Lømmelalder?
Fra : Leyna

Dato : 13-03-03 06:54

Nu vil jeg lige først forsøge mig herinde, før jeg søger vidt og bredt
på nettet efter svar/løsninger...
Mit problem er, at min 9 mdr. gamle hanhund ikke rigtigt kan forstå
forskellen på leg og alvor. Problemerne opstår når vi har været ud at
gå en god lang tur, og er ved at nærme os hjemmet, så hopper han op ad
mig, skal bide (ikke noget alvorligt, men hvis han lige får ramt
forkert kan det jo sagtens gøre temmelig ondt) og er overhovedet ikke
til at styre. Jeg har forsøgt med NEJ (som han ellers normalt godt ved
hvad betyder), med skænd, med at "nedlægge" ham og med at ignorere
ham. Intet af ovenstårnde har endnu hjulpet. Problemet har stået på
temmelig længe, men nu er han altså blevet så stor (64 cm.
skulderhøjde) at også problemet er vokset.
Det samme problem opstår når han har "stjålet" ting fra bordet eller
noget der ikke tilhører ham. (Sko, sokker, kattens madskål o.s.v.) Det
er meget, meget sjældent at jeg kan få dem fra ham igen uden at skulle
"fange ham" først. I denne situation er han helt oppe på mærkerne,
halen går og man kan ligefrem se på ham, at han er vildt oplagt til
leg. Jeg har overvejet at "bytte" for noget af hans legetøj, men
opmuntrer det ikke blot til at han bare kan tage vores ting?
For lige at besvare nogle uklarheder på forhånd, så skal det siges, at
jeg ikke kan gå til træning med ham på grund af handicap. Jeg træner
dog med ham herhjemme, og der er ingen problemer (normalt) med
indkald. Han kender kommandoerne sit, dæk, gi' pote, gi' hals og på
plads, og er i gang med at lære et par stykker mere. Desværre kan jeg
hverken få ham til at sitte eller dække når han kører oppe i det
højeste gear. Min mand kan få ham til at aflevere (eller i hvert fald
slippe) når han har "stjålet", men indkald er det som regel mig der
står for, da han er fuldstændig ligeglad med min mand i den
sammenhæng. Nogle forslag til en god løsning?
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : TH

Dato : 13-03-03 08:45

Hej,

[SNIP]
> temmelig længe, men nu er han altså blevet så stor (64 cm.
[SNIP]

Stor vovse :)
Hvad er det for en race?

TH

Fra : TH

Dato : 13-03-03 08:48

Davs,

> Stor vovse :)
> Hvad er det for en race?

Er det retrieveren "Vaks" ?

/TH

Fra : Leyna

Dato : 13-03-03 08:57

On Thu, 13 Mar 2003 08:47:53 +0100, "TH" <th@cogito.greatdanedk>
wrote:

>Davs,

>Er det retrieveren "Vaks" ?

Tjaeh... Nu er han jo ikke raceren, men ellers er det da en meget god
beskrivelse. Jeg ved ikke hvilken hund du tænker på, så det er lidt
svært at sige om det er ham, men der er da lidt billeder fra hans
hvalpetid her : http://www.leyna.dk/vaks.htm
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Leyna

Dato : 13-03-03 08:55

On Thu, 13 Mar 2003 08:44:42 +0100, "TH" <th@cogito.greatdanedk>
wrote:

>Hej,
>
>[SNIP]
>[SNIP]
>
>Stor vovse :)
>Hvad er det for en race?

Lab-x. Og han er vel næppe udvokset endnu?!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Pia J

Dato : 13-03-03 09:00

"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> wrote in message

> Lab-x. Og han er vel næppe udvokset endnu?!

Mit ældste lab-x voksede frem til 1 år - han er 68-69 cm nu. Vægtmæssigt tog
han dog ikke mere på.

:Pia

Fra : Leyna

Dato : 13-03-03 09:38

On Thu, 13 Mar 2003 08:59:51 +0100, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Mit ældste lab-x voksede frem til 1 år - han er 68-69 cm nu. Vægtmæssigt tog
>han dog ikke mere på.

Hold da op. Det var da en ordentlig krabat, hva'?
Men det skal Vaks nu også nok nærme sig.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Pia J

Dato : 13-03-03 08:53

De gange Max har været i lømmelalderen er jeg startet helt forfra. Ladet som
om han var 10 uger gammel og skulle have alt ind med skeer. Trænet simple,
kendte ting og rost til skyerne. Har han haft tendens til at stikke af, er
han kommet i snor 14 dage. (ikke "på plads" - blot flexline)

Så er det som regel gået i sig selv efter kort tid. De har de der
kønsmodningsfaser hvor de lige skal checke, om de nu bestemmer mere end det
egentlig er meningen.

Det med at lege bytteleg er slet ikke så dårligt, du viser ham hvad der er
ok at tygge i og samtidig gør du det ikke til en kedelig oplevelse at
aflevere - han får jo en belønning for det. Gem eventuelt noget af hans
yndlingslegetøj, eller det hele, så du har noget rigtig lækkert at bytte
med. Gemmer du det hele, så kan du tage det frem en gang imellem og vise
hvilken talentfuld leder du er, som kan skaffe sådan nogen lækre sager!

Husk ikke at skælde ud når han har opgivet det han har stjålet - man er
fristet til det, ligesom når de er stukket af og endelig kommer hjem med
tungen ud af halsen og stjerner i øjnene over de der fantastiske høns de så
ovre hos naboen - men så gør man det jo blot til en sur pligt at komme hjem.

:Pia

Fra : Leyna

Dato : 13-03-03 09:37

On Thu, 13 Mar 2003 08:53:03 +0100, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

> [...]
>med. Gemmer du det hele, så kan du tage det frem en gang imellem og vise
>hvilken talentfuld leder du er, som kan skaffe sådan nogen lækre sager!

Okay, sådan så jeg det ikke lige. men byttelegen er rent faktisk
blevet prøvet i dag, og det virkede perfekt. Man opgav straks det
forbudte object. Desværre er tålmodighed ikke en af mine dyder. Jeg
klagede mig i det meste af en måned over at han endnu ikke var renlig,
men det tog altså ikke engang en måned. Set i bakspejlet synes jeg at
han har lært det hurtigt, men jeg er ALTID utålmodig.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Pia J

Dato : 13-03-03 10:31

"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> wrote in message

> men det tog altså ikke engang en måned. Set i bakspejlet synes jeg at
> han har lært det hurtigt, men jeg er ALTID utålmodig.

Og det er lige det som ødelægger det hele. Jeg har også temperament, så jeg
taler af erfaring.

:Pia

Fra : Pwh

Dato : 13-03-03 12:16

"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men det tog altså ikke engang en måned. Set i bakspejlet synes jeg at
> han har lært det hurtigt, men jeg er ALTID utålmodig.

Ja ens tålmodig bliver ofte sat på en alvorlig prøve i omgangen med hund

Lige i øjeblikket prøver jeg for 500 milliontene gang at forklarer Tyson
at katten skal have lov til at gå i fred (han elsker den kat).
Tyson blev heldivis renlig på 3 dage. Så det gik dejligt nemt.
Det er en god ting at have hus om sommeren når man får hvalp.
Så kan den rende ud når den trænger.

Held og lykke med Vaks
Mvh Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-03-03 12:43

> [...]
> --
> Leyna
> Big Girls - Lidt mere end gennemsnittet.

Hej Leyna

Det med han hopper op og bider, selvom det ikke er alvorligt, så skal du
gøre det klart for ham, at det er helt uacceptabelt, og dit nej, skal være
en del højere, og ikke så lidt mere bestemt end det plejer. Du må meget
gerne lyde temmelig vred, medens du siger det. ( læs næsten råber ), og det
skal komme så skarpt, at det nærmest forskrækker ham. Han er i en alder
hvor alt det forbudte skal prøves, og der er visse ting, som bare ikke kan
accepteres, selvom man er i lømmelalderen, og det skal gøres klart. Men husk
at efterlade nogle ting, som han får lov til at være lidt ulydig med. Det
kan da så trøste dig lidt, at han ikke har glemt, hvad han har lært, og det
kommer forstærket tilbage. Men et meget skarpt nej, burde kunne løse det,
men som sagt, du må gerne selv blive forskrækket også. Hvad der virkede
mere foruroligende, var at han ikke adlyder din mand ved indkald. Gælder det
også, hvis din mand er alene med ham, eller er det kun når i er der begge
to. Det med at stjæle på bordet, gælder der det samme som med at hoppe op
og bide. Find eventuelt nogle ting, som normalt ikke hører til hans
legetøj, og stil det på steder, hvor han kan komme til det, uden at
overtræde loven på et af de uacceptable felter, altså sådan lidt småforbudt,
men alligevel tilgiveligt, og i den udstrækning du har energi og tid til
det, spille med på hans komedie. Det meste er jo spil for galleriet, og ha
ha, du kan ikke fange mig. Men de rigtigt forbudte, et rigtigt brøøøøl, så
han forstår, der var jeg vist lidt for grov. Så kunne det også lyde til din
mand er lidt for blød. Sig mig, er du en skrap madamme ..

M.V.H....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 13-03-03 13:49

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> skal komme så skarpt, at det nærmest forskrækker ham.

