Et par lægdsruller i dk.binaer.historie
Fra : Brian Jensen

Dato : 13-03-03 11:01

Jeg har netop postet fire scanninger af nogle lægdsruller, som jeg håber
en venlig sjæl kan hjælpe mig med.

Med venlig hilsen
Brian Jensen

Fra : Brian Jensen

Dato : 13-03-03 12:20

In article <MPG.18da752e603c44a9896a1@news.tele.dk>,
suntripFJERNMIG@tiscali.dk says...

> Jeg har netop postet fire scanninger af nogle lægdsruller, som jeg håber
> en venlig sjæl kan hjælpe mig med.

Øv hvor TDC driller mig lige nu. Der skal som sagt være fire billeder i
det hele. Lægd1-4.jpg. I emnet med nummer [0/4] er min tydning af
billederne.

Jeg holder lige øje med om de sidste to dukker op, ellers poster jeg dem
igen, separat.

Mvh
Brian Jensen

Fra : Bent Fleron

Dato : 13-03-03 13:31

Brian Jensen wrote:

> Øv hvor TDC driller mig lige nu. Der skal som sagt være fire billeder
> i det hele. Lægd1-4.jpg. I emnet med nummer [0/4] er min tydning af
> billederne.

Fire ? Jeg får det til ialt 34 filer inklusive tekstfilerne og kun
tekstfilerne og de tre filer er læselige for mig; nemlig filerne med
Lægdets nummer og overskrifter. Resten er noget kaudervælsk så enten gør
du et eller andet forkert eller også er mit mailprogram indstillet
forkert (det er indstillet til Vesteuropæisk - ISO).
--
Med Venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Brian Jensen

Dato : 13-03-03 13:57

In article <3e7079f8$0$42628$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
bent@fleron.dk says...
> [...]
> du et eller andet forkert eller også er mit mailprogram indstillet
> forkert (det er indstillet til Vesteuropæisk - ISO).

Det er fordi mit news program er indstillet til at dele større filer ved
en bestemt grænse.

Hvilket program bruger du til at læse news? Hvis det er Outlook Express
er der noget med at man skal markere alle emnerne og så Kombiner og
afkod (jeg bruger det ikke selv, men har hørt at det er sådan man gør
det).

Mvh
Brian

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 13-03-03 19:09

"Brian Jensen" <brje@NOSPAMtv2.dk> skrev i en meddelelse
> Det er fordi mit news program er indstillet til at dele
> større filer ved en bestemt grænse.
Det kan naturligvis være nødvendig i visse tilfælde - men oftest ikke, og
det er ikke altid modtageren er klar over hvordan man samler billedet igen.
Jeg ville kun bruge den metode når den viste sig nødvendig.

> Hvis det er Outlook Express er der noget med ...
Ja, man markerer og bruger Meddelelse/ Kombiner og afkod fra menuen.

Når der som nu er mange filer, så opdagede jeg tilfældigt, at man kan
markerer alle 34 - kombinere og afkode og få dem alle vist efter hinanden i
den samme vindue. Det hjælper lidt på den ellers underlige metode

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 13-03-03 13:58

> [...]
> du et eller andet forkert eller også er mit mailprogram indstillet
> forkert (det er indstillet til Vesteuropæisk - ISO).

Hej Bent,

Du skal bruge funktionen: "Kombinér og afkod"
Altså:
Markér den første fil i sættet med venstreklik(f.eks. nr. 0/4)
Hold shift nede og marker den sidste fil (4/4)ligeledes med venstreklik
Derved bliver alle fire highlighted (blå).
Højreklik derefter på hele bundet, og brug tilbuddet: "Kombinér og afkod"

Sådan er det i hvert fald i Outlook Express.

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Bent Fleron

Dato : 13-03-03 14:17

Poul F. Andersen wrote:

> Hej Bent,
>
> Du skal bruge funktionen: "Kombinér og afkod"

Jamen, det virker jo. Tak for det. Jeg lærer noget hver dag, - bevares,
jeg glemmer åbenbart også noget hver dag. Jeg mente ellers jeg var
'verdensmester' i lægdsruller fordi jeg for nogen tid siden deltog i et
aftenmøde på LAO om netop lægdsruller og nu kan jeg ikke engang huske
hvor jeg lagde mine notater om koderne i lægdsrullerne (det var derfor
jeg var interesseret i at åbne filerne) )
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 13-03-03 14:23

"Brian Jensen" <suntripFJERNMIG@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har netop postet fire scanninger af nogle lægdsruller, som jeg håber
> en venlig sjæl kan hjælpe mig med.

Den første drejer sig om flg. person:
Knud Kristian Rasmussen, søn af husmand Knud Christian Rasmussen.
Han er født i Ullerup/Ollerup/Otterup, d. 1897, d. 14/9.

