Blef forliged med gud ? hvad menes der med~
Fra : K. Thidemann

Dato : 16-03-03 12:24

Hvad betyder blef forliged med gud ?

Jeg har før antaget det for en handling der skete FØR døden, men i
nedennævnte ser det ud til det skete EFTER døden.
(jeg er næsten sikker på jeg har læst rigtigt)

Gøttrup 1682-1724, Vester Han herred, Hjørring amt, HMB C 97-19, kort
4/4, side 203 Døde 1701
10de Kirsten Ambrosüdatter. fød Ao. 1678
d 29 Julÿ i Gøttrup - pater. Ambrosius Pedersen
Matr. Anne Jensdtr.
Blev gift fra hinds forælder Ao. 1698 - d. 10. may med
Christen Michelsen Skræders - de lefvede sammen 5 aar 5 maaneder 8
dage - auflede 1 søn 1 datter
Mandag d. 25 Septem. blef forliged med gud
døde løfverdag morgen d. 10 Septembr. 23 aar
og 9 uger gl.
K. Thidemann
k.thidemann@mail1.stofanet.dk
http://home1.stofanet.dk/thidemann/

Fra : LisBJensen

Dato : 16-03-03 12:35

"K. Thidemann" skrev d. 16-03-03 12:24 dette indlæg :

> [...]
> dage - auflede 1 søn 1 datter
> Mandag d. 25 Septem. blef forliged med gud
> døde løfverdag morgen d. 10 Septembr. 23 aar

Hej Ketty.
tror du ikke det er et udtryk for at hun døde den 10 september, men at
hun først blev begravet den 25. september. man kan gisne om havd der er
sket i den mellemliggende periode, man har måske ikke kunnet finde
hende?? Folk kunne vel også "blive væk" dengang.

Hilsen Lis

http://www.kandu.dk/

Fra : Varla

Dato : 16-03-03 12:45

> [...]
> nedennævnte ser det ud til det skete EFTER døden.
> (jeg er næsten sikker på jeg har læst rigtigt)

Kan man være sikker på at der ikke er sket en forbytning af datoernes
rækkefølge ?

Den tidsmæssige afstand mellem 29. juli og 10. september er nemlig kun
43 dage (6 uger 1 dag), men der skrives at hun døde 23 aar og 9 uger
gammel.
Dernæst lørdag den 10. september betyder at den 25. september må være en
søndag.
Det hjælper ikke at bytte om på datoerne, for så bliver det endnu værre
med ugedagene, idet en mandag 10. september vil medføre at den 25.
september er en tirsdag.

Dog mennesker i ældre tider regnede ikke alle sammen lige godt. Heller
ikke præster, men de 9 uger skulle betyde at hun enten er født 10.
september minus 9 uger = ca. 9. juli, eller 25. september minus 9 uger =
ca. 24. juli.

Jeg håber du finder en løsning, for heller ikke mine formodninger om
tekstens betydning er relevante med nævnte datorækkefølge.

Mvh. /Ejvind

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 16-03-03 21:09

"K. Thidemann" <k.thidemannFJERNDETTE@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:n8n87vcq6kusdnq2978ktad9qje2eb4050@4ax.com...

> Hvad betyder blef forliged med gud ?
>
> Jeg har før antaget det for en handling der skete FØR døden, men i
> nedennævnte ser det ud til det skete EFTER døden.
> (jeg er næsten sikker på jeg har læst rigtigt)

Jeg kan forestille mig, at det er et udtryk,
der skal dække den kirkelige handling, hvor
den døende bliver tildelt sakramentet -
altså får den sidste olie, og som sådan
anses for at være helt fri for synd -
så må personen dog antages at være
forliget med Gud!?

Mvh. Bodil.

Fra : K. Thidemann

Dato : 16-03-03 21:39

On Sun, 16 Mar 2003 21:09:08 +0100, "Bodil Grove Christensen"
<grovebgcFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote:

>Jeg kan forestille mig, at det er et udtryk,
>der skal dække den kirkelige handling, hvor
> [...]
Tak for alle svar.
Jeg har dog på fornemmelsen der skulle stå mandag den 5 september, men
der står et tydeligt 2 tal først.

Præsten bruger til tider også nedenstående afslutning.

Svag til og fra 1 aar, sengeliggendes Dom 18 Trinit
efter at hun med andre guds børn hafver været til Herrens
bord etc. siden laa hun hen indtil løverdagen d 9 oct. 2 timer efter
solens nedg., da hun hensofv i Herren. Lefnetsmaal 79 aar

Mvh
K. Thidemann