Det er lige precis den erfaring jeg har gjort mig med Tyson.
Hvis jeg en sjælden gang imellem råber meget vredt til ham.
Er det nærmest som om at han bliver ramt af lynet.
Derfor bruger jeg det også kun yderst sjældent.
Ellers er jeg bange for at han enten bliver ligeglad
eller går hen og bliver nervøs/stresset.
Men engang imellem bliver man nødt til at
sætte sig alvorligt i respekt.
Men man må selvfølgelig ALDRIG afstraffe korporligt.

Mvh Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-03-03 14:27

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men engang imellem bliver man nødt til at
> sætte sig alvorligt i respekt.
> Men man må selvfølgelig ALDRIG afstraffe korporligt.

Hej igen Jens

Det var netop ide'en med det, derfor dette brøl der gør en til grin i hele
nabolaget .

M.V.H.....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 13-03-03 14:37

> [...]

> Hej igen Jens
>
> Det var netop ide'en med det, derfor dette brøl der gør en til grin i hele

Hej Benny

Jeg har desværre været ude for et par gange at
folk nærmest opfatter en som dyreplager når man
kraftigt irettesætter sin hund.
Til grin kan jeg sagtens leve med.
Men jeg bryder mig ikke om at blive opfattet som dyreplager.
Men faktisk er det jo hundenes eget sprog man skal prøve at efterligne.
Og de er jo ikke ligefrem blide ved hinanden når der skældes ud.
Man skal bare huske at blive god igen straks bagefter.
Det med at gå og værer sur og bærer nag fatter en hundehjerne ikke.
Det er det mange skal lærer at forstå. En hund tænker som en hund
og reagerer som en hund, og IKKE som et menneske.

Hilsen Jens

Fra : Leyna

Dato : 13-03-03 16:23

On Thu, 13 Mar 2003 13:49:10 +0100, "Pwh"
<deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>Hvis jeg en sjælden gang imellem råber meget vredt til ham.
>Er det nærmest som om at han bliver ramt af lynet.

Ja, det virker altså ikke på Vaks. Han er totalt ligeglad.

--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Pwh

Dato : 13-03-03 20:26

"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, det virker altså ikke på Vaks. Han er totalt ligeglad.
>
> --
> Leyna

Ja det er svært for mig at komme med noget
fornuftigt at sige uden at se hvordan du omgåes din hund.
Men at indgive en hund respekt er i mine øjne kun et
et spørgsmål om at værer konsekvent og til tider MEGET hård.
Men det er nok meget let for mig at sige der har en, alt ialt lydig hund.
Jeg kunne måske også (uden at kende din hund) forestille mig
at unoderne måske har fået lov til at udvikle sig fra hvalpestadiet.
Min egen (meget hundekyndige) søster råede mig til fra starten
at sige meget kraftigt fra når hunden var for meget.
Og det har åbenbart hengt ved for Tyson's vedkommende.
Det kan nok værer svært at rettte op på en skade der først er opstået.

Mvh Jens

Fra : Leyna

Dato : 14-03-03 00:09

On Thu, 13 Mar 2003 20:26:10 +0100, "Pwh"
> [...]

>Min egen (meget hundekyndige) søster råede mig til fra starten
>at sige meget kraftigt fra når hunden var for meget.

Jeg har sagt fra, og han bider jo heller ikke som han gjorde da han
var lille. Da skulle alt jo gennemgnaves incl. os, hans ejere. Men
hans bidehæmning hænger skam ved. Han bider ikke når vi bare leger,
for så stopper legen omgående. DET har han lært.
Okay, min hund er snorforkælet (siger folk... hehe) men jeg synes da
også at jeg har gjort et rimeligt stykke arbejde for at afrette ham,
og han er hverken dominerende eller aggressiv, kun fuldstændig
overstadigt legesyg... Det er dér det går skævt.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 14-03-03 08:51

Hej

Jeg må lige sige at hundens alder jo er lige den rette alder for at
prøve grænser, og selvom du ikke mener at han er dominant, kan det han
gør her godt være et signal om at der er et eller andet sted han er i
tvivl om hvor grænsen går, det er ikke nemt altid at se det, og hvis
han er lidt forkælet som du skriver , så kan det være at I skal
sætte ind et helt andet sted end i lige regner med, jeg har selv måtte
"spise et par kameler" da jeg selv måtte lære om bl.a. lederskab, da
jeg selv fik en usikker hund, og måtte lære at støtte og hjælpe min
hund med at finde de naturlige grænser for ham, da hans selvtillid
ikke lige var helt med ham fra start og han derfor var totalt
forvirret og ikke kunne håndtere så mange ting på en gang...

Det er også svært at råde og hjælpe i en sådan sag herinde for det er
alle de små ting som hund og ejer gør sammen, der fortæller en hvor
der kunne være problemer eller "gråzoner" som din hund er usikker i...

