Krav i en "Slut bruger aftale"
Fra : M_abs

Dato : 10-03-03 23:56

Jeg hjalp en ven med at bygge hans nye computer op. Han har i den
forbindelse købt en OEM-version af Windows XP sammen med sin harddisk.
Microsoft kræver i deres OEM-licens at han klistre et logo på sin ellers så
flotte computers front.
Mit spørgsmål er så, kan de virkelig kræve det?

Jeg mindes at huske en forbruger-expert i et forbruger program sagde at man
under dansk lovgivning ikke var tvunget til at følge en "slut-bruger aftale"
da det svarede at købe noget man skulle skrive under på, men først fik
kontrakten efter man både havde betalt for varen og taget den med hjem.

På forhånd tak mvh
Morten

PS.: Vi valgte ikke at sætte logoet på computeren da det ødelægger dens
udseene.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 11-03-03 07:57

"M_abs" <M_abs@oncable.dk> skrev:

> [...]
> logo på sin ellers så flotte computers front.
> Mit spørgsmål er så, kan de virkelig kræve det?

Næppe.

> PS.: Vi valgte ikke at sætte logoet på computeren da det ødelægger
> dens udseene.

Fornuftigt.

--
Morten http://miljokemi.dk
Statistik: dk.videnskab.jura februar 2003

Fra : Andy

Dato : 11-03-03 15:30

> [...]

> flotte computers front.
> Mit spørgsmål er så, kan de virkelig kræve det?

Er du sikker på at det står i licensaftalen?
Står det ikke bare på den label med produkt ID som sidder bag på den
forseglede plasticpose?

mvh,

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 11-03-03 16:04

On Mon, 10 Mar 2003 23:55:32 +0100, "M_abs" <M_abs@oncable.dk> wrote:

> [...]
>flotte computers front.
>Mit spørgsmål er så, kan de virkelig kræve det?

Så vidt jeg husker skal den bare sidde et eller andet sted på
computeren, og her er bunden da passende. Der sidder mit licenbevis på
XP home til min bærbare ihvertfald.
Flemming Jacobsen

Fra : M_abs

Dato : 11-03-03 21:57

> Så vidt jeg husker skal den bare sidde et eller andet sted på
> computeren, og her er bunden da passende. Der sidder mit licenbevis på
> XP home til min bærbare ihvertfald.

Der står på klister mærket at det skal sidde på fronten af den computer XP
er købt til.
Om det står i licens ved jeg ikke, gik bare ud fra at det står der når det
står på det mærke.
Men stadigvæk, kan de kræve at man gør det? Eller sagt på en anden måde er
man tvunget til at følge sådan et krav?

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 11-03-03 22:24

On Tue, 11 Mar 2003 21:56:46 +0100, "M_abs" <M_abs@oncable.dk> wrote:

> [...]
>står på det mærke.
> Men stadigvæk, kan de kræve at man gør det? Eller sagt på en anden måde er

Nu er jeg tilfældigvis MSSD, Microsoft System Developer.

Jeg har fået at vide at mærket skal sidde et for brugeren tilgængelig
sted, det værende under bunden eller andet.

Men for at licensen er gyldig i MS's øjne skal man have både CD, Manual
samt licensmærket siddende et sted på computeren.

Men hvad med at sætte mærket på indersiden af kabinet lågen ?
Flemming Jacobsen

Fra : M_abs

Dato : 12-03-03 09:21

> [...]
> samt licensmærket siddende et sted på computeren.
>
> Men hvad med at sætte mærket på indersiden af kabinet lågen ?

Hvorfor/hvordan har de tænkt sig at man skal have cd og manual siddende på
ens computer? Med en stor klat lim?

Og jeg havde tænkte at sætte det mærke på et sted hvor jeg synes at det
hører hjemme, lommen til cd'en.

Men hvad Microsoft mener og hvad der er gyldigt efter dansk lovgivning kan
godt være to vidt forskellige ting.

mvh Morten

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 12-03-03 11:58

On Wed, 12 Mar 2003 09:21:17 +0100, "M_abs" <M_abs@oncable.dk> wrote:

>Hvorfor/hvordan har de tænkt sig at man skal have cd og manual siddende på
>ens computer? Med en stor klat lim?

Sagde ikke at det skulle sidde på computeren, sagde bare at man skulle
have den

>Og jeg havde tænkte at sætte det mærke på et sted hvor jeg synes at det
>hører hjemme, lommen til cd'en.

Mener bare at det skal sidde på computeren for ellers så kan du få et
problem senere hen hvis nu fx at din computer skulle sendes til service
eller du fik brug for support.
Flemming Jacobsen

Fra : M_abs

Dato : 12-03-03 21:45

> Sagde ikke at det skulle sidde på computeren, sagde bare at man skulle
> have den

Ups. lille læse fejl

Fra : Andy

Dato : 12-03-03 15:18

> [...]
det
> står på det mærke.
> Men stadigvæk, kan de kræve at man gør det? Eller sagt på en anden måde

Det er slet ikke et krav som er henvendt til dig... Det er henvendt til OEM
producenter af PC'ere, som leverer Windows præinstalleret på computeren...
Under normale omstændigheder kommer en slutbruger aldrig til at se den
formulering.

Andy

Fra : M_abs

Dato : 12-03-03 22:09

> [...]
> producenter af PC'ere, som leverer Windows præinstalleret på computeren...
> Under normale omstændigheder kommer en slutbruger aldrig til at se den

Det står nu direkte på mærket, dvs. den del af mærket der i flg. teksten
skal sidde på kabinettet.

Fra : Andy

Dato : 13-03-03 06:09

> OEM
>
> Det står nu direkte på mærket, dvs. den del af mærket der i flg. teksten
> skal sidde på kabinettet.

Nej. Hvis du ser lidt nærmere på mærkaten kan du se at lige bestemt den del
af mærkaten hvor den tekst står, er adskilt fra den anden de, og kan fjernes
helt.

Andy