/ Forside / Interesser / Rejser / Camping / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Camping
#NavnPoint
Nordsted1 8094
katekismus 1655
piaskov 1410
dova 1350
henrikkre.. 1330
alka 1272
refi 1024
transor 1015
Benjamin... 850
10  ans 800
Strøm fra bil til CV
Fra : Søren Uttrup


Dato : 13-03-03 10:13

Jeg skal have lavet en ledning fra bilen batteri til anhængerstikket bagpå.
Jeg har fundet nogle diagrammer under
http://www.campingstuff.dk/html/div/lader.php
Men hvor køber jeg relæ, sikringsholder, afbryder osv. Hvis jeg skal have
noget der kan holde til at være monteret ude i moterrummet ?
Jeg undrede mig forøvrigt over hvorfor der ikke er en modstand imellem de 2
batterier, så fremtifald begge batterier er afladet kan generatoren så godt
holde til at lade begge batterier op samtidig ?
Er der nogen der har en smartere måde at lave det på ?

Med venlig hilsen Søren






 
 
Carsten Stage (13-03-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Stage


Dato : 13-03-03 10:34

In news:3e704b84$0$52144$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Søren Uttrup typed:

> Jeg skal have lavet en ledning fra bilen batteri til anhængerstikket
> bagpå. Jeg har fundet nogle diagrammer under
> http://www.campingstuff.dk/html/div/lader.php
> Men hvor køber jeg relæ, sikringsholder, afbryder osv. Hvis jeg skal
> have noget der kan holde til at være monteret ude i moterrummet ?

Det kan du få hos de fleste autoudstyrsforhandlere - eller hos
autoelektrikere

> Jeg undrede mig forøvrigt over hvorfor der ikke er en modstand
> imellem de 2 batterier, så fremtifald begge batterier er afladet kan
> generatoren så godt holde til at lade begge batterier op samtidig ?

Generatoren kan sagtens oplade begge batterier. Men der findes et specielt
relæsæt der sørger for at der først bliver opladet bagud når bilens batteri
er fuldt opladet. Igen autoelektrikeren er din ven.

> Er der nogen der har en smartere måde at lave det på ?

Den mest effektive måde er at benytte ovenstående sæt i forbindelse med en
ladebooster i campingvognen. Der er også diagram over det på den side du
allerede har været inde på.

Men det virker fint som beskrevet på siden - jeg har aldrig haft problemer
med opladningen. Det skal så siges at jeg i campingvognen har en elektronisk
automatiklader på bare 5-6A permanent tilsluttet så der automatisk bliver
opladet når vi har en 230V tilslutning på campingvognen.


--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk


sogs (13-03-2003)
Kommentar
Fra : sogs


Dato : 13-03-03 11:42

Søren Uttrup wrote:
> Jeg skal have lavet en ledning fra bilen batteri til anhængerstikket
bagpå.
> Jeg har fundet nogle diagrammer under
> http://www.campingstuff.dk/html/div/lader.php

Campingstuff har også nogle gode link til firmaer der er spcialister i
området - meget gode forklaringer på det meste, bla også valg af
batteri.

Campinferie har også nogle forklaringer
http://www.campingferie.dk/h7_campingvogne/s/12volt.asp og der omkring.

> Men hvor køber jeg relæ, sikringsholder, afbryder osv. Hvis jeg skal
have
> noget der kan holde til at være monteret ude i moterrummet ?

Prøv en Autoelektrikker eller måske BilTema eller lignende - eller
Caravancentret - gr. har sikkert bedre (billigere) forslag. men hvis du
finder et lokalt værksted som leverandør og til "den sidste kontrol" er
man sikkert med på at dele opgaverne mellem jer. Jeg har set, at der her
i gr. har været bragt "de officielle foreskrifter" for monteringer - men
har ikke tråden mere. Diagrammerne du har set opfylder bestemmelserne.

> Jeg undrede mig forøvrigt over hvorfor der ikke er en modstand imellem
de 2
> batterier, så fremtifald begge batterier er afladet kan generatoren så
godt
> holde til at lade begge batterier op samtidig ?

Ja - det burde den kunne, idet der er indbygget begrænser i laderelæet
på generaturen. Jeg så engang at Campingferie, men også, at nogle her i
gr. anbefaler en spærrediode så strømmen kun kan gå ud til CV, men
dioden har desværre et spændingsfald på 0.6-8 V der dels forhindrer at
CV batteriet kommer op på fuld ladning, men også, i lighed med en
indskudt modstand, forlænger ladetiden væsentligt. Hvilket alt andet
lige giver kortere levetid af batteriet - bagrunden for at nogle vælger
at montere en ladebooster - god løsning hvis man vil klare sig mest
muligt med 12 V.
http://www.danpower.com/produkter.html har nogle meget gode
forklaringer.

Har man ikke den, er det ekstra væsentligt, at bruge tykke ledere både
til + og stel, man skal også altid sikre at alle stik og samlinger er
udført ordentligt - ikke varmer, hvis der bliver tilsluttet bilen med
motoren igang, og med kraftigt forbrug til køl, lys og ladning i CV.
Føl en gang imellem på alle stik og samlinger.
En god "maskinmester" går en runde hver vagt og føler, lytter og snuser.
og bilejer eburde gøre det samme f.eks med dæk, hjullejer - bremser.
Lige en lap på, og du ved om de har det godt på turen.

Kvaliteten af ledningsnettet er ganske simpel at teste med et billigt
digitalt voltmeter fra byggemarkedet. Spændingen på batteripolerne i CV
skal under forbrug til ovennævnte og med ladning fra bilen, være
tilnærmelsesvis som hvis du måler på batteriet i bilen..... )
resten forsvinder som varme i ledningsnettet.

> Er der nogen der har en smartere måde at lave det på ?

Nej, ikke lovligt. Der skal være indskudt et relæ der afbryder strømmen
når motoren stopper, Relæet har også den fordel, at det ikke stjæler
toppen af ladespændingen. Derefter må du (vistnok) godt ha en manuel
kontakt til at slå til igen - men jeg er ikke klar over om den selv skal
resætte relæet, altså slå forbindelsen fra, når motoren kører så den
ikke bliver glemt ved start. Der er sikkert et specielt relæ til det,
ligesom du kan få batterivagt, startsikring indbygget i de forskellige
løsninger.

God fornøjelse - herligt forårsarbejde

mvh sten



sogs (13-03-2003)
Kommentar
Fra : sogs


Dato : 13-03-03 11:47

Nåe ja, god gerning - var ikke på en periode.
mvh



Carsten Stage (13-03-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Stage


Dato : 13-03-03 12:02

In news:sgZba.125571$Hl6.11186420@news010.worldonline.dk,
sogs typed:

> Nej, ikke lovligt. Der skal være indskudt et relæ der afbryder
> strømmen når motoren stopper,

Det er sund fornuft - men ikke et krav.

> Relæet har også den fordel, at det ikke
> stjæler toppen af ladespændingen.

Rigtigt - langt bedre end en kontakt alene.

> Derefter må du (vistnok) godt ha en
> manuel kontakt til at slå til igen

Der skal være en kontakt til manuel afbrydelse af strømmen til ben 2 eller
det nu ben 3 - Det fremgår af siderne på http://campingstuff.dk - på stikket
og det er til gengæld et krav. Den kontakt kan man med fordel lade styre
relæet - som det også er lavet på Hans Jørgens tegninger.


--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk


Søren Uttrup (18-03-2003)
Kommentar
Fra : Søren Uttrup


Dato : 18-03-03 10:23


> Det er sund fornuft - men ikke et krav.
> Der skal være en kontakt til manuel afbrydelse af strømmen til ben 2 eller
> det nu ben 3 - Det fremgår af siderne på http://campingstuff.dk - på
stikket

hvis jeg campingvognen nu har tågelygte bagpå, er jeg så nødt til at gå over
til 13polet stik ?
Eller kan jeg løse det på en anden måde ?
Jeg vil være ked af at gå over til 13 polet stik, da der er flere biler der
muligvis skal trække CV.




Carsten Stage (18-03-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Stage


Dato : 18-03-03 11:22

Søren Uttrup wrote:

> hvis jeg campingvognen nu har tågelygte bagpå, er jeg så nødt til at
> gå over til 13polet stik ?

Jeps - der er ingen vej udenom. Hvis campingvognen (eller bilen) er udstyret
med en frivillig lygte så tågebaglygte så skal den i følge reglerne virke.

> Eller kan jeg løse det på en anden måde ?

Det ikke lovlige alternativ er så at pille campingvognens tågebaglygtepære
ud, og bruge det 7-polede stik.

> Jeg vil være ked af at gå over til 13 polet stik, da der er flere
> biler der muligvis skal trække CV.

Hvis det var omvendt var det lettere. Problemet kan givet også løses med en
adaptor - men jeg er ikke klar over om de reelt opfylder reglerne.

Carsten Stage


Søren Uttrup (18-03-2003)
Kommentar
Fra : Søren Uttrup


Dato : 18-03-03 11:33

> > Jeg vil være ked af at gå over til 13 polet stik, da der er flere
> > biler der muligvis skal trække CV.
>
> Hvis det var omvendt var det lettere. Problemet kan givet også løses med
en
> adaptor - men jeg er ikke klar over om de reelt opfylder reglerne.
>
> Carsten Stage
>
kan man få et 13 polet stik til CV, som både kan gå på et 7 polet og 13
polet stik på bilen.



Carsten Stage (18-03-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Stage


Dato : 18-03-03 11:52

Søren Uttrup wrote:


> kan man få et 13 polet stik til CV, som både kan gå på et 7 polet og
> 13 polet stik på bilen.

Hvis bilen er monteret med 13-polet multicon (ikke West eller Jäger) så kan
hænger med gammelt 7-polet og hænger med 13-polet Multicon tilsluttes. Se
stikkene på http://www.campingstuff.dk/html/div/12v.php

Carsten Stage


Søren Uttrup (18-03-2003)
Kommentar
Fra : Søren Uttrup


Dato : 18-03-03 13:15


"Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> wrote in message
news:b56tov$d0o$1@news.net.uni-c.dk...
> Søren Uttrup wrote:
>
>
> > kan man få et 13 polet stik til CV, som både kan gå på et 7 polet og
> > 13 polet stik på bilen.
>
> Hvis bilen er monteret med 13-polet multicon (ikke West eller Jäger) så
kan
> hænger med gammelt 7-polet og hænger med 13-polet Multicon tilsluttes. Se
> stikkene på http://www.campingstuff.dk/html/div/12v.php

okay fint nok, men kan CV monteret med 13-polet multicon tilsluttes en bil
med 7 polet stik ?



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste