Tydning - Holsten
Fra : Poul F. Andersen

Dato : 17-03-03 15:13

Hej NG,

Jeg har lagt en lille fil i dk.binaer med anmodning om hjælp til nogle
Holstenske lokaliteter.
Det drejer sig om fødestederne for et Bødkerægtepar, ansat i Kundby Sogn ved
FT-1845.

Det ene lokalitet er vist noget med Gammelbye, men jeg må hellere vare mig
for yderligere gæt, og håbe på lidt hjælp i stedet.

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 17-03-03 15:15

Rettelse:

Jeg lagde filen i dk.binaer.historie

Fra : Varla

Dato : 17-03-03 16:20

"Poul F. Andersen" skrev d. 17-03-03 15:13 dette indlæg :
> [...]
mig
> for yderligere gæt, og håbe på lidt hjælp i stedet.

Jeg ser ikke noget i Holsten som hed eller hedder noget med "Gammelby"
eller "Gammelbye", men navnet Gammelby indgår en del steder i
Sønderjylland (den til rest blevne del af Slesvig (den nordligste del af
Slesvig-Holsten og den helt igennem og oprindelige fuldstændigt danske
del)

Desværre ved jeg ikke hvordan jeg kommer i kontakt med din fil, og trods
adskillige forsøg er jeg fortsat uden held, så jeg kan ikke se hvilke
detaljer du eventuelt måtte have yderligere til identifikation.

Med venlig hilsen

Ejvind@Varla.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 17-03-03 16:23

On Mon, 17 Mar 2003 15:13:29 +0100, "Poul F. Andersen"
<paogba@oncable.dk> wrote:

> [...]
>
>Det ene lokalitet er vist noget med Gammelbye, men jeg må hellere vare mig
>for yderligere gæt, og håbe på lidt hjælp i stedet.

Jeg læser:

?yrrade
?? Hytten
Amt i
Holsten
gammel
bye Ro?
ge i
Holsten

Hütten amt ligger ganske vist i Slesvig; men dog i den aller sydligste
del ned mod Holsten.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 17-03-03 16:35

Lars J. Helbo skrev:

> Hütten amt ligger ganske vist i Slesvig; men dog i den aller sydligste
> del ned mod Holsten.

Man kan godt finde "Holsten" brugt om hele Slesvig-Holsten.

TT

Fra : Varla

Dato : 17-03-03 17:29

"Thomas Thorsen" skrev d. 17-03-03 16:35 dette indlæg :

> Man kan godt finde "Holsten" brugt om hele Slesvig-Holsten.
>
> TT

Det hjalp lidt.

Hytten Bjerge (Hüttener Gebirge) ligger V-SV for Egernførde (Eckernförde
tror jeg tyskerne skriver), og ca. 4 kilometer N for Egernførde - mere
præcist ca. 2 km. N for Vindeby Nor ligger der et Gammelby - på halvøen
"Svans".

Det er et 50 år gammelt genoptryk af et generalstabskort fra 1860, så et
indeks har jeg ikke. Jeg har ikke fundet navnet som sognenavn, så endnu
ved jeg ikke i hvilket sogn Gammelby er beliggende, men det findes også
på nutidige vejkort, både med et "Gammelby" og et tilkommet
"Kleingammelby".

Muligvis er det en del af Kosel Sogn idet der kun er ca. 2 km. fra
Gammelby til Kosel.

Jeg kan ikke afgøre om andre sognenavne er interessante, men umiddelbart
synes det ikke tilfældet.
mvh
Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 17-03-03 17:56

Varla skrev:

> Muligvis er det en del af Kosel Sogn idet der kun er ca. 2 km. fra
> Gammelby til Kosel.

Gammelby ligger i Borreby Sogn.

