Blende grøntsager?
Fra : Jan Nielsen

Dato : 12-03-03 13:33

Hej !

Jeg trænger vist til at tabe mig..
Jeg er 177cm høj
Mand
og vejer 111 kg

Det siges min størrelse skulle være 71-88 kg.
Jeg skulle gerne ned på 90 kg - Jeg er kraftigt bygget.

Nu er jeg ikke voldsomt til grøntsager, men ved godt det er vejen frem,
Nu tænker jeg på, om jeg kunne blende evt. 1000 gram blandede grøntsager
og så drikke det som frokost /mellemmåltid/ aftensmad
og så bare spise kalkun eller kylling ved siden af?

Jeg ved godt det ikke lyder særlig hyggeligt eller appetitligt
Men jeg kan sagtens forestille mig hvordan det skal se ud...

Gode råd om dette eller andre, modtages med tak

Venlig hilsen

J.

Fra : Lars Funck

Dato : 12-03-03 13:48

"Jan Nielsen" <jan-nielsen@nielsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg ved godt det ikke lyder særlig hyggeligt eller appetitligt
> Men jeg kan sagtens forestille mig hvordan det skal se ud...

Hejsa

Det lyder ganske rigtigt ikke helt vildt spændende. Jeg havde selv noget
lignende i tankerne da jeg påbegyndte mit vægttab, men valgte det fra fordi
jeg regnede med at det ville blive for træls i længden.

Nu er der selvfølgelig mange forskellige slags grønsager, og kalkun og
kylling kan laves på mange måder, så måske kan du få det til at virke.

MVH

Lars

Fra : Jan Nielsen

Dato : 12-03-03 19:20

Hej Lars

Tak for dit indlæg.
Hvor meget har du tabt?
Og over hvor lang tid?

Det er spændende at se de forskellige vægttab,
man har gjort sig herinde,
Det giver mod på at holde ved tror jeg at det kan lykkes.

// Jan

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-03-03 22:53

Jan Nielsen wrote:

> Hvor meget har du tabt?

Nu svarer jeg for mit vedkommende: 17 kilo

> Og over hvor lang tid?

siden august2002

Stået stille stort set siden nytår.

Ja ja, nu smågriner nogle af medskribenterne herinde... Tilgengæld er
det vist et par meget gode forklaringer til

Og før I klandrer DDV-principperne for at "det virker nok ikke
alligvel", så vil jeg påstå uanset hvilket system jeg ville vælge at
tabe mig med ikke ville kunne bruges i den situation* som jeg sidder i.
Der er nogle prioriteringer man foretager hele tiden. Og ligenu vil jeg
bare holde vægten indtil jeg igen har styr på tilværelsen.

*: PG-DN for situationsbeskrivelse.

14. januar døde min far
3. februar fik jeg nyt arbejde**
27. februar fik min storebror brækket noget af hofteskålen (tror jeg nok
den hedder). Alt imens han forberedte ankomsten af kommende baconskiver
for første gang. Det betød at der var en masse foreberedende arbejde som
skulle laves og for mig betød det at jeg skulle bruge min første
"friweekend" i tre uger på at rejse til Sønderjylland og retur.

**: Det er altså svært at styre 80 medarbejdere; 12.000 aviser og alle
de problemer de to størrelser nu fører med sig både hver for sig og i
kombination med hinanden.

Når man kender lidt til stress-udløsende begivenheder, så vil man vide,
at ovenstående er rimelig højt oppe på listen over begivenheder, der
stresser på den ene eller anden led.

Alt i alt syntes jeg ligesom at presset er rimelig stort (selvom man
naturligvis kan sige, at tingene ligger lidt langt imellem hinanden,
samt at få et arbejde er en positiv begivenhed, så få
motivationen/lysten til vægttab lige et dyk i nedadgående retning, når
man er stresset).

Der er naturligvis flere ting, som holder mig til ilden:

Ønsket om at tabe mig (og der er så flere ting som jeg ikke vil fortælle
her)
En familie som man kan snakke med 24*7 (sms og telefon er nu nogle
dejlige opfindelser)
En dejlig kone, som tager sig af mig, når jeg har brug for det
Venner rundt omkring.
Debatterne her på stedet, hvor jeg får lov til at uddele noget viden
samt læse om andres succeshistorier (uanset metode, hvorved man har
opnået vægttabet).

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Jan Nielsen

Dato : 13-03-03 10:43

Hej Carsten.

Det er godt gået, syntes jeg.

Jeg kender ikke DVV principperne, så her kan jeg ikke tilføje noget.

Men jeg har også brugt PG-DN
Og vil her tilføje:
Blæse være med vægten lige nu,
Du har vist rigeligt at se til,
Nogle af disse ting sætter vist også gang i forbrændingen,
selv om det i disse tilfælde ikke er positivt.

Men 17 kilo siden august, så er det ikke helt umuligt..
- for mig

Med venlig hilsen

Jan

Fra : Girlie

Dato : 14-03-03 12:08

Undskyld, men hvad er PG-DN?

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-03-03 13:14

Girlie wrote:

> Undskyld, men hvad er PG-DN?

Hvis du ser på dit tastatur. Lige lidt til højre over piletasterne, så
ser du en tast som enten hedder PgDn eller PageDown.

Du kan for så vidt også rulle med rullemenuen.

Tricket med at lave et tomrum bruger man ofte for at forberede læseren
på at der længere nede ofte er nogen oplysninger som gør at det man
fortæller får en helt anden drejning end man som læser kunne tro.

Andre steder bruger man udtrykket "spoiler-space". Det er mere i fx
news:dk.kultur.film gruppen, hvor den som skriver indlægget har noget
viden om en films afslutning eller en interessant vinkel, som
ikke-interesserede kan være fri for at læse ved at undlade at trykke på
PgDn-tasten for ikke at få spoleret filmen.

Fra : Ninett Green

Dato : 13-03-03 15:36

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> Ja ja, nu smågriner nogle af medskribenterne herinde...

Tværtimod, Carsten, det er så sejt, at du kan holde vægten lige nu! Hatten
af for det!

Kærligst Ninett

Fra : Lars Funck

Dato : 13-03-03 09:25

> Hej Lars
>
> Tak for dit indlæg.
> Hvor meget har du tabt?
> Og over hvor lang tid?

Hej Jan

Jeg har tabt ca 11 kilo siden jul ved at gå ca. 8 km om dagen (jeg går på
arbejde). Jeg har faktisk slet ikke lagt min kost om så jeg er meget glad
for at kunne holde et vægttab på 1 kilo om ugen :)

MVH

Lars

Fra : Jan Nielsen

Dato : 13-03-03 10:49

Hej Lars

Undskyld udtrykket: Fedest! og godt gået!

Det er lige den ide jeg havde, nemlig at gå,
Jeg er nemlig ikke for nuværende skabt til at løbe
Fortovene i kvarteret er katastrofale i forvejen...

Og hvis jeg så kunne lære at spise mere grøntsager i de mængder,
som åbenbart også gør sit, ja, så burde det være til at håndtere,
Så må jeg lige spørge: jeg skal bruge nogle gå-sko
Kan du anbefale nogle?

På forhånd tak

Fra : Lars Funck

Dato : 13-03-03 14:35

"Jan Nielsen" <jv@nielsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Lars
>
> Undskyld udtrykket: Fedest! og godt gået!

Mange tak.

> Og hvis jeg så kunne lære at spise mere grøntsager i de mængder,
> som åbenbart også gør sit, ja, så burde det være til at håndtere,
> Så må jeg lige spørge: jeg skal bruge nogle gå-sko
> Kan du anbefale nogle?

Jeg synes generelt at et par gode løbesko er noget af det bedste at gå i.
Det vil være et godt bud.

MVH

Lars

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-03-03 14:50

Jan Nielsen wrote:

> Nu er jeg ikke voldsomt til grøntsager, men ved godt det er vejen frem,

For det meste.

