Hvad dækker ordet depositum?
Fra : Jochke

Dato : 25-02-03 20:48

Hej NG.

Er kommet lidt i tvivl. Min kæreste anskaffede sig sidste år et nøglekort
til en cykelkælder på en station. Vi fik at vide at man skulle betale 200,-
i depositum og 150,- for kortet i et år. Derefter skal man betale 150,- om
året for at forny det.

Nu har vi ikke brug for det mere, og gik op på kontoret for at aflerevere
kortet og få depositumet tilbage. Meeen.... vi fik at vide at man ikke fik
depositumet tilbage. Hvorfor må de så kalde det et depositum? Da jeg forstår
på ordet, at det er en form for sikkerhed/midlertidigt lager.

Nogen der kan be- eller afkrafte dette?
Har vi så ikke nogen mulighed for at få de 200,- tilbage som vi godtroende
betalte, da vi troede det var nogle man fik tilbage?

På forhånd tak.

/Jochke og Skatja

Fra : Klaus

Dato : 25-02-03 21:16

"Jochke" <ask@me.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Har vi så ikke nogen mulighed for at få de 200,- tilbage som vi godtroende
> betalte, da vi troede det var nogle man fik tilbage?

Betydning i flg. Politikens Nudansk Ordbog: Sikkerhed, pant -

Klaus

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 25-02-03 22:07

"Jochke" <ask@me.com> skrev:

> Nogen der kan be- eller afkrafte dette?
> Har vi så ikke nogen mulighed for at få de 200,- tilbage som vi
> godtroende betalte, da vi troede det var nogle man fik tilbage?

Hvis det er blevet betegnet som depositum, så skal pengene betales
tilbage. Medmindre, der foreligger en halv obskur aftale, hvor
depositum er omdefineret.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jochke

Dato : 26-02-03 19:24

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Hvis det er blevet betegnet som depositum, så skal pengene betales
> tilbage. Medmindre, der foreligger en halv obskur aftale, hvor
> depositum er omdefineret.

halv obskur aftale?

/Jochke

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 26-02-03 19:29

"Jochke" <ask@me.com> skrev:

> halv obskur aftale?

Obskur betyder tarvelig eller skummel, hvis det er det du spurgte om?

--
Morten http://miljokemi.dk