Arveligt?
Fra : JN

Dato : 13-03-03 11:37

Min hanhund på nu 11 måneder er stadig kryptorchid. Vi var i dag til dyrlæge
og hun fortalte os at den også mangler 2 kindtænder i undermunden (1 i hver
side).

Er det arveligt?

I så fald skal jeg så meddele det til opdrætteren eller hvordan er normal
procedure for at registrere den slags fejl og til hvem? . Er det DKK el.
specialklubben - eller skal man lade som ingenting?

I øvrigt så har vi fået halvdelen af købesummen tilbage p.g.a. at han er
kryptorchid. Så det er ikke derfor at jeg spørger, men fordi at hvis det er
arveligt så burde det jo nok meddeles til fremtidige hvalpekøbere?

Lisbeth

Fra : Jo-Ann Nielsen

Dato : 13-03-03 12:40

Hej Lisbeth !

Jeg ved ikke hvad man "skal" - men jeg ved at jeg som opdrætter vil blive
glad for at få sådanne ting at vide ! Ja, tænk hvis nu halvdelen af mine
hvalpe mangler tænder, men ingen fortæller om det ?

Så jeg vil klart anbefale dig at fortælle opdrætteren det.

Mvh

Jo-Ann

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-03-03 12:50

Hej JN

Jeg vil give Jo-Ann ret, og syntes at du bør fortælle opdrætteren det. Så
kan de selv tage stilling til om det er noget de vil undersøge nærmere. Det
de ved, kan de tage med i betragtning, hvad de ikke ved, bliver ikke taget i
betragtning.

M.V.H....Benny..

Fra : Gitte S. Eriksen & C~

Dato : 13-03-03 13:20

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Det
> de ved, kan de tage med i betragtning, hvad de ikke ved, bliver ikke taget

Hejsa

Ja, kan kun være enige med Benny og Jo.Ann det er noget som jeg selv ved at
jeg ville være glad for at vide som opdrætter (katte) .

For som Benny siger det man ved noget om kan man tage i betragtning, men
ikke det man ikke ved, så syntes du skal kontakte opdrætteren og fortælle
ham/hende hvad du ved.

MVH
Gitte
DK Sacala´s - Norske Skovkatte killinger tilsalg
www.sacala.dk

Fra : Mari

Dato : 13-03-03 20:04

"JN" <poel_noerregade@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
dyrlæge
> og hun fortalte os at den også mangler 2 kindtænder i undermunden (1 i

Ja, det er arveligt....... og det forekommer jævnligt uden at man
pr. definition bør undlade avl. Er avlshunden selv uden tandfejl - og
forekommer tandfejlen i mere end et kuld for samme han/tæve
- så bør man være mere agtpågivende - og undersøge mere
grundigt - før den pågældende hund igen anvendes i avl.

At en hund mangler tænder behøver ikke at være lig med at
dens hvalpe også vil komme til at mangle tænder - men seriøse
opdrættere tager ikke hunde med fejl ind i deres avl.
Mange hunde mangler en eller flere P1'ere, som de små tænder,
det sidder lige bag ved hjørnetænderne kaldes. Det betragtes ikke
som en alvorlig fejl - men dog en fejl. Mange champions mangler
en eller flere P1'ere. Er det derimod en af de store kindtænder, der mangler
så er det en alvorligere fejl - for så er bidfunktionen involveret. Det er
den
ikke, ved P1'mangel.

> [...]
> procedure for at registrere den slags fejl og til hvem? .

>Er det DKK el.
> specialklubben - eller skal man lade som ingenting?

Ingen af dem registrerer hverken kryptorchisme eller tandfejl...... så
registrering af tandfejl kan alene registreres der, hvis hunden udstilles og
en
dommer påtaler fejlen i sin kritik.

> [...]
er
> arveligt så burde det jo nok meddeles til fremtidige hvalpekøbere?