> Nu tænker jeg på, om jeg kunne blende evt. 1000 gram blandede grøntsager
> og så drikke det som frokost /mellemmåltid/ aftensmad
> og så bare spise kalkun eller kylling ved siden af?

Hvad med at lave nogle lækre kalkunfrikadeller med grønsager.

Man tager den mængde kalkunfars man gerne vil have (for DDVere op til
170/220 gram afhængig af det sidste ciffer i cpr.nummeret. Ulige =
170-220g; Lige = 120-170g)

Så tager man nogen kogte grønsager fx 100 gram blomkål og moser det.
Finriver ca 100 gram rå gulerødder.
Finriver ca. 100 gram rå løg.

De nævnte grønsager ned i kalkunfarsen og blande rundt. Krydre efter
smag og behag.

Lave frikadeller af hele massen. Afhængig af den størrelsen på
frikadellerne så får du mellem 1-20 frikadeller. Jeg tror nu nok, at
når du kun laver en frikadelle, at man så vil kalde det et farsbrød (men
meningen er nu den samme). Får du mere end 20 frikadeller, så nærmer vi
os vist millionbøf (selvom der er lagt til millionen, men meningen er nu
den samme).

Ind i en 200grader celius forvarmet ovn (sluk for varmluften) i en halv
times tid, så har man ca. 500 gram frikadeller som man kan spise efter
velbehag.

Grønsager og kød"slagsen". kan naturligvis skiftes ud efter hvad man nu
har lyst til.
Man kan evt. lave flere frikadeller på en gang, smide dem i fryseren og
tage dem op efter behov (DDVere bør nok pakke portionsvis)

> Jeg ved godt det ikke lyder særlig hyggeligt eller appetitligt

Mildest talt... Jeg håber, at du kan bruge mit forslag til noget.

> Men jeg kan sagtens forestille mig hvordan det skal se ud...

Ja, det kan jeg også.

Med dine grønsagsdrinks, så holder du ikke din "kur" ud i den tid, som
det vil tage dig at tabe de der 21 kilo (eller mere, når du får lyst til
mere).
Medmindre...disclaimer om jernhård disciplin bla bla bla.....

Fra : Jan Nielsen

Dato : 12-03-03 19:26

Hej Carsten

Tak for et forygende indspark,
En god opskrift.

Jeg mener at vide at man også taber sig ved et godt grin.

Efter dit indlæg har jeg tabt lidt ekstra...

// Jan

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-03-03 22:24

Jan Nielsen wrote:

> Hej Carsten
>
> Tak for et forygende indspark,
> En god opskrift.

Tja, det var bare en af opskrifterne. Bare vent til jeg rigtig ruller
mig ud.

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 12-03-03 17:00

"Jan Nielsen" <jan-nielsen@nielsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er jeg ikke voldsomt til grøntsager,

Når folk ikke bryder sig om grønsager, er det ofte fordi de primært er
blevet præsenteret for den mest uappetitlige form, sådanne kan serveres i -
dødkogte i spandevis af liter vand.

Så hvad med at prøve nogle af de mere appetitlige versioner?

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Nielsen

Dato : 12-03-03 20:06

Hej Lisbeth

Ja, indrømmet, kogte grøntsager giver en anden smag.
- desværre i negativ retning.
Blomkål og gulerødder, ærter, broccoli, smager i rå, og små mængder,
............ fornuftigt.

Men du må meget gerne komme med et par gode tips,
for 600 gram om dagen, er godt nok meget......

// Jan

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 12-03-03 20:29

"Jan Nielsen" <jan-nielsen@nielsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Men du må meget gerne komme med et par gode tips,
> for 600 gram om dagen, er godt nok meget......

Jamen du må komme med et par hints om, i hvilken retning, det skal være. Er
der ikke bare NOGLE grønsager og -retter, du kan lide?

Jeg spiste 600 gram grønsager i aftes bare til min aftensmad, men jeg elsker
også ALLE grønsager og var også aldeles hundesulten *S*

Min kantine har en liflig buffet med massevis af lækre grønsager og salater.
Og jeg kan nemt høvle 300-400 gram grønsager ned bare til frokost.

