Pastasovs uden tomat
Fra : Nette

Dato : 15-03-03 01:10

Hej gruppe.

Inspireret af en tråd i dk.kultur.mad+drikke, ville jeg høre herinde om der
overhovedet findes nogle pastasaucer uden kød, tomat og fløde?

Jeg er simpelthen løbet tør for ideer

Nette

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-03-03 09:04

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> writes:

> Inspireret af en tråd i dk.kultur.mad+drikke, ville jeg høre herinde om der
> overhovedet findes nogle pastasaucer uden kød, tomat og fløde?

Tag en af dem med fløde i og erstat det med mælk. Men du er nok nød
til at præcisere, hvorfor du ikke vil have kød, tomat og fløde i din
sovs, før det er til at sige noget om.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.biersted.com, billig overnatning i Nordjylland

Fra : Nette

Dato : 15-03-03 16:07

<news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse news:ur899gins.fsf@trinekc.dk...
> "Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> writes:
> Tag en af dem med fløde i og erstat det med mælk. Men du er nok nød
> til at præcisere, hvorfor du ikke vil have kød, tomat og fløde i din
> sovs, før det er til at sige noget om.

De pastasaucer jeg kender, foruden den med flåede tomater, indeholder alle
sammen fløde. Flødens job er bl.a. at legere saucen.Det gør mælken ikke. Så
skal der tilsættes en meljævning/maizenajævning, som jeg synes afgiver for
meget smag, og får det til at virke som en sauce lavet i et storkøkken. Jeg
har prøvet med den fedtfattige creme fraiche, men den får saucen til at
skille.
Jeg har lidt svært ved at se, hvordan det at jeg ikke havde skrevet, hvorfor
jeg ikke ønsker nogle af disse ting, kan være afgørende for om folk har
noget nyt og spændende for mig, liggende? Men her kommer de da :

Kød: vegetar
tomat: er det eneste jeg har lavet med ind til videre, trænger til noget
NYT,
fløde: Ganske enkelt fordi det feder.

Nette

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-03-03 16:11

> [...]

> har prøvet med den fedtfattige creme fraiche, men den får saucen til at

Nu betyder det ikke så meget for mig, om sovsen skiller, når det bare
er min mand og jeg der skal spise det. Det er derfor jeg altid bruger
halvt vand og halvt kaffefløde eller mælk hvis vi en sjælden gang har
det i køleskabet.

Kan man ikke bare legere sovsen med en æggeblomme? Det er nok også
bare en smagssag, for jeg synes ikke en let maizenajævning kan smages.

> [...]
>
> Kød: vegetar
> tomat: er det eneste jeg har lavet med ind til videre, trænger til noget

Hvis nu det var fordi du ikke kunne tåle mælkeprodukter, nyttede det
jo ikke noget at give ideer til ting med mælk eller kvark eller andet
i den retning.

Men en ide kunne måske være nykogte grønne bønner vendt i halvt
olivenolie og halvt vand med masser af knust hvidløg og evt. et hakket
hårdkogt æg.

Eller bare en blanding af creme fraiche/fromage blanc/kvark og hakket
persille. Det smager godt både koldt og varmt.

Fra : Nette

Dato : 16-03-03 07:15

"Trine Kornum Christiansen" skrev i en meddelelse
> Nu betyder det ikke så meget for mig, om sovsen skiller, når det bare
> er min mand og jeg der skal spise det.

> Det er nok også
> bare en smagssag, for jeg synes ikke en let maizenajævning kan smages.

OK, men sådan er vi jo så forskellige.

> Hvis nu det var fordi du ikke kunne tåle mælkeprodukter, nyttede det
> jo ikke noget at give ideer til ting med mælk eller kvark eller andet
> i den retning.

Nej, men så havde jeg selvfølgelig udelukket alle mælkeprodukter, derfor min
undren.

> Men en ide kunne måske være nykogte grønne bønner vendt i halvt
> olivenolie og halvt vand med masser af knust hvidløg og evt. et hakket
> hårdkogt æg.

Hmm, den med et hårdkogt æg, har jeg aldrig prøvet. den må afprøves en af
dagene. Mange tak.

Nette

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 15-03-03 20:20

Jeg har prøvet med den fedtfattige creme fraiche, men den får saucen til at
> skille.