Så meget des bedre - for så vil selv en overfølsom opdrætter ikke gå
i forsvarsposition, når oplysningen bringes.
Som andre har sagt - så vil langt de fleste opdrættere sætte stor pris
på at få helbredsmæssige oplysninger om deres opdræt - kun derved kan
de sikre at de avler gode sunde hunde.

/Mari

Fra : JN

Dato : 13-03-03 23:06

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
mangler
> så er det en alvorligere fejl - for så er bidfunktionen involveret. Det er

Dyrlægen kaldte de manglende tænder for P3 = en af kindtænderne

Lisbeth

Fra : Storr

Dato : 14-03-03 19:09

Hvilken race er det?

Hvorvidt manglende P3 er en alvorlig fejl eller ej kommer sandelig an på
hvilken race du har!

Hvis det er labrador er det ikke en "fejl", som vil hidse ret mange op. Her
vil mange bestemt mene, at det er en fejl man sagtens kan leve med og at
fejlen ikke skal afholde en fra at bruge hunden i avl. Der kan være langt
alvorligere fejl som virkelig betyder noget for hunden. Det gør en manglede
præmolar ikke.

Manglende præmolarer betyder intet for hundens evne til at overleve eller
spise sin mad.

Hvis det er en tysk race du har regnes det for en stor fejl, men det er kun
i avlsmæssig betydning, og da hunden alligevel er kryptorchid, er det vel
totalt underordnet om den mangler en P3 eller to - hunden er ihvertfald
ligeglad.

Anne-Mette
http://vovve.net/kirill

Fra : JN

Dato : 14-03-03 21:08

"Storr" <kirill@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i avlsmæssig betydning, og da hunden alligevel er kryptorchid, er det vel
> totalt underordnet om den mangler en P3 eller to - hunden er ihvertfald

Først tak for svarene. Hunden er en Golden Retriver. Han virker til at
trives fint.
Jeg har meddelt opdrætteren at den mangler P3; og de ved heller ikke hvad
P3 betyder.
Vores dyrlæge vil lave en skriftlig erklæring næste gang vi møder i
konsultation.

Lisbeth

Fra : Mari

Dato : 14-03-03 23:24

> Jeg har meddelt opdrætteren at den mangler P3; og de ved heller ikke hvad
> P3 betyder.

En opdrætter, der intet ved om hundes tandsæt hmmmmmm

Overkæben: 3I, 1C, 4P og 2M
Fortænder - I1, I2 og I3 (Incisiver, kaldes disse tænder)
Herefter hjørnetanden (Caninus)
Herefter P1, P2, P3, P4 (Præmolarer)
og til sidst M1 og M2 (Molarer)

Underkæben: 3I, 1C, 4P og 3M
Fortænder - I1, I2 og I3 (Incisiver, kaldes disse tænder)
Herefter hjørnetanden (Caninus)
Herefter P1, P2, P3, P4 (Præmolarer)
og til sidst M1, M2 og M3 (Molarer)

Altså 42 tænder med 20 i overmund og 22 i undermund.

Rovtænderne - de største kindtænder - er P4 i overmunden og M1 i
undermunden.

/Mari

Fra : JN

Dato : 15-03-03 18:00

> [...]
>
> Altså 42 tænder med 20 i overmund og 22 i undermund.
>
> Rovtænderne - de største kindtænder - er P4 i overmunden og M1 i

Jeg kan egentlig godt forstå at vores opdrætter ikke umiddelbart ved hvad P3
er.
De opdrætter jagthunde og er ikke interesseret i
udstillinger/udstillingshunde.

Lisbeth

Fra : Mari

Dato : 15-03-03 22:38

> [...]
P3
> er.
> De opdrætter jagthunde og er ikke interesseret i

Selv jagthunde skal tygge deres mad - og kunne bevæge
tænderne optimalt med/mod hinanden. Det har intet med udstilling
at gøre - men simpel anatomi. Hvis vi mangler tænder, så får
vi også gener af det - uanset hvordan vi i øvrigt ser ud.

/Mari