Loginvindue med root mulighed
Fra : Storm

Dato : 14-03-03 09:00

Før min sidste reinstallation kunne jeg fra mit login-vindue vælge user
eller root. Det kan jeg ikke mere.
Hvordan får jeg den mulighed tilbage?

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 14-03-03 10:15

"Storm" skrev:

> Før min sidste reinstallation kunne jeg fra mit login-vindue vælge user
> eller root. Det kan jeg ikke mere.
> Hvordan får jeg den mulighed tilbage?

Du skal ind i NetInfo Administrator (ligger i Hjælpeprogrammer-mappen).

I "Sikkerhed"-menuen vælger du "Godkend..." og taster dit
administrator-password.

Herefter vælger du "Slå rodbruger til" i "Sikkerhed"-menuen. Du bliver bedt
om at angive et root-password (som du kan huske!). Derefter skal du vist
godkende igen. Og så - ta-daahhh - har du mulighed for at logge ind som root
igen.

/kristian

Fra : Jonas Voss

Dato : 14-03-03 10:51

In dk.edb.mac, Kristian wrote:

> [...]
> godkende igen. Og så - ta-daahhh - har du mulighed for at logge ind som root

Eller den lidt hurtigere:

Åben Terminal.app og skriv:

    % sudo passwd root <RET>

Skriv dit administrator password, og dernæst dit root-password. Du
skal skrive root password to gange efter hinanden for at verificere
det. Derefter er root-kontoen slået til.

   If you're not part of the solution,
   you're part of the precipitate.   -- Steven Wright

Fra : Storm

Dato : 14-03-03 11:01

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> [...]
> skal skrive root password to gange efter hinanden for at verificere
> det. Derefter er root-kontoen slået til.

Jeg vil ikke logge ind som root nu - bare have muligheden for det fra
login-vinduet. Er ovenstående så svaret (blandt andet)?

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Jonas Voss

Dato : 14-03-03 11:12

In dk.edb.mac, Storm wrote:

> Jeg vil ikke logge ind som root nu - bare have muligheden for det fra
> login-vinduet. Er ovenstående så svaret (blandt andet)?

Ja.

"This must be a Thursday,' said Arthur to himself, sinking low over
his beer. 'I never could get the hang of Thursdays."

Fra : Storm

Dato : 14-03-03 23:20

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Ja.

Tusind tak. Det var enkelt og nemt, og så virkede det ovenikøbet

Skifter man faktisk bare sit password for root?
Det er jo hvad terminalen siger. Man taster sit admin password, den
svarer: Changing password for root. - New password - Retype new password
og så er den der.

Og metoden med "Login Preference Panen", er nu også fin.

Hvor ser man egentlig helt sikkert, at man er logget ind som root?

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Jonas Voss

Dato : 15-03-03 09:05

In dk.edb.mac, Storm wrote:

> Skifter man faktisk bare sit password for root?

root-kontoen findes på alle maskiner, godt gemt i netinfo-databasen,
den er blot ej aktiveret til almindelig brug, da der ikke er defineret
noget password til den. Ved at udføre den kommando jeg skrev tildeler
man den et password, og gør den dermed aktiv.

> Hvor ser man egentlig helt sikkert, at man er logget ind som root?

For at være helt sikker, åben terminalen. Hvis der i slutningen af din
prompt er et # i stedet for et %, så er du root.

Evt. kan du skrive

% whoami <RET>

Så skriver den hvilken bruger du er logget ind som.

   "The ships hung in the sky
   in much the same way that bricks don't."

Fra : Storm

Dato : 16-03-03 19:37

> [...]

> Evt. kan du skrive
>
> % whoami <RET>
>
> Så skriver den hvilken bruger du er logget ind som.

Mærkeligt. Så har jeg gjort noget forkert, jeg får % begge gange.
Jeg spurgte fordi jeg undrer mig over at skrivebord, DragThing og alt
andet ser ens ud uanset om jeg (efter bedste overbevisning) logger mig
ind som root eller som mig selv.
_Men jeg fik lov at slette de uslettelige tomme mapper._

Skyldes det (%-tegnet) mon, at jeg har valgt samme navn og password
uanset om jeg er admin eller root?

Nu virker min Netinfo Manager til gengæld, uanset om jeg i login-vinduet
vælger mit navn eller "Others" og her taster mit navn og password ind
(og det er altså samme navn og password som når jeg er bruger) ser mine
muligheder her ens ud. Logger jeg i virkeligheden bare ind som en anden
bruger der hedder det samme og har samme password.
Det lyder jo ikke som noget der skulle kunne lade sig gøre?

