familiesammenføring
Fra : Jens Nielsen

Dato : 06-03-03 16:47

har netop forsøgt at finde noget information på udlændingestyrelsen
hjemmeside vedr. familiesammenføring - det er da tydeligt at de ikke ønsker
at folk de søger, da det er totalt umuligt at finde ud af reglerne - der er
henvisning til spørgsmål og svar - et spørgsmål og et svar, det er sgu da
ikke meget.

undskyld men jeg er lidt harm.

er der nogen der kan hjælpe mig.

har en dansk statsborger af udenlandsk oprindelse ret/krav på
familiesammenføring med sine forældre??

på forhånd tak.

mvh
jens

Fra : Mr K.

Dato : 06-03-03 17:20

"Jens Nielsen" <jensnielsen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> har en dansk statsborger af udenlandsk oprindelse ret/krav på
> familiesammenføring med sine forældre??

Nej - kun hvis en række betingelser, som du kan se af lovgivningen er
opfyldt

Venlig hilsen
Mr. K

Fra : Peter G C

Dato : 06-03-03 17:38

Jens Nielsen <jensnielsen@mail.tele.dk> skrev i
3e676d72$0$52204$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

[klip]

> undskyld men jeg er lidt harm.

Det er der vist ingen grund til at være.

> er der nogen der kan hjælpe mig.
>
> har en dansk statsborger af udenlandsk oprindelse ret/krav på
> familiesammenføring med sine forældre??

Måske - prøv at fortælle lidt mere om sagen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jens Nielsen

Dato : 06-03-03 22:01

det er fordi jeg har brugt lang tid på deres hjemmeside uden at finde noget
som helst jeg kunne bruge.

tidligere havde en dansk statsborger med udenlandsk baggrund ret til at
blive familiesammenført med sine forældre her i danmark (dvs få forældrende
til danmark) - efter de nye regler er jeg ikke sikker på at det stadig er
gældende.

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-03 22:46

> [...]
forældrende
> til danmark) - efter de nye regler er jeg ikke sikker på at det stadig er

Der er ikke længere et retskrav på at blive familiesammenført med sine
forældre, dette retskrav i udlændingelovens §9 blev afskaffet ved
stramningen. Der er faktisk slet ikke krav på familiesammenføring, derimod
er det nu en skønsmæssig afgørelse.

For at kunne få sine forældre her op skal der være særlige grunde hertil, jf
udl §9c, stk. 1, der fungerer som en opsamlingsbestemmelse. Disse særlige
grunde kunne være, at de herboende fungerede som forsørgere for forældrerne
(samme husstand), og forældrerne ikke kan klare sig selv uden dem, da der
ikke er anden familie i hjemlandet. Dette er blot et eksempel, der kræves
ret meget for at opfylde "særlige grunde"

Du skal være opmærksom på, at hvis man søger om familiesammenføring med sine
forældre, og de får afslag, vil det herefter være svært for dem at opnå
visum, så de kan komme på besøg, da myndighederne vil have den formodning,
at de vil tage ophold her i Danmark.

Jeg håber, at du kan bruge det til noget.

Med venlig hilsen
Lisbeth