Jeg kan kun sige at du skal se på de ting i din hverdag med din hund,
hvor han måske kunne være lidt forvirret, en adfærd som du selv har og
som måske forvirrer hans position i forhold til dig eller din familie
- det er den bedste måde jeg kan formulere dette på herinde, håber du
kan følge noget af det...

Men iøvrigt er det da dejligt at have en legesyg hund ikke

Held og lykke med det, smil og hilsener

Jeannette Svensson/asko

Fra : Leyna

Dato : 14-03-03 12:35

On 13 Mar 2003 23:51:08 -0800, asko1@ofir.dk (Jeannette Svensson)
wrote:

> [...]
>ikke lige var helt med ham fra start og han derfor var totalt
>forvirret og ikke kunne håndtere så mange ting på en gang...

Usikker er bestemt ikke ordet jeg vil klistre på ham. Han hilser
f.eks. glad og gerne på alle vi møder på vores vej. Det er så også
lidt af et problem, for han mener jo at han lige skal hoppe op og gi'
dem et kys eller et kærligt bid i næsen.
Vi har nogle gange haft ham med på stranden for at han skulle have lov
at løbe løs, og for at vi kunne træne lidt indkald, og her kommer han
glad og gerne HVER gang en af os kalder. Og han bliver ikke lige op og
ned ad os. han undersøger i høj grad på egen hånd, men han kommer dog
ofte i synsfeltet, da han lige skal tjekke at vi ikke er blevet væk
for ham.

>Men iøvrigt er det da dejligt at have en legesyg hund ikke

Joeh, det ville være frygteligt hvis han bare lå og sov, men som jeg
har nævnt andetsteds så er han min første hvalp, og SÅ legesyg en hund
har jeg altså aldrig haft før.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 15-03-03 21:31

Hej igen

Der er mange måder en hund kan være usikker på, den behøver ikke være
bange for nye ting for at være usikker, den kan være usikker på nogle
af de regler I har eller ikke har, det med gråzoner kan forvirre en
hund ret meget specielt i den alder din hund har p.t. - hvordan skulle
den ellers gøre opmærksom på dette?

Det at han mener at han skal hoppe op og "kysse" eller nappe,
fortæller jo også lidt om han vist godt kunne bruge et regelsæt for
hvad I gerne eller ikke ville have ham til at gøre, ligenu ser det ud
til at han bestemmer selv...
-det var det jeg mente med "gråzoner" kan være forvirrende for en
unghund...

Mange hilsener

Jeannette Svensson/asko

Fra : Leyna

Dato : 13-03-03 16:23

On Thu, 13 Mar 2003 12:43:24 +0100, "Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]

>hvor alt det forbudte skal prøves, og der er visse ting, som bare ikke kan
>accepteres, selvom man er i lømmelalderen, og det skal gøres klart.

Det med at hoppe op og bide og også lege fangeleg har nu stået på
længe. Det er ikke noget han lige er begyndt på, men det er jo nemmere
at håndtere en lille hvalp, der er fuldkommen overstadig end det er
med et gevaldigt skrummel, der er lige ved at vælte en.
Jeg _har_ prøvet med NEJ, men i lige disse situationer, så fanger han
altså ikke alvoren. Det er dér mit problem ligger.

> Men husk
>at efterlade nogle ting, som han får lov til at være lidt ulydig med.

Det forstår jeg så ikke helt... kan du lige uddybe det?
> [...]
>også, hvis din mand er alene med ham, eller er det kun når i er der begge

Nu er det sjældent at min mand er alene med hunden, men når det sker,
så har han ingen problemer med indkald. Det er kun når jeg osse er der
at det ofte går galt.

>Sig mig, er du en skrap madamme ..

Det skulle min mand jo næsten have svaret på, men han ville nu nok
sige ja! Hvis jeg selv skulle svare ville jeg sige... ja!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-03-03 06:30

Hej Leyna

> Jeg _har_ prøvet med NEJ, men i lige disse situationer, så fanger han
> altså ikke alvoren. Det er dér mit problem ligger.

Det her er et af de steder, hvor kvinder er lidt handikappet. De har som
regel ikke den store bredde i stemmen, så hvis ikke du selv kan, må i jo
prøve at hjælpes ad, fremprovoker handlingen, og lad din mand fyre svadaen
af. Dybt og rungende ( Nu håber jeg ikke han er en lille mand med
pibestemme ..)

> Det forstår jeg så ikke helt... kan du lige uddybe det?

Der skal lige efterlades lidt regler som man kan slippe afsted med at
overtræde. Du ved, da vi var børn, vidste vi da godt vi ikke måtte hugge
naboens æbler, men vi gjorde det alligevel. Den værste straf vi fik for det,
var enten mavepine, eller løbemås.

