berner madvaner
Fra : Bo Christensen

Dato : 14-03-03 11:41

Hejsa derude,
jeg har et spørgsmål vedr. vores nu 6 måneders bernerhvalp,
når hun spiser, så bliver alt slugt, tørfoder, og sågar guleerødder,
hun tygger slet ikke maden, hvilket også ses af afføringen,

mit spørgsmål er, hvordan lærer man sin hun at spise langsommere, og tygge
maden ?

og jo, hun får nok foder, og er ellers sund og velernæret
/bo

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 14-03-03 12:06

Hej Bo!
Vi havde samme situation med skt. bernharden Nansen da han var lille. Vi
begyndte at strø hans tørfoder ud i haven på græsset, så han var tvunget til
at finde pillerne nærmest enkeltvis, og det satte hans forslugenhed en del
ned. Man skal være opmærksom på, at denne metode ikke anbefales at bruge hver
dag i længere tid til vores racer, pga. den lidt akavede nedbøjede stilling.
Men prøv det nogle gange, og se om hun ikke finder ud af, at man også kan
spise lidt langsommere *smil*.

For at undgå en mavedrejning, får vores nu næsten voksne hund (18 mdr.) sit
tørfoder to gange dagligt, blandet op med rigeligt med vand. Ned i vandet
smider jeg også grøntsager, brød, eller hvad vi nu lige har af ekstra ting.
Det ser lidt ulækkert ud, men har den fordel at tørfoderet når at svulme lidt
op, samt at det hele tager lidt mere tid at spise.

Held og lykke med hende...
Dorthe og Nansen
http://www.kishka.dk/dorthes/

Bo Christensen skriver:

Fra : R. Ilsøe

Dato : 14-03-03 11:59

Man kan også putte nogen sten i (Altså sten der er så store at hunden ikke
kan sluge dem) - så skal hunden nemlig mingelere rundt med stenene før den
kan få fat på maden.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 14-03-03 13:29

On Fri, 14 Mar 2003 11:59:18 +0100, "R. Ilsøe"
<frygtloes_@hotmail.com> wrotd:

>Man kan også putte nogen sten i (Altså sten der er så store at hunden ikke
>kan sluge dem) - så skal hunden nemlig mingelere rundt med stenene før den
>kan få fat på maden.

..............Hvis hunden skal spise sin mad iblandt store sten, så er
der altså rissiko for at den slidder kraftigt på tænderne ville jeg
mene, men det er vel også et spørgsmål om hvor vigtige ens hunds
tænder er for en .

Jeg ville nok foretrække at sprede det ud på græsset eller putte det i
en aktiveringsbold, det er da ikke farligt for tænderne.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-03-03 13:55

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg ville nok foretrække at sprede det ud på græsset eller putte det i
> en aktiveringsbold, det er da ikke farligt for tænderne.

Hej Punish

Den tror jeg ikke du så, ide'en med stenene er jo netop den, at du kan ikke
blæse, og have mel i munden.

M.V.H....Benny..

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 14-03-03 14:08

On Fri, 14 Mar 2003 13:54:54 +0100, "Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk>
wrotd:

> [...]
>>

>Hej Punish
>
>Den tror jeg ikke du så, ide'en med stenene er jo netop den, at du kan ikke

,,,,,,,,,,,,Jeg forstår skam godt ideen ! men hunden vil måske komme
til at køre sine tænder op ad stenene aligevel. Jeg ville ikke bryde
mig om at min hund spiste mad imellem sten , men sådan er vi så
forskellige.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-03-03 12:57

Hej Bo

Jeg kan tilslutte mig både Dorthe's og Rinnies forslag.
Man kunne også sætte rationerne af godbidder op, Men siden det nu drejer
sig om alt foder, så tror jeg da lige jeg ville prøve at kigge den i munden,
om der skulle sidde en skadet tand, eller andet, som gør at han ikke vil
tygge maden. Bare for en sikkerheds skyld. Gnasker han pinde som alle
andre.

M.V.H....Benny..

