forældelse af telefonregning
Fra : Mette Thorgod Christ~

Dato : 28-02-03 07:00

Jeg havde i 1997 mobiltelefon, og fik tilsyneladende ikke betalt en regning.
Jeg er ikke sikker på hverken at den blev betalt eller ikke blev betalt, og
jeg kan ikke finde kviteringen længere.
For nogen måneder siden fik jeg et brev fra et inkassoselskab som oplyste at
jeg var til overvågning, og havde denne gæld som med renter og
inkassoomkostninger var så og så meget.
Jeg blev en smule overrasket da jeg ville have forventet at høre nærmere fra
dem på et tidligere tidspunkt hvis jeg havde sådan en regning.
Jeg har desværre også tidligere oplevet at teleselskaber har gevaldigt rod i
sagerne, og sender regninger ud flere gange, så jeg blev lidt i tvivl.

Jeg går umidelbart ud fra at jeg har betalt, men kan ikke bevise det da jeg
ikke kan finde mine kviteringer. Det hører nu også til sjældenhederne at jeg
faktisk gemmer dem i fem år, så det er ikke så underligt.

Reglerne siger vel også bare at man skal gemme dem fem år. Nu er der gået
længere end den tid, så jeg skal vel ikke bevise noget mere.
Forældes denne regning ikke også efter 5 år hvis ikke de har fået rettens
afgørelse på at jeg skylder dem pengene?
Det er vel ikke nok at der kommer et inkassobrev inden periodens udløb. Jeg
mener ikke at have fået regninger indenfor de fem år, men kan ikke være helt
sikker. Måske har jeg. Gør det nogen forskel?

Hvad skal jeg gøre nu? Kontakte inkassoselskabet og fortælle dem at gælden
er forældet, eller kan jeg bare ignorere dem? De er vel selv klar over det,
hvis det er tilfældet.

Iøvrigt interresant at deres rykker er formuleret på en ganske venlig måde.
De truer ikke med bål og brand, men er ganske afslappede og forstående for
min "svære økonomiske situation". En ting der er så usædvanlig at jeg er
tilbøjelig til at tro, de er klar over hvor svag deres sag er.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-02-03 08:01

"Mette Thorgod Christiansen" <nojunkmail_mtg@post6.dk> skrev i en
meddelelse news:b3mtsd$22b9$1@news.cybercity.dk...
> Det er vel ikke nok at der kommer et inkassobrev inden periodens
udløb.

Jo
Hvis firmaet stiller krav om indbetaling inden 5 år kan du ikke forælde
fordringen ved at trække tiden.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : bem

Dato : 28-02-03 08:07

Martin Højriis Kristensen wrote:

> Jo
> Hvis firmaet stiller krav om indbetaling inden 5 år kan du ikke
> forælde fordringen ved at trække tiden.

Nej.
Ovenstående gælder kun hvis der er tale om pengelån (kontanter, pantebreve
o.s.v.). Ved den type gæld, som der spørges om her, gælder den 5-årige
forældelsesfrist, og forældelsen afbrydes *ikke* af, at der fremsendes
rykkere - der skal tages retlige skridt for at afbryde forældelse.
Kilde er familieadvokaten.

/Bo

Fra : Jensen

Dato : 28-02-03 08:16

Jeg har selv fået et brev fra et inkassofirma hvor min sag ligger til
overvågning
firmaet har et eller andet latinsk navn investia eller noget i den stil.

Det er også en sag der er over 5 år gammel nærmere 7 år. jeg har gentagne
gange ringet til firmaet for at få tilsendt martriale bilag på hvad det går
ud på.
Jeg er nemlig næsten sikker på at 5 år fristen er overskredet.

Trods disse opringninger har firmaet stadig ikke formået at sende noget.
så en eventuel gæld kan de skyde en hvid pind efter.

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 28-02-03 20:01

On Fri, 28 Feb 2003 08:16:11 +0100 Jensen wrote:

> Jeg har selv fået et brev fra et inkassofirma hvor min sag ligger til
> overvågning
> firmaet har et eller andet latinsk navn investia eller noget i den stil.

Det lyder som intrum justitia - kendt for at sende forkerte rykker ud
til mange af World Online's kunder.

--
En særdeles kedelig .signature