Forbrugerkøb
Fra : Steen F.

Dato : 17-03-03 13:28

Hej

Jeg har netop købt et helt nyt grafikkort til min computer hos en
onlinebutik.
Problemet er, at kortet ikke understøtter Windows XP ordenligt. Grafikkortet
har åbenbart en del år på bagen rent konstruktionsmæssigt selvom det stadig
sælges som nyt.

Der er tale om et ATI All-In-Wonder Radeon grafikkort med TV-tuner og
TV-in/out. Det er TV-capture funktionen (optage-funktionen) der ikke virker
ordenligt under WinXP, og kortet er netop købt til videoredigering.
Det fremgår ingen steder, at kortet IKKE understøtter Windows XP.

Spørgsmålet er nu, om man med RIMELIGHED burde kunne forvnte, at et
grafikkort som i dag sælges fra nyt, understøtter et styresystem (Windows
XP) som har været på markedet i et par år efterhånden?

MVH Steen
PS: Købsprisen på grafikkortet er 449 kr.

Fra : Thomas N

Dato : 17-03-03 13:33

Har du købt via nettet / postordre?

Så brug den 14 dages fortrydelsesret.

Thomas

Fra : Steen F.

Dato : 17-03-03 13:40

Thomas N wrote:
> Har du købt via nettet / postordre?

Ja, købt på nettet hos et dansk firma.

> Så brug den 14 dages fortrydelsesret.

Kan jeg fortryde/returnere/få pengene tilbage selvom jeg har pakket varen ud
og tilsluttet denne?

MVH Steen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-03-03 14:19

Steen F. skrev:

>Kan jeg fortryde/returnere/få pengene tilbage selvom jeg har pakket varen ud
>og tilsluttet denne?

Ja. Loven siger "væsentligt samme stand". Den siger ikke "præcis
samme stand". Meningen med de 14 dage er netop at man skal have
lejlighed til at afprøve varen.

--
Bertel

Fra : DS

Dato : 17-03-03 19:44

"Steen F." <steen.kolding@NOSPAMstofanet.dk> wrote in message
> Kan jeg fortryde/returnere/få pengene tilbage selvom jeg har pakket varen
ud
> og tilsluttet denne?

Sagtens. Og du behøver ikke engang give dem en begrundelse for
returneringen, bortset fra at du returnerer varen i henhold til den 14-dages
fortrydelsesret.

/Daniel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-03-03 13:43

Steen F. skrev:

>Spørgsmålet er nu, om man med RIMELIGHED burde kunne forvnte, at et
>grafikkort som i dag sælges fra nyt, understøtter et styresystem (Windows
>XP) som har været på markedet i et par år efterhånden?

Nu er det vel ikke kun et spørgsmål om at finde de rigtige
drivere?

Hvis du er sikker på at kortet umuligt kan virke sammen med XP,
vil jeg mene at du burde have haft den oplysning før du
besluttede dig for at købe det.

Men er du klar over at du ved fjernhandel har 14 dages returret
som kun er betinget af at du returnerer varen i væsentligt samme
stand som du modtog den i? Du må gerne have haft kortet monteret
og afprøvet. Du skal pakke varen forsvarligt ind - gerne original
emballage, men det er ikke noget krav - og du skal selv betale
returportoen og muligvis også portoen til den første forsendelse.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-03-03 14:06

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> stand som du modtog den i? Du må gerne have haft kortet monteret
> og afprøvet. Du skal pakke varen forsvarligt ind - gerne original

Lige præcis med et skærmkort (og andre computerløsdele) nærmer original
emballage i praksis sig et krav. De er følsomme overfor en lang række
påvirkninger, bla. statisk elektricitet som der beskyttes imod med en
antistatisk plastpose med folie, og den eneste skudsikre måde at kunne
dokumentere, at man ikke har sendt i en for dårlig indpakning er at anvende
nøjagtig den samme som forhandleren har gjort.

Bare et godt råd...

/Per

Fra : Steen F.

Dato : 17-03-03 14:11

Per Christoffersen wrote:
> [...]
> måde at kunne dokumentere, at man ikke har sendt i en for dårlig
> indpakning er at anvende nøjagtig den samme som forhandleren har

Takker for rådet.
Grafikkortet er et "bulk" kort, dvs. uden orig. æske. Det er leveret i en
antistatisk pose, pakket ind i bubblewrap, og slutteligt pakket i en "blød"
papæske som nærmest bare at foldet uden om kortet. Der ser ikke specielt
forsvarligt ud, men sådan har sælgeren jo valgt at sende det (jeg har gemt
emballagen).

