Andet multimedie
bentjuul 3670
optage et webcam?
Fra : Studio Smalbro

Dato : 14-03-03 20:44

Hej
Jeg kunne godt tænke mig at "optage" de billeder der kommer ind via et
webcam og samle dem til en lille mpg-film. Det er turistwebcam på:
http://www.cg66.fr/Webcam/WEB-Collioure/web-collioure2.htm

Men hvordan gør man sådan noget og kan det i det hele taget lade sig gøre?
Jeg ville jo helst om det kunne automatiseres på en eller anden vis.

Kh
Bjørn

Fra : Edmund

Dato : 15-03-03 11:23

Studio Smalbro wrote:
> [...]
>
> Men hvordan gør man sådan noget og kan det i det hele taget lade sig
> gøre? Jeg ville jo helst om det kunne automatiseres på en eller anden

Det kan du gøre med et Screen Capture program
F.eks Windows Media Encoder
http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/download/default.asp

Dette klip er lavet med Encoder 9 som kun er til Win2000 og XP
http://home20.inet.tele.dk/edworks/cam.wmv

Screen capture i Windows Media Encoder bruger som standard et
screencapture codec og det er noget skod.

Når man har valgt hvorfra den skal optage og hvor det skal gemmes,
kommer der en dialogbox hvor man skal fjerne krydset i "Begin capturing
screens when i click finish"

Så går man ind under properties / compression / edit
og vælger windows media video 9 i stedet for
windows media video 9 Screen

Hvis du vil lave det om til mpeg så omdøb wmv filen til asf og konverter
den med www.tmpgenc.net

--
Mvh Edmund

Fra : Edmund

Dato : 15-03-03 12:42

Studio Smalbro wrote:
> [...]
>
> Men hvordan gør man sådan noget og kan det i det hele taget lade sig
> gøre? Jeg ville jo helst om det kunne automatiseres på en eller anden

CamStudio er meget(Mega meget) nemmere en Media encoder
http://www.atomixbuttons.com/vsc/index1.html

Man skal bruge et avi codec

Her har jeg brugt divx 5.02
http://home20.inet.tele.dk/edworks/cam.avi

Når det så er et webcam det drejer sig om, kan man indstille det til kun
at optage f.eks. 4 billeder pr min. Så får man en "rigtig" film ud af
det.

--
Mvh Edmund

Fra : news.worldonline.dk

Dato : 16-03-03 20:49

Hej
Tak for rådene! Det må jeg straks i gang med at afprøve!
Kh
Bjørn