Søren Uttrup wrote:
> Jeg skal have lavet en ledning fra bilen batteri til anhængerstikket
bagpå.
> Jeg har fundet nogle diagrammer under
>
http://www.campingstuff.dk/html/div/lader.php
Campingstuff har også nogle gode link til firmaer der er spcialister i
området - meget gode forklaringer på det meste, bla også valg af
batteri.
Campinferie har også nogle forklaringer
http://www.campingferie.dk/h7_campingvogne/s/12volt.asp og der omkring.
> Men hvor køber jeg relæ, sikringsholder, afbryder osv. Hvis jeg skal
have
> noget der kan holde til at være monteret ude i moterrummet ?
Prøv en Autoelektrikker eller måske BilTema eller lignende - eller
Caravancentret - gr. har sikkert bedre (billigere) forslag. men hvis du
finder et lokalt værksted som leverandør og til "den sidste kontrol" er
man sikkert med på at dele opgaverne mellem jer. Jeg har set, at der her
i gr. har været bragt "de officielle foreskrifter" for monteringer - men
har ikke tråden mere. Diagrammerne du har set opfylder bestemmelserne.
> Jeg undrede mig forøvrigt over hvorfor der ikke er en modstand imellem
de 2
> batterier, så fremtifald begge batterier er afladet kan generatoren så
godt
> holde til at lade begge batterier op samtidig ?
Ja - det burde den kunne, idet der er indbygget begrænser i laderelæet
på generaturen. Jeg så engang at Campingferie, men også, at nogle her i
gr. anbefaler en spærrediode så strømmen kun kan gå ud til CV, men
dioden har desværre et spændingsfald på 0.6-8 V der dels forhindrer at
CV batteriet kommer op på fuld ladning, men også, i lighed med en
indskudt modstand, forlænger ladetiden væsentligt. Hvilket alt andet
lige giver kortere levetid af batteriet - bagrunden for at nogle vælger
at montere en ladebooster - god løsning hvis man vil klare sig mest
muligt med 12 V.
http://www.danpower.com/produkter.html har nogle meget gode
forklaringer.
Har man ikke den, er det ekstra væsentligt, at bruge tykke ledere både
til + og stel, man skal også altid sikre at alle stik og samlinger er
udført ordentligt - ikke varmer, hvis der bliver tilsluttet bilen med
motoren igang, og med kraftigt forbrug til køl, lys og ladning i CV.
Føl en gang imellem på alle stik og samlinger.
En god "maskinmester" går en runde hver vagt og føler, lytter og snuser.
og bilejer eburde gøre det samme f.eks med dæk, hjullejer - bremser.
Lige en lap på, og du ved om de har det godt på turen.
Kvaliteten af ledningsnettet er ganske simpel at teste med et billigt
digitalt voltmeter fra byggemarkedet. Spændingen på batteripolerne i CV
skal under forbrug til ovennævnte og med ladning fra bilen, være
tilnærmelsesvis som hvis du måler på batteriet i bilen.....
)
resten forsvinder som varme i ledningsnettet.
> Er der nogen der har en smartere måde at lave det på ?
Nej, ikke lovligt. Der skal være indskudt et relæ der afbryder strømmen
når motoren stopper, Relæet har også den fordel, at det ikke stjæler
toppen af ladespændingen. Derefter må du (vistnok) godt ha en manuel
kontakt til at slå til igen - men jeg er ikke klar over om den selv skal
resætte relæet, altså slå forbindelsen fra, når motoren kører så den
ikke bliver glemt ved start. Der er sikkert et specielt relæ til det,
ligesom du kan få batterivagt, startsikring indbygget i de forskellige
løsninger.
God fornøjelse - herligt forårsarbejde
mvh sten