/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Påskyldning om skade på lejebil.
Fra : Morten M. Jørgensen


Dato : 26-02-03 21:31

Hej i gruppen!

Er der et par kloge hoveder´, som der kan se sig ud af den her:

Undertegnede var for et uger siden i kbh. med sit band for at give koncert
på spillestedet Tex. Som transport havde vi lejet en gammel fiat bus, hos en
af de der "lej et lig" koncept udlejere. Uheldigvis brød denne sammen på
vores vej hjem fra koncerten. Vi ringer derfor til ejeren og fortæller ham
om problemet. Vi bliver henvist til Dansk Autohjælp, som ejeren af bussen
abonnerede på. Bussen bliver hentet af en særdeles flink medarbejder inden
for Dansk Autohjælp, som får bilen op på sit lad og tilbyder at tage os med.
Vi hjælper ham med at skube bussen på plads så han slap for at bakke rundt
med sin store lastbil. Bussen blev afleveret tidligt søndag morgen. Efter
megen påstyr og ca. 6 timer ud over den planlagte hjemkomst er vi hjemme
igen. To dage senere (Tirsdag) snakker vi med udlejeren, som beklager
hændelsen og tilbyder os at kunne leje til halv pris hos ham fremover -
fint, så er den sag ude af verden
Men nej!!! Torsdags eftermidag kommer jeg hjem og tjekker min
telefonsvarer. Her har udlejeren indtalt en besked hvor han med bitter
stemme beder os om at ringe ham op. Det gør jeg så, og her bliver jeg
informeret om at vi altså har lavet en stor bule i bussen????? Jeg fortæller
ham at det kan ikke passe da jeg med sikkerhed ved der intet er sket under
kørsel og parkering, men manden insisterer og jeg siger at vi gerne vil
tilse den påståede skade. Vi laver herefter en aftale, som manden
forglemmer. Vi laver en ny aftale og kommer endelig ud for at se på skaden.
Der er ganske rigtigt en kæmpe bule i den ene side lige under en dør. Det
ligner uden tvivl en på-kørsel, som har haft retning modsat bussens front,
sjovt nok er indslags stedet i sammen højde, som kofangerne hans andre store
udlejningsbiler der holder tæt parkeret på en afsides plads (bakket ind)
Inde på kontoret påstår han igen hårdnakket at der ingen tvivl er om at det
er os der har lavet denne bule og snakken kører herfra frem og tilbage. Jeg
får ud af ham at han konstaterer skaden tirsdag og at han derefter udlejer
bussen igen - uden at vi har tilset skaden endnu! Hans
argumentation/dokumentation af at skylden måtte påligge os - minder mest om
en teenager der ikke kan få sin vilje, da jeg bla. spørger om hvorfor han
mener det er sket mens vi har haft bussen og ikke i de4-5 dage vi intet har
hørt svarer han "det kan jeg bare". Mødet med udlejeren ender med at han
giver os et tilbud UDEN OM FORSIKRINGEN på 2000 kr +moms, i stedet for
forsikringens selvrisiko på 5000 kr. Dem nægter vi hårdnakket at betale da
vi er 100% sikre på at skylden ikke er vores! Vores uskyld i sagen begrunder
vi med:

1) Der går 4-5 dage efter bilen er blevet afleveret indtil vi hører noget
omkring skaden.

2) At bilen har været lejet ud inden at vi får mulighed for at se skaden.

3) At han giver "tilbud" uden om forsikringen, som er i strid med branchens
regler.

4) At vi på intet tidspunkt har registreret påkørsel af en modkørende bil
under kørsel.

5) At bussen ved parkering kun har stået to steder uden opsyn af bussens
passagerer. På sønderboulevard hvor skade-siden vendte væk mod biltrafik og
ind mod cykel stien! Bulen er uden tvivl for stor til at en cykel kan lave
den (når bussen står parkeret). Det andet sted var ude foran spillestedet
Tex, som ligger på en ensretet gade og bulens indgangsvinkel var somsagt
modsat kørselsretningen. Desuden stod der udenfor spillestedet konstant
udsmidere, som uden tvivl havde informeret os om en evt. påkørsel!

