, at sådan foregår det ikke alle steder kan man muligvis få
tungen på gled. Langt de fleste venter dog indtil sagen er kommet frem i
lyset, med at udtale sig.

Fra : Kenneth Jakobsen

Dato : 17-03-03 22:01

Husk nu!!!

Der er altid to sider af en historie???

/Kenneth

Fra : Erik Graversen

Dato : 17-03-03 22:31

"Kenneth Jakobsen" <kenneth@nuances.dk> skrev i en meddelelse news:3e763773$0$24617$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Husk nu!!!
>

> Der er altid to sider af en historie???

Det har du da fuldstændig ret i Kenneth.
Og jeg høre gerne nogen forklare den
side af historien hvor sprak, slag og pighalsbånd
er nødvendig.

Jeg kan af andre indlæg se at du ejer en Rottweiler
og kan godt forstå at du ikke bryder dig om den slags
historier. Men misforstå mig ikke! Når jeg reagere
på denne historie er det ikke fordi jeg har noget imod
Rottweiler. Dem jeg kender til er nogle dejlige vovser.

Hilsen........

Erik.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-03-03 09:31

"Erik Graversen" <erikgr@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> på denne historie er det ikke fordi jeg har noget imod
> Rottweiler. Dem jeg kender til er nogle dejlige vovser.

Det er nok fordi de så ikke er trænet i Rottweilerklubben Torslunde-Ishøj.

Fra : R. Ilsøe

Dato : 18-03-03 07:02

> Der er altid to sider af en historie???

Ja, der er EkstraBladets side og hundens side...!

Spøg til side... Mon ikke vi kan regne med at DKK tar' hånd i hanke i den
aktuelle sag? Jeg betragter da DKK som en seriøs klub og når nu Lise-Lotte
Christensen er involveret, så tror jeg på der er bedre tider lige rundt om
hjørnet for de stakkels hunde! *Hulk* Får helt ondt i maven af at se på
det!

Rinnie

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-03-03 09:30

"Kenneth Jakobsen" <kenneth@nuances.dk> wrote in message
> Husk nu!!!
>

> Der er altid to sider af en historie???

Gælder det også billeder ?
Har du set billedserien i EB ?

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 18-03-03 10:42

Selvfølgelig er der også to sider når det gælder billederne - så sent som i
går aftes kunne man have fremstillet mig som dyrplager hvis den 'rette'
bladsmører havde været med på banen. Man løfter 'stokken' og truer hunden, og
i næste nu kæler man hunden oven i hovedet med stokken - og man kæler
vitterligt, lader stokken glide blidt i hårenes retning mens hunde hænger i
figurantærmet. En billedserie kunne have 'dokumenteret' at jeg slog hunden i
hoved med en kæp hvilket er langt fra sandheden.

Heller ikke dette siger jeg for at forsvare dyrplageri - jeg siger blot at
billeder ikke nødvendigvis taler noget tydeligt sprog!

/Kim

Fra : Ann K.

Dato : 18-03-03 11:22

Hej Kim.

> [...]

at
billeder ikke nødvendigvis taler noget tydeligt sprog!

Jeg må indrømme, at det jeg så i den pågældende billedserie, IKKE har
megen lighed med den måde jeg ellers har set forsvarsarbejde trænet
på!!!!
Jeg ved skam godt at hundene bliver slået med en læderkæp - og at dette
ikke nødvendigvis er ensbetydende med at fig. tæsker løs!!!
Træner du virkelig bidearbejde ved at binde hunden af, slå og sparke,
hive og rive i halsbånd osv, indtil hunden i ren frustration bider
til??? Undskyld - men det har jeg lige godt svært ved at tro!!!!
Der lægges normalt stor vægt på at forsvarsarbejdet, skal være en LEG
for hunden - og dét billederne viste, var ikke en hund, som havde det
sjovt! :-/

Mvh Ann

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 18-03-03 13:34

Hej Ann

Nej, selvfølgelig banker jeg ikke løs på hundene, som sagt, arbejder vi kun
med byttedrift, og det styrker på ingen måde byttedriften at banke hunden
(jeg havde heller ikke banket hunden hvis det hjalp).

Jeg mener dog ikke at billederne viser at hunden bliver hverken slået eller
sparket, og at hunden er bundet af sådan som det er tilfældet på billederne,
er vel i sig selv ikke et problem?

Som sagt, er jeg ikke ude på at forklejne noget, men jeg mener endnu en gang
at eb har serveret en storm i et glas vand. Hvis de vitterlig har billeder
af regulær dyrplageri hvorfor 'nøjes' de med overvejende tvivlsomme
billeder?

/Kim

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-03-03 11:25

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> wrote in message

> Heller ikke dette siger jeg for at forsvare dyrplageri - jeg siger blot at
> billeder ikke nødvendigvis taler noget tydeligt sprog!

De billeder kan kun tolkes på en måde = dyreplageri.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 18-03-03 13:16

Hej Christian

Jeg mener ekstra bladet også denne gang serverer en storm i et glas vand -
Hvorfor viser de ikke billeder af at hunden bliver sparket i stedet for en mand
der står og svinger med benene? Hvorfor viser de ikke et billede af at hunden
får tæsk i stedet for et billede hvor figuranten står foroverbøjet og kæler for
hunden med stokken? (Min påstand er at figuranten ikke slår i den akavede
stilling – desuden kan man bemærke at i de andre billeder hvor der er
bevægelse, er kameraets lukketid (hedder det ikke det?) så høj således at
billedet bliver uskarp – det er ikke tilfældet i billedet med stokken.)

Forstå mig ret, jeg er ikke ude på at forklejne, bortforklare, eller skjule
dyrplageri. Hvis der arbejdes på en måde der minder om det teksten siger, og det
et af billederne antyder, skal det selvsagt stoppes, men stadig er det kun ét af
billederne der viser noget som er dyreetisk tvivlsomt. Hvis videoen viser noget
mere dramatisk hvorfor kommer det så ikke frem? Ekstra bladet plejer vel ikke at
holde på 'guldkornene.'

/Kim

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-03-03 13:23

> [...]
> bevægelse, er kameraets lukketid (hedder det ikke det?) så høj således at
> billedet bliver uskarp - det er ikke tilfældet i billedet med stokken.)

Hvis du ser billede 2 er stokken meget uskarp, betydende at den bevæges
meget hurtigere end lukketiden retfærdiggør.
Jeg vil godt give dig ret i at der ikke slåes på billede 4, med mindre at
billedet er taget præcist hvor staven rammer hunden.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 18-03-03 13:52

Hej Christian

Men åbner det ikke for forskellige tolkninger af billederne?

/Kim

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-03-03 13:55

> Hej Christian
>
> Men åbner det ikke for forskellige tolkninger af billederne?

Det er rigtigt, men hvis man sammenholder billederne med beskrivelsen fra
hundeejeren som jo er den samme hundeejer som på billederne kan jeg kun
tolke dem på en måde.

Fra : Erik Graversen

Dato : 18-03-03 13:43

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse news:3E770DFF.127082B4@hum.auc.dk...

> [...]
> mere dramatisk hvorfor kommer det så ikke frem? Ekstra bladet plejer vel ikke at

Hej Kim

Du syntes at glemme at bl.a. ejeren af hunden på billederne udtaler sig om det skete.
Men "any way" jeg har prøvet at skrive til Anne-Mette Gregers som er forfatter til artiklen
og bedt hende om at lægge videoen ud på nettet. Så må vi jo se om hun reagere.

Hilsen......

Erik.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 18-03-03 13:59

Hej Erik

Jeg føler lidt jeg bevæger mig på en knivsæg for jeg vil nødigt stå som forsvarer af dyrplageri, men jeg
mener stadig ikke der er et fornuftigt forhold mellem billeder og tekst. Det kunne være interessant at se
videoen, men uanset om vi får den at se eller ej, skal sagen naturligvis følges til dørs, og selv om det ikke
er så galt som teksten siger, kan det jo være galt nok!

/Kim

Fra : Erik Graversen

Dato : 18-03-03 15:25

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse news:3E7717FB.16D7B8BF@hum.auc.dk...

> Jeg føler lidt jeg bevæger mig på en knivsæg for jeg vil nødigt stå som forsvarer af dyrplageri, men jeg
> mener stadig ikke der er et fornuftigt forhold mellem billeder og tekst.

Og det er fint nok at du gør det. Jo mere vi for diskuteret den slags ting jo mere opmærksomhed bliver der
om den slags ting. Og nej! Jeg kan sagtens se at du ikke er på dyrplagerbes side

> Det kunne være interessant at se
> videoen, men uanset om vi får den at se eller ej, skal sagen naturligvis følges til dørs, og selv om det ikke
> er så galt som teksten siger, kan det jo være galt nok!

Anne-Mette Gregers har være så venlig at svare hurtigt på min forsørgelse. Hun vil forlægge ideen om at
læge videoen ud på nettet. Samtidig mener hun ikke at det er særlig sandsynlig det vil ske i de kommende
dage på grund af Irak-krisen!

(Her kunne en dårlig bemærkning være noget om en "Hund i et spil kegler" ;0) )

Undskyld! Kunne bare ikke lade være.

Med venlig hilsen.

Erik.

Fra : JBH

Dato : 18-03-03 02:08

Camilla Larsen <pepperNOSPAM1@albertsen.org> skrev i en
nyhedsmeddelelse:h3sb7vs2te3slar8mjb7sl2r1hvrehdoe9@4ax.com...
> faldt lige over dette her på Ekstra Bladet....fatter ikke at den klub
> får lov til at eksisterer !!!

Har 2 kommentarer

1 : Nu har Ekstrabladet det med at omgåes sandheden meget lemfældigt

2: Det der angiveligt skulle foregå i omtalte klub, foregår i adskillige
klubber rundt omkring i Danmark og det er ikke bare ved lydigheds og
forsvarstræning.Også en del jægere har en totalt forkvaklet holdning til
hundetræning.
Det er ikke noget man taler om, og træningen foregår i små lukkede
forsamlinger, da den største frygt er at blive "afsløret" men sker det,
rykker de vel bare hjem til sig selv og træner i "hemmelig hule" klubber.

mvh
JBH

Fra : Leyna

Dato : 18-03-03 06:08

On Tue, 18 Mar 2003 02:08:25 +0100, "JBH" <Skodkontoen@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>

>Har 2 kommentarer
>
>1 : Nu har Ekstrabladet det med at omgåes sandheden meget lemfældigt

Det sker vist ofte at EB "overdriver" en smule, men denne sag ser ud
til at være veldokumenteret

> [...]
>klubber rundt omkring i Danmark og det er ikke bare ved lydigheds og
>forsvarstræning.Også en del jægere har en totalt forkvaklet holdning til

Det retfærdiggør jo ikke "træningen".

>Det er ikke noget man taler om, og træningen foregår i små lukkede
>forsamlinger, da den største frygt er at blive "afsløret" men sker det,
>rykker de vel bare hjem til sig selv og træner i "hemmelig hule" klubber.

Det retfærdiggør stadigvæk ingenting, men jeg kan godt se hvor du vil
hen. Desværre kan vi jo ikke udrydde mishandling, men jeg ville i
hvert fald ikke ønske, at en gruppe i min hundeklub havde sådan et
forkvaklet forhold til træning. Det giver klubben en dårligt ansigt
udadtil og fremstiller hundene som farlige - hvilket de jo overhovedet
ikke behøver at være, sådan i al almindelighed.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 18-03-03 10:48

Hvordan veldokumenteret?

/Kim

Fra : Leyna

Dato : 18-03-03 14:48

On Tue, 18 Mar 2003 10:47:41 +0100, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrote:

>Hvordan veldokumenteret?

De var jomikke blot i besiddelse af billeder men også af en video, der
var optaget under "træningen".
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : R. Ilsøe

Dato : 18-03-03 07:06

> [...]
> forsamlinger, da den største frygt er at blive "afsløret" men sker det,
> rykker de vel bare hjem til sig selv og træner i "hemmelig hule" klubber.

Så må vi jo bare gøre en ekstra indsats for at vise at dette ikke tolereres!
Vi må stå frem og vise, at vi ikke kan være med til sådan en gang lort
(uuundskyld sproget, men er virkelig gal på hundenes vagne... Det' ikk noget
personligt!)! En demonstration uden for klubben, et vågent øje for om det
foregår andre steder... Vi må kæmpe for at få den mishandling af veje!

Rinnie
-Der er klar til at rejse over til klubben og råbe for hundenes ret!

Fra : Kr Kristensen

Dato : 18-03-03 08:45

"JBH" <Skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> Har 2 kommentarer
>
> 1 : Nu har Ekstrabladet det med at omgåes sandheden meget lemfældigt

Fuldstændig enig og hvis man kikker ordenligt på billederne ser det ud som
om at hundene bliver sparket men om de kun markerer at de vil sparke???

> [...]
> klubber rundt omkring i Danmark og det er ikke bare ved lydigheds og
> forsvarstræning.Også en del jægere har en totalt forkvaklet holdning til

Jeg har også set det i Jagtforeningsregi hvor den form for træning
forekommer.
Og inden for vor egen race ja der bliver en GUL hund som regel aflivet!!!!

mvh
Kr

Fra : Bjergskoven

Dato : 18-03-03 12:49

Hej

> Jeg har også set det i Jagtforeningsregi hvor den form for træning
> forekommer.
> Og inden for vor egen race ja der bliver en GUL hund som regel aflivet!!!!

Hvilken race drejer det sig om ?

Hilsen

Merete

Fra : R. Ilsøe

Dato : 18-03-03 14:00

> Hvilken race drejer det sig om ?

Flatcoated Retriever... Der er Gul at betragte som fejlfarve og de fleste
opdrættere skjuler dette ved straks at aflive hvalpen. Enkelte lader
hvalpene få stamtavle og sælger dem til en lavere pris, da denne hverken må
benyttes i avl eller til udstilling.

Rinnie

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-03-03 14:07

"R. Ilsøe" <frygtloes_@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> opdrættere skjuler dette ved straks at aflive hvalpen. Enkelte lader
> hvalpene få stamtavle og sælger dem til en lavere pris, da denne hverken

En gul flat ?
Undskyld mig men hvordan skulle det forekomme ?
Det må være en genfejl, er der de brune der er disponeret for det ?

Fra : R. Ilsøe

Dato : 18-03-03 14:43

> Undskyld mig men hvordan skulle det forekomme ?

Jeg har med egne øjne set flere gule, DKK registrerede flatcoats... De
bliver ikke registreret som gule, men blot som "Fejlfarve."

> Det må være en genfejl, er der de brune der er disponeret for det ?

Ikke nødvendigvis brune, også sorte... Men ved ikke om det er sorte med
bærer af brunt der fører det videre...
Nogen opdrættere får deres hunde DNA testet...

Type BBEE betyder at hunden ikke er bærer af brunt eller gult
Mener at bbEE er bærer af brunt og ved ikke hvad betegnelsen for bærer af
gult er, da ingen opdrættere naturligvis vil offenliggøre denne kode, hvis
en af deres hunde bærer den.

Jeg var sidste sommer ude og besøge et kuld, hvor der var 3 sorte hanner og
3 gule tæver. Ejeren af tæven havde benyttet en annerkendt hanhund. Da
hvalpene var født havde hun ringet til hanhunde-ejeren og fortalte det...
Han-ejeren havde svaret med "Ja, han avler af og til gult. Det vidste jeg
godt."!!! Chokkerende! -Det er altså en af dem, der er med til at sprede
det gule gen, hvilket IMO er syndt, da de hvalpe jo ofte kun lige når at se
dagens lys inden de pliver aflivet.

Personligt har jeg intet imod den gule flatter, men da standarten siger at
denne hund ikke må bruges i avl og udstilling, så er det ikke en hund jeg
kan bruge og jeg går kun ind for at farven bliver fjernet ved at man ikke
benytter hunde der bærer det gule gen i avlsarbejdet. Det er trist, men
synes det er syndt for de små hvalpe!

Rinnie

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-03-03 14:52

> Ikke nødvendigvis brune, også sorte... Men ved ikke om det er sorte med
> bærer af brunt der fører det videre...
> Nogen opdrættere får deres hunde DNA testet...

Det kan ikke være billigt.

> [...]
sprede
> det gule gen, hvilket IMO er syndt, da de hvalpe jo ofte kun lige når at

Enig, en sådan opdrætter burde være så voksen / fornuftig at vedkomne
stopper brugen af hanhunden så snart man fandt ud af at han gav genet for
gul videre.

Fra : R. Ilsøe

Dato : 18-03-03 15:05

> Det kan ikke være billigt.

Mener at ha' hørt at det ligger på 5000-6000 men er ikke sikker...

> Enig, en sådan opdrætter burde være så voksen / fornuftig at vedkomne
> stopper brugen af hanhunden så snart man fandt ud af at han gav genet for
> gul videre.

Ja for man skulle vel mene at den vigtigste ting der driver en avler er at
holde racen så racetypisk som mulig, men sådan er det desværre åbentbart
ikke!

Rinnie

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-03-03 15:13

> [...]
> holde racen så racetypisk som mulig, men sådan er det desværre åbentbart

Næææ åbentbart ikke.
Er de gule flatter så Meget sjældne ?

Fra : R. Ilsøe

Dato : 18-03-03 15:20

> Næææ åbentbart ikke.
> Er de gule flatter så Meget sjældne ?

Ja og nej... Det vides jo ikke helt hvor sjældne de er, da de jo ofte bliver
aflivet (skjult) med det samme, men det kunne egenlig være "sjovt" at se
hvor mange registrerede gule flatcoats der er... Der må da findes en
statestik over det et eller andet sted?

Rinnie

Fra : Ann K.

Dato : 18-03-03 15:32

Hej Rinnie.

>Ja for man skulle vel mene at den vigtigste ting der driver en avler er
at
holde racen så racetypisk som mulig, men sådan er det desværre åbentbart
ikke!

<> Jamen ved konstant at aflive de uønskede, fejlfarvede hvalpe, så
sørger denne opdrætter jo netop for at genet for gult ikke gives
videre... ikk'?
Undskyld - legede lige Djævelens advokat
Men det er jo ikke kun indenfor flattere at fejlfarver aflives... fx
hvide boxere lever heller ikke længe!
Og ofte vil man få en forklaring om at denne fejlfarve _også_ har
betydning for hundens temperament o-lign.... det gør sig iaf gældende
for boxerne - hvor man påstår at de hvide dyr er skingrende gale!
PLADDER!!!

Det var måske snarere på tide at ansvarlige opdrættere (og kommende
hvalpekøbere) begyndte at finde frem til evt en ændring af racens
standard, sådan at fejlfarver accepteres... eller alternativt - at det
pålægges _kun_ at bruge gentestede avlsdyr(Hmmm - aner ikke om man kan
dét med boxere??? Racen er jo faktisk fremavlet fra hvide hunde...)
Det vil muligvis fordyre hvalpene.... og gøre opdrætterens underskud
endnu større... Man opdrætter jo ikke for at tjene penge - men for at
medvirke til en kontinuerlig forbedring af en given race... og man
tænker jo heller ikke på prisen, når man står overfor at købe sin
følgesvend de næste 10 - 15 år
Jeg mener - 5000 kr for en test - fordelt på lad os sige ialt 10
hvalpe - det er da ikke så meget en fordyrelse, at det ville afholde mig
fra at købe en hvalp, hvis det lige netop var fra denne linje, jeg ville
have min hund!... og testen skulle jo kun tages den ene gang!

Mvh Ann

Fra : R. Ilsøe

Dato : 18-03-03 15:50

> <> Jamen ved konstant at aflive de uønskede, fejlfarvede hvalpe, så
> sørger denne opdrætter jo netop for at genet for gult ikke gives
> videre... ikk'?

Arrr... Ja okay okay... *G* Men de burde stoppe med at bruge de hunde i avl,
der frembringer gult, da de jo ofte vil videregive dette gen til også sort
afkom...!

> Undskyld - legede lige Djævelens advokat

Ja, godt så! Haha...

> [...]
> pålægges _kun_ at bruge gentestede avlsdyr(Hmmm - aner ikke om man kan
> dét med boxere??? Racen er jo faktisk fremavlet fra hvide hunde...)

Jeg ville synes godt om den første idé! Man afliver jo heller ikke mennesker
fordi de har en anden farve end den foretrukne farve... Det er lidt
Hitler-agtigt i mine øjne det der foregår.

Valgte man den anden metode skulle opdræteren heller ikke skulle stå med
ansvaret for testen af hvalpene... Synes jeg. Det er jo kun de hvalpe der
skal benyttes i avl det ville være nødvendigt at teste. Det burde være
hvalpekøberen der gjorde det. Dvs. lige som hunden minimum skal opfylde
de-og-de krav på udstilling, skal være HD fotograferet og øjenlyst, så
skulle det også kræves at de var DNA testede. Hvis vi antager det koster
5000 - lige omkring eller lidt under hvad en hvalp koster, hunden får så 4
kuld med et gennemsnit på 7 hvalpe i hvert kuld, så kan man i princippet
fordele den 5000-las ud over 28 hvalpe, hvilket betyder at omkostningen på
hver hvalp, for at forældre-dyret har fået en DNA har været 180 kroner. -Det
er da til at ta' og føle på...

Rinnie

Fra : Sander s

Dato : 19-03-03 10:34

> [...]
> betydning for hundens temperament o-lign.... det gør sig iaf gældende
> for boxerne - hvor man påstår at de hvide dyr er skingrende gale!