> Nu er det sjældent at min mand er alene med hunden, men når det sker,
> så har han ingen problemer med indkald. Det er kun når jeg osse er der
> at det ofte går galt.

Det er ikke et af de lette det her, hverken for mig at svare på, eller for
jer, men jeg tror mit råd skal være, at din mand må gå ind og fortælle
hunden, " jeg bestemmer " og for en tid nok lige skal være noget mere
dominerende end han plejer at være. Altså lige for en tid, glemme den alt om
pæne facade, og trumfe sin vilje igennem, medens i begge er der.
Har den også svært ved at blive efterladt ene hjemme og i bilen, hvis i
begge går samtidigt.
Ja det kan faktisk være et problem, bare hunden er inde i bilen og i udenfor
???

> Det skulle min mand jo næsten have svaret på, men han ville nu nok
> sige ja! Hvis jeg selv skulle svare ville jeg sige... ja!

Aha, han er der kun fordi han ikke tør løbe hjemmefra

M.V.H....Benny..

Fra : Leyna

Dato : 14-03-03 12:35

On Fri, 14 Mar 2003 06:29:43 +0100, "Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk>
wrote:

Hey Benny!

> [...]
>prøve at hjælpes ad, fremprovoker handlingen, og lad din mand fyre svadaen
>af. Dybt og rungende ( Nu håber jeg ikke han er en lille mand med

Han er en bette mand, men pibestemme har han bestemt ikke, og i de
situationer hvor jeg virkelig har problemer, der har han ingen
problemer. Vi har dog enedes om, at når der er nogle konflikter
imellem den ene af os og hunden, så er det den der deltager i
konflikten der følger den til dørs... men det er måske forkert?

> [...]
>naboens æbler, men vi gjorde det alligevel. Den værste straf vi fik for det,

Den slags unoder har han skam også. Han snupper kattenes mad når han
kan slippe afsted med det (hvilket ikke sker ret tit mere) og dér
bliver han ikke skældt ud, medmindre vi fanger ham lige i
gerningsøjeblikket, og det har vi vist kun gjort een gang.

> [...]
>pæne facade, og trumfe sin vilje igennem, medens i begge er der.
>Har den også svært ved at blive efterladt ene hjemme og i bilen, hvis i

Hunden har ingen problemer med at forstå når min mand mener det
alvorligt. Den kommer da også (nødtvungent) når han BRØLER efter den,
men alm. indkald er den ret ligeglad med. Og han trumfer skam også sin
vilje igennem, hvor jeg blot ser passivt til uden at vælge side for
nogen af dem. Det var det jeg mente med at ingen greb ind, mens den
anden havde en konflikt (eller træning) i gang med hunden.
Der er ingen problemer med at være alene, hverken hjemme eller i
bilen.
Umiddelbart har jeg opfattelsen af, at det måske er mig der blæser et
lille problem op, for jeg har kigget lidt på nettet, for at finde en
løsning på mit problem, men alle steder hvor der står noget om at
"hunden bider" handler det om at hunden er aggressiv... og det er han
altså ikke. Han er bare så legesyg at det nogle gange er for meget.
Vi har faktisk talt om at anskaffe os en hund mere, for at han kan få
sig en ordentlig legekammerat, da vi slet ikke kan tilfredsstille hans
behov i den forbindelse, men jeg synes jo det virker lidt overilet,
når ikke vi har fået den første til at forstå, at når vi siger at
legen stopper, så stopper den altså. På den anden side, så er der
ingen problemer med ham, hvis han er blevet gennemaktiveret i løbet af
dagen. F.eks. har vi været på besøg hos bekendte med hund(e) så har de
leget hele dagen, og han er fuldstændig udmattet bagefter, og gør alt
det vi vil have ham til... og ellers sover han bare "rusen" ud.
Jeg har haft hund før, men det har altid været gamle mishandlede dyr
jeg har overtaget. Jeg har aldrig haft hvalp før, og er derfor meget i
tvivl, om alt nu også er som det skal være. En mishandlet hund BRØLER
man bestemt ikke af. Det er en helt anden tone man skal bruge dér, og
det er hvad jeg har været vant til. Iøvrigt altid med stor success. De
små kræ, som kravlede langs panelerne og vendte sig om på ryggen hvis
man bare SÅ forkert på dem, blev til stolte hunde, der kom alle i møde
med løftede haler. Men hvalpe, altså... *suk*

>Aha, han er der kun fordi han ikke tør løbe hjemmefra

Kunne jeg bare få hunden til at føle det på sammen måde, så!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-03-03 13:36

Hej Leyna

Det var da godt at høre. Det var lige noget helt andet jeg var bange for.
Det var derfor jeg lige havde et par ekstra spørgsmål. Så prøv lidt af de
ide'er Karin kom med, i hendes aldeles udmærkede indlæg. Det vil jeg tro
nok skulle kunne klare jer gennem den tid, bagefter vil han så blive som han
plejer at være, bare bedre. Så det vigtigste problem, er så det han hugger
oppe på bordet, og der må du jo så gøre det klart, at det er uacceptabelt.
Men du skal tage ham medens han gør det, og så vil det formentligt være nok,
bare du rømmer dig, for han ved det jo godt, det skal bare prøves.

M.V.H.....Benny..

Fra : René Kofoed

Dato : 13-03-03 20:44

Hej Leyna.
Jeg har ikke noget bestemt råd til dig, udover at, du i de forskellige
faser, fysisk og psykisk, ikke må give den dårlige oplevelser af nogen art.
Det kan føre til et meget problemfyldt liv med hunden, og ikke mindst for
hunden selv.
Det er ligegyldigt om det er en fase eller ej, meget vigtigt at, du ALTID er
konsekvent.
EKS: Hunden må ikke være i sengen. Det betyder, at ligegyldigt hvad, så får
den aldrig lov til, at være i sengen.
Hopper den op, får den en "Ned"-kommando HVER gang du ser det den er i
sengen.
Det samme med at, hoppe op og bide, ALTID en nej-kommando.
Husk så endelig at rose hunden, når den holder op med den uønskede adfærd,
ligegyldigt om tålmodigheden for længst er opbrugt, og du er rødgløende af
raseri.
ALTID ros når hunden gør som du beder om.
Håber der var lidt hjælp.
MVH Susanne.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 14-03-03 09:29

> [...]
>skulderhøjde) at også problemet er vokset.
>Det samme problem opstår når han har "stjålet" ting fra bordet eller

,,,,,,,,,,,,,Jeg ved godt at det ikke er populært at sige herinde, men
jeg ville vælge at være noget hårdere ved ham , så han forstår at et
nej virkelig betyder nej ! Det er jo det der er problemet , som jeg
ser det . Hvis hunden ikke forstår et nej må det være svært at opdrage
den efter min mening. Jeg ville holde øje med ham hele tiden og når
han så tager noget fra bordet eller hvad han nu ikke må tage så løb
hen og tag fat i ham og sig meget bestemt nej imens du stirer ham i
øjene, og gør det hver gang han gør det hver eneste gang . Så burde
han forstå et nej , og senere ved han at når han tænker på at tage en
sok så husker han dengang han gjorde det sidst og du blev meget sur ,
så gør han det ikke igen måske Og så selvfølgelig som du selv
skrev byt sokken med noget han godt må lege med. Mange gange har hunde
mindre respekt for kvinder pga deres lysere stemme, og det har jeg
altså fået at vide af roger abrantes på et foredrag, det måtte jeg
jo hellere sige inden der kom nogle rødstrømper og blev sure på mig
men når du siger nej så prøv at lave din stemme mørk og grum, så
hører han mere efter . Som jeg lærte på hundeskolen i starten når
hunden har gjort noget rigtigt så siger man dyyygtig med lys stemme og
hvis den har gjort noget forkert siger man neej med mørk stemme, men
det ved du sikkert allerede, eller sagt på en anden måde når hunden
gør noget godt skal man lyde som en rigtig svans og når den gør
noget forkert skal man lyde som en rigtig mand

(

Fra : Gitte S. Eriksen & C~

Dato : 14-03-03 10:57

> [...]
> hen og tag fat i ham og sig meget bestemt nej imens du stirer ham i
> øjene, og gør det hver gang han gør det hver eneste gang .

Hmm hvis du med andre ting lytter til den meget kloge Roger Abrantes, så er
det her vist ikke en af hans metoder, tvivler meget på det, andet end de vil
få en usikker hund af det

Så burde
> han forstå et nej , og senere ved han at når han tænker på at tage en
> sok så husker han dengang han gjorde det sidst og du blev meget sur ,
> så gør han det ikke igen måske

Hunden lever nu og her ikke for 2 dage siden og jeg tror ikke det vil
hjælpe, men det er min personlige mening.

> [...]
> altså fået at vide af roger abrantes på et foredrag, det måtte jeg
> jo hellere sige inden der kom nogle rødstrømper og blev sure på mig

Ja, det skal nu nok være rigtig nok

> [...]
> hunden har gjort noget rigtigt så siger man dyyygtig med lys stemme og
> hvis den har gjort noget forkert siger man neej med mørk stemme

Ja, det er efter min mening også den rette metode at lære ham det på, men er
meget imod ideen i at tage fat i ham og stirre ham i øjnene, det syntes jeg
er mget forkert.

MVH
Gitte
DK Sacala´s Norske Skovkatte - Killinger tilsalg

Fra : Leyna

Dato : 14-03-03 12:35

On Fri, 14 Mar 2003 09:28:40 +0100, "Punish the deed, not the breed"
<nobody@home.com> wrote:

> [...]
>gør noget godt skal man lyde som en rigtig svans og når den gør
>noget forkert skal man lyde som en rigtig mand

Det er skam forsøgt, men uden den store virkning når det kommer fra
min side. men det er stadigvæk sådan jeg gør det, for jeg tror nemlig
også på, at det er vejen frem. Jeg kan åbenbart bare ikke lyde lige så
truende som min mand!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Pia J

Dato : 14-03-03 14:38

> [...]

> min side. men det er stadigvæk sådan jeg gør det, for jeg tror nemlig
> også på, at det er vejen frem. Jeg kan åbenbart bare ikke lyde lige så

Sjovt nok er det lige omvendt her i huset... Mine hunde gider ikke gøre
noget hvis man truer dem.

:Pia (Ja, Benny, jeg er kun halvt så stor som min mand, men det er mig der
bestemmer

Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-03-03 14:55

Hej Pia

> :Pia (Ja, Benny, jeg er kun halvt så stor som min mand, men det er mig der
> bestemmer

Ja sådan er det for vi stakkels små undertrykte mænd

M.V.H....Benny..

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 15-03-03 21:40

Hej

Hvad med at prøve klikker træning, her er det positiv forstærkning
frem for negativ, dette mener jeg har den allerbedste effekt, jeg
skælder ikke mine hunde ud når noget ikke er rigtigt, fejler de er det
min kommando der ikke har været tydelig nok, hellere give ekstra ros
eller belønning med leg, guffer eller andet hunden elsker når den gør
det man gerne vil ha' - at bruge vold og hårde metoder gør kun at
hunden reagerer ud fra angst for føreren og ikke ud fra glæde...min
mening, min erfaringer, beklager på forhånd hvis nogen føler det er
forkert for dem...

Mange hilsener og smil fra

Jeannette Svensson/asko

Fra : Leyna

Dato : 16-03-03 01:50

On 15 Mar 2003 12:39:58 -0800, asko1@ofir.dk (Jeannette Svensson)
wrote:

> [...]
>hunden reagerer ud fra angst for føreren og ikke ud fra glæde...min
>mening, min erfaringer, beklager på forhånd hvis nogen føler det er

Jeg har skam også kraftigt overvejet klikkertræning, men jeg skal lige
vide en hel del mere om emnet, før jeg starter på det.
Lad mig lige gøre en ting HELT klar... jeg tæver ikke min hund, og
mener heller ikke at jeg er specielt voldelig. Jeg har da vist ham
hvem der bestemmer, men jeg tæver altså ikke løs på ham. Var det det
jeg ville, så havde jeg jo overhovedet ikke haft brug for at spørge om
råd her. Og min hund er på ingen måde bange for mig, at jeg så godt
kunne tænke mig en smule mere respekt fra hans (hundens) side er jo
noget helt andet.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Karin

Dato : 14-03-03 10:56

Leyna wrote:

> [...]
> temmelig længe, men nu er han altså blevet så stor (64 cm.
> skulderhøjde) at også problemet er vokset.

Du skriver at problemerne opstår når I har gået en lang tur. Nogle gange
reagerer hunde ved at blive stressede/umulige/overfjollede når de er
trætte (nærmest ligesom små børn). Måske kan du i en periode prøve at
lave turene en smule kortere og se om det giver en forskel?

Jeg vil også forslå at du prøver at forebygge problemet istedet for at
gå ind i en masse konflikter med din hund (skæld ud osv.) Når I nærmer
jer det tidspunkt hvor han plejer at blive for vild skal du rose ham og
give godbidder MENS han stadig går pænt. På den måde lærer han bedre at
det kan betale sig at gå ordentligt (men det er vigtigt at du
roser/giver godbidder FØR han bliver vild)
Sådan fortsætter I indtil I er kommet hjem. Efterhånden som han bliver
bedre og bedre til at gå pænt det sidste stykke vej kan du stille og
roligt skære ned på brugen af godbidder...

En af grundene til at det er en dårlig idé at råbe/skæld ud er at hunden
ofte vil prøve at dæmpe ejerens aggressivitet ved at vise legeadfærd.
Dette opfatter mange ejere som at hunden ikke har fattet situationens
alvor og så bliver de endnu hårdere ved hunden (og så kan det blive
skruen uden ende)

Derfor er mit råd kort sagt: Prøv at forebygge problemerne og focusér
mere på at lære ham at opføre sig rigtigt istedet for at skælde så meget
ud når han gør det forkerte.

Venlig hilsen
Karin

Fra : Leyna

Dato : 14-03-03 16:41

On Fri, 14 Mar 2003 10:56:23 +0100, Karin <diversepost@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>Dette opfatter mange ejere som at hunden ikke har fattet situationens
>alvor og så bliver de endnu hårdere ved hunden (og så kan det blive

Det er noteret.

>Derfor er mit råd kort sagt: Prøv at forebygge problemerne og focusér
>mere på at lære ham at opføre sig rigtigt istedet for at skælde så meget
>ud når han gør det forkerte.

Det fprsøger jeg skam allerede.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Erik Graversen

Dato : 14-03-03 23:31

"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> skrev i en meddelelse news:n5607vcm80uop7gprr6jchb4f9ikm4936d@4ax.com...

> [...]
> hvad betyder), med skænd, med at "nedlægge" ham og med at ignorere
> ham. Intet af ovenstårnde har endnu hjulpet.

Min 10 måneder gamle Golden Retriever kan finde på at udføre samme
"grænse afprøvning" over for mig som du her beskriver. Det er dog ikke
når vi har gået tur men når han har været ude og lege bl.a. med andre hunde i
en indhegning for hunde som vi har her i byen. Det har ikke været særlig sjovt
i dette pladderet føre det har været! Kan i lige forstille jer hvordan jeg har set
ud når han har hoppet op af mig
Jeg har prøvet de samme ting som dig og i dag lykkedes det mig faktisk med
"ignorere metoden"!
En tanke der slog mig var at man måske skal tænke på hvad man gør når
man kommer hjem. Er der noget som hunden ikke finder så spændene at
komme hjem til?
Så i dag gik vi ikke straks ind og gik igang med den ellers påkrævede rengøring
(påkrævet fordi der er meget pladderet i den før omtalte indhegning) men gik
ud i vores have og hygge legede.
Det vil så vise sig om min teori holder stik.

Mvh.

Erik

--

RYGESTOP UDEN STRESS:
http://home1.stofanet.dk/erikgr/

Fra : Leyna

Dato : 15-03-03 00:14

On Fri, 14 Mar 2003 23:30:43 +0100, "Erik Graversen"
<erikgr@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>i dette pladderet føre det har været! Kan i lige forstille jer hvordan jeg har set

Jeps. Lige som jeg normalt ser ud, når Vaks har fået et flip!

> [...]
>En tanke der slog mig var at man måske skal tænke på hvad man gør når
>man kommer hjem. Er der noget som hunden ikke finder så spændene at

Han plejer altid at få en eller anden godbid, så det er ikke det.
Men jeg vil da fortsætte med ignorere metoden, selvom det er generende
at alt ens tøj bliver fuldstændig tilpladret. *SUK*
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Kimmi

Dato : 15-03-03 03:54

> [...]
> at alt ens tøj bliver fuldstændig tilpladret. *SUK*
> Leyna
> Big Girls - Lidt mere end gennemsnittet.
Hej Leyna.
Det med at hoppe op er jo noget hunden lære meget hurtig og især fra den
tidlige hvalpe alder.Og det er noget som jeg selv ser som en fordelagtig
ting og det benytter jeg mig af.Uanset om hunden er hvalp eller unghund.Nu
lyder det jo til at du har en hund der er meget legesyg, eller skal vi kalde
det en hund med højt drift,og det er jo bare dejligt,sådan burde alle hunde
jo være IMO.Men personligt vil jeg bestemt ikke have en hund der ikke er i
besidelse af sådanne høje drifter.Min erfaring fortæller mig, at ved sådanne
hunde, må man nogle gange tænke uden for kassen.Hvorfor ikke bruge hundens
naturlige talenter, frem for at bruge en masse tid på at nedbryde dem.Men
jeg kan jo selvfølgelig kun tale for mig selv når jeg nu sige, at ignorere
at hunden hopper op er bestemt ikke noget jeg ville gøre.Tværtimod jeg
ønsker at lære hunden at hoppe op på kommando,det er jo noget den allerede
kan,så det må være let nok.Derefter må jeg så lære hunden at hoppe ned på
kommando og den bliver selvfølgelig belønnet for begge dele.I mit tilfælde
er belønningen altid en bide pølse, derved kan jeg holde hunden i drift og
derved åbner døren for andre øvelser.Derved bliver alle øvelser positive, at
ignorere kan jo også være en form for afstrafelse.Når hunden har lært og
forstået øvelsen kan du jo gribe ind med en kommando, og dermed få det
resultat du ønsker.Men ok! nok lidt overfladisk der er jo mange aspekter
vedrørende træning af hunde i højt drift,og måske nok nemmere sagt end
gjort.Men at træne bagvendt virker såment udemærket for mig og mine
hunde......Og det var så min mening!
Cya
Kimmi