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Jonas Voss

Dato : 16-03-03 19:46

In dk.edb.mac, Storm wrote:

> [...]
> _Men jeg fik lov at slette de uslettelige tomme mapper._
>
> Skyldes det (%-tegnet) mon, at jeg har valgt samme navn og password

Æh, ikke forstået.

Når man logger ind som root logger man ind som root, og ikke som en
anden bruger. Altså:

brugernavn: root.
password: Det man nu måtte have valgt som rootpassword.

Logger man ind som admin, logger man ind som en bruger med
administratorrettigheder, og det er *ikke* det samme som at logge ind
som root og de dertilhørende rettigheder.

For at opsummere, der findes kun én, og netop én root-konto, og den
hedder root. Hvad du ellers må have af admin-kontoer er op til dig,
men en admin-konto er *ikke* det samme som en root-konto.

"Great things are afoot!"

Fra : Jonas Voss

Dato : 16-03-03 19:52

In dk.edb.mac, Storm wrote:

> [...]
> bruger der hedder det samme og har samme password.
> Det lyder jo ikke som noget der skulle kunne lade sig gøre?

Jeg forstår ikke hvad du mener.

Om du fra login-skærmen klikker på dit navn og derefter skriver dit
password, eller du klikker "Others...", indtaster det samme brugernavn
som fremgår af listen og brugerens password, gør ingen forskel. Det er blot
to forskellige måder at logge den samme bruger ind på.

Sagen er, at man kan slette folk fra loginlisten, men stadig have dem
som brugere på maskinen. Det benytter jeg på mit arbejde, hvor jeg
ikke kan se nogen grund til at min adminkonto står som et muligt login
på alle maskinerne. Jeg logger alligevel altid ind som root, og det
gør jeg ved at klikke på "Others..." og skrive "root" + password.

   "Calm down. It's only ones and zeros."

Fra : Storm

Dato : 16-03-03 20:24

> [...]

> som fremgår af listen og brugerens password, gør ingen forskel. Det er blot
> to forskellige måder at logge den samme bruger ind på.

Tak - jeg var i tvivl.

> [...]
> på alle maskinerne. Jeg logger alligevel altid ind som root, og det
> gør jeg ved at klikke på "Others..." og skrive "root" + password.

Det var denne lille detalje jeg ikke havde fattet
Jeg har, som du kan høre af sunde grunde, ikke dyrket at logge mig ind
som root. Jeg tør ikke rode rundt med noget jeg ikke har styr på, og som
i den grad kan styre.

Det må altså være et tilfælde at jeg fik slettet de uslettelige filer da
jeg loggede ind som mig selv under others.

Tak for tålmod og pædagogisk indsats.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Jonas Voss

Dato : 16-03-03 20:39

In dk.edb.mac, Storm wrote:

> Tak - jeg var i tvivl.

Ingen årsag.

> [...]
> Jeg har, som du kan høre af sunde grunde, ikke dyrket at logge mig ind
> som root. Jeg tør ikke rode rundt med noget jeg ikke har styr på, og som

Jeg kan heller ikke anbefale at gøre det til en vane, at logge ind som
root. Jeg gør det kun på arbejdet, da jeg udelukkende logger ind på
maskinerne for at lave vedligeholdelse, og skal køre programmer der
kræver root-rettigheder. Som almindelig bruger er der ingen grund til
at bruge root [bruger den ekstremt sjældent på min hjemmespand], da
man kan få de rettigheder man har brug for via diverse programmer,
eller via terminalen hvor en evt. kommando prefixes med sudo.

> Det må altså være et tilfælde at jeg fik slettet de uslettelige filer da
> jeg loggede ind som mig selv under others.

Det kan også være det var filer der blev brugt af et aktivt program,
jeg har glemt hvilken slags filer det var du ville slette. Ved at
logge ud og ind igen kan du have stoppet den/de proces(ser) der brugte
filerne, og dermed gjort dem "sletbare". Blot en mulighed.

> Tak for tålmod og pædagogisk indsats.

Det var så lidt, skulle det være en anden gang (;

   "The trouble with the Internet is that it's replacing
   masturbation as a leisure activity." -- Patrick Murray.

Fra : Storm

Dato : 16-03-03 22:11

> [...]
> logge ud og ind igen kan du have stoppet den/de proces(ser) der brugte
> filerne, og dermed gjort dem "sletbare". Blot en mulighed.

