Andet multimedie
bentjuul 3670
Colorsettings i Photoshop 6.0
Fra : Erik Aalund

Dato : 19-03-01 12:06

Efter at have opgraderet til PSH 6.0, har jeg endnu ikke rigtig
haft helt med farverne i billederne, hverken når jeg indlæser råbilleder
direkte fra kameraet, eller hvis jeg indlæser tidl. behandlet billeder.
Farverne er virkelige ikke særlig gode, og jeg syns jag har prøvet alt i
Colorsettings, og læst næst alt (tror jeg) der findes om emnet på nettet
og i bøger. Lige meget hjælper det. Billederne ser fine nok ud, hvis
jeg f.eks, ser dem via en Browser eller Camedia Master.

Er der en der kan fortælle mig hvordan jeg skal indstille
colorsettings, når jeg primært skal bruge Photoshop til optimering af
billeder til print.

Jeg arbejder på en iMac computer.

--
Venlig Hilsen
Erik Aalund

Fra : Madsen

Dato : 19-03-01 14:01

"Erik Aalund" <aalund@esenet.dk> skrev:

> Er der en der kan fortælle mig hvordan jeg skal indstille
> colorsettings, når jeg primært skal bruge Photoshop til optimering af
> billeder til print.
>
> Jeg arbejder på en iMac computer.

Nu er det godt nok en PC jeg sidder med, men har du prøvet at
indstille din Photoshop efter denne vejledning: ?
<http://www.pixl.dk/downloads/PS6_Farvestyring.sit> (500 kb.)

PDF´en stammer fra denne side som giver nogle gode forklaringer
på farvestyring og farvelære generelt: <http://www.pixl.dk/>

Du skal nok også et smut omkring Adobe Gamma som også
skulle blive installeret på en Mac, når man installerer Photoshop.
I den skal du bruge den ICC profil der passer til din skærm.
Hvor du finder den og hvad det så præcist er for en til en IMac,
ved jeg ikke.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Erik Aalund

Dato : 19-03-01 14:09

Madsen <madsens@whomail.dk> wrote:

> [...]
> <http://www.pixl.dk/downloads/PS6_Farvestyring.sit> (500 kb.)
>
> PDF´en stammer fra denne side som giver nogle gode forklaringer

Det prøver jeg lige, om end jeg nok får lidt problemer med en
"sit"fil.

> [...]
> I den skal du bruge den ICC profil der passer til din skærm.
> Hvor du finder den og hvad det så præcist er for en til en IMac,

Den har jeg været igennem, men hvor skal jeg helt nøjagtigt
bruge denne profil?

Fra : Madsen

Dato : 19-03-01 14:30

"Erik Aalund" <aalund@esenet.dk> skrev:

> Det prøver jeg lige, om end jeg nok får lidt problemer med en
> "sit"fil.

SIT stammer vel netop fra Mac-verdenen, gør den ikke?
Jeg husker noget om Alladin Expander (Stuffit) eller sådan noget.
Det plejer da at være det format som forskellige installationsfiler
til Mac bliver gemt i på nettet for at få filstørrelsen ned.
Macverdenens svar på ZIP på PC, kan man vel sige.
Jeg forstår dog heller ikke hvorfor de har pakket en PDF ned,
men det har de altså. Hvis du har problemer med den, så har
jeg den liggende i udpakket tilstand, hvis det skulle være.

> Den har jeg været igennem, men hvor skal jeg helt nøjagtigt
> bruge denne profil?

Nu er det ikke sikkert det ser ud på samme måde som på PC, men
her ser det sådan her ud:
<http://www.wol.dk/~hijklm/photoshop/gamma.gif>

Du klikker på Load og henter så den ICC der passer til din skærm.
Det er så den jeg tvivler på hvad hedder og hvor du får fat i den.
Måske ligger den i mappen eller også skal du have fundet den et
andet sted. Jeg ved det desværre ikke.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Erik Aalund

Dato : 19-03-01 16:23

> [...]

> men det har de altså. Hvis du har problemer med den, så har
> jeg den liggende i udpakket tilstand, hvis det skulle være.

Ja det har du ret i....jeg har dog svært evd at åbne den, som om
der en fejl i den. Men jeg prøver lige at downloade den igen.

> Nu er det ikke sikkert det ser ud på samme måde som på PC, men
> her ser det sådan her ud:
> <http://www.wol.dk/~hijklm/photoshop/gamma.gif>

Den side er lidt underlig at kommeind på..... men jeg tror jeg
ved hvad du mener.

Skal jeg bruge profilen under colorsettings i Photoshop?

Fra : Him self

Dato : 19-03-01 17:12

> Den side er lidt underlig at kommeind på..... men jeg tror jeg
> ved hvad du mener.

Hvordan underlig!? Det skulle være et screenshot af Adobe Gamma
som den ser ud på en PC. Kan du ikke se billedet, eller hvad?

Ikke ifølge den PDF-fil hos www.pixl.dk

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Madsen

Dato : 19-03-01 17:14

Fra : hans jørgen hvid

Dato : 20-03-01 13:16

Erik Aalund <aalund@esenet.dk> wrote:

> [...]
>
> Er der en der kan fortælle mig hvordan jeg skal indstille
> colorsettings, når jeg primært skal bruge Photoshop til optimering af

hej Erik.
Jeg ved at det er meget sent at besvare dit spørgsmål, men jeg har lige
siddet og læst en glimrende artikel om emnet i det nyeste nummer af
macnews, hvis du ikke selv er abonnent kan du finde det på bibliotekets
læsesal.
Venlig hilsen Hans Jørgen Hvid

Fra : Erik Aalund

Dato : 20-03-01 17:03

hans jørgen hvid <hj.hvid@teliamail.dk> wrote:

> [...]
> siddet og læst en glimrende artikel om emnet i det nyeste nummer af
> macnews, hvis du ikke selv er abonnent kan du finde det på bibliotekets

Hej Hans Jørgen,
Jo jeg har selv abonnent på bladet, og har også læst om
problemet der. Nu må vi se om det hjælper.