Jeg vidste ikke, at hvide boxere betragtedes, som fejlfarve. Jeg så en
hjemmeside for nylig, med en rigtig flot hvid boxer. Jeg har dog ikke kunne
finde, en hvid boxer på nettet siden, men det har du jo lige givet
forklaringen på.
Det er synd, at hvalpe, bare bliver aflivet, pga. deres farve.

Nogle af kuldsøskende, til vores gule labrador ( som dog ikke har
stamtavle ), havde 4 hvide poter, hvid halespids og lign. Det bliver vel
også betragtet, som fejlfarve eller ? Deres mor var meget lys ( næsten hvid)
og faderen var brun.

Mvh. Sander

Fra : Pia J

Dato : 19-03-03 10:40

"Sander s" <alandcia@adslhome.dk> wrote in message news:3e7839ab$0$42568

> Jeg vidste ikke, at hvide boxere betragtedes, som fejlfarve. Jeg så en
> hjemmeside for nylig, med en rigtig flot hvid boxer. Jeg har dog ikke
kunne

Jeg har dog flere steder hørt at hvide boxere, som hvide katte i øvrigt, kan
have problemer med blandt andet døvhed. Noget som åbenbart hænger sammen med
det hvide gen. (det kan katte-avlerne herinde fortælle mere om)

:Pia

Fra : R. Ilsøe

Dato : 19-03-03 10:56

> [...]
med
> det hvide gen. (det kan katte-avlerne herinde fortælle mere om)

Ja, i vores familie har vi haft en del hvide katte. Kun en af dem var døv...
Det var en hankat. Faktisk klarede han sig langt bedre end de andre katte
ude. Han var den der fangede flest mus, han var aldrig ved at blive kørt
over osv. Fordelen var nemlig at han levede på sine andre sanser og derfor
ikke satte sin lidt til øjnene. Han var også den mest lydige og kom hver
gang jeg bankede et bestemt signal i gulvet eller trampede hurtigt i jorden
hvis han var ude, så... Handicap ved dyr kan faktisk vendes til noget
positivt og lever man efter det gør det at dyret kan leve et helt normalt
liv!

Rinnie

Fra : Pia J

Dato : 19-03-03 12:26

> hvis han var ude, så... Handicap ved dyr kan faktisk vendes til noget
> positivt og lever man efter det gør det at dyret kan leve et helt normalt
> liv!

Jamen jeg har intet imod fejlfarver - dog kan jeg godt forstå hvis man ikke
ønsker hunde med arveanlæg for defekter indenfor avlen. Manglende tænder,
for mange tæer, HD og hvad man ellers kan finde på af større og mindre fejl
indenfor en standard. Døvhed må trods alt siges at være et større handicap
end stritører :)

Indenfor hundeavl er det vist ikke almindeligt med kastrationsklausul eller
avlsforbud i en købekontrakt, derfor vælger man åbenbart at sortere dem fra
som mindre sunde. Jeg ville ikke selv avle på en hund som evt. videreførte
et handicap, men jeg ville nok heller ikke aflive den. Det er jeg for
blødsøden til.

:Pia

Fra : R. Ilsøe

Dato : 19-03-03 13:23

> [...]
> som mindre sunde. Jeg ville ikke selv avle på en hund som evt. videreførte
> et handicap, men jeg ville nok heller ikke aflive den. Det er jeg for

Hej Pia

Desværre er der mange fejl ved hunde der kan skjules... Skæve eller for
mange tænder kan rettes ved indgreb, fejlfarver kan skjules ved aflivning
osv. Men man garderer sig bedst muligt ved at bruge "avlsgodkendelse" -At
der så findes racer der framelder sig disse regeler... Ja, det kan man jo
ikke gøre så meget ved. Grund-reglerne er dog at hunden skal ha' 2 sten i
pungen, de skal ha' en ordenlig præmiering, de skal være HD fotograferet og
for mange racer også AA og øjenlyst. Personligt ville jeg heller aldrig
hverken aflive eller skille mig af med en hund der viste sig at ha' fejl der
ville ha' konsekvens for avlen! Jeg elsker jo hunden lige meget af den
grund! Dog ville jeg da selvfølgelig gøre krav på min ret til prisreduktion
(pengene kan man jo altid bruge! Hehe) og jeg ville aldrig benytte hunden i
avl!

Rinnie
PS. Jeg forstod det heller ikke som at du havde noget imod dyr med fejl!

Fra : Asta Nielsen

Dato : 19-03-03 13:12

Fra : Asta Nielsen

Dato : 19-03-03 13:16

"Asta Nielsen" <asta_s_n@REMOVEhotmail.com> skrev i en meddelelse news:x8Zda.129922$Hl6.11961307@news010.worldonline.dk...

> [...]

Nu er den hvide farve jo heller ikke særlig naturlig. Det er jo i princippet en genfejl, så det kan vel et eller andet sted ikke
komme bag på nogen, at det har andre følgevirkninger.
Nu er jeg godt nok ikke selv hundeejer, men jeg har lige et spørgsmål: Hvorfor kalder man de gule hunde for fejlfarver. Det er da
ikke særlig flaterende. Det kalder man da ikke mennesker, med mindre man er racist. Hvad er der galt med den gule farve?

Mvh.
Asta

Fra : R. Ilsøe

Dato : 19-03-03 13:38

> [...]
> ikke særlig flaterende. Det kalder man da ikke mennesker, med mindre man
er racist. Hvad er der galt med den gule farve?

Gul er ikke en oprindelig flatcoat-farve. Det er uvist hvordan denne farve
er kommet ind. Det er ikke noget vi, som flatter-ejere bestemmer at den skal
kaldes, eller for den sags skyld at den skal være en fejlfarve. Der er den
store internationale sammanslutning af kennelklubber. Denne er kaldt "FCI"
Hvert land kan så få optaget en klub i FCI. Denne klub skal godkendes. I
Danmark er det DKK der er medlem af FCI. DKK er DK's største kennelkub. I
andre lande er det normalt også den klub, der er medlem af FCI der er den
største. Dette gør bla.a. at man kan udstille sine hunde internationalt og
stadig få resultaterne ført i sin danske DKK stamtavle, så længe
udstillingen foregår inden for en FCI godkendt klub. FCI sætter en standart
for hundene, der så skal følges når disse bliver bedømt af godkendte
dommere. FCI standarten siger, at en gul flatter er en fejlfarve.

Rinnie

Fra : Asta Nielsen

Dato : 19-03-03 14:05

"R. Ilsøe" <frygtloes_@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:b59oht$2qck$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> [...]
> for hundene, der så skal følges når disse bliver bedømt af godkendte
> dommere. FCI standarten siger, at en gul flatter er en fejlfarve.

Hmmmm......jeg synes bare at en gul farve lyder mere naturlig end en hvid *S*.....men det ændre jo selvfølgelig ikke på
standarterne.

Mvh.
Asta

Fra : britta

Dato : 20-03-03 08:57

kære Rinnie

"R. Ilsøe" <frygtloes_@hotmail.com> wrote in message news:<b59oht$2qck$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk>...
> [...]
> for hundene, der så skal følges når disse bliver bedømt af godkendte
> dommere. FCI standarten siger, at en gul flatter er en fejlfarve.

i 1911 blev golden retrievere "udskilt" fra flatcoated retrievere, før
den tid hed golden retrievere "gul flatcoated retriever"
Og jeg mener (dette er jeg absolut ikke sikker på, men hvis der er
nogen der kan komme med be/afkræftelse er jeg meget interesseret), at
op til år 2000, var det "lovligt" i england at avle på en gul flat.
Jeg ved at der er golden opdrættere her på listen, så de kan måske
komme med bedre udredning af goldens oprindelse end jeg kan !

mvh
britta :)

Fra : R. Ilsøe

Dato : 20-03-03 09:21

> Jeg ved at der er golden opdrættere her på listen, så de kan måske
> komme med bedre udredning af goldens oprindelse end jeg kan !

Det er rigtigt hvad du skriver., at den i 1911 blev optaget som selvstændig
race i den Engelske Kennel Klub. Den blev udviklet i slutningen af
1800-tallet i grænseområdet mellem England og Skotland.
Racen blev senere udviklet ved at blande flatcoated retriever, tweed-water
spaniel, New Foundland, collie og labrador. Ud over det var der også en
blodhund og en settere helt langt tilbage. Hvis nu Flatcoat var blevet af
Goldens kunne man måske lidt bedre forklare den gule farve, men det er altså
omvendt, så derfor kan vi ikke bruge den "undskyldning"! Goldens kom i
øvrigt først til DK sidst i 60'erne...

I kan læse meget mere inde på http://www.goldenretriever.dk hvor hele racens
oprindelse er beskrevet!

Go' dag!
Rinnie

Fra : britta

Dato : 21-03-03 12:41

"R. Ilsøe" <frygtloes_@hotmail.com> wrote in message news:<b5btrj$19im$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk>...

> [...]
> omvendt, så derfor kan vi ikke bruge den "undskyldning"! Goldens kom i

jo det er en ret god undskyldning. nu har jeg rodet lidt i mine
bunker, og den der er nemmest at gå til er en artikel skrevet af Jill
Saville i golden retriever yearbook 1996-1999. artiklen hedder: yellow
flat coated retrievers.
hvor hun blandt andet skriver at når der blev født kuld med blandet af
sorte og gule, blev de sorte registreret som flatcoat, og de gule som
golden retrievere, dette skete op til 1916. Det er en rigtig god
artikel så hvis du på nogen måder kan fremskaffe den skulle du tage at
læse den.
tilbage til undskyldningen hvis der blev født et kuld på 8 hvalpe
hvoraf de 2 var gule, ville 4 af de sorte stadig være bærere af det
gule gen. Der kan sagtens komme gulehvalpe fra 2 sorte hunde, men der
vil aldrig kunne komme sorte hvalpe fra 2 gule hunde. Derfor har
golden haft det så "nemt" med farven.
Så for at der kunne blandes flatcoat ind i golden, skulle det være en
flat der var bærer af det gule gen, ellers ville der kun komme sorte
hunde.
En anden ting ved at vi skal være glade for mht. det gule gen, er at
hvis det virkeligt restrektivt var fjernet fra racen dengang, ville vi
aldrig have haft en Shargleam Blackcap (der selv har givet gult), en
Brown Keaston of Varingo (hvis far har givet gult) eller en Almanza
Larry O'Grady (der selv har givet gult)og man kan vist godt sige at
disse hunde har haft en ret stor indflydelse på den europæiske
flatavl.

det blev vist en rodet smøre jeg fik skrevet, men jeg håber det bare
er lidt forståligt.
mvh
britta:)

Fra : Ann K.

Dato : 19-03-03 19:31

Hejsa.
Smider bare mit indlæg her... aner ikke hvor jeg ellers skal gøre af
det. Forsøger nemlig at svare på indlæg fra Pia, Sander og Asta
Deres forbogstaver bliver brugt ovenfor deres kommentarer..

S:
>Jeg vidste ikke, at hvide boxere betragtedes, som fejlfarve. Jeg så en
hjemmeside for nylig, med en rigtig flot hvid boxer.
Det er synd, at hvalpe, bare bliver aflivet, pga. deres farve.

<> Det helt vanvittige med lige netop boxerne er, at en _meget_ berømt
stammoder - der findes i de fleste linier - er hvid!!! Boxerne er
fremavlet af bla bullterriers/bulldogs (ikke den langnæsede moderne
variant, men de "rigtige" tyre-kamphunde) og bullenbeissere ("uddød"
tysk kamphunderace)... to racer, hvor hvide individer var meget
ønskelige....
Desuden er "hvide" boxere sjældent kridhvide... der kan ofte ses små
pletter (sort/brun) forskellige steder på deres krop...
Og det er da ikke kun de hvide hvalpe som aflives... standarden
foreskriver jo en vis mængde hvidt som tilladt... overskrides dette, så
bliver disse hvalpe også aflivet!!!

> [...]
stamtavle ), havde 4 hvide poter, hvid halespids og lign. Det bliver vel
også betragtet, som fejlfarve eller ? Deres mor var meget lys ( næsten

<> Hæ - der må stå en opdrætter af labradors et eller andet sted i DK og
græde sine "modige" tårer... Jo - der var hele 4 fejlfarver blandt din
hunds søskende
Men ok - din hund er så heller ikke med stamtavle - og dermed har du
ingen jordisk chance for at vide, om den nu også er helt raceren
Noget tyder faktisk på at det _ikke_ er tilfældet.... Dog ved jeg at
labradors nogle gange _kan_ have en lille hvid brystplet - men om det er
betragtes som en alvorlig fejl i forhold til standarden, aner jeg ikke!
Nå, hva' pokker... hunden er vel lige så god alligevel!!!

P:
> [...]
med
det hvide gen. (det kan katte-avlerne herinde fortælle mere om)

<> OK - jeg er _ikke_ katteopdrætter!!! Men ved dog (meget) lidt om
dette her
Det er korrekt at døvhed kan hænge sammen med et af de gener, som giver
den hvide pelsfarve... men der findes flere gener for hvid pels - og det
er altså kun 1 (et!) af disse, som også har betydning for hørelsen...
Dvs at man sagtens kan avle sig væk fra handicappet - og det er da også
gjort med stor succes indenfor de racer, der "tillader" hvide katte...
Det fordres dog at hvide avlskatte _skal_ kunne fremvise en
"høre-attest"
For boxerens vedkommende har man fundet frem til at 1 (et!) af disse
gener for hvid pels _kan_ give adfærdsproblemer... men man har faktisk
helt styr på denne arvegang og kan derfor også sagtens undgå dette!!!

Har ikke uddybet det her særligt godt... det er jo noget med at gener
angives i store og små bogstaver afhængigt af om de nedarves dominant
eller ressicivt - og jeg må indrømme at jeg _ikke_ er genetiker!!!
Men jeg kan måske finde ud af noget mere... der var engang en tråd her i
gruppen ang netop det hvide gens arvegang...

A:
>Nu er den hvide farve jo heller ikke særlig naturlig. Det er jo i
princippet
en genfejl, så det kan vel et eller andet sted ikke
komme bag på nogen, at det har andre følgevirkninger.

<> Tja - hvid er ikke en genfejl... det er en "ikke-farve", som optræder
fuldkommen naturligt hos flere dyrearter (fx isbjørne Det er kun ved
dette ene bestemte gen at man kan tale om problemer (adfærd/hørelse
o.lign)... Nej jeg prøver lige at finde det gamle indlæg på google - det
var skrevet af en eller anden Carina

A:
> Nu er jeg godt nok ikke selv hundeejer, men jeg har lige et spørgsmål:
Hvorfor kalder man de gule hunde for fejlfarver.

<> Jamen de _er_ jo fejlfarvede, hvis man betragter racens standard!!!
Hvad skulle man ellers kalde det???

A:
Det er da ikke særlig flaterende. Det kalder man da ikke mennesker,
med mindre man er racist.

<> Når man taler om avl af hvilken som helst form for racekræ... så _må_
opdrættere nødvendigvis være "racister" !!!
Denne bevidste raceavl foregår jo heldigvis ikke indenfor den
menneskelige dyreart... med mindre man da tilhører den del af
menneskeden, som har nogle forskuede tanker ang de forskellige
menneskeracers ophøjethed!!!

A:
>Hvad er der galt med den gule farve?

<> Det er en fejlfarve!!! *dril* Den står ikke som tilladt i standarden
for Flatcoated retriever... lige så lidt som fx standarden for Golden
retriever tillader en sort pelsfarve
Ville nu ellers gerne se en gul Flatter... tror den ville være smuk!

Mvh Ann

Fra : Asta Nielsen

Dato : 19-03-03 20:38

A:
> princippet
> en genfejl, så det kan vel et eller andet sted ikke
> komme bag på nogen, at det har andre følgevirkninger.

Ann:
> [...]
> dette ene bestemte gen at man kan tale om problemer (adfærd/hørelse
> o.lign)... Nej jeg prøver lige at finde det gamle indlæg på google - det

Nu kan man sige at der nok er en grund til at en ibjørn er hvid....*GG*. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor den pågældende stammer
fra, men hvor længe tror du en hvis mus, hvid rotte, hvid kanin eller hvid hare ville overleve i Danmark *S*?

> [...]
Ann:
Jamen de _er_ jo fejlfarvede, hvis man betragter racens standard!!!

Kunne man ikke bare kalde dem "gule" *GS*?

A:
> Det er da ikke særlig flaterende. Det kalder man da ikke mennesker,
> med mindre man er racist.

Ann:
Når man taler om avl af hvilken som helst form for racekræ... så _må_
> opdrættere nødvendigvis være "racister" !!!

Den forstod jeg ikke helt?

Ann:
> [...]

> retriever tillader en sort pelsfarve
> Ville nu ellers gerne se en gul Flatter... tror den ville være smuk!

Kom lige til at sidde og forestille mig, hvilke et scenario der vil udspille sig, når den glade ejer af en gul "model", er ude at gå
tur med sin "bedste ven". Tænk hvis der kom en masse andre hundeejere gående forbi, der bare begyndte at råbe: "Fejlfarve!
Fejlfarve!".......*GG*
Jeg er bare imod det udtryk......*S*

Mvh.
Asta

Fra : Ann K.

Dato : 19-03-03 20:54

Hej Asta.

>Kunne man ikke bare kalde dem "gule" *GS*?

Tjohh - det kunne man vel godt... men det ville alligevel ikke være helt
"korrekt", hvis man skal tale om den af standarden tilladte farve... så
er den gule farve en fejl Der findes i DK i hvert fald en fejfarvet
shetland sheepdog - og sjovt nok indenfor denne race har dens fejlfarve
en betegnelse "color-headed white" Det er godt nok en pæn vovse!

>Den forstod jeg ikke helt?

Jeg mener såmænd blot at opdrættere er pinedød tvunget til at sortere
kraftigt i deres "avlsmateriale" (dvs den samlede population af en fx
given hunderace), hvis de da ønsker at avle sunde OG racetypiske
individer
Indenfor racekræs-avl er der ikke plads til at bruge de "mindre egnede"
dyr.... og når en standard foreskriver at en hunderace skal være sort,
så er det imo ikke særlig hensigstmæssigt at bruge avlsdyr, som bærer
gener for fejlfarve....

>Jeg er bare imod det udtryk......*S*

Hi - du skulle se mig hidse mig op, hvis det blev brugt om et
menneske!!!!

Mvh Ann

Fra : Asta Nielsen

Dato : 19-03-03 21:06

"Ann K." <tsarsFJERN@DETTEos.dk> skrev i en meddelelse news:b5ahte$8fm$1@sunsite.dk...
> [...]
> shetland sheepdog - og sjovt nok indenfor denne race har dens fejlfarve
> en betegnelse "color-headed white" Det er godt nok en pæn vovse!

Nå....men....altså....så.....så....så synes jeg ihvertfald bare at de er nogle idioter, dem der sætter standarderne!! *GG*

> [...]
> dyr.... og når en standard foreskriver at en hunderace skal være sort,
> så er det imo ikke særlig hensigstmæssigt at bruge avlsdyr, som bærer

Det er nok fordi jeg ikke går specielt meget ind for avl. Jeg synes at det sker for tit, at dyrene lider overlast ved genfejl, og så
er der jo netop det aspekt med netop, at man afliver "fejlfarverne"

> Hi - du skulle se mig hidse mig op, hvis det blev brugt om et
> menneske!!!!

......det tror jeg faktisk godt at jeg kunne forestille mig ;-P

Mvh
Asta

Fra : R. Ilsøe

Dato : 19-03-03 23:16

> Det er nok fordi jeg ikke går specielt meget ind for avl. Jeg synes at det
sker for tit, at dyrene lider overlast ved genfejl, og så
> er der jo netop det aspekt med netop, at man afliver "fejlfarverne"

Ja, det er enmlig der forskellen på en god og en dårlig "avler" ligger...
Den gode går op i at holde racen efter "foreskrifterne" og at avle sunde og
raske dyr, der ikke skal aflives af en eller anden (af og til latterlig)
grund... Den dårlige er ligeglad!

Trist! Meget trist!!

Rinnie

Fra : Asta Nielsen

Dato : 20-03-03 09:58

"R. Ilsøe" <frygtloes_@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:b5aqdd$2k94$2@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> [...]
> raske dyr, der ikke skal aflives af en eller anden (af og til latterlig)

Ok så *S*. Man lære noget nyt hver dag *S*
Jeg kom til at tænke på sådan noget som
hoftedispusi (eller hvad det nu er det hedder).
Hvad kommer det af?

Mvh.
Asta

Fra : R. Ilsøe

Dato : 20-03-03 10:52

> Ok så *S*. Man lære noget nyt hver dag *S*

Ja heldigvis... Ellers ville verden nok ikke være kommet meget længere end
hule-folket! Haha...

> Jeg kom til at tænke på sådan noget som
> hoftedispusi (eller hvad det nu er det hedder).
> Hvad kommer det af?

HD (HofteledsDysplasi) er når lårbensknoglen ikke passer ind i hofteskålen.
Dette er mere udbredt blandt nogen racer end andre. Feks. Schæferhunden har
været meget ramt, men efter der er indført stramme regler om avl med hensyn
til HD er dette heldigvis på retur. HD er som udgangspunkt en arveligt
betinget sygdom, men overbelaster man en hund i en for tidlig alder, kan den
udvikle en sværere grad af HD end hvis man havde været påpasselig i vokse og
udviklingsalderen. Dog skal hunden være disponibel for HD for at kunne
udvikle det. Påpasseligheden indebærer bla.a.: Ordenligt fodder og begrænset
motion. Der er mange forskellige gener der afgører om hunden er HD
disponibel.

