forsømme "alterets sakramente"
Fra : Tom Brøndsted

Dato : 15-03-03 16:01

Hvad betyder det når en person i kb absolveres fra "forsømmelse af",
"udeblivelse fra" ... "alterets sakramente". Har han blot pjækket fra en
gudstjeneste eller har han begået en eller anden konkret synd, der
kræver en ydmygende offentlig tilgivelse i kirken?

mvh tb

Fra : Bent Fleron

Dato : 15-03-03 16:18

Tom Brøndsted wrote:
> Hvad betyder det når en person i kb absolveres fra "forsømmelse af",
> "udeblivelse fra" ... "alterets sakramente".

Efter en noget opslidende debat i videnskab.historie om bl.a. samme emne
vedr. Tycho Brahe kan jeg da fortælle at det var en af de 10 anklager
der blev rejst mod ham. Af de 10 anklager var der yderligere seks
punkter i anklagerne der ligeledes vedrørte kirkelige forhold.
Anklage nr. 2:
Han havde ikke "i atten år været til sakramentet (til Alters)".
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Arne Feldborg

Dato : 15-03-03 16:38

Tom Brøndsted <tom@brondsted.dk> skrev Sat, 15 Mar 2003 16:01:07 +0100

> [...]
>gudstjeneste eller har han begået en eller anden konkret synd, der
>kræver en ydmygende offentlig tilgivelse i kirken?

Han er udeblevet (formentlig flere gange) fra den halvårlige altergang.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 15-03-03 17:34

"Tom Brøndsted" <tom@brondsted.dk> skrev i melding
> [...]
> gudstjeneste eller har han begået en eller anden konkret synd, der
> kræver en ydmygende offentlig tilgivelse i kirken?

Alterens sakramente var det samme som nattverden, og
den var det ganske viktig å være med på i eldre tider.
De som fikk publics absolvenet fikk en slags tilgivelse,
men er ikke helt sikker på om de bekjente syndene bare
overfor presten eller hele menigheten, for så å få tilgivelse.

Har også sett i norske kirkebøker på 1700-tallet at folk
fikk publics absolvenet for å ha uteblitt i flere år fra alterens
sakramente(nattverden). Har også vært borti folk som fikk
publics absolvenet for ulydighet mot sin fader og annet som
vi ikke legger så mye vekt på i dag.

Anne Lise Hovdal

Fra : J.Kobel

Dato : 15-03-03 22:04

Anne Lise Hovdal <anlih@online.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:mBIca.39215$Rc7.561126@news2.e.nsc.no...

> [...]
> sakramente(nattverden). Har også vært borti folk som fikk
> publics absolvenet for ulydighet mot sin fader og annet som

Kjære Anne Lise

Det der skrives om er fra katolicismens tid før reformationen, altså hos katolikkerne.
I Danmark har vi i dag, som du selvfølgelig ved, Den Danske Folkekirke, som stats-
religion og statistisk er det ikke mange der møder op om Søndagen.
Jeg har mange gode venner i Norge og fra disse ved jeg at man tager religionen
meget højtidelig, så du kan ikke sammenligne danske " kristne " med norske kristne.
Jeg er selv døbt som Katolik i Danmark og er fra 1928. Min fader tog mig ofte med i
kirke om Søndagen, men der var ingen tvang for altergang, så langt jeg kan huske
tilbage.
Jeg ved ikke om det er tvang i Norge i dag, men det vil undre mig.

Med venlig hilsen

Jørgen Kobel

Fra : Arne Feldborg

Dato : 15-03-03 23:03

"J.Kobel" <jkobel@post2.tele.dk> skrev Sat, 15 Mar 2003 22:03:43 +0100

>Det der skrives om er fra katolicismens tid før reformationen, altså hos katolikkerne.

Det er måske nok rester fra katolicismen (det er hele kristendommen vel
i bund og grund), men de ting der nævnes her er skam fra tiden længe
efter reformationen i 1536.

Det offentlige skriftemål fortsatte langt op i tiden. Først og fremmest
i forbindelse med hor (som det så smukt kaldes i kirkebøgerne), men også
i andre tilfælde som har været nævnt her.

Fra : Alf Christophersen

Dato : 16-03-03 02:35

On Sat, 15 Mar 2003 23:03:13 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Det offentlige skriftemål fortsatte langt op i tiden. Først og fremmest
>i forbindelse med hor (som det så smukt kaldes i kirkebøgerne), men også
>i andre tilfælde som har været nævnt her.

I minst ett kirkesamfunn her i Norge er det fremdeles frivillig
offentlig skriftemål, dog er det lenge siden jeg hørte noe om slikt i
frikirken akkurat her i bygda, men det var flere da jeg var liten.

Fra : Hans Nørgaard

Dato : 16-03-03 10:35

På arkiverne vil man kunne finde særskilte protokoller over altergangen. Jeg har da set
protokoller hvor altergængernes navne står opført, så man har langt op i tiden ført kontrol
hvem der gik til alters.
mvh
Hans

Fra : Arne Feldborg

Dato : 16-03-03 12:10

Hans Nørgaard <jersey@post4.tele.dk> skrev Sun, 16 Mar 2003 10:34:46
+0100

>På arkiverne vil man kunne finde særskilte protokoller over altergangen. Jeg har da set
>protokoller hvor altergængernes navne står opført, så man har langt op i tiden ført kontrol
>hvem der gik til alters.

Nogen steder er det faktisk indført i kirkebogen, og det giver et
særdeles godt indblik i hvem der boede i sognet og hvornår.

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 16-03-03 02:43

"J.Kobel" <jkobel@post2.tele.dk> skrev i melding

> Det der skrives om er fra katolicismens tid før reformationen, altså hos
katolikkerne.

Jeg kan ikke se at den som stilte spørsmålet skrev noe
om det.

> Jeg har mange gode venner i Norge og fra disse ved jeg at man tager
religionen
> meget højtidelig, så du kan ikke sammenligne danske " kristne " med norske
kristne.

Jeg kjenner noen få som tar kristendommen høytidelig, og det
var ikke meningen å sammenligne norske og danske kristne.
Vi har ikke offentlig tilgivelse(publice absolvenet) i den vanlige
kristendommen i Norge i dag, men noen spesielle kristne ret-
ninger har det vel.

> [...]
huske
> tilbage.
> Jeg ved ikke om det er tvang i Norge i dag, men det vil undre mig.

Absolutt ikke blant vanlige nordmenn iallefall, men det finnes jo
sekter hvor slikt er tvang.

Anne Lise Hovdal

Fra : K. Thidemann

Dato : 15-03-03 22:14

On Sat, 15 Mar 2003 17:34:05 +0100, "Anne Lise Hovdal"
<anlih@online.no> wrote:

> Har også vært borti folk som fikk
>publics absolvenet for ulydighet mot sin fader og annet som
>vi ikke legger så mye vekt på i dag.

F.eks nedenstående.
Mvh
K. Thidemann
k.thidemann@mail1.stofanet.dk

Skallerup, Vennebjerg sogn 1719-1777
C 64-1 kort 6/6
Ao. 1752
Dom Septuagesima absolverede Ieg Iver Poulsøn i Sønder Mølle og
hans hustrue Anne Kirstine Andersdaatter Sand som fandt at nag ant?
i dereis Samvittigheder fordi deris barn døde hos dem i sengen medens
de sove.