Vedr. fart og politi
Fra : Ryan Hansen [2600]

Dato : 15-03-03 12:14

Må en patruljevogn godt overstige de gældene fartgrænser uden blå blink
eller kan de stort set køre som det passer dem ?

En patrulje mente i nat, at selv om de kørte med 170km/t ikke skulle advare
andre trafikanter om at der kom en patrulje med høj fart, det var på Hveen
Boulevard i Taastrup hvor 60km/t er max

Fra : Reino Andersen

Dato : 15-03-03 12:28

Ryan Hansen [2600] skrev:

> Må en patruljevogn godt overstige de gældene fartgrænser uden blå blink

Ja.

Bekendtgørelse om udrykningskørsel:

§ 6, stk. 3. Ved udrykningskørsel med motorkøretøj tilhørende politiet kan
anvendelse af udrykningslygte og udrykningshorn dog undlades, såfremt sådan
undladelse skønnes nødvendig af hensyn til formålet med udrykningskørslen,
og omstændighederne i øvrigt ikke taler imod. Ved kørsel med sådanne
køretøjer kan endvidere gøres ganske kortvarig brug af udrykningshorn uden
samtidig anvendelse af udrykningslygte, f.eks. i forbindelse med standsning
af andet køretøj.

--
Reino

Fra : Ryan Hansen [2600]

Dato : 15-03-03 12:31

"Reino Andersen" <reinoFJERNMIG@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> køretøjer kan endvidere gøres ganske kortvarig brug af udrykningshorn uden
> samtidig anvendelse af udrykningslygte, f.eks. i forbindelse med

Hmm... det er jo en rigtig gummi § for den kan de jo selv vride som de vil

Fra : Allan Olesen

Dato : 15-03-03 12:43

"Ryan Hansen [2600]" <detailNOSPAM@detail.dk> wrote:

>Hmm... det er jo en rigtig gummi § for den kan de jo selv vride som de vil

Engang kunne de maaske. Men i nyere tid har politifolk faktisk
faaet fartboeder under den slags koersel, hvis de ikke kunne
dokumentere, at udrykningen var berettiget.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-03-03 23:57

"Reino Andersen" <reinoFJERNMIG@get2net.dk> wrote in

> Ved kørsel med sådanne
> køretøjer kan endvidere gøres ganske kortvarig brug af
> udrykningshorn uden samtidig anvendelse af udrykningslygte,
> f.eks. i forbindelse med standsning af andet køretøj.

betyder at de ikke må køre med udrykningshorn uden at have blinkene
tændt ? - virker underligt at der ligefrem er lovgivet om sådanne
forhold :)

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...
http://hs235.dk/cracks - http://susie.dk/

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 17-03-03 08:12

Henrik Stidsen <idontwantnospam@hs235.dk> writes:

>betyder at de ikke må køre med udrykningshorn uden at have blinkene
>tændt ? - virker underligt at der ligefrem er lovgivet om sådanne
>forhold :)

Det er ganske fornuftigt. Det er ofte umuligt at høre, hvor
sirenen kommer fra. Især i bykørsel hvor sirenelyden bliver
kastet tilbage af husmure. Så man må kigge efter blinkene.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-03-03 17:25

Klaus Ellegaard <klaus@ellegaard.dk> wrote in

> Det er ganske fornuftigt. Det er ofte umuligt at høre, hvor
> sirenen kommer fra. Især i bykørsel hvor sirenelyden bliver
> kastet tilbage af husmure. Så man må kigge efter blinkene.

Det kan jeg godt se ja, har prøvet KBH i myldretiden - det er svært
at finde ud af hvor udrykningen kommer fra.

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-03-03 13:06

Scripsit Henrik Stidsen <idontwantnospam@hs235.dk>

> betyder at de ikke må køre med udrykningshorn uden at have blinkene
> tændt ? - virker underligt at der ligefrem er lovgivet om sådanne
> forhold :)

Det er der jo heller ikke. Reino citerede en bekendtgørelse, ikke en
lov.

--
Henning Makholm "Norske nisser nyser ikke."

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-03-03 17:24

Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote in

> Det er der jo heller ikke. Reino citerede en bekendtgørelse,
> ikke en lov.

Hov ja, min fejl.

Fra : Tommy

Dato : 15-03-03 13:30

Hvilken del af Hveen Bolevard, der er da 80 km/t grænse på vejen eller tager
jeg fejl, folk kører da som så.

Fra : Ryan Hansen [2600]

Dato : 15-03-03 14:36

"Tommy" <tommy@missekat.com> skrev i en meddelelse
> Hvilken del af Hveen Bolevard, der er da 80 km/t grænse på vejen eller
tager
> jeg fejl, folk kører da som så.