Hunden kan først får en godkendt HD status når denne er fyldt 12 mdr. (ved
store og sent udviklede racer dog 18 mdr.) Symbolerne var ind til for nyligt
følgende:

A1 - A2 - B1 - B2 - C1 - C2 - D1 - D2 (E1 - E2 er jeg ikke sikker på om er
med?) Er hunden nede i Dx må den ikke benyttes til avl. De færreste benytter
en hund der ligger i Cx. For nyligt blev symbolerne lavet om, så de nu bare
kaldes A - B - C - D (og E?).

Ud over Bogstave-betegnelsen støder man på udtryk som "index" og
"sikkerhed". Index skrives som feks. "105,82". Det har en margin fra 50 -
150 hvor 150 er det bedste. Indexet beskriver hvor hunden står i forhold til
gennemsnittet af racen. Dvs. vælger man en hund med under 100 i index børn
den anden hund ha' over 100. Det er naturligvis optimalt at vælge hunde med
så højt index som muligt. Indexet (gennemsnittet) ændres selvfølgelig hver
gang en ny hund i racen er blevet fotograferet. I meget få tilfælde vil
hunden gå ud over 50 eller 150. Hunden får et index når mindst en af
følgende 3 ting er opfyldt: *Hunden har selv fået lavet en HD status (dette
er så den mest præcise) *Begge forældre har en status eller *5 afkom har
fået lavet status. Ved hunde der endnu ikke selv er bedømt, men hvor begge
forældre er blevet bedømt vil indexet fremstå lavt, da det sikre index endnu
er ukendt. Du kan selv prøve at gå ind på DKK's hjemmeside her:
http://194.192.206.227/cgi-bin/db2www/wwwindex.dhu/print og taste hundens
registreringsnummer ind. Hvis du ikke selv har, så kan du bruge
Balto's(Status ukendt): 11665/2002 og Balto's far(Status: A2): 04685/97 og
Balto's mor (Status B): 17999/96 Husk du kun kan tjekke en af gangen!
kan du selv se hvordan indexet ser' ud ved forældrene og hvordan Balto's så
derfor er kommet til at se ud, ud fra det. Når Balto er 12 mdr. bliver han
HD fotograferet og så vil hans tal ændre sig drastisk (gerne positivt
selvf.!

Jo flere slægtninge (mest afkom) der indgår i hundens index, des mere
sikkert bliver det. Sikkerheden bliver betegnet som et tal imellem 0 og 1! 0
betyder så naturligvis at ingen i hundens familie er blevet fotograferet og
1 vil betyde at alle er blevet fotograferet. Dette forekommer dog aldrig.
Som du så nok har regnet ud betyder en høj sikkerhed jo så at flere i
hundens familie er blevet tjekket!

Håber du fik lidt ud af min forklarring!

Rinnie

Fra : Asta Nielsen

Dato : 20-03-03 13:09

"R. Ilsøe" <frygtloes_@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:b5c355$1f11$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...

> [...]
> hundens familie er blevet tjekket!
>
> Håber du fik lidt ud af min forklarring!

Jo, tak *S*
Jeg anede ikke at det var SÅ teknisk *GS*

Mvh
Asta

Fra : Ann K.

Dato : 19-03-03 23:20

Hejsa
*JUBEL* det lykkedes via google at finde det oldgamle indlæg fra Carina
Graversen, hvor hun redegør for (lidt) af arvegangen for hundes
pelsfarver
Bringer det her nedenfor:

<Snip uddrag af artikel>

Man mener, at hundes pelsfarve er bestemt af mindst 9 samvirkende
genpar.
Disse benævnes i dominerende form ofte med følgende bogstaver: A B C D E
M R
S W. Disse findes også alle i recessive udgaver, og nu begynder det at
blive
sjovt, for disse vigende gener findes i nogle tilfælde i flere
forskellige
muterede former. En total opremsning af samtlige kombination vil
selvfølgelig være uoverskuelig, men herunder følger lige nogle af de
vigtigste arveanlæg og kombinationer: (små bogstaver symboliserer
recessive
gener)

A = dominerende sort farve.
ag = vildtfarvet (ulvegrå).
ay = zobel (dominerende gul farve).
desuden findes mulighederne ax og at.

B = dannelse af sort pigment. Kombinationen bb giver brune hunde
(leverfarvet).

C = dannelse af pigment. Hunde uden C-genet bliver albinoer.
cr = begrænset albinisme. Skrives i nogen litteratur også som cch,
fordi dette i kombination med ag giver chinchillafarve.
cd = hvid farve med mørk næse og øjne. Virker sammen med ee eller
ay,
og er en slags chinchilla-gen hos arveligt gule hunde.
cb = bleggrå farve med lyseblå øjne.
c = albino med lys næse og blå øjne.

Em = gulbrun farve (fawn) med sort ansigtsmaske.
E = dominerende sort farve.
eb = tigret.
e = ingen maske, farverne gulbrun, rød eller gule farver er
mulige.

M = Merle (skimmel).
en overdosis (kombinationen MM) har den meget kedelige effekt, at
hvalpene bliver hvide OG fødes med defekt hørelse og syn.

(OBS! Dette er en ren generalisering... hos nogle hunderacers hvalpe
sker det ikke altid - tænker her på shetland sheepdog... kommentar
indsat af Ann - der godt kan argumentere for denne her, men det bliver
vist meget langt!

R = roaning (skimmel).
rt = plettet.
r = ren hvid.

<snip>

Mvh Ann - der inderligt håber, at man kan forstå det her

Fra : R. Ilsøe

Dato : 19-03-03 23:13

> [...]
> retriever tillader en sort pelsfarve
> Ville nu ellers gerne se en gul Flatter... tror den ville være smuk!

Hej Ann...

Hvad du ønsker skal du få...

http://www.dagensdyr.dk/dd/10-02/23-10-02.html

....Personligt synes jeg langt bedre om den sorte eller brune dog!

Rinnie

Fra : Ann K.

Dato : 19-03-03 23:31

Hej Rinnie

>Hvad du ønsker skal du få...
>http://www.dagensdyr.dk/dd/10-02/23-10-02.html

Wauw... den er flot!!! Man kan jo rigtig se hundens bygning på den
måde.... pæn, pæn vovse

>...Personligt synes jeg langt bedre om den sorte eller brune dog!

Nja - har aldrig rigtig haft "sans" for de brune ;)
Må dog indrømme, at jeg til enhver tid vil foretrække den sorte... der
_er_ bare noget ved sorte dyr, som _jeg_ finder smukt!

Mvh Ann - med 2 kulsorte katte + en meget mørk sorttabby.. og (i mangel
af bedre *ss*) en tricolor sheltie

Fra : R. Ilsøe

Dato : 20-03-03 00:07

> Nja - har aldrig rigtig haft "sans" for de brune ;)
> Må dog indrømme, at jeg til enhver tid vil foretrække den sorte... der
> _er_ bare noget ved sorte dyr, som _jeg_ finder smukt!

Foretrækker også selv den sorte... Den leverfarvede kommer nemt til at se
mager ud synes jeg... Der er sorte der er lidt brunlige rundt om øjnene...
Ved ikke om det betyder de bærer det brune gen? Det optimale er dog, som min
Balto og Cikorie, at de er kul sorte... Fra snude til halespids... Sorte dyr
ser' så adrætte ud... Lidt assosiationer til panteren!

> Mvh Ann - med 2 kulsorte katte + en meget mørk sorttabby.. og (i mangel
> af bedre *ss*) en tricolor sheltie

Tricolor Sheltie... Det er vel bare yderligtgående nuancer af sort? *GG*

Rinnie
(2 sorte hunde, en sort kat, en middelgylden Golden og en rød kat)
http://www.flatcoated-retriever.dk/familie.htm

Fra : Benny Mortensen

Dato : 20-03-03 12:45

Hej Allesammen

Bare lige for at spørge. Kan det være derfor at de hunde som kaldes "
Fejlfarver " aflives. Figurerer de så, som ikke fødte, eller har aldrig
eksisteret hunde. Således at hvis hunden har født 6 hvalpe, hvoraf to er
fejlfarver, så forsvinder disse fejlfarver, og hunden har kun født 4, eller
er der to dødfødte, uden nærmere beskrivelse. Eller skader disse fejlfarver
på nogen måder avlsdyrenes gode navn og rygte ???.

M.V.H.....Benny..

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-03-03 12:52

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
fejlfarver
> på nogen måder avlsdyrenes gode navn og rygte ???.

Jeg tror at mange opdrættere skaffer sig af med bevismaterialet og så har
tæven i dit tilfælde fået 4 hvalpe.
Vores hund har 9 reg. søskende, så chancen for at opdrætterne har aflivet
gule flatter er meget lille.

Fra : R. Ilsøe

Dato : 20-03-03 12:54

> Hej Allesammen

Hej Benny

> Bare lige for at spørge. Kan det være derfor at de hunde som kaldes "
> Fejlfarver " aflives.

Ja fordi de er fejlfarvede? Ja, nogen opdrættere holder det jo helst helt
skjult at sådan noget foregår ved dem. Det ville plette deres "gode ry"
(Forestil dig lige en plet deres "gode ry" ville få hvis nogen fandt ud af
det foregik! Muhahaha!

> Figurerer de så, som ikke fødte, eller har aldrig
> eksisteret hunde. Således at hvis hunden har født 6 hvalpe, hvoraf to er
> fejlfarver, så forsvinder disse fejlfarver, og hunden har kun født 4,

Ja, jeg tror (men er ikke sikker) at det er sådan det for det meste foregår.

> eller
> er der to dødfødte, uden nærmere beskrivelse. Eller skader disse
fejlfarver
> på nogen måder avlsdyrenes gode navn og rygte ???.

Det kan vel også forekomme?! For en opdrætter der sigter efter sunde,
racetypiske hunde (der så vidt muligt alle skal overleve) ville en hund der
havde givet gule hvalpe ikke være noget avlsemne. Derfor skjules de tit. Ja,
det ville for mig skade en kennels gode navn og rygte hvis denne bevidst
avlede på en hund der gentagne gange har givet gule hvalpe! Endnu mere ville
det skade navnet hvis man fandt ud af at denne gentagende gange havde skjult
et omfattende antal "gule fødsler".

Personligt vil jeg ikke benytte en hund der har givet gule hvalpe, da
hvalpene ikke fortjener at blive født og derpå aflivet. Skulle der alligevel
snige sig en gul hvalp ind ville jeg under ingen omstændigheder aflive den!
Navn og ry eller ej... Jeg ville ikke kunne gøre det! Min kærlighed til
levende væsner overgår min stolthed når det gælder noget så banalt som en
farve! -Men som sagt så ville jeg personligt gøre hvad jeg kan for at undgå
det skulle ske.

Rinnie

Fra : Sander s

Dato : 21-03-03 09:46

"Ann K." <tsarsFJERN@DETTEos.dk> skrev i en meddelelse

Hej Ann !

Så fandt jeg dit svar igen. Denne tråd er vidst ved, at blive lidt
laaang....

> [...]
> betragtes som en alvorlig fejl i forhold til standarden, aner jeg ikke!
> Nå, hva' pokker... hunden er vel lige så god alligevel!!!

Hun er helt sikkert en dejlig hund

Bliver der aldrig lavet om på FCI standarden, så nogle af de fejlfarvede
f.eks hvid boxer eller gul flatter ), bliver en anderkendt farve ? Jeg
kiggede lige på Rinnie`s link og synes, at den gule flatter, er en rigtig
smuk hund.

Mvh. Sander

Fra : R. Ilsøe

Dato : 21-03-03 11:16

> Bliver der aldrig lavet om på FCI standarden, så nogle af de fejlfarvede
> f.eks hvid boxer eller gul flatter ), bliver en anderkendt farve ?

Jeg håber det, for på en eller anden måde er det jo hamrende
dobbeltmoralsk... Når det er noget så harmløst som en farve, så synes jeg
det er dybt dybt dybt forkert at udelade end hund og kalde det for en
"fejl" - Normalt vil jeg ikke sammenligne mennesker og hunde, men helt
ærligt, man taler om racisme osv. og så lever det og er desværre accepteret
inden for hundeverdenen! Jeg kunne se hvis det havde påvirket hundens
adfærd eller fysik, men altså...

Nå, der er nok bare ting man aldrig lærer at forstå og man kan da kun håbe
på at tingene vil ændre sig.

Rinnie

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 21-03-03 11:24

Hej Rinnie o.a.

Jeg har ikke fulgt strengen om farvefejl så mit indlæg er måske lidt
malplaceret, men tillad mig alligevel et par spørgsmål. Hvor langt skal man med
at udvide standarderne så hunde med fejl kan komme med? Jeg mener, bør man også
tillader alle former for pels? hvad med halen? skæve tænder? En ekstra ulveklo
- det påvirker jo heller ikke hundens fysik eller adfærd?

/Kim
(som har en langhåret Rottweiler der aldrig bliver avlskåret!)

Fra : R. Ilsøe

Dato : 21-03-03 13:15

> [...]
ulveklo
> - det påvirker jo heller ikke hundens fysik eller adfærd?

Gul er blot en farve... Gule er ikke skæve tænder, "forkert" hale,
ulveklo... Det _er_ bare en farve.

Rinnie

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 26-03-03 07:54

Hej Rinnie

Forstå mig ret - mit spørgsmål er bare hvad der er 'bare' og hvad der er
alvorligt?

/Kim

Fra : Sander s

Dato : 21-03-03 11:34

> [...]
accepteret
> inden for hundeverdenen! Jeg kunne se hvis det havde påvirket hundens

Ja, jeg mener også, at det er tåbeligt, at fravælge en hund, kun pga.
farven. Det er jo en helt anden snak, når vi taler HD og andre arvelige
sygdomme...

> Nå, der er nok bare ting man aldrig lærer at forstå og man kan da kun håbe
> på at tingene vil ændre sig.

Jeps !

Mvh. Sander

Fra : britta

Dato : 19-03-03 12:39

kære Rinnie

"R. Ilsøe" <frygtloes_@hotmail.com> wrote in message news:<b577u5$104g$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk>...

> [...]
> gult er, da ingen opdrættere naturligvis vil offenliggøre denne kode, hvis

BBEE er en sort flat
bbEE er en brun flat
BBee er en gul flat
bbee er en gul flat
det koster 85§ at få lavet denne analyse på sin flat.

> [...]
> det gule gen, hvilket IMO er syndt, da de hvalpe jo ofte kun lige når at se

nu er det jo ikke kun den anerkendte hanhund der er med til at sprede
genet, det er tæven også, så lige meget hvilken hanhund tæven bliver
parret med vil ½ delen af hendes hvalpe være bærere af det gule gen.
Og så mener jeg ikke at det lige er det vigtigeste at få undersøgt
for.
Personligt ville jeg hellere undersøge for patella luxation, glaukom,
spondylose foruden det "normale" hd, albuer og øjne.
Jeg vil til hver en tid hellere bruge en hanhund der giver gule hvalpe
end en der giver hvalpe der bliver invalideret af noget af det
ovenstående.
For hvad gør mest ondt på hunden ?

> [...]
> kan bruge og jeg går kun ind for at farven bliver fjernet ved at man ikke
> benytter hunde der bærer det gule gen i avlsarbejdet. Det er trist, men

Så er det jo dejligt at man kan se på hvalpen hvad farve den har, det
er jo ikke altid man kan se om en 8 ugers hvalp udvikler hd eller
andet.
Og jeg vil ikke gå ind for at udelukke en hund der giver gule hvalpe,
hvis den ellers giver sunde og raske hvalpe.

mvh
Britta

Fra : R. Ilsøe

Dato : 19-03-03 13:49

> BBEE er en sort flat
> bbEE er en brun flat
> BBee er en gul flat
> bbee er en gul flat
> det koster 85§ at få lavet denne analyse på sin flat.

Dejligt!

> nu er det jo ikke kun den anerkendte hanhund der er med til at sprede
> genet, det er tæven også, så lige meget hvilken hanhund tæven bliver
> parret med vil ½ delen af hendes hvalpe være bærere af det gule gen.

Men stadig var hanhunde-ejeren bevidst om at denne før havde givet gule
hvalpe! Han gjorde ikke ejeren af tæven opmærksom på dette før hundene blev
parret! Det gør mig harm!

> Personligt ville jeg hellere undersøge for patella luxation, glaukom,
> spondylose foruden det "normale" hd, albuer og øjne.

Man kan jo undersøge sine hunde uendeligt for fejl. Det vigtigste er IMO at
man arbejder på at få en så racetypisk og psykisk/fysisk harmonisk hund som
muligt! Man bør arbejde på at få kuld hvor størstedelen og gerne så vidt
muligt alle hvalpe kan få et godt, langt og sundt liv. Når man avler på en
hund man ved videregiver noget, der gør at nogen vælger at aflive nogen af
hvalpene eller at nogen af hvalpene simpelthen skal aflives, så arbejder man
IMO ikke seriøst på at videregive gode, stærke gener til hvalpe der kan få
lov at få et langt, godt og velfortjent liv.

> Jeg vil til hver en tid hellere bruge en hanhund der giver gule hvalpe
> end en der giver hvalpe der bliver invalideret af noget af det
> ovenstående.
> For hvad gør mest ondt på hunden ?

Vi er da helt enige i at ivaliderede hvalpe er mest syndt... Har jeg
nogensinde sagt andet? Hvorfor får du det til at lydde som om jeg hellere
vil det eller som om jeg overhovedet ikke tænker på andet end farven?
Snakken gik på farven og så er det det jeg holder mig til jo!

Men i øvrigt, for lige at blive ved hvad du nu bragte på banen, så mener jeg
at man hverken bør avle på hunde der giver invaliderende fejl eller hunde
der giver gule hvalpe, for selvom de er små når du bliver aflivet er det
alligevel kraperligt at det foregår! Hvalpen når at komme til verden, den
når at være bevidst (godt nok i et noget begrænset omfang) og man vælger
altså alligevel at en perfekt sund, færdigudviklet og rask hund der kunne
ha' fået det så godt
liv skal aflives! Dette kan lige så godt undgåes ved ikke at benytte sine
hunde i avl hvis de viser sig at være bærer af det gule gen! Ellers skal den
gule godkendes!

> Så er det jo dejligt at man kan se på hvalpen hvad farve den har, det
> er jo ikke altid man kan se om en 8 ugers hvalp udvikler hd eller
> andet.

Ja, skønt at man kan se tæverne var gule... Ved dem der får lov at overleve!
Tragisk at så mange af dem ikke får lov at overleve!

> Og jeg vil ikke gå ind for at udelukke en hund der giver gule hvalpe,
> hvis den ellers giver sunde og raske hvalpe.

Der findes så mage hunde der ikke giver gule hvalpe! Jeg går aller mest ind
for at den gule farve bliver godkendt ved FCI! Det er et spørgsmål om etik
IMO.

Er du i øvrigt også flatter-ejer?

Rinnie

Fra : R. Ilsøe

Dato : 19-03-03 13:52

PS. Jeg kan bare ikke se det rigtige i bevidst at avle på hunde man ved
videregiver noget uønsket, så nogen af deres hvalpe skal aflives. Det'
uanset om det er invaliderende eller exteriørmæssige fejl, når der findes så
mange gode hunde der giver sunde, "rigtige" hvalpe der kan få lov at leve!
Jeg kan heller ikke se det rigtige i at betegne en skadesløs farve som en
fejl når denne ikke har betydning for hundens helbred!

Rinnie

Fra : britta

Dato : 20-03-03 12:46

"R. Ilsøe" <frygtloes_@hotmail.com> wrote in message news:<b59p5r$2qsl$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk>...
kære Rinnie

> Men stadig var hanhunde-ejeren bevidst om at denne før havde givet gule
> hvalpe! Han gjorde ikke ejeren af tæven opmærksom på dette før hundene blev
> parret! Det gør mig harm!

Hanhundeejeren burde have oplyst om det. Men måske er det ikke et
problem for ham ! Det er jo ikke ham der tager beslutningen om de skal
aflives eller ej.
Vi kan jo ikke få det hele, og han mener vel at hans hanhund har så
mange andre gode egenskaber i forhold til så mange andre.

> [...]

> hunde i avl hvis de viser sig at være bærer af det gule gen! Ellers skal den

Hvis man skal avle er der jo mange ting at tage hensyn til, og her
mener jeg at farven ikke er det vigtigeste. At nogen opdrættere vælger
at aflive de gule er deres valg. Hvorfor de gør det har jeg heller
ikke fattet.

> Ja, skønt at man kan se tæverne var gule... Ved dem der får lov at overleve!
> Tragisk at så mange af dem ikke får lov at overleve!

Jeg tror selv på at det er flere og flere, efter at de har fået lov
til at gå til brugsprøve og markprøve i DRK.

> Der findes så mage hunde der ikke giver gule hvalpe! Jeg går aller mest ind
> for at den gule farve bliver godkendt ved FCI! Det er et spørgsmål om etik
> IMO.

Ja men problemet er jo nok at vi har golden retriever.
Det er i England som er oprindelseslandet for flatcoated retrievere,
man kan lave om på standarden.

> Er du i øvrigt også flatter-ejer?

Ja
og så vil jeg lige sige at det kan godt være jeg lyder sur, men det er
nu ikke min mening. Og jeg kan sagtens acceptere at vi måske bare er
uenige. (hvis vi er)
mvh
britta

Fra : R. Ilsøe

Dato : 20-03-03 13:00

> Ja men problemet er jo nok at vi har golden retriever.
> Det er i England som er oprindelseslandet for flatcoated retrievere,
> man kan lave om på standarden.

Ja, det er muligt det er der skoen klemmer. Det er bare surt. Golden og
flatter er jo så langt fra hinanden i bygning at der ikke skulle være noget
problem der...

> Ja
> og så vil jeg lige sige at det kan godt være jeg lyder sur, men det er
> nu ikke min mening. Og jeg kan sagtens acceptere at vi måske bare er
> uenige. (hvis vi er)

Ja, jeg tror nu vi alle kan lyde sure selvom vi ikke er det... vi brænder jo
for vores dejlige hunde! Hvad er det for en flat du har... eller har du
flere? er han/hun på nettet... og kommer du til flatter-træffet i Sorø den
30.3.? Jeg kæmper for at komme der over med Balto!

> mvh
> britta

Fortsat go' dag
Rinnie

Fra : britta

Dato : 21-03-03 12:48

"R. Ilsøe" <frygtloes_@hotmail.com> wrote in message news:<b5camb$1l4j$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk>...
kære Rinne

> [...]
> flere? er han/hun på nettet... og kommer du til flatter-træffet i Sorø den
> 30.3.? Jeg kæmper for at komme der over med Balto!
nej jeg kommer ikke til træffet, men du kan godt glæde dig hvis du kan
komme derover, for jeg har kun hørt godt om de træf der blev holdt
sidste år.
jeg har en hjemmeside, men den er ikke blevet opdateret i flere år, så
den er ikke lige helt god. http://medlem.spray.se/Wondering/
mvh
britta

Fra : R. Ilsøe

Dato : 21-03-03 13:18

> jeg har en hjemmeside, men den er ikke blevet opdateret i flere år, så
> den er ikke lige helt god. http://medlem.spray.se/Wondering/
> mvh

Hej Britta

Ja men den har jeg været inde i kigge på før. Jeg har alle flat-kenneler i
foretrukne. Hvordan kan det være du ikke opdaterer den? Elsker at kunne
følge lidt med på de forskellige kenneler... Det er en rar måde lige at ha'
en finger lidt med på pulsen for hvad der foregår. Er jævnligt inde på alle
siderne!

Rinnie

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-03-03 09:24

Jeg har I dag sendt følgende til Rottweilerklubben, hertil, DKK og DB:
Hej, mit navn Christian Andresen.

Jeg faldt over denne artikel i EB:
Nu ved jeg godt at EB ikke er det mest troværdige medie i DK, men billederne
taler vist for sig selv.

Det er utroligt at man i 2003 stadig træner hunde på så middelalderlig en
måde.
Det eneste I får ud af at træne hunde på den måde er agressive og
utilregnelige
hunde, som er fuldstændig uberegnelige.

Specielt vil jeg påpege punktet 18.2:

18.2 Aktiviteter som hvalpemotivation, hundeopdragelse og -dressur,
brugstræning
og ringtræning m.v. foregår efter Rott­weilerklubben Danmarks eventuelle
forskrifter
og under absolut hensyntagen til hundens sikkerhed og velbefindende.

Det virker IKKE som om der er taget hensyn til hundens sikkerhed og
velbefindende !

Jeg håber alvorligt at de ansvarlige bliver politianmeldt af folk som har
beviser
og muligheder for dette.

Hilsen

Christian

CC. dk.fritid.dyr.hund, DKK, Dyrenes Beskyttelse.

Fra : Jane

Dato : 18-03-03 23:34

Da vi i sin tid fik vores første Rottweiler skulle hun være en familiehund
der skulle ha´ sin plads på 2éren og ellers bare gå og hygge sig med os, hun
var 3 år dengang.
Min mand Jan startede med at gå til lydighed fordi vi ikke kendte den
tidligere ejer eller Freja før vi overtog hende.
Jan kom hjem og fortalte at nu skulle Freja gå til forsvarsarbejde Jeg
måbede og sagde .. Vi har købt en Rottweiler og nu vil du til at lære den at
BIDE ??
Jeg fattede ikke en meter og han måtte bruge lang tid på at forklare mig
hvad det handlede om, i dag kan jeg godt se hvad det handler om.

Synes virkelig at folk før de udtaler sig om forsvarsarbejde skulle opleve
hundene arbejde og den glæde de finder ved det.
Det er jo heldigvis ikke alle der bruger de grimme metoder som der er
beskrevet i EB, ligesom når forældre bliver udstillet I EB for at mishandle
sine børn, er det jo nøvendigvis heller ikke alle forældre der mishandler
børn ! Eller pædofile der bliver udstillet så der opstår hysteri omkring
alle mænd og små børn.
Et indslag som dette kan desværre få folk til at tro at Rotter der går til
forsvarsarbejde bliver mishandlet, hvilke absolut ikke er tilfældet !

Synes også at det er meget uheldigt for racen som er lidt udsat i allerede.

Har hørt lidt om at Ishøj - kredsen har været meget plaget af uro, har været
lige ved at lukke og der har været en del udskifting i bestyrelsen man kunne
da godt få en mistanke om at nogle ville lave lidt ballade, Ikke at jeg ved
noget om det, bare en tanke.

En sidste ting er at VI har et kæmpe ansvar overfor vores egne hunde,
hvordan kan man tillade en anden mand mishandle vores hunde ?( Hvis det
virkelig er sket på det pågældende videobånd )
Hvorfor tog han ikke bare sin hund og gik ( Han ligner da ellers en moden
mand !)???
Det havde jeg sgu gjort !
Jane

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 19-03-03 08:11

On Tue, 18 Mar 2003 23:34:14 +0100, "Jane" <bejane@mail.dk> wrotd:

> [...]
>
>Synes virkelig at folk før de udtaler sig om forsvarsarbejde skulle opleve
>hundene arbejde og den glæde de finder ved det.

,,,,,,,,,,,,,,men du må da give mig ret i at hunden kunne finde glæde
i så meget andet leg ik ? måske er det mere ejerens glæde over at se
hunden bide der smitter af på hunden ? bare et gæt .

>Synes også at det er meget uheldigt for racen som er lidt udsat i allerede.

,,,,,,,,,,,,,,ja det er synd for alle dem der bare går tur med deres
rotweiler at de skal høre på allle de fordomme! det kan jeg sagtens
følge. Men så forstår jeg bare ikke at der ikke er en klub der sætter
nogle retningslinier for racen den er jo meget udbredt herhjemme,
nogen burde da være fornuftige og holde øje med sådan nogle psykopater
som ham der sparker hunden på billederne. Istedet for bare at sige at
det sikkert kun er en enkelt klub der gør det , så burde man måske
stramme reglerne op, inden den også bliver stemplet som en farlig
race.

> [...]
>virkelig er sket på det pågældende videobånd )
>Hvorfor tog han ikke bare sin hund og gik ( Han ligner da ellers en moden

,,,,,,,,,,,,jeg tror at det er en eller anden form for autoritetstro,
af den gamle skole, en mand der har tænkt :han er jo træner så ved han
hvad han gør og jeg må hellere være ydmyg over for den kloge mand .
Det er nok den lidt ældre genneration der tænker sådan. Jeg ville
aldrig have aksepteret at nogen som helst sparkede min hund det er da
helt sikkert.

Fra : Leyna

Dato : 19-03-03 09:37

On Wed, 19 Mar 2003 08:11:03 +0100, "Punish the deed, not the breed"
<nobody@home.com> wrote:

> [...]

>det sikkert kun er en enkelt klub der gør det , så burde man måske
>stramme reglerne op, inden den også bliver stemplet som en farlig

Er det ikke allerede for sent? Det kan da godt være at det kun er min
opfattelse, men Schäfere, Rottweilere, Dobberman og Bul-terriers har
vist allerede fået et stempel som farlige hunde, i hvert fald sådan
generelt blandt folk. Det er ikke mine egen fordomme jeg giver udtryk
for, for jeg kan faktisk godt lide ALLE hunde, men det er bare hvad
jeg har observeret.

> [...]
>Det er nok den lidt ældre genneration der tænker sådan. Jeg ville
>aldrig have aksepteret at nogen som helst sparkede min hund det er da

Jeg er bange for at det ikke kun gælder den ældre generation. Som
førstegangs hundeejer, vil man jo gerne gøre det bedste for sin hund,
og dér er en del nok for ukritiske overfor trænere og såkaldte
eksperter. Jeg har da selv, som førstegangs hvalpe ejer været
frygteligt i tvivl mange gange, og har søgt råd både her og der, men
har også fundet ud af hvad jeg kunne bruge til noget, og hvad der bare
skulle sorteres fra. Men det kan godt være meget svært at afgøre.

--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 19-03-03 13:24

> [...]
>har også fundet ud af hvad jeg kunne bruge til noget, og hvad der bare
>skulle sorteres fra. Men det kan godt være meget svært at afgøre.

,,,,,,,,,,,,,ja det er helt rigtigt ! jeg har da også gjort ting som
jeg senere fandt ud af at var helt forkerte , men jeg havde bare fået
det af vide af nogen, som jeg tænkte at havde forstand på hunde. Et
eksempel alle sagde til mig : nå tag det bare roligt det finder de
selv ud af hvis min hund kom lidt op at slås , i starten tænkte jeg jo
nå der står 5 voksne mennesker og siger det samme så må det jo være
rigtigt ! Men så fandt jeg ud af at sådan var det altså ikke med min
race han skulle ikke have lov til at finde ud af tingene på den måde,
for så gik det fuldstændigt galt, hvis han fik lov til selv at finde
ud af tingene ved at slås. Bare et eksempel på at selv om der står
mange og siger det samme behøver de ikke have ret. Da jeg gik på
hundeskole med min første hund havde de en teknik med at sprøjte vand
på de hunde der begyndte at slås, det er sikkert også fint for de
fleste men min hund hadede vand , det ligger lidt i racen faktisk, så
jeg var hele tiden på vagt for at se om han lavede noget så jeg kunne
stoppe det for ingen skal da sprøjte vand på min hund så havde jeg da
gået imellem istedet for der skete aldrig noget men en ting er sikker
jeg ville ikke finde mig i at de havde sprøjtet vand på min hund , så
jeg fatter slet ikke at nogen kan stå og glo imens at en træner
sparker ens hund .

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 20-03-03 11:15

Hej PDNB og Leyna

Fuldstændig enig - blot mener jeg principielt ikke der er nogen racer der
selv 'skal have lov til selv at finde ud af det' med rangordnen! Min hund
får ikke lov at deltage i hundeslagsmål - hvis der er optræk til ballade,
får hun, afhængig af hvem den anden hund er, bud på at 'slappe af' eller
også går vi.

