preg_match()-agtig virkemåde
Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 17-03-03 14:51

Hejsa

Jeg prøver lige at genoplive en tråd fra den 7. marts ("global
funktionsparameter"), for jeg fik det aldrig til at virke efter hensigten.

> function foo(&$bar) {
> $bar = 'noget';
> }
>
> http://www.php.net/manual/en/functions.arguments.php

Jeg har en funktion som jeg ønsker at få en returkode fra samtidig med at
jeg gerne vil kunne fiske en tekststreng ud af den. Det skal virke ligesom
preg_match() der som bekendt returnerer det antal gange det regulære udtryk
er blevet matchet, og som man kan give et tredie argument der vil blive
fyldt op med det matchede.

Dvs.

$num_matches = preg_match('reg.exp.', 'en laaang streng', $matches);
print_r($matches);

er gyldig PHP. Variablen $matches behøver ikke at være erklæret på forhånd
- det bliver bare oprettet af funktionen hvis det er nødvendigt.
Tilsvarende kan man undlade at give preg_match() det tredie argument hvis
man skulle have sådanne lyster.

Hvis man laver funktionen foo() herover, så SKAL man kalde den med en
parameter, og hvis parameteren ikke er erklæret på forhånd, så får man en
fejlbesked fra PHP.

Kan man på en eller anden måde lave en funktion der virker lissom
preg_match()?

--
Hyggehej /Thomas