Det må have været en stor del af HB for da de bragte os til "standsning" ved
stander 3 på Shell tanken Køgevej i Taastrup, sagde de at de havde fulgt os
i en periode hvor farten havde været over 170km/t de havde dog ikke målt
hastigheden blot bemærket at de selv måtte op i det tempo- og nu er det jo
så at jeg mener... hvis de skal godtgøre selv at køre 170+km/t så må det jo
være med henblik på øjeblikkelig standsning, ikke efter at man i 5-10min har
kørt efter tavlerne (dog uden at ramme)

Ved faktisk ikke præcist hvad fartgrænsen er på HB men de 2 betjente gjorde
opmærksom på at grænsen var 60km/t og ikke det 3. dobbelte

Fra : Dan Mortensen

Dato : 15-03-03 14:51

> [...]
jo
> være med henblik på øjeblikkelig standsning, ikke efter at man i 5-10min

Ja ja....... politiet kører uasvarligt hva' ?
Det havde de nok ikke gjort, hvis ikke en eller anden drønede rundt med
hovedet under armen.

/DM

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-03-03 21:19

In article <b4va8h$1ffq$1@news.cybercity.dk>, Ryan Hansen [2600] wrote:
> [...]
>
> Ved faktisk ikke præcist hvad fartgrænsen er på HB men de 2 betjente gjorde
> opmærksom på at grænsen var 60km/t og ikke det 3. dobbelte

Hvis det var under eftersætning af jer, så er det helt OK.
Det er også OK at de følger efter 5-10 minutter i lav hastiighed
efterfølgfende for at se hvad i nu planlægger.

Håber du blev straffet.

Fra : Ryan Hansen [2600]

Dato : 16-03-03 14:15

meddelelse

> Hvis det var under eftersætning af jer, så er det helt OK.
> Det er også OK at de følger efter 5-10 minutter i lav hastiighed
> efterfølgfende for at se hvad i nu planlægger.

Hvis du nu ellers læste før du begyndte at være smart... ja så ville du vide
at de IKKE fulgte efter os ad Roskildevej men blot stoppede os næste gang de
så os på en tank

> Håber du blev straffet.

Hvis du nu ellers læste før du begyndte at være smart... så ville du nu vide
at ingen blev straffet da de ikke havde målt noget som helst.

I øvrigt er der vist ingen grund til at folk her begynder at leje politi
eller dommer- der blev stil et spørgsmål i dk.videnskab.jura besvar
spørgsmålet hvis du/i kan ellers ignorer blot tråden da der så ikke er noget
for dig/jer...

Fra : Peter

Dato : 16-03-03 15:48

> I øvrigt er der vist ingen grund til at folk her begynder at leje politi

Kan man det? Det er smart!

Fra : Ryan Hansen [2600]

Dato : 16-03-03 16:10

"Peter" <p@p.pp> skrev i en meddelelse news:b522rk$bmk$1@sunsite.dk...

> Kan man det? Det er smart!

Det kan man såmænd nok... se bare Moses og Pia feks. men det skulle
selvfølgelig have været at lege (leje)

Fra : Allan Olesen

Dato : 16-03-03 17:15

"Peter" <p@p.pp> wrote:

>Kan man det? Det er smart!

Jeg kan da i hvert fald huske en episode, hvor Thorkild Tyrring i
rasende fart bragte den nye Beaujolais Nouveau til Koebenhavn med
lejet politieskorte.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-03-03 17:31

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> skrev:

> Jeg kan da i hvert fald huske en episode, hvor Thorkild Tyrring i
> rasende fart bragte den nye Beaujolais Nouveau til Koebenhavn med
> lejet politieskorte.

Mon noget sådan er omfattet af udrykningsbekendtgørelsen?

--
Morten http://miljokemi.dk
Statistik: dk.videnskab.jura februar 2003

Fra : Allan Olesen

Dato : 16-03-03 18:14

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Mon noget sådan er omfattet af udrykningsbekendtgørelsen?

Naeppe. Som Bertel skriver, fik betjenten vist nok en naese
bagefter. Hvis jeg ikke husker helt forkert, maatte betjentene
godt koere privat eskortekoersel mod betaling, men de skulle i
saadanne situationer foelge de samme faerdselsregler som vi
andre.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-03-03 18:27

> Naeppe. Som Bertel skriver, fik betjenten vist nok en naese
> bagefter.

Ganske billigt sluppet.

> Hvis jeg ikke husker helt forkert, maatte betjentene
> godt koere privat eskortekoersel mod betaling, men de skulle i
> saadanne situationer

I politiets køretøjer, uniform mv.?

> foelge de samme faerdselsregler som vi
> andre.

Det er klart.

Fra : Allan Olesen

Dato : 16-03-03 18:49

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

Paa. Det var en motorcykelbetjent.