I aftes havde jeg havde travlt, så blev det noget med at hive et par poser
op af fryseren:

2 af mine hjemmelavede frikadeller og en pose Toscanagrønt fra Danefrost.
Det var første gang jeg smagte Toscanagrønt. Og der skal købes flere poser
til fryseren!

Jeg har altid poser med diverse frosne grønsager - i erkendelse af, at jeg
tit kommer så sent hjem, at jeg ikke gider bruge ret lang tid på at lave mad
men alligevel gerne vil have noget ordentligt. Og jeg synes, at netop
Danefrost har nogle ret gode grønsagsblandinger.

føtex har også et par gode til wok. Dem har jeg altid. Og de bliver ikke
altid brugt til wokmad. Til tider ryger de i en thailandsk suppe. Jeg er
vild med suppe og får ret mange grønsager via suppegryden. Specielt om
vinteren.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Nielsen

Dato : 13-03-03 11:10

Hej Lisbeth

Jo, jeg kan godt lide de fleste grøntsager
bare de er rå,: salatblade hvidkål, gulerødder, ærter, grønne bønner
Og retter?
Jo, Porre tærte, eller hvad man ellers kan få serveret af tærter med
grøntsager i,
kartofler i flødesovs, evt. med revet ost over, men det tæller vist ikke
i denne henseende.

Når jeg skriver serveret, er det ikke fordi jeg ikke gider,
for jeg kan godt lide at stå i køkken, og lave mad,
men det er mest fordi jeg syntes det er hyggeligt at vaske op.....ja, sku!
Og hvad angår madlavningen, skal retten helst ikke bestå af mere end tre
ting..
men det er vist et mandegen, som hos nogle er mere gennemtrængende...

Men problemet er, at der skal spises så meget, det tager så lang tid
og man bliver helt træt i ansigtet af alt det gumleri,
så derfor tænkte jeg, det var nemmere at drikke det.
..
Men det er vel ikke for sent at lære noget nyt.

Fra : Pia J

Dato : 13-03-03 11:26

Det er en vanesag det med at snitte flere grønsager. Erstat halvdelen af
dine kartofler/pasta med at tilføje 2-3 slags grønt til dine normale retter.
Fx flere løg og et par revne gulerødder i din millionbøf - det lægger du
knap mærke til. I går serverede jeg en klassisk (hjemme hos os klassisk
altså) pastagryde men halverede pastaen og tilføjede 2 peberfrugter og
friske tomater i tern. Der plejer at være, så jeg kan spise frokost et par
dage efter, men manden åd og åd... Dertil havde jeg så desuden lavet råkost
af gulerod/æble med citronsaft.

I det hele taget så prøv at finde salatvarianter og evt. lækre hjemmelavede
fedtfattige dressinger på. Det halve af tallerkenen skal være salat, den
anden halve det du plejer at spise.

Du kan også prøve at søge på "smoothies".

Jeg har opdaget at visse madtyper giver mig en vild sukkertrang bagefter,
andre næsten ikke. Og et godt eksempel på dem som gør, er bøf, frosne
ovnkartofler og kun en slags grønt. Ris er også slemt. I går var til at
holde ud. :)

:Pia

Fra : Jan Nielsen

Dato : 13-03-03 15:30

Hej Pia

Det er ikke så ringe, dét du kommer med dér.
Og som sagt råkost er jeg også helt flink til at spise..

Det med sukkertrang har jeg aldrig lagt mærke til,
mest fordi min sukkertrang findes næsten 24 timer i døgnet,
og så kan jeg lissom ikke bebrejde det jeg måske lige har spist.
Men nu vil det være i tankerne

Tak for det.

Jan

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-03-03 15:54

Jan Nielsen wrote:

> [...]
> grøntsager i,
> kartofler i flødesovs, evt. med revet ost over, men det tæller vist ikke

Kartofler i flødesovs. Her er en variant uden fløde.

Skær 100 gram kartofler i skiver. Ligeledes med 100 gram selleri (skæres
til kartoffelskive-størrelse) og 100 gram jordskokker (de er vist i
kartoffelskive-størrelse).