MVH Steen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-03-03 14:35

Per Christoffersen skrev:

>Bare et godt råd...

Det er altid et godt råd at bruge den originale emballage.

--
Bertel

Fra : Steen F.

Dato : 17-03-03 14:08

Bertel Lund Hansen wrote:
> Nu er det vel ikke kun et spørgsmål om at finde de rigtige
> drivere?

Jeg har hentet de nyeste drivere fra ati.com, og grafikkort-delen virker
også fint nok. Men video-capture funktionen halter gevaldigt. Jeg har netop
læst på ATI forum nyhedsgruppe (www.rage3d.com) at andre har haft nøjagtig
de samme problemer under WinXp som mig. Der sidder en _meget_ gammel Radeon
7200 chip på kortet, og der er åbenbart problemer med at driverne kan få det
til at køre ordenligt under WinXp.

[...]
> [...]
> emballage, men det er ikke noget krav - og du skal selv betale
> returportoen og muligvis også portoen til den første forsendelse.

Du skriver "i væstentlig samme stand". Kortet har været monteret i mindre
end et døgn og er som nyt. Men papir-etui'et/hylstret til install.CD'en er
brudt. Kan jeg stadig returnere det?

MVH Steen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-03-03 14:14

> Du skriver "i væstentlig samme stand". Kortet har været monteret i mindre
> end et døgn og er som nyt. Men papir-etui'et/hylstret til install.CD'en er
> brudt. Kan jeg stadig returnere det?

Væsentligt samme stand og mængde betyder at den købte genstand gerne må have
været afprøvet.
For at gøre det er du naturligvis nødt til at bryde indpakningen til CD-en,
så under forudsætning af, at du ikke er kommet til at beskadige kortet, og
iøvrigt har behandlet det fornuftigt, så skulle det kunne returneres.

Forretningen vil muligvis være af en anden opfattelse, - mange
edb-webbutikker er ikke helt klar over lovgivningen på området, men det skal
jo ikke forhindre dig i at udøve dine rettigheder.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-03-03 14:38

Steen F. skrev:

>Du skriver "i væstentlig samme stand". Kortet har været monteret i mindre
>end et døgn og er som nyt.

Nul problem.

>Men papir-etui'et/hylstret til install.CD'en er
>brudt. Kan jeg stadig returnere det?

Ja, det vil jeg mene.

Loven siger specifikt om cd'er med musik eller edb-programmer at
de *ikke* kan returneres hvis forseglingen er brudt. Du har
imidlertid ikke købt et program, men et grafikkort, og der er
ingen der kan have interesse i at have en ulovlig kopi af
installationen liggende. Hvad skulle man med den uden kortet?

Derfor mener jeg ikke at man kan betragte cd'en som et program,
men kun som noget tilbehør der er nødvendigt for at kunne afprøve
kortet.

--
Bertel

Fra : Jonathan Stein

Dato : 17-03-03 15:32

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> som kun er betinget af at du returnerer varen i væsentligt samme
> stand som du modtog den i? Du må gerne have haft kortet monteret

Jeg har nævnt det før, men det er et stykke tid siden... Jeg mener du gør
folk en bjørnetjeneste ved at skrive ovenstående som gældende regler, da der
så vidt vi tidligere er nået frem til ikke er nogen fortolkninger
(retsafgørelser) på området.
Hvis jeg bestilte et nyt grafikkort og fik leveret et, der havde været
pakket ud og afprøvet af en person, hvis fagkundskaber jeg intet kendte til,
ville jeg betragte det som en væsentlig fejl/mangel ved varen. Derfor mener
jeg heller ikke, at kortet er returneret i "væsentlig samme stand", hvis det
har været afprøvet.
Som tidligere skrevet, mener jeg ikke, at man umiddelbart kan forvente at
måtte gøre mere med kortet, end man normalt ville få lov til i en butik.
F.eks. se på pakken eller i dokumentationen hvilke krav, kortet stiller til
ens system.

Hvis kortet ikke lever op til det lovede, er det naturligvis en anden sag,
da der så er tale om en mangel og ikke returretten.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 17-03-03 18:15

On Mon, 17 Mar 2003 15:32:11 +0100, Jonathan Stein <jstein@image.dk>
wrote:

> [...]
>
> Hvis kortet ikke lever op til det lovede, er det naturligvis en anden sag,
>da der så er tale om en mangel og ikke returretten.

Jeg købte da et AGP grafikkort som fik min gamle computer til at hænge
så snart at det blev sat i. Godtnok var forhandleren ikke særligt glad
for at ombytte det, men gjorde det da jeg begyndte at sætte ham kniven
for struppen. Og jeg fik da byttet mit grafikkort selvom at jeg havde
haft æsken åbnet og det hele.

At det så viste sig ikke at være grafikkortets skyld at computeren hang
men faktitsk bundkortet som ikke har haft understøttet AGP ordentligt er
så en anden side af sagen.
Flemming Jacobsen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 18-03-03 10:10

"Thunderbird[7100]" wrote:

> [...]
> for at ombytte det, men gjorde det da jeg begyndte at sætte ham kniven
> for struppen. Og jeg fik da byttet mit grafikkort selvom at jeg havde

Som jeg skrev: "Hvis kortet ikke lever op til det lovede, er det naturligvis en
anden sag, da der så er tale om en mangel og ikke returretten."
- Selvfølgelig skal kortet ombyttes, hvis det ikke fungerer korrekt (det skal
det også i en almindelig butik), og det har intet med returret at gøre.
Og selv om en butik skulle yde den service, at man kan returnere et afprøvet
grafikkort, medfører det jo ikke, at man automatisk kan kræve, at alle
(postordre)butikker _skal_ tage imod et afprøvet grafikkort.

M.v.h.

Jonathan

p.s. Hvordan reagerede butikken da du fortalte, at det alligevel ikke var kortet,
som var problemet?

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 18-03-03 14:02

On Tue, 18 Mar 2003 10:10:05 +0100, Jonathan Stein <jstein@image.dk>
wrote:

> [...]
>
> Jonathan
>
>p.s. Hvordan reagerede butikken da du fortalte, at det alligevel ikke var kortet,

Kunne først forstælle dem at problemet var noget andet da jeg havde fået
det nye kort. At min bundkort så faktisk var blevet købt det samme sted
som grafikkortet gjorde bare det hele meget sjovere. For det viste sig
at AGP porten aldrig har haft virket og det sagde jeg til dem og de
ville så ikke ombytte mit bundkort til trods for at jeg ikke havde haft
mulighed for at finde fejlen før nu.

Så ud fra den beskrivelse jeg gav dem vil jeg da gå ud fra at de fandt
ud af at det var det bundkort jeg købte hos dem der lavede balladen, men
jeg har ikke hørt fra dem siden. Jeg vil også tro at de er ligeglade da
de jo har fået det "gamle" grafikkort tilbage.

Flemming Jacobsen

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 17-03-03 15:56

Steen> Hej
Steen> Jeg har netop købt et helt nyt grafikkort til min computer hos en
Steen> onlinebutik.
Steen> Problemet er, at kortet ikke understøtter Windows XP ordenligt. Grafikkortet
Steen> har åbenbart en del år på bagen rent konstruktionsmæssigt selvom det stadig
Steen> sælges som nyt.

Steen> Der er tale om et ATI All-In-Wonder Radeon grafikkort med TV-tuner og
Steen> TV-in/out. Det er TV-capture funktionen (optage-funktionen) der ikke virker
Steen> ordenligt under WinXP, og kortet er netop købt til videoredigering.
Steen> Det fremgår ingen steder, at kortet IKKE understøtter Windows XP.

Steen> Spørgsmålet er nu, om man med RIMELIGHED burde kunne forvnte, at et
Steen> grafikkort som i dag sælges fra nyt, understøtter et styresystem (Windows
Steen> XP) som har været på markedet i et par år efterhånden?

Medmindre der står at det virker med XP, kan du da ikke forvente det.

Linux har fx været på markedet længere end XP og jeg tror ikke at ATI
officielt understørrer Linux. Men der er et selvstændigt projekt, Gatos, der
understøffer ATI AIW på Linux.

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>

Fra : Steen F.

Dato : 17-03-03 16:05

Niels Elgaard Larsen wrote:
> Medmindre der står at det virker med XP, kan du da ikke forvente det.

Jeg har endnu ikke set et bulk grafikkort hvor der står, at det understøtter
WinXP. Aldrig.
Og hvis forhandleren ikke ved noget om kortet (han sælger det kun), og der
ingen info står på producentens hjemmeside, hvordan kan jeg så tro andet end
at når det sælges idag så understørtter det også Windows XP.

MVH Steen