Sporarbejde
Fra : Majbritt Sørensen

Dato : 15-03-03 09:33

Hej NG
Er der nogle her der kan hjælp mig ????
Jeg har en rott på 21/2 år som har gået spor som en drøm,
men fra den ene dag til den anden var det som om han tabte interessen for
det,
han starter fint op men slår så pludselig fra og går sin egene veje.
hvad kan jeg gøre?

Jeg er gået tilbage til korte spor med kattemad på.
Jeg prøver at opmuntre han ( rose ham )
Genstandene der er på sporet er noget med guf i og
noget han er glad for dem samler han fint op.

kom med nogle gode råd.

Maj

Fra : R. Ilsøe

Dato : 15-03-03 12:56

> [...]
> det,
> han starter fint op men slår så pludselig fra og går sin egene veje.

Kan det være han mangler udfordring? At det simpelthen er for nemt for ham
og så gidder han ikke...? Han kan jo sagtens finde ud af det, så der er IMO
ikke nogen grund til at gå ned... Det kan også være du skal skifte sted af
og til så du ikke øver spor samme sted hver gang...?

Spor er desværre ikke min stærke siden, men min erfaring er at hunden mister
interesse for en øvelse hvis den bliver for nem for den.

Rinnie

Fra : Majbritt Sørensen

Dato : 15-03-03 17:33

> Kan det være han mangler udfordring? At det simpelthen er for nemt for ham
> og så gidder han ikke

Hej
Jeg har selv været lidt inde på at det måske er lidt for kedligt for ham,
for går han et fremmet spor går det rimeligt.>

Maj

Fra : Claus

Dato : 15-03-03 17:40

"Majbritt Sørensen" <majbritt.sørensen(remove-me)@tiscali.dk> skrev i en
meddelelse news:%DIca.127511$Hl6.11450005@news010.worldonline.dk...

> Jeg har selv været lidt inde på at det måske er lidt for kedligt for ham,
> for går han et fremmet spor går det rimeligt.>

Hvad program træner du ?

Claus

Fra : Majbritt Sørensen

Dato : 15-03-03 18:42

"> Hvad program træner du ?

Jeg træner PH

Maj

Fra : Per, Odense

Dato : 15-03-03 13:06

I iUBca.127315$Hl6.11396953@news010.worldonline.dk , skrev Majbritt
Sørensen <majbritt.sørensen(remove-me)@tiscali.dk> , bl.a. :
> [...]
> Jeg prøver at opmuntre han ( rose ham )
> Genstandene der er på sporet er noget med guf i og
> noget han er glad for dem samler han fint op.

Hej
Jeg har ikke den store erfaring med sporarbejde, men du har ret i at det er
et godt råd at gå tilbage til noget lettere hvis man er gået for hurtig frem
i træningen.
Jeg kom bare til at tænke på om det ikke var det der er problemet. Måske er
det for let/kedeligt? Ellers ville jeg nok kigge på om der er noget nyt der
forstyrrer ham, måske en løbsk tæve i nabolaget
--
Per, Odense
Ved svar fjern *** fra adressen

Fra : Is

Dato : 15-03-03 18:01

> [...]
> Jeg prøver at opmuntre han ( rose ham )
> Genstandene der er på sporet er noget med guf i og
> noget han er glad for dem samler han fint op.

---

Hvis det har gået så godt som du beskriver ? har du så husket at belønne det
???

afslutningen skal altid ha været sjov !! har du leget med gendstandene, både
dem på sporet, og især den ved enden af sporet ?? sæt ikke linen på hunden
straks efter sporet, ha det sjovt med den , kast det den lige har fundet
lidt væk, og lad den straks hente det igen !!

Har du trænet så meget at der bare "er formeget", så hold en pause på 2-3
uger !

Mad på spor !!! det er kun på de aller første spor du skal bruge det, brug
istedet noget af hundes legetøj ! noget han er meget glad for !

Men er det så langt ude at du må prøve med mad igen !!! så sørg for at du
har en sulten hund, gør hunden fast ved sporets start, og vis ham så at nu
er det hans mad du går ud af sporet med !!

Håber det lykkes for dig og din hund - der er ikke noget der er sjovere end
søgearbejde !!

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Majbritt Sørensen

Dato : 15-03-03 18:58

> Hvis det har gået så godt som du beskriver ? Ja jeg har rost ham smider
hans
bold som han elsker over aldt på jorden.

> Har du trænet så meget at der bare "er formeget",
Vi går spor 1 gang om ugen på forskellige marker ( græs , stubmarker, ny
sået marker )
vi har holdt en pause på godt 2 mdr. af andre årsager.

Maj

Fra : Is

Dato : 15-03-03 22:28

> [...]
> sået marker )
> vi har holdt en pause på godt 2 mdr. af andre årsager.

---
Hmm - ha ka vi så finde på ?

Han har vel ikke haft en meget "negativ" hændelse på et spor ??

Hvilken hastighed går du sporet ?? han har jo nok let ved at finde sporet
efter havd du skriver - prøv at følge efter hunden uanset hvilket tempo
hunden har -- men KUN når han er på sporet eller du fornemmer at han følger
"lugten" af sporet !!
Går det stærkt - må du senere prøve at sænke hastigheden - er han slet ikke
på sporet, må du være meget tålmodig, så stille til han er der - så ros og
følg efter !!

Jeg har set hunde der ikke gad at lave noget på sporet før det foregik i et
ret højt tempo -- men det kostede nogle "knæk" !! derfor ned i tempo hvis
muligt.

Hvad med andet søgearbejde ?? feltsøg f. eks.

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Kimmi

Dato : 16-03-03 00:45

Majbritt Sørensen <majbritt.sørensen(remove-me)@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> sået marker )
> vi har holdt en pause på godt 2 mdr. af andre årsager.

Hej Maj.
En gang om ugen er bestemt ikke for meget IMO.Gå tilbage tilbage til den
fundamentale træning, læs Is indlæg!!!!!.Eller du kan prøve at træne på
genstande,men uden for sporet.Her er hvad jeg gør:::: 5 eller der omkring
brille hylster med indlagt mad,find et spor område du normalt ikke
bruger.Jeg har hunden på plads,går nu 5-6 skridt,smider så genstanden bag
mig, så den lander omkring hvor jeg startede,vender om og giver kommandoen
søg.Når hunden finder genstanden,dækker jeg hunden af ved genstanden, den
får nu belønningen.Jeg bruger denne metode til at indlære genstande på spor,
alså med en hund der ikke har nogen problemer!!!Men jeg har også brugt
metoden til hunde der har haft problemer,tilsvarende til dem du
omtaler,måske bør du undlade afdækelsen og lave lidt om på tingene,brug
fantasien!
Måske bør man også undersøge at hunden ikke har nogen fysiske lidelser, så
som øre,næse og hals problemer.
Cya
Kimmi

Fra : Claus

Dato : 16-03-03 08:16

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse1@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har en sulten hund, gør hunden fast ved sporets start, og vis ham så at nu
> er det hans mad du går ud af sporet med !!

Hej.
Hvad program træner du og hvorfor mener du at det kun er i starten der skal
være mad på sporet.?

Claus

Fra : Is

Dato : 16-03-03 14:47

> Hvad program træner du og hvorfor mener du at det kun er i starten der
skal
> være mad på sporet.?
---
Jeg træner DcH lydighed eller hvad du vil kalde det ! DcH spor !! ( så
undskyld hvis jeg har vildledt en PH hund !)

Det er kun i starten, for lige af lære hunden, at ved at følge sporet kommer
den til noget godt !!! men når det så er lært, er den vel ikke meningen at
sporet skal gås for at blive "bespist" ??? den skal vel lære at finde ting
der er lagt ud, eller måske tabt ! hvis den kun går for at få noget at
spise, er den da lige glad med hvad der ellers ligger ???
så derfor , kun de første spor med mad på !!

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Claus

Dato : 16-03-03 15:25

> ---
> Jeg træner DcH lydighed eller hvad du vil kalde det ! DcH spor !! ( så
> undskyld hvis jeg har vildledt en PH hund !)

Det er altid rart at vide erfarings grundlaget for gode råd, det der kan
være et godt råd i et program kan være dårligt i et andet.

> [...]
> spise, er den da lige glad med hvad der ellers ligger ???
> så derfor , kun de første spor med mad på !!

I det program jeg træner er genstanden ikke det vigtigste, det er selve
sporsøget, der er mange flere P. i sporsøget.
I PH gør det ikke så meget at hunden støver let på sporet eller søger højt
søg, det vil koste en " formue" i IPO, der for bruger vi tit mad på sporet
men ikke sådan som du måske tror. Ikke noget med madskålen for enden af
sporet , det kan jo animere hunden til atr gå for stærkt.

Så det med mad på sporet er lidt efter hvad program man træner og hvordan
hunden ellers er.

Claus

Gammel PH mand, der træner IPO på sine gamle dage.

Fra : Is

Dato : 16-03-03 19:31

> [...]
> sporet , det kan jo animere hunden til atr gå for stærkt.
>
> Så det med mad på sporet er lidt efter hvad program man træner og hvordan
---
Jeg er af princip imod mad/godbidder som belønning - et stykke legetøj
hunden elsker er jeg tilhænger af !
---

> Claus
>
> Gammel PH mand, der træner IPO på sine gamle dage.
---
Om jeg er gammel DcH mand ved jeg ikke ?? jeg startede med min hund i 91 -
og nu prøver jeg på at hjælpe andre hundeføre ! nye som gamle - jeg skal
være medtræner på et hvalpehold der starter 2 april. og det glæder jeg mig
til !!

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Claus

Dato : 16-03-03 20:53

> Jeg er af princip imod mad/godbidder som belønning - et stykke legetøj
> hunden elsker er jeg tilhænger af !
> ---

Hvorfor ?

Claus

Fra : Is

Dato : 16-03-03 23:02

> Hvorfor ?
---

Jeg synes tit bliver det ikke givet på det rigtige tidspunkt - og bliver der
givet i "rigt" mål som man ser nogle gør, er der et stort spild, som kun er
til at genere andre hunde & fører !!

Nu skriver du jo selv, at du er en "gammel PH mand" , og det gør jo en
forskel, på den måde at du er meget erfaren hundefører. Du ved hvad du har
med at gøre, og ved at belønningen skal komme på det rigtige tidspunkt !

men jeg har flere gange på en kold dag set HF der har trænet , og når de så
synes hunden har gjort det godt, så vanterne af, finde ned i lommen efter en
godbid, og så værsgo!!! jeg synes ikke det dur !

Jeg mener også det er fordel når belønningen er i form af et stykke legetøj
el bold , så har du en lille pause på måske 10 sek til 1 min. hvor du leger
med din hund, det tror jeg gir mere end en godbid !! i det heletaget ting
man kan lære sin hund med lege er en god måde at lære på !

Vi havde i klubben en gang besøg af en tolder med sin narkohund der viste
hvad den kunne , den fik heller ikke godbibber som belønning ! næ den fik en
"dummy" som belønning, og hvor var den dog glad for den !!

Det samme så vi i station2 med Qato, "fra hvalp til våben" de første par
spor var med "mad" på, ellers var det "ting" der blev brugt som belønnnig !!

Jeg vil dog så også lige sige at hunde er jo meget forskellige, ting der er
meget gode på en hund, virker måske slet ikke på en anden !!

Noget siger mig at du er for brug af mad/godbidder som belønning ??? nu kan
du jo komme med et par af dine argumenter for dette !!

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Claus

Dato : 17-03-03 13:55

> Noget siger mig at du er for brug af mad/godbidder som belønning ??? nu
kan
> du jo komme med et par af dine argumenter for dette !!

I de forskellige programmer hvor der indgår spor er der oxo forskellige
måder at bedømme spor på. en hund der kan få et top resultat i det ene
program vil måske få et mindre godt resultat i et andet..

I IPO skal hunden følge sporet meget nøjagtigt, den må ikke gå det mindste
ud over knækkende og skal søge med et dybt søg.
Det kan man fremelske hvis man lægger en godbid i hvert fodtrin lige fra man
starter med at træne spor, en hund der har lært at søge på den måde vil
altid snuse i hvert enkelt fortrin. Dette betyder hvis det bliver gjort
rigtigt, vil man ha' en hund der søger tilpas langsomt og med dyb næse.

Hvis man sætter madskålen ud for enden af sporet så vil man ofte få en hund
der sjusker på sporet bare for at komme ud og få mad.

Men igen ...det kommer meget an på hvordan man vil ha' sin hund til at søge
og hvad program man træner.

Claus

Fra : Is

Dato : 17-03-03 19:44

> [...]
> altid snuse i hvert enkelt fortrin. Dette betyder hvis det bliver gjort
> rigtigt, vil man ha' en hund der søger tilpas langsomt og med dyb næse.
den med en godbid i HVERT fodtrin !! gir mig stof til eftertanke !!!!
men hvornår holder du så op med at lægge noget i fodtrinnet ?? for hvis du
går til konkurrence formoder jeg der ikke er noget i fodtrinnet, og hvad så
???
hvad bruger du at lægge på sporet ?
hvor lange spor lægger du med godbidder ?

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Claus

Dato : 17-03-03 20:40

> [...]
du
> går til konkurrence formoder jeg der ikke er noget i fodtrinnet, og hvad

Jeg holder faktisk aldrig op men nogle gange på hele sporet andre gange kun
på stykker af sporet, det skal være sådan at hunden undersøger alle fodtrin
hele sporet igennem for at være sikker på om der ligger noget., den dag man
er til prøve er der bare intet men næste gang man træner ligger der noget på
hele sporet igen.

> hvad bruger du at lægge på sporet ?

Noget godt der ikke skal tygges og af passende størelse...dvs. ikke så
stort at det ikke kan sluges og ikke så små at det ikke er besværet værd at
finde det-

> hvor lange spor lægger du med godbidder ?

300-400-500 skridt, det er ikke noget ryggen kan li'

Jeg kan stærkt anbefale en video med en fyr der hedder Gottfreid Dildei ,
der er spor arbejde så håret rejser sig på hovedet af en.

Claus

Fra : Is

Dato : 17-03-03 21:43

> [...]

at
> finde det-

> 300-400-500 skridt, det er ikke noget ryggen kan li'
sådan rent praktisk ! Hvordan bære du dig ad ? går du baglæns ?? hvis du
sådan går krøllet helt sammen for at lægge noget der hvor du lige har løftet
din fod !!!! så kan jeg godt forstå hvis din ryg "brokker sig" bagefter !!!

Nå men det er da noget jeg vil have i tankerne når jeg får min næste hund,
og skal til at lære den at gå spor !!
---

> Jeg kan stærkt anbefale en video med en fyr der hedder Gottfreid Dildei ,
> der er spor arbejde så håret rejser sig på hovedet af en.
---
har du lidt flere oplysninger om det bånd ?? hvor har du det fra ? hvad
heder det ??

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Claus

Dato : 18-03-03 12:48

> [...]
løftet
> din fod !!!! så kan jeg godt forstå hvis din ryg "brokker sig" bagefter
!!!

Det er lige precies derfor at ryggen gør av.

> ---
> har du lidt flere oplysninger om det bånd ?? hvor har du det fra ? hvad
> heder det ??

Det er et bånd jeg har fået gennem nogle trænings venner men hvis du søger
på Google på Gottfreid Dildei , så er der mange hits.

Claus

Fra : Kimmi

Dato : 19-03-03 12:59

Is <detteerminnewsgruppemailadresse1@get2net.dk> wrote in message
> ---Snip---------
> har du lidt flere oplysninger om det bånd ?? hvor har du det fra ? hvad
> [...]
Hej Erik.
Hvis du vild med sporarbejde kan jeg personlig anbefale Gottfreid Dildei.
Jeg har selv spenderet tid og træning sammen med Gottfreid og kan varmt
anbefale de metoder han gør sig brug af, og er brugbare for en hver hund,og
har selv brugt metoderne på mange hunde og de virker!
Så bare frem med gummi støvlerne!!!
Cya
Kimmi

Fra : Is

Dato : 19-03-03 23:13

> [...]
hund,og
> har selv brugt metoderne på mange hunde og de virker!
---
Jeg vil da kigge lidt efter det navn !!

Den hund jeg har nu kan jeg ikke motivere til søge arbejde ! pjat vil nogle
sige!! men jeg kan ikke, det er en genbrugshund, som da jeg fik den bar
tydeligt præg af den var mere van til ris end ros, og den var mere håndsky
end den var til leg, var der den mindste mistanke om at der var "ris i
luften" når vi kom hej fra arbejde, kom den mig ikke nærmere end 3 meter,
min kone ville hunden altid komme til ! det siger desværre mig et eller
andet !!! (nu er hun MEGET tryg ved mig) nå men det er en anden historie !!

men min næste hvalp !!!! når den tid kommer, vil jeg arbejde meget med
søgearbejde, jeg synes det er noget af det sjoveste !!

Jeg går nu næsten altid i træsko (dem med PU bund) det skal være meget vådt
før jeg tager gummistøvlerne på !!

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Kimmi

Dato : 20-03-03 15:29

> [...]
> søgearbejde, jeg synes det er noget af det sjoveste !!
>
> Jeg går nu næsten altid i træsko (dem med PU bund) det skal være meget

Hej Erik
Ja! det gør jo altid ondt at høre om mishandled hunde,men det glæder mig at
høre at det nu går bedre med hende.
> Den hund jeg har nu kan jeg ikke motivere til søge arbejde ! pjat vil
nogle
> sige!! men jeg kan ikke, det er en genbrugshund, ----------
Det har vel nok noget at gøre med hvordan hunden var blevet behandlet før du
fik hende, alså at hun ikke var legesyg.I nogle af dine indlæg forekommer
det mig at du bruger leg som motivation for sporarbejde, måske er denne
motivation en hæmmelse for hende.Jeg mener ikke at man nødvendigvis behøver
at motivere en hund til at følge et spor,det kan den godt selv finde
ud af.Enhver hund kan følge et spor det har moder natur sørget for.Det er
kun
spørgsmålet om at trykke på de rigtige knapper.Hvis din hund stadigvæk er i
live så må det vel være fordi du giver hende mad, hvis hunden kan spise
mad,kan den også gå spor---------!!
> [...]
> søgearbejde, jeg synes det er noget af det sjoveste !!
>
> Jeg går nu næsten altid i træsko (dem med PU bund) det skal være meget
Ingen grund til at vente,hvorfor ikke få det sjovt NU!
Nej! Erik... Gummistøvler er til at stikke de røde pølser ned i, så dine
lommer ikke bliver fedtede!
)))))
Cya
Kimmi

Fra : Is

Dato : 20-03-03 20:56

> [...]
> spørgsmålet om at trykke på de rigtige knapper.Hvis din hund stadigvæk er
> live så må det vel være fordi du giver hende mad, hvis hunden kan spise
---
de rigtige knapper ! det var jo også derfor jeg skrev at jeg ikke kunne...

Jeg vil sige, jeg har ikke kunnet rette på 9 år, hvad andre har ødelagt på
9 måneder ! ( så gammel var hun da jeg fik hende)

Jeg synes det er underligt, men jeg mener ikke hun forstår andre hundes
måneder gammel hvalp der lå med alle fire i vejret !!!

Alt levende der bevæger sig er bytte, ikke mennesker, men fugle ,katte,
pindsvin - og det er ikke for sjov !!! derfor er det ikke blevet til meget
træning, ud over de øvelse der gøres tæt ved mig -(der kan jeg forhindre at
hun bider de hunde der kommer tæt på) jeg vil ikke tage den risiko at hun
bider en anden hund på træningspladsen

Jo mad på spor kan hun klare, hvis de ligger tæt nok, når de ikke er der !
hvorfor så gå der ??? så får hunden lige så meget ud af bare at sprede en
håndfuld i haven !!

