Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitalkameraer - batterier?
Fra : JH

Dato : 12-03-03 11:57

Hvad er i grunden det mest praktiske?
De specielle opladelige batterier, som bruges
i feks Canon's digitatalkameraer
eller de genopladelige AA-batterier,
som kan anvendes i feks Olympus kameraer?
Jeg tænker her på pris, anvendelighed i udlandet
(feks USA) og bøvl med at lade op - og evt
andre ting, som jeg måske ikke har tænkt over

Vh JH

Fra : Ally

Dato : 12-03-03 12:04

>Hvad er i grunden det mest praktiske?
>De specielle opladelige batterier, som bruges
>i feks Canon's digitatalkameraer
>eller de genopladelige AA-batterier,
>som kan anvendes i feks Olympus kameraer?

Min umiddelbare mening er, at de genopladelige AA-batterier er de mest
praktiske. Jeg har selv et Canon G1, som benytter et specielt Li-Ion
batteri. Selvom det holder "syv år og en sommer" på en opladning, så
er man prisgivet, hvis man ikke har opladeren i nærheden, hvis det
løber tør (og man kun har ét batteri). Du kan nok forvente en hel del
længere levetid på en opladning på de specielle Li-Ion batterier, men
fordelen ved AA-batterier er jo, at du kan have flere sæt for en
beskeden merpris.

Et originalt batteri til mit G1 koster i omegnen af 6-700 kr.;
uoriginalt omkring 2-300 kr., så det er en hel del mere en et sæt på 4
AA NiMH batterier. Én fordel ved Li-Ion batterier er dog, at de kan
sjatlades.

De venligste hilsener

Allan
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47

Fra : |\\/| c @ |_ |_ /\\ ~

Dato : 12-03-03 14:08

"Ally" <quincy_md@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> længere levetid på en opladning på de specielle Li-Ion batterier, men
> fordelen ved AA-batterier er jo, at du kan have flere sæt for en

Enig. På nær udtrykket "en hel del". De flest enye kameraer kører ganske
længe på selv to stk. NiMH AA.
Desuden kan man jo regne energien ud, eks.
Batteri til S50: 7.2 V * 580 mAh = 4,176 wH (watt-timer)
To stk. AA batterier: 2.4 V * 1900 mAh (gennemsnitligt, fås fra 1300 - 2000
i NiMH) = 4,56 WH
Nu kender jeg ikke størrelsen på S50's batteri, men at bedømme ud fra
billeder er det ca. på størrelse med to stk. AA, altså vinder AA'erne på
kapacitet/rumfang.
Går ud fra G3's kan sammenlignes med 4 AA i både størrelse og ydelse.
NiMH vil dog grundet materier det er lavet af veje lidt mere. Dog ikke noget
man vil mærke med mindre man holder dem op ved siden af hinanden.

> [...]
> uoriginalt omkring 2-300 kr., så det er en hel del mere en et sæt på 4
> AA NiMH batterier. Én fordel ved Li-Ion batterier er dog, at de kan

Jeg er ikke enig i at NiMH ikke kan sjatlades (underforstået). Har man en
god lader med delta-volt kan de sagtens klatlades. Eneste betingelse er dog,
at man ikke sætter dem til opladning lige efter de er ladt helt op, laderne
ikke altid registrere de allerede er helt fulde. Har de været brugt blot 10
minutter eller blot ligget ubrugt to dage er det dog intet problem lige at
toppe dem op. En sådan lader med delta-volt koster typisk omkring 250-600
kr. afhængig af fabrikat og hurtighed. Til gengæld kan den bruges af andet
end kameraet, så det er vel ikke så gal en pris?
Antallet af cyklusser med NiMH er ved en god d/v lader fuld på højde med
eller højere end for LiIon.
Af d/v opladere kan jeg anbefale:
MW5798 fra f.eks. www.batterier.dk
PowerBank Rapid eller PowerBank Smart fra f.eks. www.thansen.dk

Jeg har selv bestilt et Canon S50, men havde de haft en model til AA
batterier (og stort set samme specs/billed kvalitet) havde jeg så absolut
valgt denne fremfor S50 - pga. batteriet.
Jeg regner med at lave en extern (nød) batteripakke til kameraet, der tager
AA. Det er sgu surt at stå i langbortistan eller på Lars Tynds...s mark og
batteriet er tomt! Eller blot derhjemme og desperat skal bruge kameraet - og
så er batteriet tomt!