Jeg smiler glad for her tror jeg lige præcis du ramte plet.
Forklaringen får du imorgen når jeg kan sige det helt præcist (tjekket
om mit Adobe Acrobat problem når jeg er koblet på netværk er løst).
Og så er jeg på omgangshøjde med min maskine igen.

> Det var så lidt, skulle det være en anden gang (;

Og det skal det garanteret.
Man kan læse om ting og sager, men rigtig forstå det og bruge det kan
jeg altså først, når jeg forfølger en sag i praksis.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Storm

Dato : 18-03-03 22:36

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> om mit Adobe Acrobat problem når jeg er koblet på netværk er løst).
> Og så er jeg på omgangshøjde med min maskine igen.

Ang. min skraldespandstømning havde jeg jo logget ud og ind igen flere
gange uden at det ændrede noget. Det var først da jeg loggede ind under
"Other" som mig selv at det ændrede noget.
Nå men det var ikke hvad jeg troede, nemlig samtidig løsningen på et
Acrobat problem jeg har fået efter min geninstallation.

Acrobat 5.05 vil ikke køre når jeg er koblet på netværket på arbejde,
herhjemme kører det fint som det har gjort hele tiden.
Jeg får ingen crash eller fejlmelding, bare "spinning Wheel" (=roterende
fis i bøtten). Jeg er simpelthen nødt til at køre Acrobat 4 under
Classic.

Nu har jeg desværre smidt alle mine fejlmeldinger ud, det var netop
noget med Acrobat - Ressource - ...

I adobe.acrobat.macintosh har jeg fået et par råd om at fjerne AOM
(Adobe On-line Manager) og adobeonlineprefs. Men uden resultat.

Jeg har geninstalleret Acrobat flere gange. Uden resultat.
Kan det ende med at jeg skal installere OS igen for at løse det?

Ovenstående bare for at melde tilbage, jeg må nok finde løsningen et
andet sted.

Venlig hilsen Nina

Fra : Jonas Voss

Dato : 19-03-03 09:24

In dk.edb.mac, Storm wrote:

[...]

> Jeg har geninstalleret Acrobat flere gange. Uden resultat.
> Kan det ende med at jeg skal installere OS igen for at løse det?

Har du installeret mange fonte? Synes jeg har oplevet noget lignende
med mange fonte installeret.

Hvilken mappe smed du de filer [adobe prefs og lign.] ud fra? SVJV
lægger Adobe indstillingsfiler i både /Lirary og ~/Library, kan være
du skal tjekke begge steder for mulige syndere.

Håber du finder en løsning.

   "Calm down. It's only ones and zeros."

Fra : Storm

Dato : 19-03-03 10:21

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> In dk.edb.mac, Storm wrote:
>
> [...]
>
> Har du installeret mange fonte? Synes jeg har oplevet noget lignende
> med mange fonte installeret.

Jo, men det har alddrig givet problemer, de er styret med ATM.

> [...]
> lægger Adobe indstillingsfiler i både /Lirary og ~/Library, kan være
> du skal tjekke begge steder for mulige syndere.

Tak og jubii, det har jeg lige fundet. Jeg geninstallerede udenfor mine
Applicationsmapper (lå før i OS 9) - ved en fejl! Det løste problemet.
Herefter kunne jeg slette indholdet i Acrobat 5 i min Application mavve
og kopiere den ny-installerede ind. Det løste det. Alt kører nu.
Måske der har været nogle defekte filer, som den ikke har villet
installere oveni.

Venlig hilsen Nina

Fra : Storm

Dato : 14-03-03 23:20

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote:

> Du skal ind i NetInfo Administrator (ligger i Hjælpeprogrammer-mappen).
>
> I "Sikkerhed"-menuen vælger du "Godkend..." og taster dit
> administrator-password.

I min "Security" mappe er alt greyet ud. Jeg får ikke lov at vælge
"Authenticate"

> [...]
> godkende igen. Og så - ta-daahhh - har du mulighed for at logge ind som root

Det lyder nemt, der er åbenbart bare et eller andet.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Jonas Voss

Dato : 14-03-03 10:16

In dk.edb.mac, Storm wrote:

> Før min sidste reinstallation kunne jeg fra mit login-vindue vælge user
> eller root. Det kan jeg ikke mere.
> Hvordan får jeg den mulighed tilbage?

I dit "Login" preference pane slår du auto-login fra, samt vælger at
der skal være en liste over brugerne på maskinen i stedet for en
username og password boks. Bemærk dog at der ikke står root, men blot
"Other..."

» I am your friendly sig-monster «