Hvorfor kan den nu pludselig ikke
Fra : Jørgen Emborg

Dato : 13-03-03 21:30

Jeg har en beige G3 opgraderet til G4 500MHZ (Sonnet) Har to harddiske i
den. Skulle installere MacOSX, men installeren ville ikke vide af min 80GB
IBM disk. Fortæller mig at ingen af de 5 drev ( partitioner) ligger indenfor
de første 8GB af disken. Det er imidlertid ikke rigtigt idet jeg har lavet
en partition specielt med det formål at få OSX til at ligge på de første 8GB
da jeg partitionerede den. Den vil imidlertid gerne installere på min gamle
4GB Disk som nu sidder som slave. Det gider jeg imidlertid ikke da den jo er
væsentlig langsommere end min nye disk.
Jeg får den (dårlige) ide at koble 4gb disken ud for en enkelt opstart.
jeg slukker og tager bare strømstikket ud af disken. Det må vel være nok
tænker jeg. Starter igen men installeren vil stadig ikke vide af min IBM
disk. Indser at problemet skal løses på anden måde. Slukker maskinen og
sætter strømstikket i 4GB disken igen. Men - nu vil maskinen slet ikke se
4Gb disken og den vil heller ikke læse CD´er.
Med en TechtoolCD som opstarts vil den gerne se 4 GB disken og der er
ingen fejl på på min normale startdisk.
Noget må der jo være sket - er der nogen der har et bud? Hvad skal jeg
gøre
Venlig hilsen Jørgen Emborg

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 14-03-03 02:42

Jørgen Emborg <emborg@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> ingen fejl på på min normale startdisk.
> Noget må der jo være sket - er der nogen der har et bud? Hvad skal jeg

Det kan være aldeles ubehageligt at få lagt OS X ind på sin Beige G3'er.
Installationsprogrammet er så ekstremt krakilsk og påståeligt angående
om hvorvidt man befinder sig indenfor de første 8Gb eller ej.

Efter at ha' læst din beskrivelser ville jeg nok ikke se anden udvej end
at starte lidt forfra. Brug OS X installeringen til at slette og
partionere den store 80Gb hd (hvis det er den du vil bruge) og så
forsøge at starte derfra. Evt overveje kun at ha' den ene hd sat til
under installeringen af OS X. Husk at få installeret drivere til system
9 hvis du har planer om at stadig kunne boote ind i system 9.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk