Rekyleudregning
Fra : Bo Havmand

Dato : 16-03-03 10:03

Hej NG

Jeg har lige været i gang med en grundig oprygning af mine gamle
jagtblade, her har jeg fundet en formel om rekyle, så hvis nogen har
interesse vil jeg meget gerne udregne rekylen for riffel eller
haglgevær...
Jeg skal til udregningerne bruge følgende oplysninger:
Våbenvægt i gram
Kuglevægt i gram
Udgangshastighed V. 0 meter
Krudtladninger i gram
Grene også hvilket våben, der er tale om...

Send mig en mail, hvis det var noget...
Bo M. Havmand
Bo_Havmand@stofanet.dk

Fra : Buck

Dato : 16-03-03 21:52

Kunne du ikke istedet offentliggøre formlen?
F.eks. her i gruppen?
--
/Buck

Fra : Per, Odense

Dato : 17-03-03 00:07

I 3e74e3e3$0$199$edfadb0f@dread15.news.tele.dk , skrev Buck
<buck@sol.dk> , bl.a. :
> Kunne du ikke istedet offentliggøre formlen?
> F.eks. her i gruppen?

Hej
Der kan downloades et gratis lille program der kan lave beregning af
kuglebaner og bl.a. rekyle-energi.
Det "betjenes" med tastatur (piletaster og "enter")
Download Ballistik program fra denne side (kræver winZip til udpakning af
programmet)

http://www.elnegaard.com/Jagt/bukkealder_pdf.htm
--
Per, Odense
Ved svar fjern *** fra adressen

Fra : Tikka

Dato : 17-03-03 16:49

Ja lad os lige få formlen offentliggjort

Mvh. TIkka

Fra : Per, Odense

Dato : 17-03-03 17:09

I 3e75edae$0$52095$edfadb0f@dread16.news.tele.dk , skrev Tikka
<Tikka@REMOVEadslhome.dk> , bl.a. :
> Ja lad os lige få formlen offentliggjort
>
> Mvh. TIkka

Hej
Her er en formel til udregning af "fornemmet rekyle", som altså også skulle
tage hensyn til den undslippende gas. (Fra Jens Perto's bog, Håndbog i
håndladning.)

( Krudtvægt i gram + kuglevægt i gram x krudtvægt i gram ) delt med
våbenvægt i gram.
Resultatet x 1833,6 (konstant) = Rekyle-energien i Joule.

Håber det giver mening, jeg er ikke så skrap til at skrive formler på PC'en

--
Per, Odense
Ved svar fjern *** fra adressen

Fra : Per, Odense

Dato : 17-03-03 17:16

I 3e75f32d$0$31968$edfadb0f@dread12.news.tele.dk , skrev Per, Odense
<per.herholdt@***tdcadsl.dk> , bl.a. :
> [...]
> Resultatet x 1833,6 (konstant) = Rekyle-energien i Joule.
>
> Håber det giver mening, jeg er ikke så skrap til at skrive formler på

PS.
Jeg var lige lidt hurtig. Formlen er rigtig nok, men den tager ikke hensyn
til udgangshastigheden. JP skriver at den kun passer med en bestemt
krudttype. Det skulle så være den type de fleste fabrikker anvender.
--
Per, Odense
Ved svar fjern *** fra adressen

Fra : Bo M. Havmand

Dato : 17-03-03 17:37

Jeg havde, for at gøre det nemmere, lavet nogle formler i regneark...
men jeg vil da gerne offentligøre formlen...

Selve rekylen udregnes på følgende måde:
V¤: (krudtvægt i gram + kuglevægt i gram)/våbenvægt i gram *
mundingshastigheden i m/s - Ved 0 meter

Indsæt V¤ i formlen
½ våbenvægt i kilo * V¤^2
Resultatet, som herved fremkommer er rekyle-energien i joule

Denne udregning er KUN selve rekylen og ikke rakketeffekten. Dette kan
der ikke gives noget fost udregning på, da det er balancen, pibelængde
og krudttype ect.
Dog prøvede den amerikanske ballistik-ekspert; Homer Powley. han har dog
forsøgt at lave en formel for rakket-effekten

(krudtvægt i gram + kuglevægt i gram ) / væbenvægt i gram * krudtvægt i
gram * 1834

God fornøjelse...

Fra : Tikka

Dato : 18-03-03 22:37

TAK FOR DET...

Fra : TheDane

Dato : 28-03-03 23:59

http://stevespages.com/bvjtools.shtml
Så kan i selv indsætte værdier og få resultater.

Henrik

http://www.kandu.dk/

Fra : TheDane

Dato : 28-03-03 23:54