Hej Nette

Jeg ved Netto sælger en kogefast creme frais, kan ikke lige komme på
navnet - et eller andet med cusine til sidst. Den har jeg anvendt i saucer,
det giver et ret godt resultat.

--
Mette Nylander Sørup
mette@countryfan.dk

Fra : Nette

Dato : 16-03-03 07:17

"Mette Nylander Sørup" skrev i en meddelelse
> Jeg ved Netto sælger en kogefast creme frais, kan ikke lige komme på
> navnet - et eller andet med cusine til sidst. Den har jeg anvendt i
saucer,
> det giver et ret godt resultat.

Hmm det lyder da interessant, en creme fraiche som ikke skiller og som
samtidig er fedtreduceret? Iler til etto på mandag og tjekker det, det ville
da udvide ópskriftsamlingen betydeligt. Mange tak

Nette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-03-03 10:00

Nette wrote:
> [...]
> samtidig er fedtreduceret? Iler til etto på mandag og tjekker det,
> det ville da udvide ópskriftsamlingen betydeligt. Mange tak

den kan også fås i føtex i både 9 og 18% så vidt jeg lige husker..... hedder
Nico Cuisine eller sådan.....
vi bruger den til at lave estragonsauce med.....
en bøtte 9% hældes i en gryde og opvarmes til kogepunktet... en
boullionterning tilsættes (afhængig af kødet som bliver serveret til) og der
fyldes godt med estragon i..... vil man have den lidt mere syrlig/frisk kan
man også putte lidt citronsaft i......
koger lidt efter ønske, den skiller ikke ;)

vi plejer at spise saucen både til en god bøf ( som alternativ til bearnaise
sauce) eller til en kyllingefilet.....

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Asta Nielsen

Dato : 16-03-03 10:39

"Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> skrev i en meddelelse news:r0Xca.128034$Hl6.11518847@news010.worldonline.dk...

> [...]
> koger lidt efter ønske, den skiller ikke ;)
>
> vi plejer at spise saucen både til en god bøf ( som alternativ til bearnaise

Du kunne måske lige lokkes til at lave et indlæg, med opskriften på den sovs *S*?

Mvh.
Asta

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-03-03 12:29

Asta Nielsen wrote:

> Du kunne måske lige lokkes til at lave et indlæg, med opskriften på
> den sovs *S*?

hej Asta.....

der er såmænd ikke så meget andet i opskriften end det jeg har skrevet
her...... det hele kører sådan lidt på slump....
men generelt set bruger vi en halv liters bøtte til 4 personer...... 1-1½
boullionterning (høns eller okse efter kødet til) og lige knapt et halvt
brev estragon (santa maria)..... skal den være mere syrlig/frisk kommer jeg
gerne saft fra en halv citron i...... og naturligvis lidt salt og peber,
hvis det ønskes.....
men det kan smages til efter ønske og lyst..... :)

faktisk smagte jeg den første gang hos en demonstratrice nede i føtex ;)
der havde hun bare spædet sovsen op med kogte kyllingestykker..... jeg tror
faktisk også den vil være lækker på lidt frisk pasta....

men vi har som sagt brugt den som alternativ til bearnaise til oksekød
(hakkebøffer eller tounedos) fordi den har lidt den samme klang, dog er lidt
mere syrlig og frisk i smagen ( også uden den ekstra citron).....

Fra : Nette

Dato : 19-03-03 08:16

"Nette" skrev i en meddelelse

> [...]
ville
> da udvide ópskriftsamlingen betydeligt. Mange tak

Kan lige indskyde, at jeg ved et rent tilfælde fandt samme creme fraiche i
Føtex, hvor jeg ellers aldrig handler. Det koster ikke mere, men smager
nøjagtig som de andre. Noget jeg ikke synes de andre fedtreducerede
cremefraicher gør. ( For slet ikke at tale om den fæle fromage frais/blanc).
Jeg brugte den i går aftes til kold kartoffelsalat, vi kunne slet ikke smage
forandringen. *Fedt*...

Nette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-03-03 22:50

Nette wrote:

> [...]
> fromage frais/blanc). Jeg brugte den i går aftes til kold
> kartoffelsalat, vi kunne slet ikke smage forandringen. *Fedt*...

hej Nette....

tak for tippet.... det skal jeg sørme huske næste gang den står på
kartoffelsalat ;)

Fra : Heidi

Dato : 20-03-03 08:02

Sabina Hertzum wrote:

> hej Nette....
>
> tak for tippet.... det skal jeg sørme huske næste gang den står på
> kartoffelsalat ;)

Men er der ikke noget med at den kogevenlige version indeholder
nogle tilsætningsstoffer og E-numre osv., som de "normale" udgaver
ikke gør? Det var mere hvis man nu gik op i den slags ting...