Alt det lyde måske lidt trist, men der sker stadig fremskridt --- jeg skal
måske lige sige at jeg indtil for 9 månder siden havde en anden hund også,
som jeg fik da han var 10 uger, dejlig blanding lab/schæfer, som nåede at
blive 12 år - han elskede søgearbejde, spor, felt, i det hele tage hvad jeg
kunne finde på af opgaver, og så var han til leg, hvad han ikke ville gøre
for en bold ! Nå nu er VI måske ved at komme af sporet!!! Men jeg
savner ham stadig

---
> Nej! Erik... Gummistøvler er til at stikke de røde pølser ned i, så dine
> lommer ikke bliver fedtede!
---
Det havde jet ikke regnet ud

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Kimmi

Dato : 16-03-03 22:41

Claus <Mito.nospam@adslhome.dk> wrote in message
Snip..................> Gammel PH mand, der træner IPO på sine gamle dage.

Hej Claus.
LOL... Ja nu kan jeg så ikke dy mig!! som man jo siger med alderdommen
bliver man klogerer og mere fornuftig!))
Yours in the sport
Kimmi

Fra : Kimmi

Dato : 17-03-03 00:53

Claus <Mito.nospam@adslhome.dk> wrote in message
Snip.........

> I det program jeg træner er genstanden ikke det vigtigste, det er selve
> sporsøget, der er mange flere P. i sporsøget.
Hej Claus
Her er jeg så lidt uenig med dig, genstandene mener jeg er meget
vigtige.Genstandene er jo 20 points i både SchH1-3 IPO1-3 FH1-2 ud af 100
points.Hvis du laver et perfekt spor med 0 fører fejl, og uden genstande, ja
så har du 80 points hvilken giver dig klassifceringen ("G") jammen Claus
vores sport er jo en konkurrence sport og et ("G") kommer vi vel nok ikke
langt med hvad det angår, selvom vi nok består prøven på 70 points,det
vinder man nok ikke et mesterskab på.Men ok! det er så måske heller ikke for
alle.Det at man bare deltager og har sjovt med hunden og en selv, synes jeg
er mægtig godt.For det er nok den eneste sport der findes hvor man giver
hunden lov til at udfolde sig og bruge alle dens medfødte instinkter og
drifter.Og det er jo vigtig for hunden og dens kvalitet i livet.
Cya
Kimmi

Fra : Claus

Dato : 17-03-03 14:07

"Kimmi" <Denaus@bigpond.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> hunden lov til at udfolde sig og bruge alle dens medfødte instinkter og
> drifter.Og det er jo vigtig for hunden og dens kvalitet i livet.

Jeg vil give dig ret i , at hvis du vil vinde skal alt være i orden men der
er nu flest point i sporet, 80 p. på sporet 20 p. på genstanden Så jeg vil
hellerer ha' Fortrinlig på sporet og SG på genstanden end omvendt.

Min påstand var , i PH går man mere op i G. end i IPO, jeg har set hunde der
næsten har ronderet sporet i PH men fordi de fik G. så fik de P. nok til at
bestå..den ville aldrig gå i IPO, I IPOhar min kone faktisk prøvet at få 80
p. på sporet og hun fandt ikke en G.

Men igen hvis du vil vinde så skal det bare være iorden.

Claus

Fra : Kimmi

Dato : 19-03-03 12:41

> [...]
80
> p. på sporet og hun fandt ikke en G.
>
> Men igen hvis du vil vinde så skal det bare være iorden.

Hej Claus
Jeg er sikker på at vi er enige! men jeg ser det jo blot fra en anden
vinkel måske også fordi min træning er tilrettelagt måske anderledes end din
træning så derved bliver genstandene en vigtig del af min træning.Ja hvis
din kone kunne lave 80p uden genstande så er det super flot,og uden tvivl
hun kunne havde haft 99-100p hvis hunden havde fundet genstandene.Så prøv nu
og spørge hende om hvor vidt hun mener om gentandene er vigtige! Men ok
Claus vi er dog enige hvad angår sporarbejde og points fordelingen.
Cya
Kimmi