Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gave fra USA
Fra : Morten Nielsen

Dato : 14-03-03 14:19

Jeg har tidligere haft indlæg inde omkring indkøb i USA eller Østen -
og har læst en del omkring emnet, bl.a omkring fortoldning mv.

Er der nogen der ved hvad der sker, hvis man får sendt et G3 (værdi
ca. 500$) som gave fra USA. Kommer der told, skat, oms og moms på, når
det er sendt som gave eller er der et smuthul der ??

vh. Morten

Fra : Martin K. R.

Dato : 14-03-03 14:29

"Morten Nielsen" <mdn@12move.dk> wrote in message
> [...]
> ca. 500$) som gave fra USA. Kommer der told, skat, oms og moms på, når
> det er sendt som gave eller er der et smuthul der ??

Jeg kan kun svare ud fra mine egne oplevelser:

Jeg har ofte fået tilsendt pakker fra USA, hvor afsenderen har markeret dem
som 'gift'. Det er PostDanmark/Toldvæsenet dog bedøvende ligeglad med. ALLE
pakker har været åbnet og gennemrodet. Selv da jeg glemte et gammelt kamera
i USA og fik det eftersendt (i en ganske alm. brun kasse og uden officielle
papirer af nogen art), påstod PostDanmark/Toldvæsenet at det jo måtte være
et antikt kamera jeg havde købt på nettet og nu forsøgte at få ind i landet!

Så hvis du f.eks. får dit kamera tilsendt i originalemballage mv. (uanset om
det er sendt som gave), så skal du i hvert fald have en god forklaring
parat!

Martin K.R.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 14-03-03 15:17

mdn@12move.dk (Morten Nielsen) wrote in

> Er der nogen der ved hvad der sker, hvis man får sendt et G3 (værdi
> ca. 500$) som gave fra USA. Kommer der told, skat, oms og moms på, når
> det er sendt som gave eller er der et smuthul der ??

Det korrekte svar får du ved at ringe til et Toldcenter (www.toldskat.dk).
Sidst jeg gjorde det fik jeg at vide at værdien på en sådan gave ikke måtte
overstige ca. 300 kr.

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP

Fra : michael bennati scho~

Dato : 14-03-03 18:17

> Sidst jeg gjorde det fik jeg at vide at værdien på en sådan gave ikke
> [...]
hvis der ligger en faktura med en brøkdel af prisen af hvad du har betalt,
går de frem efter den....der kan være et hul. Det har jeg i hvert fald
prøvet, da jeg købte en lensmateadapter mm til mit G3
mvh Michael

Fra : Jeppesen

Dato : 14-03-03 19:10

"michael bennati schou" <michaelschou@oncable.dkNOSPAM> skrev i en
meddelelse news:3e720e74$0$42569$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> går de frem efter den....der kan være et hul. Det har jeg i hvert fald
> prøvet, da jeg købte en lensmateadapter mm til mit G3

Men hvordan får du en faktura på en brøkdel af prisen til at være placeret i
kassen ?

Mvh Kim

Fra : michael bennati scho~

Dato : 14-03-03 20:04

> Men hvordan får du en faktura på en brøkdel af prisen til at være placeret
> kassen ?
>
> Mvh Kim

Det gjorde der heller ikke. Toldvæsenet skrev til mig, at der manglede en
faktura. Jeg fik firmaet i USA til at maile mig en, som jeg udskrev og
sendte til toldvæsenet. Og alt gik i orden.
Ret beset kunne fakturaen lige så godt have ligget i kassen fra start.
mvh Michael

Fra : Jeppesen

Dato : 15-03-03 00:06

"michael bennati schou" <michaelschou@oncable.dkNOSPAM> skrev i en
meddelelse news:3e722791$0$42608$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> sendte til toldvæsenet. Og alt gik i orden.
> Ret beset kunne fakturaen lige så godt have ligget i kassen fra start.

Men.... det forklarer jo ikke hvorfor fakturaen kun udgjorde en brøkdel af
prisen ?

Mvh Kim

Fra : Morten

Dato : 15-03-03 08:39

> Men.... det forklarer jo ikke hvorfor fakturaen kun udgjorde en brøkdel af
> prisen ?

Email er da nem at fuske med (ikke fordi jeg opfordrer til ulovligheder, jeg
bekræfter blot en mulighed).

Mvh
Morten

Fra : michael bennati scho~

Dato : 15-03-03 17:31

Mange (små) firmaer der handler internationalt prøver at hjælpe deres kunder
ved at skrive "sample" på pakken for at den lettere slipper igennem tolden.
Kræver toldmyndigheden så dokumentation for prisen, så sender firmaet en
faktura på i mit tilfælde 15% af prisen. Spørg mig ikke hvorfor. Jeg har
ikke bedt om det, men jeg klager da ikke, eftersom toldvæsenet købte den.
Sic.
mvh Michael

Fra : Jeppesen

Dato : 15-03-03 23:15

"michael bennati schou" <michaelschou@oncable.dkNOSPAM> skrev i en
meddelelse news:3e735549$0$42582$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> ikke bedt om det, men jeg klager da ikke, eftersom toldvæsenet købte den.

Vil det sige, at det firma du har handlet med ganske uopfordret har
fremsendt dig en faktura med et fiktivt fakturabeløb - og ydermere har du
fået tolderne til at tage en udskrift af en email som dokumentation ?

Mvh Kim

Fra : michael bennati scho~

Dato : 16-03-03 01:14

> [...]
> fremsendt dig en faktura med et fiktivt fakturabeløb - og ydermere har du
> fået tolderne til at tage en udskrift af en email som dokumentation ?

Fuldstændigt korrekt opfattet.
mvh Michael

Fra : Jeppesen

Dato : 16-03-03 13:05

"michael bennati schou" <michaelschou@oncable.dkNOSPAM> skrev i en
meddelelse news:3e73c1d2$0$42550$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Fuldstændigt korrekt opfattet.
> mvh Michael

Nu har vi jo hørt meget om den ringe moral i amerikanske selskaber gennem
længere tid - men at det står så ringe til er alligevel overraskende. Og
"tolderne" (som formentlig er Postdanmark medarbejdere, som jo varetager
opgaven for så vidt angår pakker fra udlandet) skulle nok sendes på et
kursus ;)

Mvh Kim