Alkohol og bilkørsel
Fra : Jackie

Dato : 16-03-03 18:02

Jeg håber der er nogle der kan løse denne lille diskussion, som jeg har med
et par venner.

Kan alkohol inddrages i skyldsspørgsmålet, ved en bilulykke, hvis ens
alkoholpromille i blodet er under 0,5? Det er jo ikke ulovligt at køre med
en promille på under 0,5, hvilket jo må betyde, at det ikke kan inddrages
juridisk i et skyldsspørgsmål, eller er det et skøn fra forsikringsselskabet
og politi?

Håbe det er den rigtige gruppe...

Jackie

Fra : Mr K.

Dato : 16-03-03 18:04

"Jackie" <jackieloa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> en promille på under 0,5, hvilket jo må betyde, at det ikke kan inddrages
> juridisk i et skyldsspørgsmål, eller er det et skøn fra

Ja det kan det godt - grænsen er ganske rigtig 0,5 promille - men hvis du
med en lavere promille ikke kan føre bil på forsvarlig vis er grænseværdien
ikke afgørende. Man kan så diskutere om det er promillen eller de manglende
førerfærdigheder som er den reelle årsag til skyldsspørgsmålet.

Venlig hilsen
Mr. K

Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-03-03 19:22

Jackie skrev Søndag den 16. marts 2003 18:02 i dk.videnskab.jura:

> [...]
> juridisk i et skyldsspørgsmål, eller er det et skøn fra forsikringsselskabet

Det er korekt at med over 0.5 promille straffes du alene pga. promillens
størelse.
Men hvis du foråsager en ulykke, og har en promille mellem målbar og 0.5 kan
du straffes for spiritus regelen, dvs. en strafferamme der ligger højere.

Men er der nogen der ved hvor hypigt det sker at der er nogen der bliver
tiltalt og straffet for at have medvirket i en ulykke og haft en promille
mellem det målbare og 0.5?

Ivar Madsen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 16-03-03 22:34

"Ivar Madsen" <øæå@milli.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tiltalt og straffet for at have medvirket i en ulykke og haft en promille

Da promillegrænsen var 0,8 brugte man som eksempel på en lavere promille, en
person som var dømt i forbindelse med færdselsuheld. Pgl. havde en promille
på 0,62.
Det er en del år siden, så jeg skal ikke udelukke, at der har været domme
med lavere promille efterfølgende.

Kurt