--
Mvh. Heidi
BEMÆRK: private mails bliver besvaret i gruppen,

Fra : Nette

Dato : 20-03-03 17:27

"Heidi" skrev i en meddelelse
> Men er der ikke noget med at den kogevenlige version indeholder
> nogle tilsætningsstoffer og E-numre osv., som de "normale" udgaver
> ikke gør? Det var mere hvis man nu gik op i den slags ting...

Ingredienser, afskrevet fra Nico´Cuisine:
Pastoriseret fløde ( 8%) fedt, vand, fortykningsmiddel ( E1422),
maltodekstrin, skummetmælkspermeat, mæleproteiner, gelantine,
fortykningsmiddel ( E440), mælkesyrekultur, farvestof ( E160e).

Jeg ved ikke, hvad de andre creme fraisher indeholder, men jeg tror såmænd
ikke det er værre end, hvis man spiser pulver-bernaise, ketchup, vingummi
el. lign.
Men du har da ret, det bør man da nævne.

Nette

Fra : Heidi

Dato : 08-04-03 21:26

Nette wrote:

Undskyld jeg svarer på en halvgammel post, men
har faktisk først set dit svar nu!

> [...]
> maltodekstrin, skummetmælkspermeat, mæleproteiner, gelantine,
> fortykningsmiddel ( E440), mælkesyrekultur, farvestof ( E160e).

Jeg kan godt undre mig over hvad i alverden farvestof laver
i en hvid "creme fraiche".

> Jeg ved ikke, hvad de andre creme fraisher indeholder, men jeg tror
> såmænd ikke det er værre end, hvis man spiser pulver-bernaise,
> ketchup, vingummi el. lign.

Nej det er nok ikke værre end alt det andet man putter i munden,
men umiddelbart plejer der jo ikke at være alle mulige mærkelige
ting i mælkeprodukter.
Men det er lidt ligesom den nye madlavningsfløde, hvor der er
mel i - hvilket folk med glutenallergi måske ikke lige tænker
over...

Fra : Nette

Dato : 09-04-03 08:54

"Heidi" skrev i en meddelelse
> Nette wrote:
>
> Undskyld jeg svarer på en halvgammel post, men
> har faktisk først set dit svar nu!

Jamen det skal du da ikek undskyld,e man kan da gå flere år tilbage og
besvare, heldigvis da

> Jeg kan godt undre mig over hvad i alverden farvestof laver
> i en hvid "creme fraiche".

Jeps, den tænkte jeg også over, men kom til det resultat, at jeg da var glad
for at den i det mindste ikke var klorbleget....

> Men det er lidt ligesom den nye madlavningsfløde, hvor der er
> mel i - hvilket folk med glutenallergi måske ikke lige tænker
> over...

Ja, det er rigtigt, men jeg tror vi er strandet der, hvor det er svært, at
lave nye ting ud af komælk, uden at tilsætte alt muligt.

Nette

Fra : Heidi

Dato : 09-04-03 09:52

Nette wrote:
> "Heidi" skrev i en meddelelse

> Jamen det skal du da ikek undskyld,e man kan da gå flere år tilbage og
> besvare, heldigvis da

Det kan godt være man kan det, men rundt omkring er der ind i mellem
folk der brokker sig, hvis man hiver en tudsegammel tråd frem.

Fra : Nette

Dato : 09-04-03 08:55

"Heidi" skrev i en meddelelse
> Men det er lidt ligesom den nye madlavningsfløde, hvor der er
> mel i - hvilket folk med glutenallergi måske ikke lige tænker
> over...

Tillæg:

Forøvrigt har jeg svært ved at se meningen med den der madlavningsfløde.. Er
der ikke mere fedt i den end der der i det magerste kaffefløde?? Og i så
fald,- hvad er fordelen ved det så???? Det jævner i hvert fald ikke særlig
godt.

Nette

Fra : Heidi

Dato : 09-04-03 09:54

Nette wrote:
> [...]
> magerste kaffefløde?? Og i så fald,- hvad er fordelen ved det så????
> Det jævner i hvert fald ikke særlig godt.

Mon ikke formålet er at man skal kunne tilsætte fløde med lavere
fedtprocent end piskefløde, i en varm ret? Kaffefløde 9% bevarer
i hvert fald ikke konsistensen hvis den bliver kogt.
Om madlavningsfløden skiller ved jeg ikke? Men det burde jo
være det, melet forhindrer.

Fra : Nette

Dato : 09-04-03 19:39

"Heidi" skrev i en meddelelse news:b70n2q$9hme0$2@ID-64059.news.dfncis.de...
> Mon ikke formålet er at man skal kunne tilsætte fløde med lavere
> fedtprocent end piskefløde, i en varm ret?

Jo, men der har man jo netop kaffefløden.

>Kaffefløde 9% bevarer
> i hvert fald ikke konsistensen hvis den bliver kogt.

Med mel rystet i kaffefløden legerer den fint her hos mig.

> Om madlavningsfløden skiller ved jeg ikke? Men det burde jo
> være det, melet forhindrer.

Nej, den skiller ikke, men legerer heller ikke, og det er derfor jeg har
svært ved at se fordelen, for den indeholder da mere fedt end kaffefløden.
Eller tager jeg fejl?

Nette

Fra : Padmé

Dato : 16-03-03 09:26

"Mette Nylander Sørup" <mette@countryfan.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg ved Netto sælger en kogefast creme frais, kan ikke lige komme på
> navnet - et eller andet med cusine til sidst.

Er det ikke den der hedder nico cuisine?

Padmé

Fra : Frederiksen

Dato : 16-03-03 17:27

> De pastasaucer jeg kender, foruden den med flåede tomater, indeholder alle
> sammen fløde. Flødens job er bl.a. at legere saucen.Det gør mælken ikke.

Jeg jævner kødsovs med havregryn i stedet for mel/maizena, men det kræver
lidt flere krydderier.

Men generelt er det en dårlig idé at ændre en grundopskrift med kød, tomat
og fløde på alle punkter. Her skal der nytænkning til, og udgangspunktet
skal måske mere være en bestemt grøntsag, som man så bygger videre på

Mvh Maria

Fra : Grethe Alsing Peders~

Dato : 15-03-03 19:23

Hej

Hvad med at prøve at lave en hvidløgssovs til dine pastaretter? Du får
opskriften her:

12 fed hvidløg( ca. 50 gram)
100 gram hvide champignoner
2½ dl mælk
1 terning okse eller hønsekødsboullion
evt. ekstra champogniner som fyld.

Pil hvidløgsfeddene, skær dem igennem og læg dem i en gryde med ca. ½ liter
vand.Lad vandet koge op og hæld det fra.
Kom mælk, champignoner, hvidløg og boullionterning i en rustfri gryde ( af
hensyn til farven), og lad det snurre ved svag varme i ca. 20 minutter under
låg. Blend sovsen og varm den igennem inden servering.
Tilsæt evt. tynde skiver af 3-4 champignoner, når sovsen varmes igennem.

Kilde: Let sovsen, Jensen udgivet af Levnedsmiddelstyrelsen.

Fra : Nette

Dato : 16-03-03 07:18

"Grethe Alsing Pedersen" skrev i en meddelelse

> Hvad med at prøve at lave en hvidløgssovs til dine pastaretter? Du får
> opskriften her:

Hej Grethe.
Mange tak, det var præcist den slags ideer jeg ledte efter.

Nette

Fra : Frederiksen

Dato : 16-03-03 17:28

> Hej Grethe.
> Mange tak, det var præcist den slags ideer jeg ledte efter.

Hvordan kan du spise boullion-terninger med oksekød, når du er vegetar?

Mvh Maria

Fra : Nette

Dato : 17-03-03 08:10

"Frederiksen" skrev i en meddelelse
> Hvordan kan du spise boullion-terninger med oksekød, når du er vegetar?

Hej Maria.

Nu er jeg så kendt i et køkken, at jeg ikke behøver følge en opskrift
slavisk og derfor godt kan finde ud af at erstatte en oksekødsboullion med
en grøntsagsboullion, sådan min vegetariske familie ikke får spore af
oksekød i deres mad.
Undskyld, jeg ikke lige uddybede det i mit svar til Grethe.

Nette