6) At vi efter samtale med andre udlejnings selskaber i området kan
konstatere at han ikke har fulgt den praksis der er at følge på området.
Desuden bliver vi fortalt at de før har hørt om at den pågældende udlejer
har forsøgt at lægge egne parkeringsskader over på lejere.

7) At bulen er så stor og opmærksomhedstiltrækkende at vi umuligt alle 8
mand har overset den bla. under indskubningen sammen dansk autohjælp. Bulen
var somsagt at finde lige ved passager døren.

8) At mandens måde at føre forretning på er direkte upålidelig, uprofesionel
og miskrediterende (Den måtte jeg have med selvom den nok i kke hjælper det
store

Håber at i kan se om vi er helt på herrens mark eller ej?!?! Ikke at 2000 kr
er en herregård, men vi mener selv at det er penge vi ikke skal bøde med!
Desuden har vi et depositum på 500 kr hos manden, hvordan skal vi forholde
os med hensyn til det?

På forhånd tak!

Mvh.

--
Morten Møller jørgensen



 
 
Inger & Søren Sturm (26-02-2003)
Kommentar
Fra : Inger & Søren Sturm


Dato : 26-02-03 22:24


"Morten M. Jørgensen" <grinderSPAMNEJTAK@beyond-reality.dk> wrote in message
news:b3j846$1b37$1@news.cybercity.dk...
> Hej i gruppen!

<snip>
Mødet med udlejeren ender med at han
> giver os et tilbud UDEN OM FORSIKRINGEN på 2000 kr +moms, i stedet for
> forsikringens selvrisiko på 5000 kr.

I følge bekendtgørelse (nr.524,1997) om udlejning af motorkøretøjer uden
fører § 10 kan udlejeren højst kræve 3000 kr. af lejeren. MEN han skal
selvfølgelig have et berettiget krav... det var mest til info.

Dem nægter vi hårdnakket at betale da
> vi er 100% sikre på at skylden ikke er vores! Vores uskyld i sagen
begrunder
> vi med:
>
> 1) Der går 4-5 dage efter bilen er blevet afleveret indtil vi hører noget
> omkring skaden.
>
> 2) At bilen har været lejet ud inden at vi får mulighed for at se skaden.
>
> 3) At han giver "tilbud" uden om forsikringen, som er i strid med
branchens
> regler.
>
> 4) At vi på intet tidspunkt har registreret påkørsel af en modkørende bil
> under kørsel.
>
> 5) At bussen ved parkering kun har stået to steder uden opsyn af bussens
> passagerer. På sønderboulevard hvor skade-siden vendte væk mod biltrafik
og
> ind mod cykel stien! Bulen er uden tvivl for stor til at en cykel kan lave
> den (når bussen står parkeret). Det andet sted var ude foran spillestedet
> Tex, som ligger på en ensretet gade og bulens indgangsvinkel var somsagt
> modsat kørselsretningen. Desuden stod der udenfor spillestedet konstant
> udsmidere, som uden tvivl havde informeret os om en evt. påkørsel!
>
> 6) At vi efter samtale med andre udlejnings selskaber i området kan
> konstatere at han ikke har fulgt den praksis der er at følge på området.
> Desuden bliver vi fortalt at de før har hørt om at den pågældende udlejer
> har forsøgt at lægge egne parkeringsskader over på lejere.
>
> 7) At bulen er så stor og opmærksomhedstiltrækkende at vi umuligt alle 8
> mand har overset den bla. under indskubningen sammen dansk autohjælp.
Bulen
> var somsagt at finde lige ved passager døren.
>
> 8) At mandens måde at føre forretning på er direkte upålidelig,
uprofesionel
> og miskrediterende (Den måtte jeg have med selvom den nok i kke hjælper
det
> store

Udlejeren har bevisbyrden for, at det er jer, der har lavet skaden. Det ser
ud til, at han får svært ved at løfte den! Under alle omstændigheder vil han
skulle gøre det i en retssag, hvilket i sig selv er (kan være) en dyrebar
affære, i forhold til det, han påstår I skylder ham. Så efter min (en ydmyg
studerende...) mening kan I roligt behold pungen i lommen.

> Håber at i kan se om vi er helt på herrens mark eller ej?!?! Ikke at 2000
kr
> er en herregård, men vi mener selv at det er penge vi ikke skal bøde med!
> Desuden har vi et depositum på 500 kr hos manden, hvordan skal vi forholde
> os med hensyn til det?

I kan da starte med at kræve det udbetalt...
>
> På forhånd tak!
>
> Mvh.
>
> --
> Morten Møller jørgensen
>
>



No-one (27-02-2003)
Kommentar
Fra : No-one


Dato : 27-02-03 16:01

Jeg vil da lige overveje at ringe til Dansk Autohjælp for at se om man kan
få fat i pågældende medarbejder for at høre om han ved bugseringen har lagt
mærke til noget.



"Inger & Søren Sturm" <sturm@mail.dk> wrote in message
news:3e5d30b1$0$32032$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Morten M. Jørgensen" <grinderSPAMNEJTAK@beyond-reality.dk> wrote in
message
> news:b3j846$1b37$1@news.cybercity.dk...
> > Hej i gruppen!
>
> <snip>
> Mødet med udlejeren ender med at han
> > giver os et tilbud UDEN OM FORSIKRINGEN på 2000 kr +moms, i stedet for
> > forsikringens selvrisiko på 5000 kr.
>
> I følge bekendtgørelse (nr.524,1997) om udlejning af motorkøretøjer uden
> fører § 10 kan udlejeren højst kræve 3000 kr. af lejeren. MEN han skal
> selvfølgelig have et berettiget krav... det var mest til info.
>
> Dem nægter vi hårdnakket at betale da
> > vi er 100% sikre på at skylden ikke er vores! Vores uskyld i sagen
> begrunder
> > vi med:
> >
> > 1) Der går 4-5 dage efter bilen er blevet afleveret indtil vi hører
noget
> > omkring skaden.
> >
> > 2) At bilen har været lejet ud inden at vi får mulighed for at se
skaden.
> >
> > 3) At han giver "tilbud" uden om forsikringen, som er i strid med
> branchens
> > regler.
> >
> > 4) At vi på intet tidspunkt har registreret påkørsel af en modkørende
bil
> > under kørsel.
> >
> > 5) At bussen ved parkering kun har stået to steder uden opsyn af bussens
> > passagerer. På sønderboulevard hvor skade-siden vendte væk mod biltrafik
> og
> > ind mod cykel stien! Bulen er uden tvivl for stor til at en cykel kan
lave
> > den (når bussen står parkeret). Det andet sted var ude foran
spillestedet
> > Tex, som ligger på en ensretet gade og bulens indgangsvinkel var somsagt
> > modsat kørselsretningen. Desuden stod der udenfor spillestedet konstant
> > udsmidere, som uden tvivl havde informeret os om en evt. påkørsel!
> >
> > 6) At vi efter samtale med andre udlejnings selskaber i området kan
> > konstatere at han ikke har fulgt den praksis der er at følge på området.
> > Desuden bliver vi fortalt at de før har hørt om at den pågældende
udlejer
> > har forsøgt at lægge egne parkeringsskader over på lejere.
> >
> > 7) At bulen er så stor og opmærksomhedstiltrækkende at vi umuligt alle 8
> > mand har overset den bla. under indskubningen sammen dansk autohjælp.
> Bulen
> > var somsagt at finde lige ved passager døren.
> >
> > 8) At mandens måde at føre forretning på er direkte upålidelig,
> uprofesionel
> > og miskrediterende (Den måtte jeg have med selvom den nok i kke hjælper
> det
> > store
>
> Udlejeren har bevisbyrden for, at det er jer, der har lavet skaden. Det
ser
> ud til, at han får svært ved at løfte den! Under alle omstændigheder vil
han
> skulle gøre det i en retssag, hvilket i sig selv er (kan være) en dyrebar
> affære, i forhold til det, han påstår I skylder ham. Så efter min (en
ydmyg
> studerende...) mening kan I roligt behold pungen i lommen.
>
> > Håber at i kan se om vi er helt på herrens mark eller ej?!?! Ikke at
2000
> kr
> > er en herregård, men vi mener selv at det er penge vi ikke skal bøde
med!
> > Desuden har vi et depositum på 500 kr hos manden, hvordan skal vi
forholde
> > os med hensyn til det?
>
> I kan da starte med at kræve det udbetalt...
> >
> > På forhånd tak!
> >
> > Mvh.
> >
> > --
> > Morten Møller jørgensen
> >
> >
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste