Niels Hansen, Svendborg, f. ca. 1779
Fra : Christian Wirenfeldt

Dato : 13-03-03 13:50

I bogen "Bevaringsværdige huse i Svendborg" er min ane skibstømrer Niels
Hansen anført som ejer af Fruestræde 10 fra 1807 til 1862. I "Gamle huse
i Svendborg" benævnes han som skibskarl, spækhøker og sømand. Der er en
henvisning til Brandkasse nr. 323 og 343. Findes dokumenterne vedr.
brandkasser på LAO eller andetsteds? Kan jeg være heldig at finde
personlige oplysninger i den forbindelse? Jeg savner stadig oplysninger
om hans fødsel/fødested og hans død.

Med venlig hilsen
Chr. Wirenfeldt

Fra : Bodil Madsen

Dato : 13-03-03 18:54

Jeg ved ikke rigtig med ham her.
mvh
Bodil Madsen

Samtlige personer i husstanden

Svendborg, Sunds, Svendborg Købstad, Svendborg, , Fruestræde, 337, FT-1845
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Erik Rasmusen, 43, Gift, , snedker, Nyested
Ane Rasmusen, 60, Gift, , hans kone, Svendborg
Dorthea Bruun, 29, Ugift, , hendes datter, dito [Svendborg]
Marie Kaas, 8, Ugift, , huusfaderens pleiebarn, Itzehoe
Ellen Magrethe, 15, Ugift, , tjenestepige, Svendborg
Hans Pohl, 21, Ugift, , snedkersvend, dito [Svendborg]
Martin Jacobsen, 19, Ugift, , snedkerlærling, dito [Svendborg]
Peter Flindt, 16, Ugift, , dito [snedkerlærling], dito [Svendborg]
Lorentz August, 58, Gift, , pensjoneret toldbetjent, dito [Svendborg]
Marie August, 58, Gift, , hans kone, Kjøbenhavn
Caroline August, 23, Ugift, , -, Svendborg
Jørgen Jensen, 78, Gift, , dagleier, St. Jørgens sogn
Maren Jensen, 52, Gift, , hans kone, Svendborg
Niels Hansen, 69, Ugift, , sandmand, dito [Svendborg]
Maren Hansen, 59, Ugift, , hans huusholderske, dito [Svendborg]

Fra : Bodil Madsen

Dato : 13-03-03 18:56

Samtlige personer i husstanden

Svendborg, Sunds, Svendborg Købstad, Frue Kirkestræde, Frue sogn, , Huus Nr.
343, stuen, eier Niels Hansen, spekhøker, 30, FT-1860
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Niels Hansen, 80, Enke, Spekhøker, , Brudager, Svendborg amt

med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Christian Wirenfeldt

Dato : 13-03-03 23:09

"Bodil Madsen" <annabodil@nyraad.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
>

> Niels Hansen, 80, Enke, Spekhøker, , Brudager, Svendborg amt

Kære Bodil Madsen

Tusind tak for din hjælp. Her tror jeg, at du ramte plet. Jeg har
tidligere luret lidt på sandmanden i FT 1845, men tvivlet på ham. Til
gengæld har jeg nok stirret mig blind på Niels Hansen som
skibstømmermand. Først i går fik jeg fra Svendborg Bibliotek oplysningen
om hans senere erhverv som spækhøker. Derfor har jeg indtil nu overset
ham i FT 1860. Nu undrer jeg mig blot om Fruestræde og Frue Kirkestræde
er det samme, eller om der er tale om en hjørneejendom.

Venlige hilsner
Christian

Fra : Bent Fleron

Dato : 13-03-03 23:37

Christian Wirenfeldt wrote:
> indtil nu overset ham i FT 1860. Nu undrer jeg mig blot om Fruestræde
> og Frue Kirkestræde er det samme, eller om der er tale om en
> hjørneejendom.

Hej Christian.
Det kan jeg svare dig på. Frue Kirkestræde støder ud i Fruestræde på
samme side som de lige husnumre så Vor Frue kirke omkranses af de 2
stræder. Jeg skal i øvrigt på biblioteket mandag og/eller tirsdag i
kommende uge, så hvis der er flere ting du ønsker undersøgt står jeg til
rådighed.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Christian Wirenfeldt

Dato : 15-03-03 13:24

"Bent Fleron" <bent@fleron.dk> skrev i en meddelelse
> Det kan jeg svare dig på. Frue Kirkestræde støder ud i Fruestræde på
> samme side som de lige husnumre så Vor Frue kirke omkranses af de 2
> stræder.

Hej Bent

Tak for svaret. Jeg har været inde på www.krak.dk og kan se, at
Fruestræde 10 ligger på et hjørne. Der er ikke navn på den tilstødende
gade.

Venlige hilsner
Christian

Fra : Bent Fleron

Dato : 15-03-03 15:59

Christian Wirenfeldt wrote:

> Tak for svaret. Jeg har været inde på www.krak.dk og kan se, at
> Fruestræde 10 ligger på et hjørne. Der er ikke navn på den tilstødende
> gade.

Hjælp, Leif, - jeg har brug for din hjælp. Som du ved sidder jeg seks
kilometer fra Svendborg og kan ikke lige vurdere om www.krak.dk har et
korrekt indtegnet svendborgkort. Det, Christian søger er navnet på det
korte stump stræde som går mellem Fruestræde og Møllergade. Det er helt
klart Frue Kirkestræde, men jeg mener ikke Frue Kirkestræde er ført
igennem til Møllergade, og i så fald er kortet misvisende.
Men til Christian: Der er tale om Frue Kirkestræde, og det passer
udmærket med at ejendommen er en hjørneejendom. Højeste husnummer i
Fruestræde er så vidt jeg husker 18 (det første år jeg gik til
klaverspil var netop på Byskolen der ligger lige overfor Frue
Kirkestræde).
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Leif Thor Olsen

Dato : 15-03-03 18:19

> [...]

BF> korrekt indtegnet svendborgkort. Det, Christian s¢ger er navnet på det
BF> korte stump stræde som går mellem Fruestræde og M¢llergade. Det er
BF> helt klart Frue Kirkestræde, men jeg mener ikke Frue Kirkestræde er
BF> f¢rt igennem til M¢llergade, og i så fald er kortet misvisende. Men
BF> til Christian: Der er tale om Frue Kirkestræde, og det passer udmærket
BF> med at ejendommen er en hj¢rneejendom. H¢jeste husnummer i Fruestræde
BF> er så vidt jeg husker 18 (det f¢rste år jeg gik til klaverspil var
BF> netop på Byskolen der ligger lige overfor Frue Kirkestræde). -- Med

Jeg inspicerer ejendommene imorgen - eller mandag.

--
Mvh. Leif - leif@nightcall.dk

Fra : Christian Wirenfeldt

Dato : 15-03-03 13:30

Er der nogen i gruppen, som har adgang til disse folketællinger?

Med venlig hilsen
Chr. Wirenfeldt

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 15-03-03 14:15

> Er der nogen i gruppen, som har adgang til disse folketællinger?

Du kan også bringe din anmodning hos "SogneTræf"

(hvis du altså kan vente på at der "kommer en forbi", som har dem på
mikrokort)

Hilsen Jeannie Kristensen
--
Min slægt: http://home1.stofanet.dk/jeannie.kristensen/