Andet multimedie
Fading tecnique?
Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 13-03-03 17:17

Hej

Et formodentligt banalt spørgsmål, men ...

Hvordan laver man et billede som dette:

http://www.trykbureauet.dk

Nu er det midterste et stort billede, men jeg tænker på fade effekter og den
måde billedet af skiltet fader over i baggrunden.

Umiddelbart ville jeg lægge et billedet oven på et lag med en farve eller et
gennemsigtigt lag og så bruge eraser eller airbrush til at fjerne noget af
motivet, så baggrunden træder frem, men det kræver man er ret sikker på
hånden.

Kan man tegne en fx en kurve i Photoshop og sig fade omkring kurven til
baggrund? Eller er der noget endnu smartere at gøre?

Mark Thomas Gazel

Fra : Madsen

Dato : 13-03-03 17:58

Mark Thomas Gazel skrev:

> [...]
> farve eller et gennemsigtigt lag og så bruge eraser eller airbrush
> til at fjerne noget af motivet, så baggrunden træder frem, men det

Jeg ville nok lave en markering på det billede hvor jeg gerne vil
have udtoningen til at være og så derefter lave en lagmaske udfra den
markering. <http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/lagmaske.jpg>
Herefter er det ret nemt at styre udtoningen ved at aktivere lagmasken
i lagpaletten og give den en gang gaussisk sløring f.eks.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/gaussisk.jpg>. Det smarte
ved den metode er at du ikke ødelægger laget. Hvis lagmasken bliver
deaktiveret eller fjernet så er du tilbage til orignalen:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/deaktiver_lagmaske.jpg>

Madsen.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 13-03-03 19:45

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

> [...]
> ved den metode er at du ikke ødelægger laget. Hvis lagmasken bliver
> deaktiveret eller fjernet så er du tilbage til orignalen:

Din metode er ganske fin, men jeg har siddet og rodet lidt og kanten på
motivet/det markerede bliver ved med at være tydelig og ikke som på dit
eksempel.

Gør jeg noget forkert?

Mark

Fra : KNL DtP

Dato : 13-03-03 21:10

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Din metode er ganske fin, men jeg har siddet og rodet lidt og kanten på
> motivet/det markerede bliver ved med at være tydelig og ikke som på dit
> eksempel.

Har du aktiveret lagmasken, som Madsen skrev? Du skal trykke én gang på
lagmaske-ikonet, og herefter give det en gang gausisk blur.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 13-03-03 21:47

KNL DtP <knl_dtp@hotmail.com> skrev:

> Har du aktiveret lagmasken, som Madsen skrev? Du skal trykke én gang
> på lagmaske-ikonet, og herefter give det en gang gausisk blur.

Det skulle jeg mene jeg har gjort, men jeg prøvede lige igen og det virkede.

Min fejl er nok at jeg beskar billedet først. Da jeg nøjedes med at markere
et område og maske det, så virkede det.

Jeg vender tilbage, hvis det driller igen.

Tak for hjælpen

Mark

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 13-03-03 21:54

> Har du aktiveret lagmasken, som Madsen skrev? Du skal trykke én gang
> på lagmaske-ikonet, og herefter give det en gang gausisk blur.

Mit udgangspunkt er et jpg-billede.

Jeg kunne ikke vælge maske umiddelbart, men da jeg skiftede til indexed
color og tilbage til rgb color, så kunne jeg godt.

Det lyder ikke helt sundt for billedet og kvaliteten, men jeg er ikke en haj
til de forskellige modes.

Mark

Fra : Madsen

Dato : 13-03-03 22:14

Mark Thomas Gazel skrev:

> Jeg kunne ikke vælge maske umiddelbart, men da jeg skiftede til
> indexed color og tilbage til rgb color, så kunne jeg godt.

Det lyder sært.
Du kan ikke lave en lagmaske på et baggrundslag, men du kan låse et
baggrundslag op ved blot at dobbeltklikke på det i lagpaletten og
klikke på ok, eller skrive et navn først og klikke på ok. Derefter
burde du kunne lave en markering på billedet og udfra den få lavet
en lagmaske. Når først lagmasken er lavet så burde den også kunne
vælges ved at klikke på den i lagpaletten uden at man skal skifte
frem og tilbage imellem forskellige farvetilstande.
(Du kan lave lagmasker både i gråtone, duotone, rgb, cmyk og lab i
Photoshop).

Madsen.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 13-03-03 22:57

> [...]
> vælges ved at klikke på den i lagpaletten uden at man skal skifte
> frem og tilbage imellem forskellige farvetilstande.

Du har ret. Jeg vidste ikke at man på den måde kunne låse baggrundslaget op.
Det hjalp nemlig på sagerne.

Mark

Fra : Madsen

Dato : 13-03-03 23:05

Mark Thomas Gazel skrev:

> Jeg vidste ikke at man på den måde kunne låse baggrundslaget op.
> Det hjalp nemlig på sagerne.

Nå ok. Så er det derfor du har fået det til at virke ved at skifte
fra RGB til index-farver og tilbage igen for det resulterer i et Lag
1 når du går tilbage til RGB, men der er bedre og nemmere måder at
låse et baggrundslag op på. :)

Madsen.