Opfordring til selvmord
Fra : Carsten Hvam

Dato : 26-02-03 15:22

Hej

Jeg har fulgt en tråd andet steds. I et indlæg er der en der skriver at han
kunne se selvmord som en udvej af hans pædofili. En anden svarer på
indlægget og opfordrer blandt andet personen til at begå selvmord...

Er der en lov imod at opfordre til selvmord?

Mvh. Carsten

Fra : Rune Manscher

Dato : 26-02-03 15:29

"Carsten Hvam" <cash_player@hotmail.com.dk> wrote in message
> [...]
> indlægget og opfordrer blandt andet personen til at begå selvmord...
>
> Er der en lov imod at opfordre til selvmord?

Fx. "selvmordsopfordringsforbudsloven" ? Nej, jeg mener ikke der er en lov mod
at opfordre til at begå selvmord.

*Rune

Fra : Henrik K

Dato : 26-02-03 15:36

> Er der en lov imod at opfordre til selvmord?

Ikke en selvstændig lov -- men i straffelovens § 240 er det bestemt, at den,
som medvirker til, at nogen berøver sig selv livet, straffes med bøde eller
fængsel indtil 4 måneder. Den blotte opfordring vil dog næppe være nok til,
at der vil kunne straffes for medvirken i den nævnte situation.

Venlig hilsen

Henrik K

Fra : Rune Manscher

Dato : 26-02-03 15:55

"Henrik K" <hku@tiscali.dk> wrote in message

> [...]
> fængsel indtil 4 måneder. Den blotte opfordring vil dog næppe være nok til,
> at der vil kunne straffes for medvirken i den nævnte situation.

En opfordring kan næppe (i hvert fald i denne sammenhæng) kategoriseres som
medvirken,og da det ikke er ulovligt at begå selvmord, så kan ikke se hvordan
det skulle kunne være ulovligt at opfordre en person til at begå selvmord.
Derimod kan § 240 komme på tale, hvis en person fx. forleder en anden til at
begå selvmord ved at afgive bevidst urigtige oplysninger. Men det var vidst ikke
tilfældet her ?

Ældre teori (Krabbe) vil i øvrigt kategorisere al medvirken der ville kunne
henføres til § 23 som medvirken i § 240 forstand, men han er nok også den eneste
der mener det.

*Rune

Fra : Robert Busk

Dato : 26-02-03 17:38

"Rune Manscher" <manscher@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Derimod kan § 240 komme på tale, hvis en person fx. forleder en anden til
at
> begå selvmord ved at afgive bevidst urigtige oplysninger.
--------------------------------
Her kan drab efter § 237 også komme på tale!

/Robert

Fra : Ivar Madsen

Dato : 26-02-03 18:56

Robert Busk skrev Onsdag den 26. februar 2003 17:38 i dk.videnskab.jura:

> at
> --------------------------------
> Her kan drab efter § 237 også komme på tale!

Jeg har lige læst i denne tråd at §237 specifikt omtaler "den der dræber en
anden", så kan du ikke forklare mig hvordan man kan dræbe en anden ved at
give denne urigtige oplysninger, som så får denne anden til at begå selvmord?

Ivar Madsen

Fra : Robert Busk

Dato : 27-02-03 13:29

Jeg er enig med dig i at det ud fra ordlyden virker lidt underligt.

I Kommenteret straffelov speciel del (7. udg.), siges det under kommentaren
til § 240 (s. 280):
"Den dræbtes vilje skal kunne tillægges vægt, dvs. at visse betingelser med
hensyn til alder, sindstilstand og frivillighed skal være opfyldt. I modsat
fald skal § 237 bruges. Det vil således være tilfældet, hvis en person
forledes til at begå selvmord gennem bevidst urigtige oplysninger."

Mit bud er, at det at forlede "en anden" til at dræbe sig selv sidestilles
med selv at dræbe ham. Reelt er der jo tale om et middel til at forvolde den
andens død.
Jeg er dog ikke sikker.

Fra : Finn H.

Dato : 26-02-03 17:57

"Henrik K" <hku@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
til,
> at der vil kunne straffes for medvirken i den nævnte situation.

Det er seriøs ment:

Kan man straffes hvis man nu har forsøgt selvmord og det mislykkes.

Ikke at jeg tror nogen bliver det men teoretisk.

Mvh.Finn

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 26-02-03 18:08

"Finn H." <jerseycowdk@yahoo.dk> skrev:

> Det er seriøs ment:
>
> Kan man straffes hvis man nu har forsøgt selvmord og det mislykkes.

Nej. Straffelovens §237 nævner specifikt "den, som dræber en anden".

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-02-03 22:40

"Finn H." <jerseycowdk@yahoo.dk> wrote in news:3e5cf261$0$24682
$ba624c82@nntp02.dk.telia.net

> Kan man straffes hvis man nu har fors›gt selvmord og det mislykkes.

Vi har snakket om det tidligere her i gruppen - svjh kom vi frem til
at man ikke kunne straffes for det, faktisk kunne man straffes for at
forhindre det ved tvang.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...
http://hs235.dk/cracks - http://susie.dk/

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 27-02-03 22:48

Henrik Stidsen <idontwantnospam@hs235.dk> skrev:

> Vi har snakket om det tidligere her i gruppen - svjh kom vi frem
> til at man ikke kunne straffes for det,

Rigtigt.