Fra : Bo Christensen

Dato : 14-03-03 13:39

vi fodrer altid på græsset eller på gulvet i stuen,
til tider også i en aktivitetsbold,
det gør naturligvis at indtagelsen bliver langsommere,
det hjælper dog ikke på at maden bliver slugt,
det bliver gnasket pinde på livet løs (bla.) så det er ikke tænderne der er
i uorden

mvh bo

Fra : Line

Dato : 14-03-03 14:01

"Bo Christensen" wrote:

[snip]

> mit spørgsmål er, hvordan lærer man sin hun at spise langsommere, og tygge
> maden ?

Hejsa Bo.

Hvad for noget foder bruger du? Jeg spørger, fordi det foder, vi bruger til
vores rotte-tæve (som i øvrigt har 1 års fødselsdag i morgen ) består af
nogle temmelig store klumper - sår`n ca. på str. med et poppet popcorn (ja,
det var altså det eneste, jeg lige kunne komme i tanke om i den størrelse -
måske er det på tide med lidt frokost? *g*). Det hjælper noget på
hastigheden af foderindtagelsen, i hvert fald her i huset.

Mvh. Line

Fra : Bo Christensen

Dato : 14-03-03 14:16

Specific puppy XL
det er nogle små piller, lidt mindre end en 25-øre og lidt tykkere
mvh bo

Fra : Line

Dato : 14-03-03 14:26

"Bo Christensen" wrote:

> Specific puppy XL
> det er nogle små piller, lidt mindre end en 25-øre og lidt tykkere

Hejsa Bo.

Måske skulle du (eller hunden... ) prøve at skifte til et foder med nogle
større piller - det kan være, det hjælper? Vores den yngste, som ellers er
_meget_ forslugen, gumler løs på sit foder, men hvis hun får lidt af vores
ældste hunds foder (som har ca. samme str. som specifik), sluger hun det
uden at tygge.
Bare et forslag.

Mvh. Line

Fra : Pia J

Dato : 14-03-03 14:42

"Line" <nasse@jubiimail.dk> wrote in message

> Måske skulle du (eller hunden... ) prøve at skifte til et foder med
nogle
> større piller - det kan være, det hjælper?

Ja - til sidst gik vores første hvalp og "duppede" dem op med tungen, når
jeg spredte dem på gulvet, hvor jeg spredte dem ud når vejret var for vådt
til udedørs søg. I skålen blev de inhaleret, men selv når han tog dem en og
en hørte jeg dem aldrig knase.

Så fik han vokseværk og jeg blev anbefalet færre proteiner, da han tog 2 kg
på om ugen en periode, og med voksenfoderet begyndte han at tygge sin mad
igen.

:Pia

Fra : Bjergskoven

Dato : 14-03-03 14:37

Hej Bo

> jeg har et spørgsmål vedr. vores nu 6 måneders bernerhvalp,
> når hun spiser, så bliver alt slugt, tørfoder, og sågar guleerødder,
> hun tygger slet ikke maden, hvilket også ses af afføringen,

Grunden til at du kan se hele gulerodsstykker i afføringen, er at hunden
ikke kan nedbryde cellulosevæggene i guleroden og derfor kommer de hele
stykker ud. Hvis cellevæggene var slået i stykker ved feks. blendning, så
ville guleroden blive optaget.

> mit spørgsmål er, hvordan lærer man sin hun at spise langsommere, og tygge
> maden ?

Det er en hunds natur at sluge sin mad. Deres tandsæt er lavet til at flå
lunser af kød ud af deres bytte og selve findelingen af maden, det som vi
kalder at tygge, spiller kun en lille rolle i hundens fordøjelse. Hunden
sluger ofte store stykker og det er den designet til fra naturens side. Det
er vi menneskers behov, at hunden skal spise pænt og stille og tygge maden
grundigt !

Hvis man fodrer sin hund efter BARF metoden er problematikken omkring
mavevending uaktuel.

Hilsen

Merete

Fra : Musen

Dato : 14-03-03 16:59

klip---
> Hvis man fodrer sin hund efter BARF metoden er problematikken omkring
> mavevending uaktuel.

Ja så MÅ jeg jo lige spørge: Hvad er BARF metoden??

/Musen