Hero (Ying Xiong) - kinesisk epos i biffen~
Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 17-03-03 02:02

Jeg så tilfældigt en reklame i Imperial for noget der ligner en kinesisk
storfilm - Hero (også: Ying Xiong) med bl.a. Jet Li og Zhang Ziyi (hende
cuty'en fra 'Crouching Tiger...' og 'Rush Hour 2'). En røverhistorie der
skal foregå i det gamle Kina, mere ved jeg ikke om den pt.

Nu går jeg rent tilfældigt på et aftenkursus for tiden for at lære kinesisk
(og så er det ikke engang løgn!) og jeg ville selvfølgelig foreslå at vi
skulle se denne film som en social event på holdet (eller bare se den i det
hele taget).

Spørgsmål: Får denne film 'normal' premiere i danske biografer (så normal
som en kinøjsisk film nu kan få i Danmark), eller bliver den kun vist som et
enkelt-arrangement i Imperial? Jeg har pt. kun kunnet finde en
midnatsforestilling i Imperial på www.biobooking.dk.

Er der nogen der ved noget om filmen ellers? Er den noget værd (andet end i
en sproglig sammenhæng)? Den ser meget fed ud umiddelbart.

Og en anden vigtig ting: Ved nogen hvad type kinesisk filmen er indspillet
på? Skal helst være på mandarin (også kaldet nordkinesisk eller
Han-kinesisk), cantonesisk (Hong Kong) funker ikke i denne sammenhæng.

---
Hedder hun Zhang Ziyi eller Ziyi Zhang? Hvad er hendes familienavn og hvad
er hendes personnavn?

Fra : Ole Kofoed

Dato : 17-03-03 05:41

"C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> cuty'en fra 'Crouching Tiger...' og 'Rush Hour 2'). En røverhistorie der
> skal foregå i det gamle Kina, mere ved jeg ikke om den pt.

Midnatsforestillingen er dens visning på Natfilmfestivalen, den får alm.
premiere 16/4 og den er på mandarin.
http://www.natfilm.dk/2003/f.lasso?&n=3644
http://releaseplan.dk/releaseplan.php3?id=6392
http://www.monkeypeaches.com/Hero.html
http://www.imdb.com/Title?0299977

Mvh.

Ole

Fra : Morbid Angel

Dato : 17-03-03 07:39

On Mon, 17 Mar 2003 02:02:13 +0100, "C. H. Engelbrecht"
<chrisengeldk@dkik.dk> wrote:

Her er den officielle hjemmeside.

http://www.herothemovie.com/index2.htm

mvh

MA

ps. kan købes på DVD snart.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 17-03-03 09:15

"C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> escribió

> Er der nogen der ved noget om filmen ellers? Er den noget værd
(andet end i
> en sproglig sammenhæng)? Den ser meget fed ud umiddelbart.

I dens hjemland er den et kæmpehit der har slået Crouching Tiger
Hidden Dragons biografindtægter. 7.7 på IMDB tegner da heller ikke
skidt.

> Og en anden vigtig ting: Ved nogen hvad type kinesisk filmen er
indspillet
> på? Skal helst være på mandarin (også kaldet nordkinesisk eller
> Han-kinesisk),

Mandarin

Zhang Ziyi: http://us.imdb.com/Name?Zhang,+Ziyi

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 17-03-03 13:07

> indspillet
>
> Mandarin

Jamen, det er jo perfekt!

Fra : Henrik Rytter

Dato : 17-03-03 14:28

In article <3e75ba57$0$52101$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, C. H.

> Jamen, det er jo perfekt!

Ja lige bortset fra at nogle af Hongkongskuespillerne er blevet
dubbede. Deres kantonesiske accent trak lidt for meget igennem i det
mandarinske, som vist ovenikøbet skulle være en meget gammel variation
af dialekten. Men det må I sprogeksperter vel kunne respondere på når I
har set filmen

mvh
Henrik

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 17-03-03 15:41

> [...]
> mandarinske, som vist ovenikøbet skulle være en meget gammel variation
> af dialekten. Men det må I sprogeksperter vel kunne respondere på når I

Øhh, det lyder som om det bliver læreren der skal afgøre det, så skrappe er
vi møgunger heller ikke. Men i øvrigt tak for oplysningen.

Fra : Geir Friestad

Dato : 17-03-03 09:31

C. H. Engelbrecht <chrisengeldk@dkik.dk> wrote:

| Hedder hun Zhang Ziyi eller Ziyi Zhang? Hvad er hendes familienavn
| og hvad er hendes personnavn?

Zhang er familienavnet, Ziyi personnavnet. Navnet skrives i østlig
form, hvor familienavnet kommer først.

--
Geir Friestad || geir@portman.org || www.portman.org
"Nothing great was ever achieved without enthusiasm."

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 17-03-03 13:07

> Zhang er familienavnet, Ziyi personnavnet. Navnet skrives i østlig
> form, hvor familienavnet kommer først.

Tusind tak for det.

Fra : smn

Dato : 17-03-03 11:56

Jeg har lige set "Hero" og jeg må sige at den er fuldt ud på højde med
"Crouching Tiger". Den er fuld af fantastisk flotte effekter og billeder og
har en fængende historie.

Hvis man var til "Crouching tiger" skal man helt sikkert se "Hero".

/simon

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 17-03-03 13:06

Ok, jeg kiggede lige lidt rundt på nettet og den her film bliver STOR! Den
skal simpelthen ses!

Fra : Kasper Bang

Dato : 17-03-03 14:43

"C. H. Engelbrecht" wrote:
> Ok, jeg kiggede lige lidt rundt på nettet og den her film bliver STOR! Den
> skal simpelthen ses!

Den er også med i Filmportens (www.filmporten.dk) rabatordning.

MVH/Kasper Bang

Fra : rhexis

Dato : 18-03-03 00:02

"C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> wrote in message

> [...]
> normal som en kinøjsisk film nu kan få i Danmark), eller bliver den
> kun vist som et enkelt-arrangement i Imperial? Jeg har pt. kun kunnet

Mon ikke at Oscarnomineringen gør at den bliver vist i flere sale?

--
rhexis

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 18-03-03 03:36

> Mon ikke at Oscarnomineringen gør at den bliver vist i flere sale?

Nu har Imperial kun én sal, men hva...
Hvad Oscar(s) er 'Hero' for øvrigt nomineret til?

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 18-03-03 11:00

> Nu har Imperial kun én sal, men hva...
> Hvad Oscar(s) er 'Hero' for øvrigt nomineret til?

Bedste ikke-engelsk sprogede film.

Fra : rhexis

Dato : 18-03-03 15:07

> Nu har Imperial kun én sal, men hva...

Her tænkte jeg nu generelt på sale ude omkring i landet.

http://us.imdb.com/Tawards?0299977

--
rhexis

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 19-03-03 01:10

> Her tænkte jeg nu generelt på sale ude omkring i landet.

Nå ja, selvfølgelig.