> faktisk kunne man straffes
> for at forhindre det ved tvang.

Næppe.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-02-03 14:59

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in

> Næppe.

Det var en meget meget teoretisk mulighed. Noget med at eftersom det
ikke er ulovligt og som sådan ikke er til fare for andre er det
ulovligt at tilbageholde personen - altså ulovlig
tvang/frihedsberøvelse.
Politiet havde lidt bedre muligheder end "os andre".

I praksis tvivler jeg på nogen nogensinde vil blive straffet for at
tvinge en person til at blive på broen istedet for at hoppe.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-02-03 15:17

> [...]
>
> I praksis tvivler jeg på nogen nogensinde vil blive straffet for at
> tvinge en person til at blive på broen istedet for at hoppe.

Jeg vil argumentere modsat og påstå, at det kan være strafbart ikke at
hjælpe:

Fra Straffeloven:

§ 253. Med bøde eller hæfte indtil 3 måneder straffes den, som, uagtet
det var ham muligt uden særlig fare eller opofrelse for sig selv eller
andre, undlader

1) efter evne at hjælpe nogen, der er i øjensynlig livsfare, eller

2) at træffe de foranstaltninger, som af omstændighederne kræves til
redning af nogen tilsyneladende livløs, eller som er påbudt til omsorg
for personer, der er ramt af skibbrud eller anden tilsvarende ulykke.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 28-02-03 19:46

On 28 Feb 2003 14:17:00 GMT Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
> andre, undlader
>
> 1) efter evne at hjælpe nogen, der er i øjensynlig livsfare, eller

Er der nogen domme afsagt på området. Der står jo ikke om man skal
hjælpe dem med at gøre selvmord eller hvad man skal hjælpe dem med.

--
En særdeles kedelig .signature

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-02-03 20:57

Anders Bo Rasmussen <fuzz01@spamfilter.dk> skrev:

> Er der nogen domme afsagt på området. Der står jo ikke om man skal
> hjælpe dem med at gøre selvmord eller hvad man skal hjælpe dem
> med.

Naturligvis skal du ikke hjælpe dem med at begå selvmord. Den
konklusion behøver du ingen dom for at komme frem til.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-02-03 22:07

> [...]
> til redning af nogen tilsyneladende livløs, eller som er påbudt
> til omsorg for personer, der er ramt af skibbrud eller anden

En der står på en bro er vist ikke i decideret livssfare.

Prøv at finde den gamle tråd frem og se konklusionen deri.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-02-03 23:38

> En der står på en bro er vist ikke i decideret livssfare.

Nej. Men det er personen, hvis det ser ud til, at ahn vil springe.

> Prøv at finde den gamle tråd frem og se konklusionen deri.

Næh.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-03-03 16:28

> Nej. Men det er personen, hvis det ser ud til, at ahn vil springe.

Er han ? - hvad nu hvis du ser forkert og vedkommende ikke vil
springe - så har du brugt ulovlig tvang hvis du tvinger vedkommende
ind fra kanten.

> Næh.

Hvorfor ikke ?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 01-03-03 16:42

> Er han ? - hvad nu hvis du ser forkert og vedkommende ikke vil
> springe - så har du brugt ulovlig tvang hvis du tvinger vedkommende
> ind fra kanten.

Der er jo ikke noget fortsæt?

> Hvorfor ikke ?

Først og fremmest fordi jeg ikke ved, hvor jeg skal lede. Jeg erindrer
ikke noget om den pågældende debat.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 26-02-03 15:38

> [...]
> indlægget og opfordrer blandt andet personen til at begå selvmord...
>
> Er der en lov imod at opfordre til selvmord?

Straffeloven:

§ 240. Den, som medvirker til, at nogen berøver sig selv livet, straffes med
bøde eller fængsel indtil 4 måneder. Hvis handlingen foretages af
egennyttige bevæggrunde, er straffen fængsel indtil 3 år.

Om opfordring er at regne som medvirken kan jeg ikke lige afgøre, muligvis
der en dom på området.

/Per

Fra : Henrik K

Dato : 26-02-03 15:58

> Om opfordring er at regne som medvirken kan jeg ikke lige afgøre, muligvis
> der en dom på området.

Jeg tror der skal mere til -- at der kræves en eller anden form for
konkretiseret handling og ikke bare en løs opfordring... Fra praksis se
bl.a. U91.48 Ø (T havde overladt en ladt revolver til offeret) og MEDD97.254
(knust piller, så O kunne indtage dem).

Henrik K

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 26-02-03 18:09

"Carsten Hvam" <cash_player@hotmail.com.dk> skrev:

> [...]
> anden svarer på indlægget og opfordrer blandt andet personen til
> at begå selvmord...
>
> Er der en lov imod at opfordre til selvmord?

Strafffeloven:
§ 240. Den, som medvirker til, at nogen berøver sig selv livet,
straffes med bøde eller hæfte. Hvis handlingen foretages af egennyttige