Den nye købelov....
Fra : Jacob Blirup Larsen

Dato : 25-02-03 15:30

Hej NG

I den nye købelov står der:
§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem

1) afhjælpning af mangelen,

2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),

3) et passende afslag i købesummen eller

4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren
uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke
kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.

Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for
køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i
købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske
uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens
regning.

Der står i starten, at køberen kan vælge mellem de fire muligheder i
tilfælde af fejl eller mangler, men der står i stk. 3 hvis sælger tilbyder
omlevering eller afhjælpning kan køber ikke selv bestemme. Hvad betyder det,
er det køber eller sælger der bestemmer?

Det kommer sig af, at en af mine venner har købt en Sony Ericsson R600, men
den fungerer ikke optimalt; den går ud, sletter alt i hukommelsen osv. Han
har fået den byttet 3 gange, så det nu er den fjerde telefon han har, men
den går også ud. Derfor vil han selvfølgelig helst ikke have den telefon
igen, men hellere have sine penge tilbage og købe en anden.

Jacob
"Vær ikke bange for modstand - Husk der er i modvind og ikke med en drage
stiger"

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 25-02-03 15:38

"Jacob Blirup Larsen" <jacobblirup@stofanet.dk> skrev:

> [...]
> i tilfælde af fejl eller mangler, men der står i stk. 3 hvis
> sælger tilbyder omlevering eller afhjælpning kan køber ikke selv

Nej. Der står, at køberen ikke kan kræve afslag i prisen eller
ophævelse af købet. Køberne har fortsat "frit" valg mellem 1 og 2.
Punkt 3 og 4 kan bruges i de tilfælde, hvor stk. 4 træder i kraft.

> Hvad betyder det, er det køber eller sælger der
> bestemmer?

Både og

> [...]
> fjerde telefon han har, men den går også ud. Derfor vil han
> selvfølgelig helst ikke have den telefon igen, men hellere have

Din kammerat kan med henvisning til stk. 4 hæve købet, da sælger ikke
har afhjulpet fejlene indenfor rimelig tid og uden væsentlig ulempe.
Ved mobiltelefoner skal der normalt ikke accepteres mere end ét
afhjælpningsforsøg.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-02-03 15:52

Jacob Blirup Larsen skrev:

>I den nye købelov står der:

[4 muligheder som køber har]

>Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke
>kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.

Sælger kan udelukke 2 af mulighederne, men køber har stadig de to
andre.

> [...]
>omlevering eller afhjælpning kan køber ikke selv bestemme. Hvad betyder det,
>er det køber eller sælger der bestemmer?

Hvis sælger ingenting tilbyder, kan køber vælge mellem 4
muligheder.

Sælger kan vælge at tilbyde 1) eller 2), og så kan køber kun
vælge mellem dem. Men hvis sælger tilbyder 1) kan køber alligevel
vælge 2) og omvendt.

> [...]
>har fået den byttet 3 gange, så det nu er den fjerde telefon han har, men

Så har sælger ikke længere mulighed for at tilbyde omlevering
eller reparation for din ven har haft væsentlig ulempe, jf. § 78
stk. 4.

>Derfor vil han selvfølgelig helst ikke have den telefon
>igen, men hellere have sine penge tilbage og købe en anden.

Og det skal han blot meddele sælger (som forhåbentlig kender
købeloven).

--
Bertel

Fra : Kresten Trolle

Dato : 27-02-03 13:31

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Sælger kan vælge at tilbyde 1) eller 2), og så kan køber kun
> vælge mellem dem. Men hvis sælger tilbyder 1) kan køber alligevel

Køberen kan dog ikke vælge helt frit jf. stk. 2

[...]

se endvidere

http://search.fs.dk/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=18782370&host_id=1&page_id=26&
query=k%F8beloven+%A7+78&hiword=K%D8BELOVEN+%A7+78+K%D8BELOVENS+K%D8BELOV+

/Kresten