TT

Fra : Varla

Dato : 17-03-03 17:32

> Man kan godt finde "Holsten" brugt om hele Slesvig-Holsten.
>
> TT

Jeg gransker fortsat, og finder et "Rögen" et par kilometer Øst for
Gammelby.
mvh
Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Leif Thor Olsen

Dato : 17-03-03 17:45

V> From: "Varla" <Varla.news@kandu.dk>

V> sydligste

V> Jeg gransker fortsat, og finder et "Rögen" et par kilometer ¥st for
V> Gammelby.

Hvis du har adgang til Traps 1. udgave kan bindene om Slesvig-Holsten give
svar
om sognene.

Mvh. Leif - leif@nightcall.dk

Fra : Inger Buchard

Dato : 17-03-03 18:43

> Hvis du har adgang til Traps 1. udgave kan bindene om Slesvig-Holsten give
> svar
> om sognene.

Ellers kan man få hjælp her - men linket hjalp mig ikke til at 'se lyset' i
teksten:
http://www.genealogienetz.de/vereine/SHFam/publikationen/OLSchles.pdf

Inger Buchard

Fra : Varla

Dato : 17-03-03 18:55

Hvis jeg har forstået det hele rigtigt, så kan vi nu forsøge et
sammendrag, nemlig:

Det er i Slesvig (den nordligste del af Slesvig-Holsten, men tæt på
"grænsen" til Holsten. Det ligger i *Hütten Provsti" i "Hütten Herred",
og det synes at være det Gammelby der så må ligge i Borreby Sogn (også
kaldet Borby sogn).

Hvis det kan hjælpe nogen, så har jeg lidt embedsperioder på præsterne i
både Borreby, Kosel, Hütten og Bünsdorf sogne.

Der er sikert lidt flere data, men til oplysning kan disse data findes i
"Gejstligheden i Slesvig og Holsten" fra reformationen til 1864 og
udarbejdet af Otto Fr. Arends.

Bøgerne er udgivet af Levin & Munkgaards Forlag i København, MCMXXXII
(1932).

mvh

Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Varla

Dato : 17-03-03 19:01

"Inger Buchard" skrev d. 17-03-03 18:43 dette indlæg :

Slesvig-Holsten give

> Ellers kan man få hjælp her - men linket hjalp mig ikke til at 'se
> [...]
Fint link, og ved at sammenholde kommer vi frem til: Gammelby i
Schwansener Güterdistrikt, Adl. Gut Rögen, Borby Kirchspiel.

Altså Gammelby i Svansen Godsdistrikt, det adelige gods Rögen/Røgen i
Borby Sogn.

Det synes at være det der bedst passer, men jeg ser at der også findes
et Gammelby ved Flensborg i Sørup sogn.

mvh
Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 17-03-03 19:00

> Jeg gransker fortsat, og finder et "Rögen" et par kilometer Øst for
> Gammelby.
> mvh

Det lyder egentlig plausibelt i forhold til forlægget:
"Gammelbye Röge i Holsteen"?

Det der mangler er så blot det allerøverste ord:

"??yrrade am(?) Hytten Amt i Holsteen",
Der er jo nok ingen tvivl om, at det er et stort bogstav,- men hvilket?

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Kaj Ahlburg

Dato : 17-03-03 20:11

<paogba@oncable.dk> wrote:

>Jeg har lagt en lille fil i dk.binaer med anmodning om hjælp til nogle
>Holstenske lokaliteter.

Hvad med Dürwade gods, der ganske vist ligger i Kosel sogn, men dog
ganske tæt på Hütten sogn.
Det passer ihvertfald pænt med læsningen:
Dyrvade.

M.v.h. Kaj Ahlburg i Ry

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 17-03-03 20:54

"Kaj Ahlburg" <kahlburg@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Hvad med Dürwade gods, der ganske vist ligger i Kosel sogn, men dog
> ganske tæt på Hütten sogn.
> Det passer ihvertfald pænt med læsningen:

Den tror jeg på Kaj. Ved udelukkelsesmetoden kan det vel også kun være
et stort "D", selvom det er lidt forkrøblet.

Mange tak til alle.

--
Venligst
Poul F. Andersen