Jeg aner ikke, om MC-betjente har andre rettigheder paa det
omraade end deres firehjulede kolleger. Jeg mener, at
motorcykelbetjentene har "deres egen" motorcykel, som de ogsaa
kan bruge til transport til og fra arbejde, hvorimod bilerne skal
deles mellem flere betjente. Det kunne indikere, at der er en
forskel.

>politiets køretøjer, uniform mv.?

Jeg var ogsaa ret overrasket dengang.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-03-03 19:32

Morten Bjergstrøm skrev:

>I politiets køretøjer, uniform mv.?

Har du slet ikke set film med Olsen-banden?

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-03-03 17:37

Allan Olesen skrev:

>Jeg kan da i hvert fald huske en episode, hvor Thorkild Tyrring i
>rasende fart bragte den nye Beaujolais Nouveau til Koebenhavn med
>lejet politieskorte.

Ja, men den eskorte fik en næse bagefter.

--
Bertel

Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-03-03 19:52

Bertel Lund Hansen skrev Søndag den 16. marts 2003 17:37 i dk.videnskab.jura:

> Ja, men den eskorte fik en næse bagefter.

Ja, der har de en noget mere fornuftig holdning sydpå, end de har herhjemme.
Har selv fået politieskorte i Tyskland da jeg skulle hjem med Gladsaxe
Pigegarde efter de havde deltaget i noget garderkonkurance i en flække nord
for Husum.
Omend der er stor forskæld på en sådan eskorte, og så de honør/sikkerheds
eskorter vi ser herhjemme. (det har jeg også prøvet)

Og tro nu ikke at jeg synes at det var OK med netop dengang Thorkild Tyrring
køret en sølle vin, med eskorte.

Ivar Madsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-03-03 21:01

Ivar Madsen <øæå@milli.dk> skrev:

> [...]
> hjem med Gladsaxe Pigegarde efter de havde deltaget i noget
> garderkonkurance i en flække nord for Husum.

Hvad skulle formålet med en politieskorte være?

Fra : Arne Feldborg

Dato : 16-03-03 12:35

"Ryan Hansen [2600]" <detailNOSPAM@detail.dk> skrev Sat, 15 Mar 2003
14:36:26 +0100

> [...]
>hastigheden blot bemærket at de selv måtte op i det tempo- og nu er det jo

Erfaringsmæssigt bevirker brugen af udrykningshorn og ditto blink i den
situation blot at den forankørende sætter farten endnu længere op, og
dermed skaber endnu større risiko for en alvorlig ulykke.

Og det er vel dybest set også netop det der er dit 'problem' - at du
ikke blev advaret så du kunne forsøge at slippe væk.?

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Ryan Hansen [2600]

Dato : 16-03-03 14:31

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse

> Og det er vel dybest set også netop det der er dit 'problem' - at du
> ikke blev advaret så du kunne forsøge at slippe væk.?

Har dybest set ikke noget problem med at de gjorde som de gjorde, men var
bare interesseret i reglerne på området andet var der såmænd ikke i det...
og er da også helt indforstået med at de ikke advarer folk før de måler en
evt. fartsynder.

Fra : Ryan Hansen [2600]

Dato : 16-03-03 14:32

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse

> Og det er vel dybest set også netop det der er dit 'problem' - at du
> ikke blev advaret så du kunne forsøge at slippe væk.?

Og kunne i øvrigt aldrig drømme om at stikke af fra ordensmagten... det
ville jo være at skyde sig selv i foden

Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-03-03 19:34

Ryan Hansen [2600] skrev Søndag den 16. marts 2003 14:32 i dk.videnskab.jura:

> Og kunne i øvrigt aldrig drømme om at stikke af fra ordensmagten... det
> ville jo være at skyde sig selv i foden

Du vil måske ikke forsøge at stikke af fra politiet, men det er en kendt sag
at det gør mange.

Ivar Madsen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 15-03-03 16:16

Ryan Hansen [2600] skrev Lørdag den 15. marts 2003 12:14 i dk.videnskab.jura:

> det var på Hveen
> Boulevard i Taastrup hvor 60km/t er max

Øhe hvor på Hveen Boulevard er max kun 60?

Ivar Madsen

Fra : Nyk M Unlock

Dato : 15-03-03 21:45

Politi,et må aldrig køre stærkerer end loven foreskriver de alm fart grænser

med mindrer end de køre under udrykning

ud rykning skal ikke altid gøres med blink eller horn alt efter situationen

det vil siges at politiet må ikke køre 150 km,t på motorvejen og jeg kører
bagved og så stoppe mig for at køre for stærkt

da de ikke har kørt for stærkt med tanke på en uopsættelig hastigheds
overskridelse til følge.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-03-03 23:16

"Nyk M Unlock" <korelerer@mail.tele.dk> skrev:

> [...]
> fart grænser
>
> med mindrer end de køre under udrykning
>
> ud rykning skal ikke altid gøres med blink eller horn alt efter

Kl. 12.28 skrev Reino et indlæg med en henvisning til bekendtgørelse om
udrykninsgkørsel <news:W5Eca.41$U67.31@news.get2net.dk>.
Bekendtgørelsen er ikke helt enig med det du siger ovenfor.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-03-03 13:06

Morten Bjergstrøm skrev Lørdag den 15. marts 2003 23:15 i dk.videnskab.jura:

> Kl. 12.28 skrev Reino et indlæg med en henvisning til bekendtgørelse om
> udrykninsgkørsel <news:W5Eca.41$U67.31@news.get2net.dk>.
> Bekendtgørelsen er ikke helt enig med det du siger ovenfor.

Hvori ser du en forskæld på det der står i bekendtgørelsen citeret i det
referede indlæg, og så det ovenstående?

Ivar Madsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-03-03 13:11

Ivar Madsen <øæå@milli.dk> skrev:

> Hvori ser du en forskæld på det der står i bekendtgørelsen citeret
> i det referede indlæg, og så det ovenstående?

Ingenting andet end, at jeg åbenbart ikke var vågen nok, da jeg skrev
mit svar og overså et "ikke".

Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-03-03 13:22

Morten Bjergstrøm skrev Søndag den 16. marts 2003 13:10 i dk.videnskab.jura:

> Ingenting andet end, at jeg åbenbart ikke var vågen nok, da jeg skrev
> mit svar og overså et "ikke".

OK, det er dig så tilgivet, ligesom alt det andet,,,

Ivar Madsen

Fra : Palle Svendsen \(Web~

Dato : 16-03-03 00:46

"Nyk M Unlock" <korelerer@mail.tele.dk> skrev>

Politi,et må aldrig køre stærkerer end loven foreskriver de alm fart grænser

Fra en ansat i politiet fik jeg afvide, at de godt måtte. Eks. hvis de skal
hen til røveri m.m. hvor de pågældende personer ikke skal høre de er på vej
med blink og horn.

Ikke noget jeg kan dok. bare hørt.

Mvh.
Palle Svendsen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-03-03 01:09

Palle Svendsen (Web-Sale.dk) wrote:
> Fra en ansat i politiet fik jeg afvide, at de godt måtte. Eks. hvis de skal
> hen til røveri m.m. hvor de pågældende personer ikke skal høre de er på vej
> med blink og horn.

Jeg vil stadig gerne vide om de må køre med udrykning, og samtidlig
ryge samt snakke i mobiltelefon uden håndfri og køre over for rødt i
myldretiden.

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Nyk M Unlock

Dato : 16-03-03 12:15

> Jeg vil stadig gerne vide om de må køre med udrykning, og samtidlig
> ryge samt snakke i mobiltelefon uden håndfri og køre over for rødt i
> myldretiden.

*** Ja det må de rent faktisk hvis det er nødvendigt for situationen men
selvflg under ansvar***

***under udrykning må man gerne overtræde færdselsloven hvis det er
nødvendigt.. ***

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-03-03 01:27

Nyk M Unlock wrote:
> *** Ja det må de rent faktisk hvis det er nødvendigt for situationen men
> selvflg under ansvar***
> ***under udrykning må man gerne overtræde færdselsloven hvis det er
> nødvendigt.. ***

Kan en smøg mon virkelig være så nødvendig ... :)

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Nyk M Unlock

Dato : 16-03-03 12:12

"Palle Svendsen (Web-Sale.dk)" <ps@FJERNDETTEweb-sale.dk> skrev i en
meddelelse news:3e73bb4c$0$172$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
skal
> hen til røveri m.m. hvor de pågældende personer ikke skal høre de er på

** Bemærk jeg skrev også her at udrykning ikke nødvendigvis krævede horn og
blink
**men en sådan skal altid fremgå af døgnrapporten lige som hvis dig eller
mig køre udrykning

Fra : Ryan Hansen [2600]

Dato : 16-03-03 14:37

"Palle Svendsen (Web-Sale.dk)"

> [...]
skal
> hen til røveri m.m. hvor de pågældende personer ikke skal høre de er på

Hvordan kan en evt. bankrøver høre de blå blink eller de blinkende forlygter
?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-03-03 19:24

Ryan Hansen [2600] skrev Søndag den 16. marts 2003 14:37 i dk.videnskab.jura:

> Hvordan kan en evt. bankrøver høre de blå blink eller de blinkende forlygter
> ?

Det kan man ikke, men altefter tid på døgnet, og de lokale forhold, så kan de
ses meget langt væk.

Ivar Madsen