Han blev kasseret pga. underlivsbrok efter IIIC10 (sikkert reglens nr.).
Årstallet er tydeligt læsbart til 1916.

De andre har du da selv så nogenlunde styr på, de
forkortelser, du spørger på drejer sig mest om,
hvilket kompagni, de kom i.

Mvh.Bodil.

Fra : Brian Jensen

Dato : 13-03-03 14:48

In article <3e708515$0$42552$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
grovebgcFJERNDETTE@tdcadsl.dk says...
> [...]
> Han er født i Ullerup/Ollerup/Otterup, d. 1897, d. 14/9.
>
> Han blev kasseret pga. underlivsbrok efter IIIC10 (sikkert reglens nr.).

Underlivsbrok.. hmm.. ja, jeg fik det ellers til Mudskelbrok, og da en
søgning på nettet på muskelbrok (uden d) gav resultat gik jeg ud fra at
det var det. Så længe det ikke er er murbrokker ;) Men det viser endnu
en gang at den første indskydelse ikke altid er den rigtige uanset hvor
sikker man er.

> De andre har du da selv så nogenlunde styr på, de
> forkortelser, du spørger på drejer sig mest om,
> hvilket kompagni, de kom i.

Ja, og det er netop de detaljer, jeg er interesseret i :)
Jeg ved nu ikke om de i det hele taget kom i noget kompagni, for som jeg
læser det er det kun en af dem (Hans Peder Hansen Obekjær) der klarer
sig igennem sessionen? Og det kunne jo være sjovt at se hvorfor de andre
er røget ud :)
Som jeg forstår det, vil afdelingen/bataljon/etv. stå i feltet Afdeling,
hvis de bliver godkendt til sessionen.

Med venlig hilsen
Brian Jensen

Fra : Ole Bech Knudsen

Dato : 13-03-03 22:19

1)
lægd nr. 133
J 9 Hans Peder Hansen Obekjær, født i otterup 1867 27/1 (J 9 = løbenr.
J 9 i tilgangslisten 1885 for 133. lægd)
Fader: Bødker Hans peder Severin Obekjær
Afd.: 19. Batl. Mødt: 10/4 88 Hjemsendt: 13/10 88.
Vedtegninger: Tjstk., 63", E.K.5 ? ?, L. No. 311, Sess. 88.
1888 Sold. Marts 88.
3 - 132 - M,20
Afg. 88 ??? 88

[Vedt. skal forstås som]: tjenestekarl, 63 tommer, [E.K.5]:Egentlig
Krigstjeneste Infanteriet/Fodfolket, løbenr. 311. Dateret: Sessionen 1888.
1888 Soldat. Dateret: marts 1888.
Flyttet til 3. udskrivningskreds, lægd 132, løbenr. M 20. (M 20 = løbenr. M
20 i tilgangslisten 1888 for 132. lægd)

2)
S 5 Johannes Johansen Obbekjær, født i Otterup 1876 13/3
Søn af ugift Maren Kirstine Johansen
Vedtegninger: Dec. 93.
Landm., 64½", ang. Tunghørighed, afv. Sess. 98.
Landmd., 64½", kass. eft. I A(?) 5 U.P.
Sess. 99.
Afg. 98

[Vedtegninger forstås]: Landmand, angivet tunghørighed, afventes. Dateret:
Sessionen 1898.
Landmand, kasseret efter I A(?) 5.
Udygtigheds Pas. Dateret: Sessionen 1899.
Afgået fra listen 1898.

3)
Lægd nr. 132
N 9 Knud Kristian Rasmussen, født i Otterup 1897 14/9
Søn af Hmd. Knud Christian Rasmussen
Vedtegninger: Dcbr.
Tjstk., 174, Underlivsbrok, kass. eft. III C 10
U.P. Sess. 1917
Afg. 1916

[Vedtegninger forstås]: Tjenestekarl, 174 cm., kasseret efter III C 10.
Udygtigheds Pas. Dateret: Sessionen
1917.
Afgået fra listen 1916.

4)
M 20 Hans Peder Hansen Obekjær, født i Otterup 1867 27/1. 19. Batl.
Mødt: 10/4 88. Hjemsendt: 13/10 88.
Søn af Bødker Hans Peder Severin Obekjær.
Vedtegninger: Fra 3 - 133 - J,9 (14/10 -21/10 88) Tjstk.
1888 Sold. Er den 9/3 89 afg. ved døden if. Hfds(?)
Skr. 19/6 89,
(?) no. 1315, hvormed hans s.d. Indk. Ordre fulgte.
(? ? ?) (18/11 89 afs. til Batl.)

[Vedtegninger forstås]: Ankommen fra 3. udskrivningskreds, lægd 133,
løbenr. J 9 (flyttebevis udstedt 14/10,
modtaget 21/10 1888). Tjenestekarl.
Soldat 1888. Død 9/3 89 ifølge
herredsfogdens(?) skrivelse 19/6 1889,
(?) no. 1315, hvormed hans samme dato
indkomne ordre fulgte.
( ? ? ?) (Meddelelse afsendt til
batl. 18/11 1889).

Mvh.
Ole Bech Knudsen

Fra : Brian Jensen

Dato : 14-03-03 08:03

In article <3e70f5e3$0$4353$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>,
obk.aarhus@mail1.stofanet.dk says...

[snip]

> Mvh.
> Ole Bech Knudsen

Kære Ole,

Tusind tak for såvel læsning som ikke mindst oversættelsen! :)

Jeg har kigget mig omkring efter en god henvisning til hvad koderne
betyder i lægdsrullerne, men indtil videre har jeg kun fundet den liste
over forkortelser, som findes på www.paasporetafslægten.dk, og der var
mange fra de lægdsruller jeg har scannet, som jeg ikke kunne finde der.

Hvor finder du betydningen af de forskellige koder?

Med venlig hilsen og endnu en gang tak!
Brian Jensen

Fra : Hedvig Pitzner-Jørge~

Dato : 14-03-03 09:21

LAK har udgivet et lille hefte: Lægdsrullevejledning med forklaring på
masser af forkortelser.

Mvh

Hedvig

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 14-03-03 16:30

> Hvor finder du betydningen af de forskellige koder?

I Sammenslutningen af Slægtshistoriske Foreninger (SSF)'s blad 'Slægten' var
der i nr. 1 1990 en artikel om lægdsruller og deres forkortelser. Den blev
siden udsendt som et særtryk. Det kunne jo være at SSF stadig har
eksemplarer af særtrykket eller bladet fra 1990

Hans

Fra : Brian Jensen

Dato : 14-03-03 16:38

In article <3e71f59d$0$52158$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
softgen@post6.tele.dk says...

> [...]
> siden udsendt som et særtryk. Det kunne jo være at SSF stadig har
> eksemplarer af særtrykket eller bladet fra 1990

Jeg har lige kigget ind på deres hjemmeside, og det ser ud til at de har
hæftet endda i en ny udgave, så jeg må hellere bestille et eksemplar :)

Tak for hintet!

Mvh
Brian Jensen

Fra : Hugh Watkins

Dato : 15-03-03 00:37

"Brian Jensen" <brje@NOSPAMtv2.dk> wrote in message news:MPG.18dc15aa6b44c16e9896d6@news.tele.dk...
> [...]
>
> Jeg har lige kigget ind på deres hjemmeside, og det ser ud til at de har
> hæftet endda i en ny udgave, så jeg må hellere bestille et eksemplar :)

prov http://www.sa.dk

og søg ord
lægd

til

http://www.sa.dk/ra/salgservice/foldere/laegdfor.htm

Lægdsrulleforkortelser

Rigsarkivet informerer nr. 32
Publikumsafdelingen 2002

enjoy

Hugh W

Fra : Hugh Watkins

Dato : 15-03-03 00:42

"Lisa Petersen, USA" <lisap@kinquest.com> wrote in message news:abf184c0.0303131842.6c657846@posting.google.com...
> Hej gruppe.
>
> Jeg fandt i Fredericias lægdsruller fra 1880 en indskrivning om Hans
> Petersen Keisig. Jeg har lagt et image på min hjemmeside
> <http://www.kinquest.com/genealogy/fredericiaroll.html>. Hvis nogen
> kunne hjælpe mig med besvarelsen af disse spørgsmål ville jeg være
> meget glad.
>
> 1. Hvorfor havde han bopæl på 36. Bataljon i Prinsessegade 101, og
> ikke hos sin familie eller arbejdsgiver?

han er boy soldier
drummer ellers

> 2. Hvorfor fik han 1 års afkortning?

slidt op

Stammeboger http://www.sa.dk/ra/salgservice/foldere/stambog.htm

> 4. Hvor kan jeg søge arkivalierne om hans navneforandring? Han blev
> døbt Hans Petersen Beck, Hans Petersen Beck og Stine Cathrine Bruns
> søn, og adopteret af sin mors mand, Poul Carsten Keisig.

kontraministerialkirkeboger

> Jeg vil gerne i kontakt med hans efterkommere. Flere oplysninger om
> ham og mine slægninge af Bruns familie findes på min hjemmeside
> <http://www.kinquest.com/genealogy/families/petersenintro.html>.

you have a bad URL >>> and my other Brun relatives in my Petersen-Brun Family File.
http://www.kinquest.com/genealogy/petersen/surnames.htm 404

should it be http://www.kinquest.com/genealogy/families.html

Hugh W