Maskeforbud ?
Fra : Carsten Overgaard

Dato : 17-03-03 14:54

Jeg kører en del på cykel i disse tider.

Siden november har jeg haft en hue på ind under hjelmen, som dækker en del
af ansigtet og suppleret med briller er jeg ikke særligt genkendelig.

Men nu læser jeg at der er faldet dom i en sag om overtrædelse af
maskeforbudet, hvor ansigtet ikke var dækket, men at det kunne blive dækket
af en klud båret omkring halsen.

Jeg deler ikke ligefrem samme overbevisning som de typisk demonstrenter, som
loven åbenlyst sigter imod, men jeg kender ikke til stederne for deres
forsamlinger på forhånd og kunne derfor utilsigtet komme for tæt på.

Jeg ville selvfølgelig hævde at min påklædning er typisk for cyklister der
færdes landeveje i vintermånederne, men selvom man i sagen netop hævede at
påklædningen var typisk for miljøet, så faldt dommen som den gjorde.

Er der ikke et problem der ?

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-03-03 15:41

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> writes:

> Siden november har jeg haft en hue på ind under hjelmen, som dækker en del
> af ansigtet og suppleret med briller er jeg ikke særligt genkendelig.

[snip om maskeforbud]

> Er der ikke et problem der ?

Jeg har overvejet samme problem med muslimske kvinder der bærer
tørklæde. Reelt set må de vel overhovedet ikke have lov til at
demonstrere eller nærme sig en demonstration.

Og dette er altså overhovedet ikke ment politisk, men et spørgsmål om
der på nogen måde er taget hensyn til det i loven.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.biersted.com, billig overnatning i Nordjylland

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-03-03 19:16

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev:

> [...]
> cyklister der færdes landeveje i vintermånederne, men selvom man i
> sagen netop hævede at påklædningen var typisk for miljøet, så

Maskeforbudet er yderst uhensigtsmæssigt og problematisk, da det giver
mulighed for anholdelse af alle og enhver uden, der er anden fornuftig
grund andet end, at den anholdte er i besiddelse af en genstand, der
kan anvendes til maskering, hvilket alle vist almindeligvis er. Hvem
kan ikke trække trøjen op over munden og næsen og på den måde maskere
sig?

Man må heller ikke glemme at politiet også er omfattet af maskeforbudet
og principielt kan blive civilt anholdt for at bære beskyttelseshjelm
enten på hovedet eller i et bælte, hvis den civile ikke mener, at
maskeringen tjener et anerkendelsesværdigt formål. Det vil også være
muligt at anholde knallertkørere og motorcyklister for at anvende den
lovpligtige hjelm, da det bare kan påstås, at det ikke tjener et
anerkendelsesværdigt formål. Dette bare nogle af de eksempler, der
viser, hvor uheldigt og uigennemtænkt lovgivning, der er blevet lavet
men det går desværre imod, at (hovedsaligt) politiet skal have utallige
beføjelser, der ellers bryder mod basale rettigheder. Der arbejdes
eksempelvis på at indføre lovgivning, der giver politiet ret til at
trænge ind i folks huse og anvende dem til overvågningsopgaver uden
kendelser eller tilladelser, politiet skal have lov til at skyde genvej
gennem privat ejendom, politiet skal have mulighed for at hacke
computere og installere software på disse uden brugernes viden.

Det er i øvrigt tydeligt, at reglerne bliver misbrugt bla. her i
weekenden var der en antikrigsdemonstration, hvor 6 blev anholdt for
overtrædelse af netop maskeforbudet uden, at der i øvrigt var nogen som
helst anden fornuftig grund for politiet til at skride til anholdelse.

Det må hellere lige fortælles, at jeg på ingen måde mener, at der i
almindelighed er nogen ide i at være maskeret til en demonstration,
hvis man ønsker at deltage i sådanne, ligesom man heller ikke bør være
anonym i debatfora.

Jeg futter lige til dk.politik

--
Morten http://miljokemi.dk
Statistik: dk.videnskab.jura februar 2003