Mvh
McAllan

Fra : Thomas N

Dato : 12-03-03 14:45

hak
> PowerBank Rapid eller PowerBank Smart fra f.eks. www.thansen.dk
hak

T. Hansen sælger da også betterier til Canon ?

Thomas

Fra : |\\/| c @ |_ |_ /\\ ~

Dato : 12-03-03 14:56

"Thomas N" <NOSPAMnews@neumann.dk> wrote in message

> T. Hansen sælger da også betterier til Canon ?

Nå ja, det har du da ret i.
Det bar blot for at nævne et sted man kunne købe oplader til AA batterier.
Købte min PB Smart dér for ½ år siden.
En S50 har jeg lige bestilt. Hvis alt går vel har jeg den med posten i
morgen :)

Mvh
McAllan

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 12-03-03 22:51

On Wed, 12 Mar 2003 14:07:32 +0100 |\/| c @ |_ |_ /\ |\| wrote:

> Går ud fra G3's kan sammenlignes med 4 AA i både størrelse og ydelse.

Så vidt jeg husker nærmere 2 AA.

--
En særdeles kedelig .signature

Fra : Ally

Dato : 13-03-03 12:17

>Enig. På nær udtrykket "en hel del". De flest enye kameraer kører ganske
>længe på selv to stk. NiMH AA.

Indrømmet, jeg har ikke erfaring med kameraer til AA batterier. Og da
AA batterier efterhånden er kommet godt op i kapacitet (2000mAh og
derover på vej), så har du givetvis ret.

> [...]
>minutter eller blot ligget ubrugt to dage er det dog intet problem lige at

Jeg er enig så langt, at NiMH batterier KAN sjatlades... men de er
stadigvæk en smule følsomme i den forbindelse... især sammenlignet med
Li-Ion batterier. Ved flere efterfølgende sjatladninger bliver
kapaciteten mærkbart forringet... til gengæld er batterierne nemme at
"reparere" ved blot at aflade og oplade fuldt nogle gange.

>En sådan lader med delta-volt koster typisk omkring 250-600
>kr. afhængig af fabrikat og hurtighed. Til gengæld kan den bruges af andet
>end kameraet, så det er vel ikke så gal en pris?

Slet ikke. Det er også en tungtvejende årsag til at vælge et kamera
til AA batterier.

>Af d/v opladere kan jeg anbefale:
>MW5798 fra f.eks. www.batterier.dk
>PowerBank Rapid eller PowerBank Smart fra f.eks. www.thansen.dk

Og luksusmodellen... Ansmann. De er godtnok i den dyrere ende. Kan
bl.a. købes hos www.billigebatterier.dk

>Jeg har selv bestilt et Canon S50, men havde de haft en model til AA
>batterier (og stort set samme specs/billed kvalitet) havde jeg så absolut
>valgt denne fremfor S50 - pga. batteriet.

Hvis jeg skulle have kamera, så ville selve strømforsyningen ikke være
med til at bestemme, hvilket kamera jeg ville have. Det skulle
udelukkende være billedekvalitet og features. Men hvis det pågældende
kamera benytter AA batterier, så er det da endnu et punkt på
fordelslisten.

> [...]
>batteriet er tomt! Eller blot derhjemme og desperat skal bruge kameraet - og

Til sidstnævnte kan man tilslutte strømforsyningen. Til førstnævnte...
ja, det er sgu surt! Har prøvet det! Så ville det sgu være smart, hvis
man lige kunne hive 4 friske AA batterier op, og fortsatte hvor man
slap!

De venligste hilsener

Allan
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 12-03-03 12:13

JH wrote:

> Hvad er i grunden det mest praktiske?

> De specielle opladelige batterier, som bruges
> i feks Canon's digitatalkameraer

Helt klart hvis du spørger mig.

> eller de genopladelige AA-batterier,
> som kan anvendes i feks Olympus kameraer?

Nej det er noget værre bøvl synes jeg som samtidig øger til vægten.

> Jeg tænker her på pris, anvendelighed i udlandet
> (feks USA) og bøvl med at lade op - og evt
> andre ting, som jeg måske ikke har tænkt over

Hmm, tja. Du skal jo have fat i en konverter til 110v uanset hvad, så jeg
ville da helt klart gå efter Canon's metode.

--
Martin L. Johansen
..:: T U X 3 D O . C O M ::.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 12-03-03 14:33

"JH" <jh@jh.jhjh> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg tænker her på pris, anvendelighed i udlandet
> (feks USA) og bøvl med at lade op - og evt
> andre ting, som jeg måske ikke har tænkt over

Kort svar AA genopladelig, og har du ikke lige en oplader eller et ekstra
sæt med, kan der købes et sæt batterier i nærmeste kiosk.

M.V.H....Benny..

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-03-03 14:10

"JH" skrev i en meddelelse

> Hvad er i grunden det mest praktiske?
> De specielle opladelige batterier, som bruges
> i feks Canon's digitatalkameraer

Kun i de dyre modeller - de billige f.x. Canon A40 bruger
AA-batterier.

> eller de genopladelige AA-batterier,
> som kan anvendes i feks Olympus kameraer?

AA-batterier er væsentlig biligere og kan erstattes
med almindelige AA-batterier fra den lokale kiosk,
hvis man løber tør med de opladelige.....

De specielle koster en bondegård - og man kan
ikke gøre noget, hvis man løber tør for strøm.

Udover at vente på at de bliver ladet op selvfølgelg......

Så jeg er ikke ked af, at mit Canon A40 bruger
AA-batterier - jeg har tre sæt, så der altid er
friske batterier klar.

Det er i øvrigt nogle 1600 mah batterier fra
Netto til 50 kr for 4 stk.....

--

M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@jNOSPAMve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-03-03 14:10

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 12-03-03 22:53

On Wed, 12 Mar 2003 14:10:28 +0100 Jan Vestergaard wrote:

> [...]
> hvis man løber tør med de opladelige.....
>
> Så jeg er ikke ked af, at mit Canon A40 bruger
> AA-batterier - jeg har tre sæt, så der altid er

Hvor mange billeder kan du tage med et sæt uopladlige batterier?

--
En særdeles kedelig .signature

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-03-03 23:27

"Anders Bo Rasmussen" skrev i en meddelelse
> Hvor mange billeder kan du tage med et sæt uopladlige
batterier?

Det kan jeg ikke huske - det er noget siden, at jeg har prøvet
det.

Men gode batterier som f.x. Duracel holder længere end et
opladeligt gør på en opladning.

Men så kan de jo kun bruges en gang.......

Fra : Andersen

Dato : 12-03-03 18:47

> [...]
> Jeg tænker her på pris, anvendelighed i udlandet
> (feks USA) og bøvl med at lade op - og evt
> andre ting, som jeg måske ikke har tænkt over

Med hensyn til opladning i udlandet er der ikke nogle problemer med
litiumbatterier. De kan oplades fra 100v - 240v og også både ved 50Hz og
60Hz.
Jeg har en G3 og synes den holder evigheder med litiumbatteri der fulgte
med!

Hilsen
Niels

Fra : Max

Dato : 13-03-03 09:33

Du kan købe billige batt. på www.billigebatterier.dk
Jeg ved ikke om de har til dit kamera, men det er da et forsøg værd

Mvh Max

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 13-03-03 17:36

JH <jh@jh.jhjh> skrev:
> [...]
>Jeg tænker her på pris, anvendelighed i udlandet
>(feks USA) og bøvl med at lade op - og evt
>andre ting, som jeg måske ikke har tænkt over

Jeg har lige i forgårs købt en lader til AA'ere - elektronisk und
alles. Og så lidt mere: den kan faktisk ikke blot køre på 12V via
det medfølgende kabel - den kan også bruges som 800 mA
strømforsyning i 7 trin: 1,5 - 12 V.
Og til den grove overpris af 179,- her i dk.
Åh jo - har osse "massageprogram" til trætte batterier: tryke på
en knap og den aflader og oplader batterierne 3 gange i træk !

Mvh

Jesper