/Kim

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 19-03-03 13:30

Hej PDNB

Jamen, tilstået - jeg synes da det er ganske fornøjeligt når min hund laver et
godt stykke arbejde. Det være sig a, b eller c - det er for så vidt underordnet.
Tro mig dog, Sallys arbejdsglæde er aldrig større end når hun har 'erobret' ærmet
uanset hvor entusiastisk man optræder efter et spor!

/Kim

Fra : Jane

Dato : 19-03-03 17:09

> [...]

> Jane :
>Hunde finder glæde i mange ting og man er nødt til at bruge de midler som
hunden kan lide for også at stimulere dem, vores lille Cavalier elsker også
"byttelegen" og vi har da talt om at det kunne være sjovt at prøve den til
forsvarsarbejde.
Vorse Freja fik meget mere selvtillid og mere energi efter hun gik til
forsvarsarbejde, ikke at hun er særlig god til det men det føler hun selv og
får meget ros og bliver aldrig mishandlet.
For rigtige brugsfolk er det en blanding af egen glæde ved at se sin hund
arbejde godt og at se hundens glæde ved at arbejde, men som så mange andre
ting vil der altid være nogle der har større ambitioner eller mindre
tolvmodighed end der kræves og så går alting galt.

> [...]
> det sikkert kun er en enkelt klub der gør det , så burde man måske
> stramme reglerne op, inden den også bliver stemplet som en farlig

Jeg synes faktisk også at det er synd for alle de/os brugsfolk der går til
forsvars arbejde med deres rottweiler og træner ordenligt med dem, de bliver
jo også stemplet lige nu, mest af folk som ikke ved hvad det hele drejer sig
om, Synes at du skulle tage ud i en klub en dag og kigge, se hunden glæde og
hvor stolt den bliver når den bærer det byttet den lige har vundet, ved ikke
hvor du bor men jeg er sikker på at jeg kan hjælpe dig med at finde en klub
i nærheden hvis du har lyst til at se ?
Vil lige sige at alle kredse har retningslinier for hvordan forsvarsarbejde
ikke skal foregå, Jeg ved også godt at hovedeklubben kan finde på at komme
uanmeldt for at kigge og kredsen bliver lukket med det samme hvis sådan
noget foregår.

Alle os fornuftige hundefolk har andet at lave end at rende rundt og spille
politibetjent helt ærligt, vi kan ikke gå og holde øje med alle hundefolk,
meget af den hårde træning, tror jeg foregår hjemme i folks baghaver, det
foregår ihvertilfælde ikke på en officiel træningsdag.
Jeg har aldrig set det.
Ud af det billede i EB kan jeg ikke se om hunden bliver sparket eller rettet
ind, det er men nødt til at se videoen for at kunne vurdere.

> [...]
> Det er nok den lidt ældre genneration der tænker sådan. Jeg ville
> aldrig have aksepteret at nogen som helst sparkede min hund det er da

Jane :
Lige her forsvarer du manden som måske lod sin hund " mishandle" der er vel
ikke en fair behandling kun at give andre skylden, for inderst inde ved vi
vel alle sammen hvad der er rigtigt og forkert.
Du ved jo godt hvordan man behandler en hund med respekt, det kan jeg se når
du skriver at det ville du aldrig acceptere.
God og sund holdning

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 20-03-03 14:42

> [...]
>hvor du bor men jeg er sikker på at jeg kan hjælpe dig med at finde en klub

,,,,,,,,,,ellers tak jeg tvivler ikke på at der er mange hunde og
ejere der har det fint med træningen og alt er godt!!nogle hunde har
sikkert godt af træningen . men problemet er jo når nogen misbruger
det ! Jeg syntes bare stadig at det er forkert at ikke
vagt/politihunde får lov til at lære den slags.

Fra : Jane

Dato : 20-03-03 15:21

> [...]
> det ! Jeg syntes bare stadig at det er forkert at ikke
> vagt/politihunde får lov til at lære den slags.

Ja sådane er det altid når folk misbruger systemer og regler.
Hvad mener du med ; Jeg syntes bare stadig at det er forkert at ikke
vagt/politihunde får lov til at lære den slags.?
Jeg er ikke helt med på hvad du mener ?

Jane

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 21-03-03 08:41

> [...]
>Hvad mener du med ; Jeg syntes bare stadig at det er forkert at ikke
>vagt/politihunde får lov til at lære den slags.?

,,,,,,,,,,,,,jeg mener at hunde der ikke bliver brugt til vagt eller
politiarbejde ikke burde lære bidetræning, da de jo i realiteten ikke
har nogen grund til at blive trænet i forsvarsarbejde og hvad det
ellers bliver kaldt. Den mening har jeg bare selv om jeg godt kan
forstå at ikke alle misbruger det som en potensforlænger.

Fra : mus

Dato : 21-03-03 13:29

> [...]
>ellers bliver kaldt. Den mening har jeg bare selv om jeg godt kan
>forstå at ikke alle misbruger det som en potensforlænger.

Hej Punish the deed, not the breed

Det er lige noget jeg må spørge dig.
Dvs når noget misbruges bør det forbydes. Ergo bør midlet bidetræning
forbydes, fordi nogle misbruger det.
I mine øjne nytter forbud intet. Det vil bare forgå skjult i disse tilfælde.
Der skal oplysning til.

Det ville vel være det samme som at de mennesker, der har en bestemt
hunderace som potensforlænger feks kamphunde og misbruger disse som
magtmiddel - så børe denne hunderace forbydes.

Nej det må da være menneskene, der misbruger bidetræning/bestemte racer etc
det er galt med - hverken hundende eller bidetræningen.

Har selv været modstander af bidetræning engang, men har nok måttet erkende
at det kom af fordomme og manglende viden om emnet.

Fordi man træner bidetræning er det jo ikke det samme som at man ikke træner
lydighed eller agility.

Det jeg har set til bidetræning er det i hvert fald ganske tydeligt at det
er ærmet ikke personen hundende går efter og hundende bliver så vidt jeg
forstod testet mht deres psyke inden man begynder at træne bidearbejde med
dem. Således bliver de hunde der ikke egner sig til det ikke trænet i det.

Selv om man måske ikke skal bruge det til noget har man da en god tid med
sin hund - bruger tid på noget man kan lide.

Laila

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 21-03-03 17:34

> [...]
>forbydes, fordi nogle misbruger det.
>I mine øjne nytter forbud intet. Det vil bare forgå skjult i disse tilfælde.

,,,,,,,,,,,,jeg giver dig ret det er ikke så simpelt som at man bare
forbyder det ! men som jeg også spurgte om i et andet indlæg , hvad
vil rotweilerklubben eller hvad de nu hedder ? der er jo mange af den
race herhjemme ! hvad vil de gøre for at undgå misbrug ?

>Det ville vel være det samme som at de mennesker, der har en bestemt
>hunderace som potensforlænger feks kamphunde og misbruger disse som
>magtmiddel - så børe denne hunderace forbydes.

,,,,,,,,,,,,,jeg syntes at bidetræning især med kamphunde burde være
forbudt ! jeg snakker ikke om at forbyde hunderacer det ved du jo nok
også godt at jeg er modstander af.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 20-03-03 15:27

Hej PDNB

Med risiko for igen at virke som ordkløver, mener du så at hunden vitterligt
lærer at bide? Jeg argumenterer jo for at man lærer hunden ikke at bide - Ikke
før den får lov i hvert fald.

/Kim

Fra : Kimmi

Dato : 20-03-03 15:50

> [...]
vitterligt
> lærer at bide? Jeg argumenterer jo for at man lærer hunden ikke at bide -

Hej Kim.
Nej Kim! du er bestemt ikke en ordkløver, selvom det nu er 102 gange du har
fortalt sandheden
))) Men for dem der ikke kan forstå det,måske man kan spørge"Hvad er en
hund"?
Kimmi

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 21-03-03 08:41

On Thu, 20 Mar 2003 15:26:35 +0100, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

> [...]
>lærer at bide? Jeg argumenterer jo for at man lærer hunden ikke at bide - Ikke

,,,,,,,,,,,tjae det kommer vel an på træningen, men hvis man bliver
ved med at træne en gang om ugen hvor man roser hunden hver gang den
sætter sig i armen på en mand, så lærer man den da at det er godt ik ?
man lærer den også at det er godt når den slipper på komando ! men
hvis man ikke lærte den at bide i armen så ville man jo heller ikke
have brug for at lære den at slippe vel !? Måden jeg har opdraget min
hund og den forige på er at den _aldrig_ må sætte tænderne i et
mennesker , heller ikke i en leg ! jeg bliver sur hvis han kommer til
at ramme mig med tænderne når vi leger,jeg stopper legen og kigger på
ham og han siger "undskyld ved at underkaste sig"og vi leger videre,
om han gør det med vilje eller ved et uheld kan nogle gange være svært
at afgøre ! men han ved at jeg ikke vil have det så derfor passer han
på, og gør det så heller ikke på gæster eller andre der leger med ham.
Så det virker også at lære dem fra starten at de _aldrig_ må bide
mennesker hverken i leg eller på andre tidspunkter ! Og hvis det en
dag skulle ske "hvad jeg ikke kunne forestille mig" at jeg blev
overfaldet på gaden imens jeg gik med ham, så er jeg ikke i tvivl om
at han ville bide, og så ville det være stakkels overfaldsmandens
skindeben ! jeg ved at de sagtens kan forsvare en hvis det skulle gå
galt ligemeget om de er trænet til det eller ej.

Fra : Sander s

Dato : 21-03-03 09:29

> [...]
> hvis man ikke lærte den at bide i armen så ville man jo heller ikke
> have brug for at lære den at slippe vel !?

Nu har jeg ikke taget stilling til spørgsmålet om bidetræning. Jeg ved ikke
nok om det. Men så vidt jeg har forstået i denne NG, så høre træningen med,
i nogle træningsprogrammer ?

Nå men det jeg ville frem til: Kommandoen "slip" er yderst praktisk, selvom
man ikke træner forsvar. Det bruges jo også, i f.eks apport. Desuden bruger
vi det, når vores hvalp stjæler forbudte ting, som f.eks børnenes legetøj.
Du siger slip og så spytter hun ud, med det samme. Hun har også den dårlige
vane, med at spise afførring. Der er slip- kommandoen også praktisk.

Mvh. Sander

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 21-03-03 11:04

> [...]
>Du siger slip og så spytter hun ud, med det samme. Hun har også den dårlige
>vane, med at spise afførring. Der er slip- kommandoen også praktisk.

,,,,,,,,,,,,,helt enig jeg træner det også med min hund , med et reb
for at lære ham komandoen slip og samtidig have styr over hunden. Så
slipkomandoen er rigtig god at kunne, og kan læres ved som du siger
med forbudte ting eller som jeg gør med et reb, jeg mener også at
politiets hunde bliver trænede med reb på samme måde , der er mange
muligheder for at lære hunde slipkomandoen, netop derfor netop derfor
kan jeg ikke se det nødvendige i at lære hundene komandoen ved at
slippe en menneskearm.