OSX og kompatible HP laserjets?
Fra : Michael Petersen

Dato : 17-03-03 15:47

Jeg er på udkig efter en ny printer og ville egentlig helst have en laser,
men de er lidt for dyre for min pengepung i øjeblikket.

HP har dog en LaserJet 1000w (deres mindste) som lige nu kan fås for omkring
1500, men den står ikke opført som Mac-kompatibel - så skal man op i nogle
dyrere modeller. Men hvad er det helt præcis der gør nogle lasere
ikke-kompatible? Jeg troede egentlig at OSX var så veludstyret med diverse
drivere at blot printeren havde en USB-tilslutning ville det være muligt at
få den til at spille. Er det fordi de billige ikke har postscript eller
sådan noget?

Mvh, Michael Petersen

Fra : Erik Oppenhejm

Dato : 17-03-03 20:34

Michael Petersen wrote:

> [...]
>få den til at spille. Er det fordi de billige ikke har postscript eller

Du bør for alt i verden ikke købe en HP printer, der ikkke er
mac-kompatibel; det har ikke noget at gøre med OSX, men med HPs drivere,
der ikke kan bruges med mac, medmindre de udtrykkelig er kompatible, og
selv disse tilfælde, er det ikke altid, at de virker. Dette er min
sørgelige erfaring med en psc 950!
Erik Oppenhejm

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-03-03 22:26

In article <BA9B9E5D.9C3F%michael@cybersites.dk>, Michael Petersen wrote:
> [...]
> få den til at spille. Er det fordi de billige ikke har postscript eller

Generelt er W-printere = Windows GDI printere. De har som regel
næsten ingen RAM, computeren laver det hele, CPU'en er ringe,
forstår ikke standard printersprog (så kan heller ikke briges i DOS).

Mac OS X har support for det samme som Linux. Dvs printeren skal
som udgangspunkt minimum forstå PCL 3, PCL 5 eller PostScript hvis
det er en HP.