Riffelprøven
Fra : Bo Havmand

Dato : 14-03-03 22:13

Hey NG.

Da det efterhånden er 1 år siden jeg tog jagttegn, overvejerer jeg MEGET
kraftigt at anskaffe mig en jagtriffel...
men he kommer mit spørgsmål så: er der noget om at, hvis man tager
riffelprøve inden der er gået 2 år, fra man har bestået jagtprøven, ikke
skal op til nogen skriftlig prøve...

Med Venlig Hilsen
Bo M. Havmand

Ps. God WeekEnd...

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 14-03-03 23:17

"Bo Havmand" <bo86@ofir.dk> wrote in
news:520d608a6729d9a78ef4e2b924274e9e.75303@mygate.mailgate.org in
dk.fritid.jagt:

> [...]
> men he kommer mit spørgsmål så: er der noget om at, hvis man tager
> riffelprøve inden der er gået 2 år, fra man har bestået jagtprøven, ikke

Mig bekendt, uden at have checket det, er riffelprøven en ren skydeteknisk
prøve, der skal vise at du kan håndtere en riffel, og den er helt uafhængig
af jagttegnsprøven, der også indeholder teori omkring riffel og jagt med
riffel.

--
Søren Hjelholt

"Døm din succes ud fra, hvad du har opgivet for at opnå den" - Dalai Lama

Ps. Fjern _nospam_ fra min mailadresse, hvis du vil sende en e-mail til mig.

Fra : Søren Andresen

Dato : 15-03-03 09:11

Riffelprøven er kun en skyde- og betjeningsprøve
Mvh
Søren A

Fra : Per Jensen

Dato : 15-03-03 17:52

Nedenstående er fuldstændig korrekt.

Store Per (riffelinstruktør).

Fra : Michael Frandsen

Dato : 15-03-03 20:40

prøver består i at du på 5 minutter skal afgive 6 skud til en skive på ca 20
cm i diameter på 100 meters afstand.
så der er kun en ting at sige, kom ud og øv dig, og husk at bundstykket skal
være i lommen når du går til og fra prøven og husk også at kikke i løbet
inden du skyder. det er disse ting de fleste dumper på
knæk og bræk
michael
p.s. jeg bestod selv riffelprøven sidste år, og der var en del som dumpede
på dumme fejl. og 5 mnutter er rigeligt til 6 skud

Fra : Bo Havmand

Dato : 16-03-03 07:51

MAnge tak for jeres svar

Så er der jo ingen fare...
Skyder med salonriffel på 75 meter på en 10 cm. skive,
så det med at ramme tror jeg ikke bliver noget problem...
- dog skal jeg naturligvis være dus med min riffel..

Med Venlig Hilsen
Bo M. Havmand

Fra : Poul Jacobsen

Dato : 16-03-03 08:43

Hej Bo, Det lyder godt det med 10 cm skive på 75 meter. Nu er jeg selv
skydeinstruktør og jeg har set skytter til træning der kunne skyde 6 skud
inden for 10 cm på 100m til træning, men til prøven kunne de ikke ramme
skiven pga. af nerver.
Jeg ved ikke hvad der sker inden i os men jeg havde selv lidt af det da jeg
gik til prøven. man kan godt være en god skytte på jagt men dårlig til
tvungne prøver.
Du kan se på Danmarks jægerforbund hjemmeside, hvor der er tvungen
riffelprøve og hvem du skal ringe til.

Poul
Aalborg

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 18-03-03 09:41

Da jeg var til riffelprøve så jeg en gruppering på størrelse med en femmer
- det var langt flottere end det jeg kunne præstere! Jeg bestod bare og han
gjore ikke!? Hvad gik galt?

Indskydningen - den var enten på forkert afstand eller med anden ammunition
end det der blev brugt til prøven.

Jeg fortalte efterfølgende svigerfar 100 gange om episoden inden han skulle
til prøve, og at han skulle sørge for at indskyde med rigtig ammo inden han
skulle til prøve (han er en rimelig habil skytte). Det var svært at holde
latteren tilbage da han gik op dumpede. Fin gruppering, men forkert type
ammo! Han havde indskudt med rigtig kugletype - men havde samme kugletype
liggende men i 2 forskellige vægte. Han tog desværre den kasse med som han
ikke havde indskudt.

Jeg tror desværre at der er mange dygtige skytte der på den måde må forlade
riffelprøven uden at have bestået. En lille detalje med stor effekt.

Mvh Steen

Bo Havmand <bo86@ofir.dk> wrote in article

Fra : Mohawk600

Dato : 26-03-03 15:18

Der står at man skal ankomme med åben eller udtaget lås. Det må være i orden
at låsen er åben - eller hvad?

Mvh Carsten

Fra : Michael Frandsen

Dato : 26-03-03 16:40

tag det nu ud og læg det i lommen, overdrivelse fremmer forståelsen og så
glemmer du heller ikke at kikke i løbet før du lader

Fra : M@X

Dato : 26-03-03 17:15

> tag det nu ud og læg det i lommen, overdrivelse fremmer forståelsen og så
> glemmer du heller ikke at kikke i løbet før du lader

Jeg skyder med en forlader, så hvad gør jeg?

M@X

Fra : Poul Jacobsen

Dato : 27-03-03 08:35

Hej Max jeg vil gerne se dig skyde med den forlader inden for den angivne
tid, men prøv i sortkrudt klubben
Tau

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 27-03-03 09:03

Det er korrekt! Det skal være umiddelbart synlig at våbnet er afsikret - på
samme måde som et knækket haglgevær. Fordelen ved at tage låsen ud er at
det er åbenbart for enhver at den ikke kan være ladt. Omvendt kan det være
besværligt at sætte låsen i på visse typer af rifler. Det kan give
anledning til stess og sved på panden inden skydningen er gået igang - og
det er der jo nok ikke behov for

Mit råd vil derfor være at tage låsen ud hvis den aldirig giver problemer
når den skal sættes i. I alle andre tilfælde vil jeg komme med åben lås.

Mvh Steen

Mohawk600 <remove_for_spam_cbb@clipper-group.com> wrote in article
<3e81b690$0$52144$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

Fra : Frans Jensen

Dato : 27-03-03 11:04

On 27 Mar 2003 08:03:02 GMT, "Steen Th. Pedersen"
<steen-p@stofanet.dk> wrote:

>Det er korrekt! Det skal være umiddelbart synlig at våbnet er afsikret

afsikret!! det mente du slet ikke vel

>Fordelen ved at tage låsen ud er at
>det er åbenbart for enhver at den ikke kan være ladt.

især åbenbart for den prøveansvarlige

>Omvendt kan det være
>besværligt at sætte låsen i på visse typer af rifler.

så må man jo øve sig lidt i at betjene sit våben

--
Der findes to ting, som er uendelige: universet og den menneskelige dumhed.
Og når det gælder universet, er jeg endda ikke helt sikker.

- Albert Einstein -