Vend hver skive i mælk og derefter i mel (ikke flere lag, men bare et
lille tyndt et)

Bland/Fordel skiverne jævnt mellem hinanden i et ovnfast fad. Hæld mælk
ved, så du har været hen over alle skiverne uden, at de svømmer i mælken
(lidt af en balancegang, men jeg håber meningen kommer igennem).

Ind i en forvarmet ovn (aner ikke temperaturen, da jeg ikke selv har
prøvet retten) fadet indholdende skiverne. Melet og mælken skulle gerne
lave en jævning, mens det hele bager.

Osten må DDVerne tænke sig til, når det laves til aftensmad, men til
frokost kan en 150 gram fedtfattig ost rives henover.

Voila (håber jeg da) kartofler i en mælkesovs.

> Men problemet er, at der skal spises så meget, det tager så lang tid
> og man bliver helt træt i ansigtet af alt det gumleri,
> så derfor tænkte jeg, det var nemmere at drikke det.
> .

Lige før jeg skrev dette indlæg lavede jeg mig lige 120gram kyllingekød
(gemt fra i aftes) stegt i tomat (skåret 200 gram tomat i tern) og 100
gram champigion*. Og mine 60 gram brød ikke at forglemme.
Det tog 12-13 minutter (ekskl. stegning af kyllingekød fra igår).

Og nej, jeg er ikke nogen ørn (eller hvilken som helst anden fugl, fisk
eller kreatur) i et køkken.

Fra : Jan Nielsen

Dato : 13-03-03 16:08

>Kartofler i flødesovs. Her er en variant uden fløde.

samt

> [...]
>gram champigion*. Og mine 60 gram brød ikke at forglemme.
>Det tog 12-13 minutter (ekskl. stegning af kyllingekød fra igår).

Det lyder da Ok?
De ryger ind under kategorien:
Må prøves.
under søgefunktionen:
tre fødeemner nå ja, + brød

> Og nej, jeg er ikke nogen ørn (eller hvilken som helst anden fugl, fisk
> eller kreatur) i et køkken.

Der røg yderligere 100 kalorier.
50 på at grine færdig
25 for at rejse mig selv.
25 for at rejse stolen, jeg sad på.

Jan

Fra : Lars Funck

Dato : 13-03-03 16:14

> Kartofler i flødesovs. Her er en variant uden fløde.

Carsten, du er guld værd! Den opskrift vil jeg prøve hurtigst muligt. Hvis
du har mere af den slags, så hold dig endelig ikke tilbage.

MVH

Lars

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-03-03 16:49

Lars Funck wrote:

> "Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> Carsten, du er guld værd! Den opskrift vil jeg prøve hurtigst muligt. Hvis
> du har mere af den slags, så hold dig endelig ikke tilbage.

Rolig nu, når der er nogen som kommer med noget klassisk fed mad, så kan
det da ske, at jeg kan ikke-fed variant på lager (selvom opskriften kan
være fed nok i sig selv, hvis I forstår hvad jeg mener, høhøhø).

Stort PS (skulle have været efter opskriften med
kartofler/selleri/jordskokkerne): Jeg vil altså lige sige, at jeg ikke
har prøvet den der kartoffel/selleri/jordskokke i mælkesovs.
Så prøv jer lige frem med en lille portion og fortæl hvordan det er
gået.

Al anvendelse og deraf følgende kulinariske oplevelser af hidtige,
aktuelle og fremtidige opskrifter er på eget ansvar og efter egen
fortjeneste.
Undertegnede kan ikke gøres ansvarlig for hverken ting- eller
personskade (herunder: sygdomstilfælde) som følge af hel eller delvis
anvendelse af hidtidige, aktuelle og fremtidige opskrifter.
Udgifter og tidsforbrug i forbindelse med anskaffelse og bearbejdning af
og med råvarer, energiressourcer, materiel, fragt mv.(herunder:
rengøringsmidler) er undertegnede uvedkommende.

Så fik vi vist det på plads.

Tilgengæld vil jeg da gerne roses, når en opskrift har gjort lykke ude i
det ganske ind- og udland (og til søs og i luften).

Har I ligesom mig tænkt på, at en vægttabsproces er fyldt med udtryk som
vender det almindelige sprog lidt på hovedet:
Fx

Fedt nok!
Betyder sådan set, at man oplever noget godt.
I en vægttabsproces er man ligesom kommet til den erkendelse, at
man har fået fedt nok. Og det er ligesom der, at man skal skrue lidt
på knapperne.

eller en variant: Fedest.
I vægttabsprocessen, så har man været det i starten (altså fedest).

Det går tilbage for mig
Tja, det betyder vel, at den fremgang man har haft ikke er så god
længere.
I en vægttabsproces, så kan det næsten ikke gå stærk nok med at
gå tilbage i vægt.

Jeg er en taber.
Det betyder normalt, at man er knap så succesfuld.
I en vægttabsproces er det egentlig meget godt at være med på
det tabende hold.

Bare et par tanker fra mig til jer, mine kære medtabere.

Fra : B.Ikkala

Dato : 14-03-03 13:50

Thu, 13 Mar 2003 11:09:42, "Jan Nielsen" <jv@nielsen.tdcadsl.dk>

>Men problemet er, at der skal spises så meget, det tager så lang tid
>og man bliver helt træt i ansigtet af alt det gumleri,
>så derfor tænkte jeg, det var nemmere at drikke det.

Grøntsager er jo i sig selv IKKE slankende !

En af 'fiduserne' ved at spise grøntsager er tværtimod at de har en
anden energitæthed (læs: kcal pr. gram) end fastfood ... dette betyder
at man hurtigere føler sig mæt uden at have skovlet for mange kalorier
indenbords.

Hvis du alligevel bare vil drikke 'shakes' istedetfor at få konsistens
i munden så tror jeg at en lavenergi pulverkur a la Nupo (kombineret
med en multivitamin) er en bedre idé ... og smager nok også bedre.

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 14-03-03 19:32

"B.Ikkala" <bkkl02@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Grøntsager er jo i sig selv IKKE slankende !

Ved godt, det er noget flueknepperi, men du mener, at:

Grønsager er ikke i sig selv slankende.

Og forskellen på de to sætninger er faktisk ikke ubetydelig.

> [...]
> anden energitæthed (læs: kcal pr. gram) end fastfood ... dette betyder
> at man hurtigere føler sig mæt uden at have skovlet for mange kalorier

Ikke nødvendigvis! Det kan tage lang tid at blive mæt af grønsager.

> Hvis du alligevel bare vil drikke 'shakes' istedetfor at få konsistens
> i munden så tror jeg at en lavenergi pulverkur a la Nupo (kombineret
> med en multivitamin) er en bedre idé ... og smager nok også bedre.

Det tror jeg ikke. Man skal spise grønsager for næringsindholdets skyld. Og
man skal ikke hoppe på vitaminproducenters påstand om, at en
multivitamin-tablet kan erstatte alsidig kost. Heller ikke selvom det er en
meget udbredt påstand.

Mvh. Lisbeth

Fra : B.Ikkala

Dato : 15-03-03 23:41

>Ikke nødvendigvis! Det kan tage lang tid at blive mæt af grønsager.

Okay ... prøver lige igen; det jeg mener at man hurtigere FØLER sig
mæt INDEN kalorie-behovet er overskredet. Ikke at man bliver HURTIG
mæt af grøntsager ... tværtimod

> [...]
>man skal ikke hoppe på vitaminproducenters påstand om, at en
>multivitamin-tablet kan erstatte alsidig kost. Heller ikke selvom det er en

Det plæderer jeg da vist heller ikke for !

Men vil man tabe sig - så ville jeg hellere bruge kombinationen Nupo &
multivitamin fremfor at blende dyre (sunde og dejlige) grøntsager.

Det hjælper dog overhovedet ikke én på vej mod en sundere livsstil som
IMHO er nødvendig for at opretholde den nye vægt.