Hundefløjte
Fra : Louise Viborg

Dato : 16-03-03 12:35

Hejsa!
Er der nogen der kan fortælle mig hvordan en hundefløjte fungrere? Vi
har købt en til Baluka, fordi han er trænet med hundefløjte, men jeg
har aldrig haft sådan en i hænderne før, så jeg ved ikke hvordan den
virker.
Er der nogle bestemte signal på "Kom tilbage" "Stop" osv.? Det skal
siges, at han reagere også når man kalder. Idag var vi ude at gå en
laaang tur på markerne, og så fik han færden af en fugl, som han
stormede efter. Fint nok, tænkte jeg, bare lad ham få noget ud ad det.
Men så syntes jeg alligevel at han var løbet lige lovlig langt væk, så
jeg kaldte på ham, alt hvad mine lunger kunne holde, og råbte
"plads!". Så kom han stormende tilbage og satte sig ved siden af mig
Iiihhh, hvor var jeg stolt af ham
Men altså, jeg kunne godt tænke mig at vide hvad han kan med sådan en
hundefløjte. Håber nogen kan hjælpe mig

Venlig hilsen, Louise
Shuno Zahra's norske skovkatte - KILLINGER VENTES I UGE 15
www.shunozahra.dk

Fra : R. Ilsøe

Dato : 16-03-03 14:29

Hej Luise. Nu ved jeg ikke hvilken en fløjte du har købt, men hvis det er
den dobbelte sorte ben-fløjte med trille i den store del og "rent" fløjt i
den lille del er signalerne følgende:

2 korte fløjt i den store med trillen: Kom hjem
1 kort fløjt i den lille del: Sit! (Sit lige der hvor du er nu)
Lette korte fløjt (ikke så hårdt at den triller) hurtigt efter hinanden i
den store del: søg

Sådan var de i hvert fald da jeg trænede Ciko med fløjte (Træning ved DKK
træner) først i 90'erne...!

Held og lykke med det! Det er da bare super dejligt han lystrer så godt!

Rinnie
Balto, Flatcoat 9 mdr.
Ciko, Flatcoat næsten 11 år
Chili, Golden 6½ år

Fra : Louise Viborg

Dato : 17-03-03 07:56

Hej Rinnie!
Tusind tak skal du ha for hjælpen Så vil jeg se hvor meget han
forstår af det. Jeg har læst, at når en hund har lært en fløjte at
kende, skal man helst bruge den fløjte resten af dens liv, men den kan
som regel godt lære en anden fløjte at kende.
Det er en to tonet sort fløjte i horn vi har.

Er der et signal for dæk? Han kan ikke finde ud af at dække på
kommando, så sætter han sig istedet for, så jeg er ved at træne dæk
med ham ude i haven, men det kan jo være at han kender dæk med
fløjten.

Tusind tak for hjælpen

Mvh. Louise
Shuno Zahra's norske skovkatte KILLINGER VENTES I UGE 15
www.shunozahra.dk