Krystaliseret flødeis?
Fra : Per Værum Mikkelsen

Dato : 19-03-01 11:51

Hvad er den tekniske forklaring på hvorfor hjemmelavet flødeis altid
krystalliserer?
m.v.h. Per

Fra : GhitaCecilie

Dato : 19-03-01 15:38

"Per Værum Mikkelsen" <prikke@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er den tekniske forklaring på hvorfor hjemmelavet flødeis altid
> krystalliserer?

Hej
Det gør min ikke, men det er måske fordi jeg bruger ismaskine ?
Fidusen er vistnok at der skal røres ofte mens selve isen fryser
ind. Så med tålmodighed og god tid behøver en "håndlavet" is
ikke at krystallisere.
Ghita Cecilie

Fra : René Hjorth

Dato : 19-03-01 21:21

Mon, 19 Mar 2001 11:51:25 +0100 skrev "Per Værum Mikkelsen"
<prikke@mail.dk>

Hej Per Værum Mikkelsen,

>Hvad er den tekniske forklaring på hvorfor hjemmelavet flødeis altid
>krystalliserer?

Kommer an på sorten flødeis du laver, men hvis det er en parfait kan
årsagen være et for skævt vand/sukker forhold.

Det kan være på grund af for lidt sukker, eller for lidt luft - at
være mere påpasselig med piskningen af flødeskummet (hvis det som sagt
er parfait), tilsæt evt. en æggehvide og/eller lidt likør (alkohol
hjælper jo også) og husk at ikke spare for meget på sukkeret...

Mvh,
René
www.rene.hjorth.com

Fra : EGC

Dato : 19-03-01 23:33

> Hvad er den tekniske forklaring på hvorfor hjemmelavet flødeis altid
> krystalliserer?
> m.v.h. Per
Jeg syntes ikke at min flødeis krystalliserer. Bruger du flormelis, det gør
jeg, og også pisket æggehvide og pisket blomme. Prøv at lægge din opskrift
ud.

Mvh. E.C.

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 20-03-01 06:58

"Per Værum Mikkelsen" <prikke@mail.dk> skrev i meddelandet:
> Hvad er den tekniske forklaring på hvorfor hjemmelavet flødeis altid
> krystalliserer?

Jeg er ikke den store videnskabsmand, -men hvis den hjemmelavede flødeis
ALTID krystallisere, kan en del af forklaringen måske være pga. for
dårlige fryseforhold.
Indfrysningen af fx parfait tager måske 2-4 timer. Hvis nedfrysningen
tager længere tid end nævnt, kan det fx være at din frysebox ikke køler
nok, og dermed risiko for, at isen danner bundfald, og at der bliver
små iskrystaller i den. Og hermed en dårligere kvalitet.

Årsagen kan også være, at du ikke er omhyggelig nok med tilberedningen -
Gå nøje efter opskriften, - is/desserter er ikke bare noget man lige
klasker sammen 'hu-hej vilde dyr'.

Til Is-Parfait har jeg altid brugt metoden med at piske varmt og koldt,
dvs. tilsætte æggeblommerne kogende sukkersirup, og derefter piske meget
kraftigt, indtil massen bliver let og fyldig. Når massen er pisket helt
kold, tilsættes den passende mængde flødeskum. Fyldes i forme og
nedfryses.

Den anden er type er "fløde-iscemen" (creme-is kogt på fløde), hvor man
ligeledes skal være påpasselig med tilberedningen - Først fløden,
derefter halvdelen af sukkeret og evt. vanilie koges op. Herefter røres
æggeblommerne sammen med resten af sukkeret, og legeres derefter med den
kogende fløde. Cremen skal legeres til en tyktflydende konsistens, men
må IKKE koge. Cremen sigtes, afkøles og fryses i maskine. -sådan!

Evt. go' fornøjelse!

PS: Tænk engang! - I det 16. århundrede menes den føniske kongesøn
Cadmus at have lært 'hellenerne' tilberedningen af kølige kosteligheder.
Den bekendte græske læge og lærde Hippokrates gjorde siner elever
opmærksom på spiseisens særlige virkninger på mennesket. Han forordnede
is for forskellige sygdomme og anbefalede især de græske mænd at spise
is, da dette øgede »livssafterne« og velværet.
Forskellige romerske forfattere bla-bla... omtaler spiseisen i deres
skrifter. Det er bekendt, at man af søvejen hentede store isblokke fra
Norden og bragte disse til Rom, hvor de blev gravet ned. Denne is blev
benyttet til at køle vin og spiseislignende masser med. Det bliver
aldrig opklaret, om man har tilsat forfriskninger, der er pisket af
råis, frugt, frugtsaft, mælk og honning, eller om man har drejet lerfade
i sne og råis. I disse lerfade fyldte man en blanding af mosede frugter
og honning og frøs denne blanding for at få en sorbet, som vi kender den
i dag. Man kan se, at begge metoder benyttedes i tidligere tider; man
har tegninger og stik af fremstillingen. Kejser Nero, der var en stor
iselsker, hentede is fra Alperne gennem stafetter. - Særlig glad var han
for sammenrørt sne, honning og frugtmarv.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Ordet "dessert" er fransk og kommer oprindeligt af verbet
desservir - altså »af-servere«. Og det er kommet til at
betyde de retter, man spiser efter at selve måltidet er
ryddet af bordet.

Fra : Jakob Bruhns

Dato : 22-03-01 16:46

On Tue, 20 Mar 2001, Peter W. Bosse wrote:

> Jeg er ikke den store videnskabsmand, -men hvis den hjemmelavede flødeis
> ALTID krystallisere, kan en del af forklaringen måske være pga. for
> dårlige fryseforhold.

Det er også min erfaring. Jeg har gode erfaringer med at fryse
isen i metalforme, som jeg et par timer/dage i forvejen (alt
efter forudseenhed) sætter i fryseren så de er helt kolde når
isen skal fryses. Allerbedst er det hvis du bruger forme med låg.

Mvh.
   Jakob
--
Jakob Bruhns

Fra : (Sebastian Løc

Dato : 25-03-01 13:03

Hej Per
jeg rører is ca efter 45 min. i 2 min. Da kristalliserer ingenting,
heller ikke når jeg går ned i fedtstofindhold fra fløde til letmælk.
En ismaskine gør jo heller ikke andet end at røre og fryse samtidig.

hilsen
Sebastian

Fra : Skriv dit navn her (~

Dato : 03-04-01 10:57

Det er vigitgt for isen for at få den rette konsistens at isen omrøres under
indfrysningen. Ellers samles vandkrystallerne i isens overflade, og
konsistensen/smagen bliver ubehagelig. Det kan altså undgås ved at købe en
ismaskine til ca. kr. 400 eller selv at røre hyppigt rundt under
indfrysningen.